خانه آزمون استخدامی سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

سوالات پرتکرار مصاحبه آموزش و پرورش ۱۴۰۳
سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

داوطلبانی که در آزمون دبیری آموزش و پرورش شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کرده اند، باید خود را برای شرکت در آزمون مصاحبه و ارزیابی تکمیلی آماده کنند. مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش، مرحله دیگری برای پذیرش نهایی در آزمون دبیری است که به دنبال آن تحقیقات میدانی نیز صورت خواهد گرفت. برای کسب امتیازات لازم در مصاحبه حضوری آزمون دبیری باید تا حدودی با نحوه انجام مصاحبه و سوالاتی که در آن پرسیده می شود، آشنایی داشت. سوالات آزمون حضوری به صورت کلی در چند دسته بندی مختلف پرسیده می شوند که هر کدام از این دسته بندی ها اهمیت و امتیاز خاص خود را دارند.

سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش در دسته بندی های مختلف دینی، سیاسی، روانشناسی، علمی و روش های تدریس پرسیده می شود.

در جلسه مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش 1403 چه سوالاتی پرسیده می شود؟

لازمه شرکت در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۳، کسب امتیاز لازم در آزمون کتبی است. این افراد بعد از کسب نمره لازم برای شرکت در مصاحبه آزمون دبیری نیز دعوت می شوند. سوالاتی که در آزمون شفاهی از افراد پرسیده می شود، در دسته بندی های مختلف قرار می گیرد که هر کدام اهمیت مخصوص به خود را در اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهد داشت.

سوالات بیوگرافی و معرفی شخص

یکی از بخش های مهم مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش، معرفی کامل فرد و دادن اطلاعات لازم در مورد پیشینه و اهداف شخصی است. سپس در مورد اعضای خانواده او سوالاتی پرسیده می شود که هر کدام از آنها مشغول به انجام چه شغلی هستند و کجا زندگی می کنند.

سوالات دینی و عقیدتی

بخش قابل توجهی از سوالاتی که در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش مطرح می شود، مربوط به مسائل دینی و عقیدتی است. این سوالات برای سنجش اعتقادات دینی فرد با چارچوب و قوانین دینی کشور صورت می گیرد. تعداد سوالات مربوط به این بخش از سایر بخش ها بیشتر است و نحوه پاسخگویی به هر کدام از آنها نیز بیشترین تاثیر را روی امتیازات نتیجه آزمون خواهد داشت.

سوالات سیاسی و اجتماعی

فردی که قصد استخدام به عنوان دبیر آموزش و پرورش را دارد باید از اطلاعات لازم در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی نیز مطلع باشد. اطلاع از وقایع مهم سیاسی و اجتماعی کشور و جهان باعث می شود تا به راحتی به سوالات این بخش جواب داد. برخی از سوالات رایج این قسمت مربوط به نحوه انتخاب رهبر، وظایف شورای نگهبان و اهداف انقلاب اسلامی می باشد.

سوالات روانشناسی و شخصیت شناسی

سلامت روحی و روانی مخاطبان شغل دبیری یکی دیگر از مهمترین مواردی است که در مصاحبه حضوری آموزش و پرورش برای مصاحبه گران مهم است. اگرچه بررسی های لازم جهت سلامت جسمی افراد نیز انجام می شود ولی افراد باید از سطح روانی مناسبی نیز برای تدریس برخوردار باشند. سوالات پر تنشی در این قسمت مطرح می شود تا شرایط روحی و روانی داوطلبان سنجیده شود.

سوالات علمی و اختصاصی رشته تحصیلی داوطلب

شرکت کنندگان در آزمون دبیری، فارغ التحصیل رشته های گوناگونی هستند که برای سنجش سطح اطلاعات آنها، سوالاتی مرتبط با رشته اختصاصی آنها پرسیده می شود. ارائه پاسخ های علمی و درست به هر کدام از سوالات اختصاصی باعث کسب امتیازات بیشتر و بالا رفتن شانس فرد برای قبولی در آزمون شفاهی خواهد شد.

سوالات مربوط به فنون و روش های تدریس

سوالات مطرح شده در این بخش نیز در مورد روش های مختلف و نوین تدریس در مدارس است. داوطلبان باید دانش لازم در زمینه آشنایی با نرم افزارهای آموزشی جدید و ضروری را داشته باشند تا بتوانند به سوالات این بخش به خوبی جواب دهند. امکان تصویر سازی شرایط و اتفاقات بحرانی در مدرسه و نحوه کنترل آن توسط فرد نیز در این بخش عنوان می شود.

سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ + با جواب

با در نظر گرفتن هر کدام از بخش های سوالات گزینش آموزش و پرورش 1403، پرسش های مختلفی از افراد پرسیده می شود. برخی از سوالات برای بسیاری از داوطلبان تکرار می شود و نحوه پاسخگویی به سوال است که تعیین کننده کسب امتیاز لازم در آزمون شفاهی دبیری می باشد. جواب درست به هر کدام از سوالات، تاثیر خود را در اعلام نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش خواهد داشت.

نمونه سوالات مصاحبه برای سنجش سلامت روان داوطلب

طبیعتا به منظور اطمینان از سلامت روان داوطلب استخدام در آموزش و پرورش سنجش هایی وجود دارد که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هنگام عصبانیت چگونه رفتار می کنید؟
    پاسخ: سعی می کنم از شرایط و موقعیتی که باعث ایجاد عصبانیتم شده فاصله بگیرم و آرام شوم و بعد منطقی تر و آرام تر به بررسی موضوع یا مشکل ایجاد شده بپردازم.
  • هنگام انتخاب دوست به چه موارد و معیارهایی توجه می کنید؟
    پاسخ: معیارهایی که به شخصیت های رفتاری من نزدیک تر باشد و تفاهم های بیشتری از لحاظ رفتار و شرایط اجتماعی داشته باشیم. صداقت در رفتار و گفتار مهم است و جزء اولویت های اول در انتخاب دوست برای من می باشد.
  • ویژگی های بارز شخصیت شما که آنها را می پسندید چیست؟
    پاسخ: احترام به بزرگتر به ویژه پدر و مادر، صداقت در رفتار و گفتار نسبت به طرف مقابل، علاقه مند بودن به شرکت در کارهای گروهی
  • کدام ویژگی های شخصیتی خود را نمی پسندید و تا حالا در زمینه تغییر آنها کاری انجام داده اید؟
    پاسخ: رک بودن نسبت به برخی از مسائل در برخورد با دیگران که سعی در تغییر آن داشته ام. مطالعه کتاب های مرتبط با این موضوعات باعث شده تا حد زیادی بتوانم این حس را در خود کنترل کنم.
  • اعضای خانواده به چه شغلی مشغول هستند و بیوگرافی آنها

سوالات متداول دینی و عقیدتی در مصاحبه استخدامی آزمون دبیری

پرتکرار ترین سوالات احکام در هنگام ارزیابی تکمیلی، به شرح زیر است:

  • نمازهای واجب کدامند و تعداد رکعت هر کدام از آنها را بیان کنید؟
    پاسخ: نمازهای یومیه که شامل نماز صبح – دو رکعت، نماز ظهر – چهار رکعت، نماز عصر – چهار رکعت، نماز مغرب – سه رکعت و نماز عشاء – چهار رکعت
  • اصول دین و فروع دین کدامند؟
    اصول دین: توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد
    فروع دین: نماز، حج، روزه، زکات، خمس، جهاد، امر به معروف، نهی از منکر، تولی، تبری
  • انواع غسل کدامند و غسل های واجب را نام ببرید؟
    انواع غسل: غسل ترتیبی و ارتماسی (یکدفعه زیر آب رفتن)
    غسل های واجب: جنابت، حیض، نفاس، میت، مس میت، استحاضه، به واسطه نذر و قسم

سوالات مهم سیاسی و اجتماعی مصاحبه آزمون دبیری

انتظار می رود از شرکت کنندگان مصاحبه، سوالات سیاسی مشابه با موارد زیر پرسیده شود:

  • تعریف شما از انقلاب فرهنگی در ایران چیست؟
    پاسخ: انقلاب فرهنگی در ایران تحت عنوان اسلام سازی جامعه و دانشگاه ها یاد می شود که بین سال های 59 تا 62 شمسی صورت گرفت. رویدادهای که در این سال ها رخ داد با هدف پاکسازی محیط های آموزشی و دانشگاهی از استادان و افرادی صورت گرفت که به عبارتی غرب زده به شمار می رفتند.
  • تعداد افراد شورای نگهبان چند نفر است و توسط چه کسانی انتخاب می شوند؟
    پاسخ: تعداد اعضای این شورا 12 نفر است که 6 نفر آن توسط رهبر و 6 نفر دیگر نیز به وسیله قوه قضائیه انتخاب می شوند.
  • اعضای مجلس خبرگان توسط چه کسی مشخص می شود؟
    پاسخ: رای مردم
  • تعیین رهبر در نظام جمهوری اسلامی توسط چه کسی انجام می شود؟
    پاسخ: مجلس خبرگان منتخب مردم
  • ارکان اصلی قوه مقننه کدامند؟
    پاسخ: شورای نگهبان و نمایندگان مجلس

مهمترین سوالات علمی و اختصاصی در مصاحبه

سوالات علمی و تخصصی که در ارزیابی تکمیلی آزمون دبیری آموزش و پرورش 1403 مطرح می شود نیز مانند سال های قبل نیز با توجه به رشته و گرایش هر فردی، متغیر است. از هر کدام از داوطلبانی که در این آزمون شرکت می کنند با توجه به رشته و مدرک آنها، سوالاتی مخصوص پرسیده خواهد شد. برخی از سوالات نیز حالت کلی و عمومی دارند که بیشتر مرتبط با روش های تدریس و نرم افزارهایی است که می توان در این زمینه مورد استفاده قرار داد. یکی از نمونه سوالاتی که احتمال پرسش آن از داوطلبان وجود دارد، عبارت است از:

  • نظر شما در مورد نرم افزارهای آموزشی مثل سروش چیست و چه تاثیری در اهداف آموزشی دارد؟
    پاسخ: سروش یکی از بهترین نرم افزارهای آموزشی داخلی است که می تواند در بسیاری از شرایط مورد استفاده قرار گیرد. با نحوه استفاده از این نرم افزار آشنا هستم و کاربرد آن را در مواقعی که امکان تدریس حضوری وجود ندارد را در اولویت قرار می دهم.
  • این امکان وجود دارد که از شما بخواهند یک مبحث را تدریس نمایید.
  • تکنولوژی های جدید در رشته شما چیست؟
  • آیا دارای مهارت های ICDL هستید؟
سوالات پرتکرار مصاحبه آموزش و پرورش ۱۴۰۳
سوالات مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

امتیازات مصاحبه استخدامی دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

تمام افرادی که در مصاحبه آزمون استخدامی دبیری آموزش و پرورش 1403شرکت می کنند باید بتوانند امتیازات لازم را در سه بخش شایستگی های عمومی، اختصاصی و تخصصی کسب کنند. حداقل امتیاز در هر کدام از این گروه ها با یکدیگر متفاوت است. طبق استانداردهای عنوان شده توسط سازمان سنجش کشور، حداقل امتیازاتی که در هر کدام از این گروه ها باید کسب شود، عبارت است از:

  • حداقل امتیازات لازم برای کسب شایستگی در بخش عمومی: 95
  • حداقل امتیازات لازم برای کسب شایستگی در بخش اختصاصی: 70
  • حداقل امتیازات لازم برای کسب شایستگی در بخش تخصصی: 40

در بخشی از دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، به بررسی بخش های عمومی، اختصاصی و تخصصی پرداخته شده است. داوطلبان با مطالعه قسمت چارچوب آزمون استخدامی و زیر مجموعه های هر کدام از آنها، پیش زمینه ای از مجموعه سوالاتی که در مصاحبه حضوری عنوان خواهد شد را به دست خواهند آورد. بعد از شرکت در آزمون مصاحبه، داوطلبان منتظر نتیجه آزمون هستند که توسط سایت سنجش به آدرس sanjesh.org اعلام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمان اعلام نتایج نیز می توانید وارد لینک زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش شوید.

تجربیات قبول شدگان در گزینش آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳

اطلاع از تجربه قبول شدگان در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش سال های قبل باعث می شود تا میزان استرس افرادی که قصد شرکت در این مصاحبه برای سال 1403 را دارند تا حد زیادی کاهش یابد. بسیاری از داوطلبان با توجه به منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش، زمان زیادی را صرف مطالعه و آمادگی لازم برای شرکت در مصاحبه آزمون دبیری می کنند ولی همچنان استرس و هیجان بالا از نحوه اجرای مصاحبه وجود دارد. مطالعه تجربیات برخی از شرکت کنندگان و قبول شدگان این آزمون می تواند باعث آرامش ذهنی افرادی شود که قصد شرکت در گزینش آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳شود.

  • یکی از شرکت کنندگان در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش اینطور بیان می کند:
    ابتدا از من خواستند که دو رکعت نماز بخوانم که انجام دادم و باعث شد تا استرسم کم شود. سپس مشخصات کامل خود و خانواده ام را گفتم و یک سری سوالات اختصاصی در مورد رشته تحصیلی از من پرسیدند. سپس بخشی از رشته تخصصی خودم را تدریس کردم. در مورد نحوه برخورد با دانش آموزان مختلف از من سوال کردند که با توجه به دانش و نظرات شخصی جواب دادم. در مورد نقاط مثبت و منفی اخلاقی و شخصیتم هم سوالاتی داشتند که جواب دادم.
  • در یکی دیگر از تجربیات افرادی که در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش شرکت کرده و قبول شده اند نیز اینطور عنوان شده است:
    بعد از اینکه وارد اتاق مصاحبه شدم، مدارکم را به یکی از مصاحبه گرها که 4 نفر بودند، تحویل دادم. ابتدا سوالاتی در مورد اتفاقات ده روز اخیر در کشور پرسیدند. در مورد کارهای علمی که تاکنون انجام دادم، سوال کردند. نسبت به ویژگی های یک معلم که نام اون در ذهنم باقی مانده، پرسیدند. سوالات تخصصی در مورد رشته تحصیلی از من پرسیدند و خواستند که شروع به تدریس کنم. مصاحبه گرها در نقش دانش آموز شروع به ایجاد سر و صدا و سوالات پشت سر هم کردند تا عملکرد من را ارزیابی کنند. یکسری سوالات هم در مورد ویژگی های مثبت و منفی اخلاقی خودم پرسیدند.

 

سوالات متداول

1- چه سوالاتی در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ پرسیده خواهند شد؟

سوالات متعددی در زمینه های سیاسی، عقیدتی، روانشناسی و تخصصی از شرکت کنندگان مورد پرسش قرار می گیرد.

2- امکان اطلاع از نمونه سوالات پرتکرار که احتمالا در مصاحبه آزمون دبیری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ نیز عنوان خواهد شد، وجود دارد؟

بله، با توجه به تجربه شرکت کنندگان سال های قبل و مواردی که در دفترچه های ثبت نام عنوان شده، به برخی از مهمترین نمونه سوالات اشاره کرده ایم که می توانید داخل متن مقاله مشاهده کنید.

3- امتیازات مربوط به هر کدام از سوالات آزمون مصاحبه در گروه های مختلف مشخص است؟

بله، داوطلبان می بایست از حیطه های عمومی، اختصاصی و تخصصی به ترتیب 95، 70 و 45 امتیاز به دست بیاورند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره استخدامی پیج استخدامی