خانه آزمون استخدامی مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲

مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲

 زمان برگزاری مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری 1402

آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری همانند اغلب آزمون های استخدامی دستگاه های دولتی و غیردولتی سراسر کشور، از دو مرحله امتحان کتبی و مصاحبه شفاهی تشکیل شده است. داوطلبانی که بتوانند حدنصاب نمره لازم را از مرحله اول کسب نمایند، به مرحله گزینش شفاهی راه پیدا می کنند. توجه داشته باشید که عدم حضور متقاضی، به هر دلیلی، در هر کدام از مراحل فوق به منزله انصراف قطعی وی از ادامه فرآیند تلقی می گردد و چنین افرادی مجاز به ارائه درخواست تجدیدنظر و اعتراض نیز نخواهند بود.

پذیرفته شدگان آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری می توانند در موعد مقرر و با مراجعه به صفحه کاربری خود در سایت سازمان سنجش، وضعیت دعوت به مصاحبه خود را مشاهده نمایند.

زمان مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری 1402

به دنبال اعلام نتایج مرحله اول آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری، لیست افراد دعوت شده به مرحله مصاحبه و همچنین زمان و مکان برگزاری گزینش شفاهی برای هر داوطلب از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می گردد. از آن جا که تاکنون، هیچ گونه اخبار موثق و معتبری پیرامون زمان برگزاری مصاحبه این آزمون در سال ۱۴۰۲ مخابره نشده است، توصیه می کنیم تا با عضویت در کانال تلگرام آزمون های استخدامی  ایران مشاوره از آخرین اطلاعیه ها و اخبار در این رابطه مطلع گردید.

 

ذکر این نکته حائز اهمیت است که مصاحبه هر رشته در زمانی جداگانه به انجام می رسد و تمامی رخدادهای مربوط به انعقاد و شرکت در مرحله کتبی و شفاهی آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری به صورت غیرمتمرکز و منطقه ای خواهد بود.

 

پیش نیاز دعوت به مرحله مصاحبه شفاهی، بررسی و تایید صحت مدارک ثبت نام آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری توسط مراجع ذی صلاح می باشد. به همین علت، توصیه می کنیم که در زمان نام نویسی این آزمون، نهایت دقت را در ارائه مدارک و درج اطلاعات و مشخصات خود در سایت ثبت نام، به خرج دهید و از وارد نمودن اطلاعات نادرست و غیرواقعی پرهیز کنید تا صلاحیت شما برای شرکت در مرحله دوم آزمون استخدامی مورد تایید قرار گیرد.

مراحل برگزاری مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری 1402

مرحله مصاحبه این آزمون استخدامی با تشکیل پرونده قبول شدگان مرحله اول در مراکز استانی مربوط به مرکز کارشناسان قوه قضائیه آغاز می گردد. در دوره های قبل برگزاری این آزمون، شماره پرونده ای در اختیار هر داوطلب قرار داده می شد که می توانستند با کمک آن، پیگیری های لازم را از طریق سایت sanjesh.org به انجام رسانند. حتما به این نکته نیز توجه داشته باشید که مراحل انجام مصاحبه و محل برگزاری آن، از طریق پیامک به اطلاع کلیه متقاضیان خواهد رسید.

 

در این وضعیت، افراد می بایست در زمان اعلام شده به محل انعقاد مصاحبه شفاهی مراجعه نمایند و با داشتن آمادگی کافی، نسبت به دفاع از صلاحیت علمی، اخلاقی، اعتقادی، فرهنگی و… خود اقدام کنند. توصیه می شود که برای شرکت در گزینش شفاهی، رزومه کاری، مدارک و افتخارات علمی، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و همچنین سوابق کاری تان را به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، آن ها را ارائه دهید. افرادی که صلاحیت شان در مرحله مصاحبه شفاهی تایید می شود، می بایست اقدامات لازم را جهت شرکت در معاینات پزشکی به انجام برسانند تا سلامت جسمی و روانی شان، برای تصدی عنوان شغلی مورد نظر به تایید پزشک متعمد برسد.

سوالات مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲

بهره گیری از تجربیات دیگران و سوالات مصاحبه های پیشین، می تواند به متقاضیان شرکت در این مرحله کمک شایانی بکند. مصاحبه آزمون های استخدامی معمولا تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و داوطلبان می بایست به سوالاتی تقریبا مشابه پیرامون مسائل عقیدتی سیاسی، علمی، روانشناسی، فردی، شخصیتی و… پاسخ دهند که انواع محور این پرسش ها در ادامه ذکر شده است.

  1. معرفی کلی و سوالات شخصی
  2. مسائل روانشناختی و سوالاتی از این دست
  3. پرسش هایی در رابطه با رشته و مقطع تحصیلی متقاضی
  4. سوالاتی پیرامون سازمان مورد نظر (در اینجا دادگستری و قوه قضاییه)
  5. مسائل مربوط به کامپیوتر و فناوری های روز دنیا
  6. سنجش مهارت و دانش شغلی تخصصی متناسب با نوع رشته شغلی مدنظر
  7. سوالات کلی سیاسی و مذهبی
  8. سابقه فعالیت‌ های پژوهشی، علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و…

 

هدف از برگزاری مرحله مصاحبه، تعیین میزان صلاحیت داوطلب برای تصدی عنوان شغلی موردنظر و بررسی امتیازات فردی متقاضی در قیاس با سایر افراد می باشد. حتما به این توصیه توجه داشته باشید که کارشناسان مصاحبه گر، افرادی تیزبین، خاطر جمع و نکته سنج هستند که کمتر نکته قابل توجهی از دید آن ها محفوظ می ماند. در نتیجه سعی کنید که:

  • با حداکثر آمادگی در جلسه مصاحبه حاضر شوید.
  • به پرسش های مطرح شده پاسخی کامل، رسا و تا حد امکان کوتاه بدهید.
  • جنبه های روانشناختی را فراموش نکنید.
  • داشتن عزت نفس، شیوایی کلام، رعایت ادب و احترام، گزیده سخن گفتن و کنترل احساسات و تمرکز می تواند به شما در این مرحله کمک کند.

معرفی کلی داوطلب

این قسمت از مصاحبه که معمولا در ابتدا مطرح می گردد، شامل ارائه اطلاعاتی مختصر و مفید در رابطه با بیوگرافی فردی و خانوادگی داوطلب می باشد. در این حالت، معمولا از مصاحبه شونده تقاضا می شود تا در مدت زمانی کوتاه، خودش را معرفی کند و در رابطه با شغل و ویژگی های شاخص افراد خانواده اش نیز اطلاعاتی را ارائه دهد.

مسائل روانشناختی

پرسش های روانشناسی و جهت دار، بخش مهمی از مصاحبه را تشکیل می دهند، چرا که سنجش صلاحیت فردی داوطلب برای استخدام به عنوان کارشناس رسمی قوه قضائیه، مستلزم کنکاشی عمیق در رابطه با ابعاد مختلف داوطلب می باشد. در ادامه، پرتکرارترین سوالات مصاحبه گران در این زمینه را برای شما فراهم آورده ایم.

  • نقاط قوت و ضعف خود را نام ببرید؟
  • چه برنامه ای برای مدیریت زندگی کاری و فردی خود دارید؟
  • آیا ازدواج کرده اید؟ یا اگر نه، علت ازدواج نکردن شما تا این سن چیست؟
  • آیا به سخنرانی علاقه دارید؟ (ممکن است از شما بخواهند تا چند دقیقه ای درباره مبحثی سخنرانی فی البداهه ارائه دهید تا ارتباط کلامی، زبان بدن و قدرت بیان شما را بسنجند.)
  • اهداف تان را شرح داده و در رابطه با مشکلات، تنگناها و موانع رسیدن به اهداف خود توضیح دهید و راه حل های پیشنهادی تان را بفرمایید.
  • سرانه مطالعه شما چقدر است و به مطالعه یا تماشای چه کتاب ها و فیلم هایی علاقه دارید؟
  • ویژگی های یک کارمند خوب را توضیح دهید.
  • برنامه ریزی روزانه یا هفتگی شما به چه صورت است؟
  • رنگ، غذا، ورزش و… موردعلاقه شما چیست؟

همچنین این امکان وجود دارد تا میزان تمرکز شما را با پرسیدن سوالاتی مورد گزینش قرار دهند و یا با مطرح نمودن پرسش های به خصوصی، میزان هوش هیجانی (EQ) شما را سنجیده و بر اساس آن به شما نمره دهند. سعی کنید تا با خاطری آسوده و حواسی جمع به مصاحبه بپردازید و اسیر تله های احتمالی کارشناسان مصاحبه گر نشوید!

رشته و مقطع تحصیلی متقاضی

در این قسمت، میزان آشنایی شما با مسائل کلی و پایه ای رشته تحصیلی تان محک زده می شود. به همین منظور، بهتر است مطالعه ای اجمالی بر کتاب های پایه ای رشته تحصیلی خود داشته باشید تا بتوانید از پس پرسش های کارشناسان برآیید. یکی دیگر از موارد متداولی که در این مرحله به چشم می خورد، سنجش میزان آشنایی داوطلب با زبان انگلیسی می باشد. روخوانی یک متن به زبان انگلیسی و ترجمه آن یا تقاضا جهت معرفی داوطلب به این زبان، از جمله پرتکرارترین سوالات در این زمینه است.

سوالاتی پیرامون سازمان مورد نظر

هر فردی لازم است تا با ریز و درشت سازمانی که در آن به کار مشغول است، آشنایی داشته باشد و حتی پیش از اقدام به استخدام، نسبت به آن سازمان یا نهاد دولتی و غیر دولتی اطلاعاتی صحیح و کامل کسب نماید. در مرحله مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری، این احتمال می رود که پرسش هایی در زمینه علاقه شغلی، دلیل انتخاب عنوان شغلی، نام و تعریف سازمان موردنظر، علت انتخاب نهاد مربوطه جهت اشتغال در آن، بودجه و درآمد سازمان، مشکلات شغلی متداول و… مطرح شود.

مسائل مربوط به کامپیوتر و فناوری

در دنیای امروز، داشتن اطلاعات کافی پیرامون فناوی اطلاعات و ارتباطات لازمه زندگی مدرن است و دارا بودن سواد کامپیوتری نیز برای استخدام در بسیاری از نهادهای دولتی و غیردولتی، تعیین کننده خواهد بود. سعی کنید تا با ارتقای دانش خود در زمینه کامپیوتر، نرم افزارها و سخت افزارها، ایمیل و شبکه های اجتماعی، نحوه استفاده از فناوری های روز دنیا و…، خودتان را برای حضور موثر در این مرحله آماده نمایید.

سوالات عقیدتی سیاسی

عقاید مذهبی و سیاسی متقاضی برای کارشناسان از اهمیت به خصوصی برخوردار است. همان طور که اطلاع دارید، اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان الهی تعریف شده در قانون اساسی، التزام عملی به مسائل دینی و عدم عضویت در تشکل ها، گروهک ها و فرقه های الحادی و معاند با نظام جمهوری اسلامی ایران، از جمله شرایط ثبت نام آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستریمی باشد. به همین منظور انتظار می رود که پرسش های مهمی نیز از مصاحبه شونده در این زمینه مطرح گردد.

  • از چه راه هایی می شود مجتهد و اعلم را شناخت؟
  • نماز چند رکن دارد؟
  • هدف شما از حضور در حرفه کارشناسی چیست؟
  • سوالاتی در خصوص خمس و زکات
  • وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام چیست؟
  • فرق مجتهد با ولی فقیه چیست؟
  • آیا از مجتهدی که از دنیا رفته می توان تقلید کرد؟
  • سوره های قرآن که دارای سجده واجب می باشند ، کدام اند؟
  • کنفرانس سران کشورهای اسلامی در ایران در چه تاریخی تشکیل شد؟
  • دلیل و انگیزه تان از انتخاب شغل مورد نظرتان چیست؟
  • اگر ارباب رجوع داشته باشید و هنگام نماز باشد، اول به امور ارباب رجوع رسیدگی می کنید یا به اقامه نماز می پردازید؟

علاوه بر سوالات مرتبط با موارد فوق، سوالات تخصصی هر رشته و عنوان شغل مورد تقاضای داوطلبان نیز در آزمون شفاهی پرسیده می شود که در جدول زیر، چند نمونه  را شرح داده ایم.

عنوان رشته چند نمونه از سوالات تخصصی آزمون شفاهی
کامپیوتر و فناوری اطلاعاتتعریف SSO، تعریف SAN و نحوه استفاده از آن، روش تشخیص ایمیل تقلبی
حسابداری و حسابرسیتوضیح اصول حسابداری، تعریف بدهی، تعریف بهای تمام شده، قوانین تجارت
نقشه برداری و اطلاعات مکانیپسوندهای ذخیره سازی gis، تعیین نوع کاربری یک زمین قدیمی مورد ادعا، تعریف سیستم تصویر لامبرت
برق ، الکترونیک و مخابراتمشخصه های ولتاژ و جریان تریستور، تعریف بانک خازنی، تعریف پاسخ فرکانسی، توضیح مدولاسیون و دمدولاسیون

نکات مهم پیرامون مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری 1402

  • اگر مدرک معتبری در زمینه فعالیت های هنری، فرهنگی، علمی، پژوهشی، دوره های آموزشی، فعالیت های ورزشی، بسیج، مدرک زبان، مدرک کامپیوتر و… دارید، حتما در زمان مصاحبه با خود به همراه بیاورید.
  • در مرحله مصاحبه، ارائه اصل مدرک تحصیلی و اصل گواهی های معتبر که تصویر آن را در زمان ثبت نام، در سایت سنجش بارگذاری کرده اید، الزامی است.
  • هزینه کمیسیون ماده 13، هزینه کارآموزی، مبلغ لازم جهت انجام آزمایش های پزشکی و… از جمله مبالغی می باشد که داوطلبان پذیرفته شده در مرحله مصاحبه می بایست نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

پذیرفته شدگان نهایی، می بایست پس از اعلام نتایج آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستریو مشاهده قبولی خود، نسبت به گذراندن دوره موظفی کارآموزی به مدت یک سال و تحت نظر کارشناس راهنما اقدام نمایند. شرکت در این دوره ضروری است و هزینه های آن نیز بر عهده فرد کارآموز خواهد بود.

 

البته لازم به ذکر است که تایید صلاحیت عمومی داوطلب توسط هیات تعیین صلاحیت دادگستری، پیش نیاز قبولی یا عدم قبولی نهایی متقاضی می باشد. در نهایت نیز، پس از ادای سوگند و سپری نمودن فرآیند های قانونی، پروانه کارشناسی داوطلب صادر می شود. توجه کنید که تاخیر غیرموجه بیشتر از یک سال در مجموع مراحل کارآموزی و تحلیف کارشناس، موجب لغو پذیرش متقاضی خواهد شد.

سوالات متداول

1- مرحله مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ چه زمانی برگزار می شود؟

هنوز تاریخ مشخصی برای انجام این فرآیند اعلام نشده است اما به محض انتشار زمان دقیق، اطلاعات لازم از طریق این مقاله اعلام خواهد شد.

2- مرحله مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی قوه قضائیه ۱۴۰۲ به چه صورت برگزار خواهد شد؟

این مرحله از دو قسمت گزینش شفاهی و معاینه پزشکی تشکیل شده که به صورت غیرفراگیر و منطقه ای برگزار می گردد.

3- چه سوالاتی در مرحله شفاهی مصاحبه آزمون استخدامی کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ مطرح می شود؟

از جمله پرسش های متداول این مرحله می توان به سوالات فردی، روانشناختی، سیاسی، عقیدتی و... اشاره نمود که توضیحات کامل در این زمینه را می توانید در متن مقاله مطالعه کنید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره استخدامی پیج استخدامی