خانه مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی دوره اول متوسطه

مشاوره تحصیلی دوره اول متوسطه

راهنمای تحصیلی دوره اول متوسطه 1401
مشاوره تحصیلی دوره اول متوسطه 1401

در نظام قدیم دوره های تحصیلی به صورت ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بوده، اما پس از بررسی های بسیار تصمیم بر آن شد تا تغییراتی در سیستم آموزشی اعمال شود و در نهایت نظام آموزشی جدیدی به صورت ابتدایی، دوره متوسطه اول و دوم ایجاد شد.

با به اتمام رسیدن دوره ابتدایی، تحصیل و علم آموزی برای دانش آموزان و والدین موضوعی قابل توجه می گردد و هر کدام از دانش آموزان سعی دارند تا به بهترین نحو دوره اول متوسطه را پشت سر بگذارند. چراکه این دوره به جهت وجود فرآیند انتخاب رشته در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین همراه داشتن یک راهنما و مشاوره مناسب و همچنین برنامه  ریزی درسی، می تواند در رسیدن به این هدف مثمر ثمر واقع گردد.

انتخاب رشته پایه نهم برای دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

منظور از دوره اول متوسطه چیست؟

همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره کردیم، دوره متوسطه از دو بخش تشکیل شده است؛ دوره اول و دوره دوم که هر کدام از دوره ها به مدت سه سال می باشد. این سیستم اموزشی همان طور که گفته شد دارای تفاوت هایی با نظام قدیم می باشد که در جدول زیر توضیح داده شده است.

بخش های نظام قدیم و نظام جدید در دوره اول متوسطه
نظام قدیمنظام جدید
اول، دوم و سوم راهنماییاول، دوم و سوم متوسطه دوره اول

دانش آموزان بعد از گذارندن این دوره وارد دوره دوم یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم می شوند که در گذشته به صورت اول، دوم و سوم دبیرستان نام گذاری شده بود. شما می توانید با استفاده از مشاوره تحصیلی دبیرستان در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

ضرورت و اهمیت دوره اول متوسطه

این دوره از جهات بسیاری دارای اهمیت می باشد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • این دوره پایه و اساس علمی دوره دوم متوسطه است.
  • یکی از دوره های حساس و تاثیر گذار در زندگی اجتماعی و فردی دانش آموزان محسوب می شود.
  • دوره تغییر از کودکی به اواخر دوره نوجوانی می باشد.

همچنین به دلیل وجود فرآیند انتخاب رشته در این مقطع، دانش آموزان به دنبال کشف و فهم استعداد و توانایی های خود برای ورود به دوره تخصصی تری از زمان تحصیل خود آماده خواهند شد. در نتیجه مدارس باید بیش از همیشه در جهت شکوفا سازی و جهت دهی صحیح به ویژگی های نوجوانان دوره اول متوسطه بوده و برای این امر تلاش نمایند.

باید خاطر نشان کرد، عدم توجه به این نکته موجب اشتباه در تصمیم گیری و در نتیجه انتخاب غلط دانش آموز شده و ممکن است به طور کلی مسیر زندگی او را در جهت نادرستی قرار دهد. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که به دلیل عدم توجه به علاقه ها و استعداد ها، این احتمال نیز وجود دارد در ادامه مسیر تحصیلی و بعضا شغلی فرد دچار سردرگمی شده و احساس رضایت از زندگی نداشته باشد.

راهنمای هدایت تحصیلی دوره اول متوسطه

در پایه نهم مسئله ای که بسیار اهمیت دارد انتخاب رشته دانش آموزان است که راهنمای هدایت تحصیلی پایه نهم به همین منظور در نظر گرفته می شود تا دانش آموزان بتوانند در رشته ای به تحصیل بپردازند که متناسب با استعداد و علایق آنها باشد. از این رو مهم ترین ملاک برای انتخاب رشته نهم، عملکرد تحصیلی دانش آموز می باشد.

در این مقطع با توجه به عملکرد تحصیلی و استعدادهای دانش آموز راهنمایی های لازم در زمینه رشته های مختلف در اختیار او قرار خواهد گرفت تا فرد با آگاهی و شناخت به دست آورده اقدام به تکمیل فرم هدایت تحصیلی پایه نهم کند.

همچنین باید توجه داشت که، انتخاب رشته نادرست باعث می شود بهترین سال های دانش آموز صرف تحصیل در زمینه ای شود که نه تنها به آن علاقه ندارد بلکه در آن  هیچ استعدادی نیز نداشته است. پس دانش آموزان باید در این دوره به نسبت علاقه و توانی که در رشته مورد نظر خود دارند به تلاش بیشتر در دروس مربوط و تاثیر گذار در آن پرداخته تا عملکرد بهتری داشته باشند.

معرفی کتاب های دوره اول متوسطه

دانش آموزان سراسر کشور می بایست به منظور گذراندن مقطع اول متوسطه، کتاب درسی پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه را به خوبی مورد مطالعه قرار داده و با یادگیری مفهومی مطالب، امتحانات پایان ترم را به خوبی پشت سر بگذارند تا به منظور انتخاب رشته مورد علاقه خود با مشکل مواجه نشوند.

این کتب از گذشته تا به حال دچار تغییرات فراوانی شده اند برای مثال در نظام قدیم به جای کتاب کار و فناوری، حرفه و فن قرار داشت که در بسیاری از موارد به کتاب جدید شباهت داشت اما به جهت آن که سطح دانش و معلومات و همچنین تکنولوژی های امروزی نسبت به پیش از این پیشرفت بسیاری داشته است، نویسندگان کتب درسی مطالب را با توجه به نیاز های امروزی مناسب سازی کرده اند. همچنین در کتاب های نظام جدید بیش از پیش تلاش بسیاری برای پاسداشت زبان فارسی و استفاده از کلماتی که دارای معادل در زبان فارسی هستند، شده است.

در ادامه اسامی کتاب های سه پایه اول متوسطه را به صورت لیست ارائه نموده ایم و همچنین شما می توانید با دانستن برنامه امتحانات نهایی خرداد، آمادگی لازم را برای شرکت جلسه امتحان کسب نموده و به برنامه ریزی درسی مناسبی برای آن بپردازید.

لیست کتاب های درسی دوره اول متوسطه
پایه هفتمپایه هشتمپایه نهم
فارسیعلوم تجربیعلوم تجربی
آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)آموزش مهارت های نوشتاری (نگارش و انشا)
پیام های آسمانیانگلیسیکتاب کار انگلیسی
عربیریاضیپیام های آسمان
علوم تجربیفارسیعربی
تفکر و سبک زندگی مشترک بین دختران و پسرانعربیتعلیمات ادیان الهی و اخلاق
انگلیسیکتاب کار انگلیسیکار و فناوری
کار و فناوریکار و فناوریزبان انگلیسی
مطالعات اجتماعیمطالعات اجتماعیفارسی
ریاضیتفکر و سبک زندگیریاضی
کتاب کار انگلیسیآموزش قرآنفرهنگ و هنر
تفکر و سبک زندگی ویژه دخترانپیام های آسمانآموزش قرآن
فرهنگ و هنرفرهنگ و هنرآمادگی دفاعی
آموزش قرآنتفکر و سبک زندگی ویژه پسرانمطالعات اجتماعی

مشاوره تحصیلی دوره اول متوسطه

همان طور که گفته شد در دوره اول متوسطه مشاوره تحصیلی نقش بسزایی در روند تصمیم گیری دانش آموزان دارد در نتیجه راهنمایی اصولی اهمیت بسیاری خواهد داشت.

در این زمان مشاوران می بایست محصلین را در موارد ذیل راهنمایی نمایند.

  • ساختار نظام آموزشی
  • توانایی های فردی محصلین
  • بیشتر کردن میل و رغبت دانش آموزان به درس خواندن و ایجاد انگیزه
  • معرفی رشته ها 
  • شناساندن بازار شغلی رشته های مختلف
  • راهنمایی برای انتخاب درست متناسب با روحیات و علاقه مندی های دانش آموزان

پس انتخاب یک مشاور خوب، دلسوز و مورد اطمینان به دلیل سرنوشت ساز بودن این دوره بسیار مهم خواهد بود از این رو شما می توانید برای بهره مندی از بهترین راهنمایی های ممکن در زمینه انتخاب رشته و کلیه مسائل مربوطه و اطلاع از تمامی نکات ضروری در دوره تحصیلی خود در دوره اول متوسطه با مرکز مشاوره تلفنی ایران مشاوره تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1- برای تحصیل در دوره اول متوسطه باید به چه نکاتی توجه شود؟

بهتر است تا والدین و دانش آموزان مطابق با الگو و روش تخصصی این دوره تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارند که در مقاله به آن ها اشاره شده است.

2- برای موفقیت در دوره تحصیلی اول متوسطه چه کارهایی الزامی است؟

کسب اطلاعات در زمینه علاقه و استعداد دانش آموزان، درک مفهومی دروس و توجه به فرم هدایت تحصیلی در این دوره حائز اهمیت است.

3- چه کتاب ها و درس هایی به دانش آموزان در دوره تحصیلی اول متوسطه تدریس خواهد شد؟

این کتاب ها در مقاله فوق به صورت جدول در سه پایه هفتم، هشتم و نهم قرار داده شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره