خانه مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی دبیرستان

مشاوره تحصیلی دبیرستان

مشاوره تحصیلی دوم متوسطه 1400
مشاوره تحصیلی دبیرستان 1400

انتخاب رشته دبیرستان را می توان به عنوان مهم تریم بخش دوران تحصیل دانش آموزان دانست، چرا که می تواند تاثیر مستقیمی بر آینده تحصیلی و شغلی آن ها داشته باشد و اشتباه در انتخاب رشته باعث تغییر سرنوشت داوطلبان می گردد. در نظام آموزشی قدیم دانش آموزان می بایست پس از اتمام سال اول دبیرستان خود، نسبت به انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد اقدام می کردند. با تغییر نظام آموزشی همچنان فرآیند انتخاب رشته پا بر جاست و تنها در پایان دوره متوسطه اول (پایه نهم تحصیلی) انجام می شود.

در این مرحله است که بسیاری از دانش آموزان با سردرگمی و بلاتکلیفی مواجه می شوند و چون هیچ گونه آشنایی و اطلاعی درباره اکثر رشته ها ندارند، نمی توانند در این مسیر موفق ظاهر شده و تصمیم درستی را بگیرند.

بنابراین انتخاب رشته دوره متوسطه دوم نه تنها برای دانش آموزان بلکه برای والدین آن ها نیز دغدغه ها و نگرانی هایی را به همراه دارد. از همین رو بسیاری از داوطلبان می کوشند تا با تحقیق و پرس و جو بتوانند اطلاعات خود در این زمینه افزایش داده و فرزند خود را در این انتخاب سرنوشت ساز یاری نمایند. در چنین شرایطی، مطالعه این مقاله خالی از لطف نبوده و می تواند در مسیر انتخاب رشته دانش آموزان بسیار کمک کننده باشد.

برای انتخاب رشته علاوه بر توجه به علایق دانش آموز باید به استعدادهای وی نیز توجه ویژه ای شود.

مشاوره انتخاب رشته دوره دوم متوسطه

از جمله نکاتی که لازم است هنگام انتخاب رشته به آن توجه داشته باشید، علاقه دانش آموز می باشد. به عنوان مثال خود نوجوان علاقه زیادی به رشته گرافیک دارد اما والدین وی اصرار دارند که فرزندشان حتما پزشک شود و دانش آموز را مجبور به انتخاب رشته ای می کنند که هیچ علاقه ای به آن ندارد و صرفا به خاطر اصرار پدر و مادرش رشته تجربی را انتخاب می کند.

بسیاری از نوجوانان ممکن است به دلیل عدم علاقه به رشته انتخابی خود دچار افت تحصیلی شده و نتوانند آن طور که باید از پس دروس خود برآیند. البته والدین باید این را هم در نظر داشته باشند که فقط علاقه معیار انتخاب نیست بلکه نوجوان باید استعداد لازم برای موفقیت در رشته مورد نظر خود را نیز داشته باشد و صرفا از روی علاقه وارد رشته ای که هیچ استعدادی در آن ندارد نشود.

در ادامه مطلب سعی کرده ایم به صورت مختصر اما مفید توضیحاتی را پیرامون هر یک از رشته های دوره متوسطه دوم ارائه نماییم. امیدواریم مطالعه این بخش بتواند شما را در مسیر انتخاب درست و تصمیمی شایسته یاری نماید. در صورتی که پس از مطالعه مقاله با سوالی مواجه شدید، می توانید با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

رشته ریاضی فیزیک

همان طور که از اسم این رشته مشخص است دروس اصلی آن ریاضی و فیزیک می باشد. کسانی که رشته ریاضی فیزیک را انتخاب می کنند باید از هوش بالایی برای محاسبات ریاضی برخوردار باشند. نوجوانانی که این رشته را به عنوان رشته تحصیل خود در دوره دوم متوسطه برمی گزینند، می توانند در دانشگاه به تحصیل در رشته هایی همچون معماری، حسابداری، برق، مکانیک، و عمران و… بپردازند.

با توجه به این که سوالات کنکور سراسری ریاضی از دروس این دوره طراحی می شوند و میزان معدل داوطلبان نیز بر رتبه قبولی کنکور تاثیرگذار است، میزان تسلط و توانایی دانش آزموان در مطالعه دروس و حل مسائل ریاضی و همین طور فیزیک، بخش اعظمی از موفقیت آن ها در این رشته را رقم می زند.

رشته علوم انسانی

دانش آموزانی که استعداد بالایی در حفظ کردن مطالب دارند، رشته علوم انسانی می تواند گزینه مناسبی برای آن ها تلقی شود. محوریت اصلی این رشته شامل مطالعه مسائل مربوط به انسان است. توانایی بالا در فراگیری دروس و مباحثی همچون تاریخ، جغرافیا، عربی، مطالعات اجتماعی، فلسفه و منطق از جمله لازمه های موفقیت در این رشته می باشد.

اگر به وکالت، روانشناسی، ادبیات، حسابداری، مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی علاقه دارید، می توانید وارد رشته انسانی شوید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بسیاری از روان شناسان، مدیران، حقوق دانان، اقتصاد دانان و حتی جامعه شناسان در رشته ی علوم انسانی تحصیل کرده اند.

رشته علوم تجربی

دانش آموزانی که از مطالعه درباره ماهیت گیاهان، جانوران و محیط زیست لذت می برند و به مطالعه و پژوهش در زمینه ساختار بدن موجودات زنده علاقه دارند، می توانند با تلاش و اراده خود در رشته تجربی به موفقیت دست یابند. از جمله دروس تخصصی این رشته شامل ریاضی، زمین شناسی، فیزیک، زیست شناسی و شیمی می باشند. جذابیت ها و مباحث موجود در کتاب زیست شناسی موجب ترغیب بسیاری از دانش آموزان به انتخاب این رشته می شود.

تعداد زیادی از علاقه مندان رشته علوم تجربی آرزوی پوشیدن لباس سفید پزشکی را در ذهن خود می پرورانند و یا قصد دارند در رشته های پرطرفداری همچون داروسازی و دندانپزشکی به تحصیل بپردازند. اما نکته قابل تامل آن است که دستیابی به رشته های مذکور کار چندان آسانی نبوده و سعی و تلاش مضاعفی را می طلبد زیرا میزان رقابت در این گزوه آزمایشی نسبتا بالاست.

از دیگر رشته هایی که به واسطه انتخاب رشته علوم تجربی امکان تحصیل در آن ها فراهم می باشد، می توان به مواردی همچون اتاق عمل، فیزیوتراپی، شیمی، مامایی، پرستاری، بینایی سنجی و… اشاره نمود. توجه داشته باشید که برای قبولی در هر یک از رشته های مذکور می بایست تمام تلاش خود را به کار گرفته و با مطالعه بهترین منابع کنکور تجربی، مسیر رسیدن به اهداف خود را هموار کنید.

رشته فنی حرفه ای

بسیاری از دانش آموزان و والدین آن ها دید مثبتی نسبت به این رشته ندارند و تصور می کنند این رشته تنها مختص دانش آموزانی است که از نظر درسی نسبت به سایرین ضعیف می باشند؛ در صورتی که چنین تصوری به طور کامل اشتباه بوده و منشا آن چیزی جز عدم آگاهی نمی باشد.

در هنرستان های فنی حرفه ای بیشتر دروس به صورت عملی و در کارگاه ها اجرا می شوند و تعداد کمتری از دروس به صورت نظری می باشند که همین امر می تواند دانش آموزان بسیاری را به خود جلب نماید. شایان ذکر است که رشته فنی حرفه ای شامل 4 زیر شاخه و بیش از 40 زیر رشته می باشد. شما مخاطبین گرامی می توانید به منظور آشنایی بیشتر با رشته های تحصیلی فنی حرفه ای، روی لینک مرتبط با آن کلیک نمایید.

تاثیر علاقه و ویژگی های فردی بر انتخاب رشته

اولین و مهم ترین گام در راستای انتخاب رشته اولویت بندی انتخاب ها بر اساس علایق دانش آموز می باشد. در واقع در ابتدای این مسیر باید تکلیف خود را روشن کنید که در آینده می خواهید چه کاره شوید؟ در چه رشته ها و زمینه های شغلی می توانید حضور موفقی داشته باشید؟ از مطالعه چه دروسی لذت می برید؟ پاسخ به این سوالات می تواند تا حد زیادی شما را برای تصمیم گیری در رابطه انتخاب رشته مورد علاقه تان یاری نماید.

در کنار علاقه، وضعیت شما در درس های مربوط به رشته مورد نظر نشان دهنده آن است که این رشته تا چه میزان با توانایی و استعداد شما همخوانی داشته و در نهایت می تواند موفقیت تحصیلی و شغلی را برایتان به ارمغان آورد. بنابراین میزان توانایی دانش آموزان در هر یک از دروس می تواند معیاری برای سنجش درست یا نادرست بودن انتخاب رشته آن ها تلقی گردد.

اهمیت بازار کار در انتخاب رشته 

شاید عنوان کردن چنین مسئله در ابتدای مسیر انتخاب رشته نهم به دهم کمی عجولانه به نظر برسد اما واقیعت امر آن است که باید از همین حالا به فکر آینده شغلی خود نیز باشید. چرا که اصلا جالب و خوشایند نیست بعد از این که در رشته ای تحصیل کردید در کاری مشغول شوید که هیچ ارتباطی به تحصیلات شما ندارد.

حال که به اهمیت این موضوع پی بردید باید بدانید که هیچ یک از رشته های دوره متوسطه دوم دارای بازار کار عالی نمی باشند و نمی توان گفت که با انتخاب هر یک از آن ها قطع به یقین می توانید در شغل مورد نظر خود مشغول به فعالیت شده و کسب درآمد بالایی داشته باشید. در نتیجه این شما هستید که با تلاش، اراده و خلاقیت خود می توانید در هر زمینه ای که فعالیت می کنید، موفق ظاهر شوید.

بنابراین در هنگام انتخاب رشته کنکور تمامی جوانب را بسنجید و صرفا بازار کار و درآمد یک رشته خاص را مد نظر قرار ندهید چرا که به عنوان مثال تمامی داوطلبان کنکور تجربی در رشته پزشکی مورد پذیرش قرار نمی گیرند و برای دستیابی به چنین هدفی، توجه به دیگر فاکتورهای مورد نیاز نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از نکات مورد توجه در انتخاب رشته داوطلبان فرم هدایت تحصیلی پایه نهم آن ها می باشد که به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

 

سوالات متداول 

1- در زمان انتخاب رشته برای پایه دهم متوسطه می بایست به چه نکاتی توجه کنیم؟

داوطلبان می بایست در ابتدا به علاقه، استعداد، فرم هدایت تحصیلی و... توجه نمایند که در مقاله فوق ذکر به طور دقیق ذکر شده است.

2- آیا با تحصیل در رشته مورد علاقه خود می توانیم موفقیت های لازم را کسب نماییم؟

کسب موفقیت در دوران تحصیلی دبیرستان، کنکور گروه آزمایشی دلخواه و حتی بازارکار آینده داوطلبان به میزان تلاش، اراده و خلاقیت آن ها بستگی دارد.

3- داوطلبان رشته علوم انسانی می توانند در چه رشته های دانشگاهی به تحصیل بپردازند؟

اگر به وکالت، روانشناسی، ادبیات، حسابداری، مدیریت، علوم سیاسی و جامعه شناسی علاقه دارید، می توانید وارد رشته انسانی شوید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. فاطمه

    سلام من بین دو رشته تجربی و انسانی به شدت گمراه شدم به نظر شما کدوم بهتره البته خودم عاشق دبیری هستم معدل نهمم ۱۹۰۸۱ می ترسم برم انسانی بعد ظرفیت دانشگاه فرهنگیان پایین بره یا رتبه خیلی عالی خواسته باشه نمی دونم چیکار کنم خواهش می کنم سریع جواب بدیدممنون

دریافت مشاوره