خانه آزمون زبان های خارجی ثبت نام آزمون تولیمو 1400

ثبت نام آزمون تولیمو 1400

راهنمای ثبت نام آزمون تولیمو 1400
ثبت نام آزمون تولیمو 1400

از جمله آزمون های زبان انگلیسی که برای تعیین سطح دانش افراد استفاده می شود، آزمون تولیمو است که سازمان سنجش آموزش کشور معمولا هر ساله اقدام به برگزاری آن می نماید. تولیمو مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد و در کنار آزمون هایی مانند تافل، MSRT، آیلتس و… برای تعیین سطح زبان انگلیسی افراد استفاده می گردد.

متقاضیان تحصیل در دوره دکتری، برای قبولی در این مقطع تحصیلی نیاز به داشتن مدرک یکی از این آزمون های زبان دارند، شاید به همین دلیل است که بخش کثیری از شرکت کنندگان آزمون تولیمو را متقاضیان تحصیل در دوره دکتری تشکیل می دهند. همان طور که بیان شد مسئول طراحی و اجرای این آزمون سازمان سنجش آموزش کشور می باشد، بنابراین تمام مراحل مربوط به آزمون از جمله ثبت نام، اعلام نتایج و سایر اطلاع رسانی های لازم از طریق همین سامانه انجام می گیرد.

هزینه ثبت نام در آزمون تولیمو مبلغ 145 هزار و 850 تومان می باشد که پرداخت آن به صورت اینترنتی از طریق سایت رسمی سازمان سنجش انجام می پذیرد.

آزمون تولیمو چیست ؟

آزمون تولیمو از آزمون های استاندارد تعیین سطح زبان انگلیسی در داخل کشور است، این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور حدودا 10 بار در سال برگزار می شود و افراد زیادی مایل به شرکت در آن هستند. بر خلاف آزمون های آیلتس و تافل، مدرک این آزمون در خارج از کشور دارای اعتبار نمی باشد و معمولا افرادی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های داخل کشور را دارند، در این آزمون شرکت می کنند. همان طور که ذکر شد، اکثر شرکت کنندگان آزمون تولیمو را دانشجویان مقطع دکتری تشکیل می دهند، چرا که برای ادامه تحصیل در این دوره داشتن یک مدرک زبان الزامی می باشد.

ساختار آزمون تولیمو

آزمون تولیمو دارای دو بخش تشریحی و تستی می باشد، بنابراین داوطلبان در جلسه آزمون با دو دفترچه سوال رو به رو می شوند. دفترچه شماره 1، آزمون تشریحی و نوشتاری (writing) است و شامل یک سوال می باشد و داوطلبان 30 دقیقه فرصت دارند تا به سوال تشریحی در همان دفترچه پاسخ دهند.

دفترچه شماره 2 نیز شامل 140 پرسش چهار گزینه ای می باشد که داوطلبان برای پاسخ گویی به آن ها مجموعا 120 دقیقه فرصت دارند. آزمون چهارگزینه ای دارای بخش های زیر است :

  • در بخش ساختار و نوشتار زبانی، 40 سوال طرح می شود و شرکت کنندگان 30 دقیقه برای پاسخ گویی به آن ها فرصت دارند.
  • قسمتی از سوالات شامل پرسش های خواندن و درک مطلب می شود و از 50 سوال تشکیل شده که داوطلبان در 55 دقیقه می بایست به آن پاسخ دهند.
  • در بخش درک مطلب شفاهی (Listening)، 50 سوال با لهجه ی بریتیش یا آمریکایی توسط بلندگو پخش می شود و داوطلبان می بایست پس از شنیدن سوالات، یکی از گزینه ها را انتخاب کنند. توجه داشته باشید که سوالات شنیداری فقط یک بار پخش می شوند و قابل تکرار نیستند، همچنین مهلت پاسخ دهی به این سوالات 35 دقیقه می باشد.

نحوه نمره دهی در آزمون تولیمو

پس از محاسبه نمره ی هر یک از بخش های آزمون، ده برابر میانگین نمره های کسب شده داوطلب در همه بخش های آزمون، به عنوان نمره کل وی محسوب می گردد که بازه نمره کل در این آزمون بین 310 تا 677 می باشد. در آزمون تولیمو نمره های بالای 600 عالی، بین 520 تا 599 خوب، بین 480 تا 519 متوسط و نمره های کم تر از 479 ضعیف تلقی می شوند.

نمره بخش نوشتاری نیز به طور جداگانه محاسبه شده و در کارنامه داوطلبان در کنار نمره کل درج می گردد. در این بخش نیز داوطلبان با نمره ای بین 1 تا 6 ارزشیابی می شوند.

زمان ثبت نام آزمون تولیمو 1400

آزمون تولیمو معمولا 10 بار در سال برگزار می شود و مدرک آن 2 سال دارای اعتبار می باشد. پس از پایان مهلت اعتبار این مدرک، افراد می توانند مجددا (و حتی بدون فاصله زمانی) در آزمون تولیمو شرکت کنند.

لازم به ذکر است که زمان ثبت نام در آزمون تولیمو برای تمامی مراکز یکسان نمی باشد که اطلاعات مربوط به تاریخ و مراکز برگزار کننده این آزمون در فایل پی دی اف موجود در جدول ذیل ذکر شده است. شما نیز می توانید با کلیک بر روی لینک مربوطه، نسبت به دریافت جدول زمانی نام نویسی آزمون زبان انگلیسی تولیمو در سال 1400 اقدام نمایید.

جدول زمانی ثبت نام آزمون زبان انگلیسی تولیمو 1400 
دانلود جدول زمانی ثبت نام آزمون زبان انگلیسی تولیمو 1400 

(جهت دانلود فایل، روی لینک فوق کلیک کنید.)

همچنین توجه داشته باشید که در صورت تمدید هر یک از بازه های زمانی ثبت نام مراکز مربوطه، تاریخ دقیق آن از طریق این مقاله و همچنین کانال تلگرام مشاوره تحصیلی ایران مشاوره در دسترس شما قرار داده خواهد شد.

نحوه ثبت نام آزمون تولیمو 1400

داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند، ابتدا باید با وارد کردن اطلاعات خواسته شده، عضو سایت سازمان سنجش آموزش کشور مربوطه شوند. افراد پس از ایجاد پروفایل کاربری مجاز خواهند بود تا فرآیند ثبت نام خود را در آزمون تولیمو مطابق با مراحل تصویری ذیل تکمیل کنند.

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “TOLIMO” از منوی سمت راست سایت

مرحله اول ثبت نام آزمون تولیمو

  • در صفحه گشوده شده، عبارت “ثبت نام آزمون Tolimo” را انتخاب نمایید.

مرحله دوم ثبت نام آزمون تولیمو

  • از فهرست سمت راست صفحه و در بخش “فایل کاربری”، بر روی گزینه “ثبت نام جدید” کلیک کنید. (در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید، می بایست از طریق ورود به فایل کاربری وارد پنل شخصی خود شوید.)

مرحله سوم ثبت نام آزمون تولیمو

  • در این قسمت باید اطلاعات شخصی و آموزشی خود را به صورت کامل و دقیق وارد کنید چرا که پس از وارد کردن اطلاعات، ویرایش آن ها با محدودیت همراه است. 

مرحله چهارم ثبت نام آزمون تولیمو

  • در این قسمت نیز می بایست ادامه اطلاعات مربوط به مدارک تحصیلی خود را وارد نمایید.

مرحله پنجم ثبت نام آزمون تولیمو

  • پس از تکمیل نمودن قسمت آخر فرم اینترنتی خود، دکمه “تایید و ادامه” را بفشارید.

مرحله ششم ثبت نام آزمون تولیمو

  • حال بایستی با استفاده از نام کاربری و رمز عبور و در نهایت انتخاب گزینه “ورود به بخش کاربری” وارد پنل شخصی خود شوید.

مرحله هفتم ثبت نام آزمون تولیمو

  • حال که اطلاعات خود را تکمیل نموده اید، باید با کلیک بر روی “تصویر من” در قسمت راست سایت، عکس خود را بارگذاری نمایید.

مرحله هشتم ثبت نام آزمون تولیمو

  • پس از انتخاب فایل، گزینه “ارسال تصویر” را بفشارید.

مرحله نهم ثبت نام آزمون تولیمو

  • شهر برگزاری و محدوده تاریخی مورد نظر خود را گزینش نموده و در نهایت کلید “جستجو” را انتخاب کنید.

مرحله دهم ثبت نام آزمون تولیمو

  • حال می توانید ثبت نام خود را با توجه به تاریخ و مرکز مورد نظر در زمان مشخص آغاز نمایید.

مرحله یازدهم ثبت نام آزمون تولیمو

پس از پایان ثبت نام در آزمون، تاریخ و شهر برگزاری در صفحه ی “آزمون های من” قابل مشاهده خواهد بود و چنانچه در این صفحه وضعیت آزمون شما به صورت “کامل / موفق” نمایش داده شود، ثبت نام شما قطعی شده است. لازم به ذکر است کهپس از ثبت نام این آزمون شماره پرونده یا کد پیگیری برای داوطلبان صادر نمی شود.

آنچه درباره آزمون زبان انگلیسی تولیمو باید بدانید

آزمون تولیمو (برخلاف آزمون های تافل و آیلتس)، تنها در دانشگاه های داخل کشور دارای اعتبار می باشد و داشتن این مدرک برای ادامه تحصیل در خارج از کشور معتبر نمی باشد. همچنین ثبت نام در این آزمون محدودیت سنی ندارد و همه ی افرادی که دارای حداقل مدرک دیپلم می باشند، می توانند در این آزمون شرکت نمایند.

این آزمون نمره منفی ندارد و نمره هر آزمون مستقل از آزمون دیگر است. در واقع اگر داوطلب در یک آزمون نمره مورد نظر خود را کسب نکند، می تواند مجددا در این آزمون ثبت نام به عمل آورد. در مورد تعداد دفعات شرکت در آزمون های تولیمو محدودیتی وجود ندارد و داوطلبان می توانند به تعداد دفعات مورد نیاز خود در این آزمون شرکت کنند.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا، شرکت کنندگان این آزمون می بایست ماسک ساده سه لایه (بدون فیلتر) و دستکش لاتکس را در زمان حضور در جلسه به همراه داشته باشند.

کارت ورود به جلسه آزمون تولیمو

در صورتی که ثبت نام شما در آزمون تولیمو موفقیت آمیز انجام شده باشد، شماره صندلی و همچنین نشانی دقیق محل برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه آزمون قابل مشاهده خواهد بود.

کارت ورود به جلسه 48 ساعت پیش از برگزاری آزمون، از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org قابل مشاهده خواهد بود. توجه بفرمایید که برای دریافت کارت ورود به جلسه نیازی به شماره پرونده یا کد پیگیری نخواهید داشت.

برگزاری آزمون تولیمو به صورت الکترونیکی

جالب است بدانید که این آزمون توسط نرم افزار برگزاری آزمون و به صورت الکترونیکی نیز برگزار می شود که کلیه بخش های آزمون الکترونیکی نیز مانند آزمون کتبی می باشد. برخلاف تصور برخی از افراد، پاسخ دهی به سوالات آزمون الکترونیکی در منزل و زمان دلخواه امکان پذیر نمی باشد و داوطلبان باید در زمان و مکان مقرر که در کارت ورود به جلسه آن ها درج شده است، در آزمون شرکت کرده و به سوالات پاسخ دهند.

اکثر موارد در آزمون الکترونیکی مانند زمان و مکان برگزاری آزمون، بخش های آزمون، تعداد سوالات و زمان پاسخ دهی به هر بخش و نحوه اعلام نتایج و تمامی قوانین مربوطه، با آزمون کتبی مشترک و یکسان می باشد و تنها تفاوت دو آزمون الکترونیکی و کتبی در موارد زیر است :

  • در آزمون کتبی بخش “مهارت نوشتاری” روی برگه و با دست خط فرد نوشته می شود اما در آزمون الکترونیکی فرد باید پاسخ این بخش را در نرم افزار مربوطه و به وسیله صفحه کلید تایپ نماید.
  • قسمت “مهارت شنیداری” در آزمون کاغذی به این صورت است که متن هر سوال توسط بلندگو در جلسه آزمون پخش می شود، در صورتی که در آزمون الکترونیکی هر داوطلب به وسیله هدفونی که در اختیارش قرار می گیرد، سوالات را می شنود.

انصراف از آزمون، تغییر مکان و زمان برگزاری آزمون تولیمو

  • پس از ثبت نام در آزمون تولیمو، به هیچ وجه امکان انصراف و بازگشت هزینه وجود ندارد.
  • در صورتی که فردی پس از ثبت نام به هر دلیلی قادر به شرکت در این آزمون در روز تعیین شده نباشد، حداکثر 15 روز قبل از زمان برگزاری آزمون می تواند با مراجعه به بخش “آزمون های من” در پروفایل خود نسبت به تغییر زمان اقدام کند.
  • امکان تغییر زمان آزمون به آزمون های همان سال وجود دارد و تغییر زمان آزمون به آزمون های سال شمسی بعد امکان پذیر نمی باشد.
  • تغییر محل برگزاری آزمون نیز از طریق صفحه ی “آزمون های من” امکان پذیر می باشد و داوطلبان باید در صورت لزوم از طریق این صفحه، نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.
  • با توجه به محدودیت موجود در برگزاری، در صورتی که ظرفیت آزمون مورد نظر شما تکمیل شده باشد، سامانه اجازه تغییر محل برگزاری به مرکز مورد نظر را نخواهد داد.

افرادی که برای تعیین و ارزیابی سطح دانش خود در زبان انگلیسی قصد شرکت در یکی از آزمون های زبان مانند تافل، تولیمو و یا ثبت نام آزمون آیلتس و … را دارند، باید پیش از انجام ثبت نام از شرایط هر یک از این آزمون ها آگاه شوند و سپس نسبت به نام نویسی و پرداخت وجه اقدام کنند. شما نیز جهت آگاهی از شرایط آزمون تولیمو، شرایط آزمون تافل (TOEFL) و همچنین شرایط آزمون آیلتس می توانید روی لینک های مربوطه کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون زبان انگلیسی تولیمو 1400 در چه تاریخی آغاز می شود؟

زمان ثبت نام برای مراکز مختلف، متفاوت می باشد که جزئیات آن در این مقاله بیان شده است.

2- چگونه می توان در آزمون زبان انگلیسی تولیمو 1400 ثبت نام نمود؟

ثبت نام در این آزمون به صورت اینترنتی از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد.

3- کارت ورود به جلسه آزمون تولیمو 1400 در چه تاریخی منتشر می گردد؟

کارت ورود به جلسه این آزمون، 48 ساعت پیش از برگزاری از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. آزاده

    سلام وقت بخیر
    من پروفایل ایجاد کردم اما تمامی آزمون ها را تکمیل شده اعلام میکند و من نمی توانم ثبت نام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، شما میتوانید از بخش سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش، درخواست خود را در خصوص مشکل نام نویسی، ثبت نمائید.

دریافت مشاوره