خانه دکتری مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳
مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

آخرین مرحله از فرآیند آزمون دکتری، ارزیابی و سنجش صلاحیت داوطلبان توسط اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها می باشد. متقاضیانی که پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری 1403 و با توجه به مندرجات کارنامه انتخاب رشته خود، مجاز به شرکت در مرحله مصاحبه دکتری شده اند، باید با اطلاع از برنامه زمانی مشخص شده از سوی دانشگاه پذیرنده، خود را برای حضور در جلسه گزینش شفاهی آماده نمایند.

افرادی که قصد دفاع از صلاحیت علمی خود جهت ادامه تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه های مختلف از جمله پیام نور را دارند، می بایست با نهایت آمادگی در مرحله مصاحبه دکتری حاضر شده و به سوالات اساتید مصاحبه گر پاسخ دهند. مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور برای هر رشته محل دارای ظرفیت، به صورت مجزا برگزار می گردد.

مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ بعد از اعلام نتایج انتخاب رشته، توسط خود دانشگاه‌ ها برگزار می شود.

زمان ثبت نام و برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1403

پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری، متقاضیان می توانند از قسمت “اطلاعات رشته امتحانی”، وضعیت مجاز بودن خود به شرکت در مصاحبه رشته ها و دانشگاه های مختلف را رصد نمایند. افرادی که با توجه به مندرجات این کارنامه، به مصاحبه تخصصی آزمون دکتری فراخوانده شده اند، در صورت تمایل برای ادامه این رویه می بایست نسبت به دریافت و تکمیل فرم بررسی صلاحیت عمومی آزمون دکتری ۱۴۰۳ اقدام نمایند.

طبق مندرجات دفترچه دکتری، انتخاب رشته دکتری دانشگاه پیام نور 1403 در نیمه اول اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد. هنوز زمان دقیق ثبت نام مرحله ارزیابی تخصصی مشخص نشده است اما به محض انتشار متن مقاله بروزرسانی می شود. زمان برگزاری مصاحبه دکتری رشته محل های مختلف دانشگاه پیام نور متفاوت است اما این رویه معمولا یک ماه پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری منعقد می گردد که تاریخ و محل برگزاری آن، به صورت پیامکی و جداگانه به اطلاع هر داوطلب می رسد.

کلیه واجدان شرایط می بایست در زمان مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ جهت ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور، به سامانه صبا دانشگاه پیام نور به آدرس saba.pnu.ac.ir مراجعه نموده و پس از پرداخت هزینه لازم، مدارک مورد نیاز را نیز بارگذاری نموده و نام نویسی خود را تکمیل کنند. توجه داشته باشید که عدم انجام هر کدام از این مراحل توسط داوطلب، به معنای انصراف قطعی وی از ادامه روند پذیرش در دانشگاه تلقی می گردد.

هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1403

شرکت در گزینش شفاهی دکتری، مستلزم پرداخت مبلغی مشخص تحت عنوان هزینه مصاحبه دکتری است که هر ساله توسط مراجع ذی صلاح تعیین می گردد و می بایست در حین انجام نام نویسی برای شرکت در مصاحبه دکتری، نسبت به پرداخت اینترنتی آن اقدام نمود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که هزینه مصاحبه تمامی واحدهای دانشگاهی پیام نور در شهرهای مختلف یکسان است. این مبلغ برای سال گذشته، معادل 189،300 تومان بوده و پیش بینی می شود که امسال، مقداری افزایش یابد.

توجه داشته باشید که پس از پرداخت این مبلغ، دسترسی لازم جهت بارگذاری مدارک لازم در سامانه به داوطلب داده می شود. همچنین لازم به ذکر است که در صورت شرکت در مصاحبه چند رشته انتخابی، صرفا می بایست یک مرتبه نسبت به پرداخت هزینه مربوطه اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

هم در زمان ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور و هم در زمان برگزاری روند مصاحبه، به همراه داشتن برخی از مدارک هویتی و تحصیلی برای متقاضیان لازم است. لازم به ذکر می باشد که داوطلبان باید در روز مصاحبه، اصل و کپی تمامی مدارک را به همراه داشته باشند، چرا که پس از تاریخ مقرر ارائه هیچ مدرکی امکان پذیر نخواهد بود.

  • تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت ملی معتبر
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت سربازی (مخصوص داوطلبان آقا)
  • پرینت کارنامه اعلام نتایج انتخاب رشته
  • اصل و کپی مدارک مربوط به سهمیه ایثارگران و رزمندگان
  • اصل و کپی حکم کارگزینی و اصل گواهی استمرار همکاری (مخصوص داوطلبان مشمول سهمیه مربیان)
  • ارائه مدارک پژوهشی (پایان نامه کارشناسی ارشد، مقاله و یا کتاب چاپ شده به همراه تصویر جلد و صفحات مربوط به شناسنامه مقاله یا کتاب ارائه شده)
  • مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکترای حرفه ای با قید معدل (دارندگان مدارک کارشناسی ناپیوسته ملزم به ارائه مدرک کاردانی و کارشناسی با قید معدل یا ریز نمرات دارای معدل هستند)
  • ارائه اصل و کپی مدارک مربوط به زبان انگلیسی که حداقل دارای دو سال اعتبار می باشند. (مانند مدرک آیلتس)
  • فیش واریزی هزینه مصاحبه

توجه داشته باشید که پس از بارگذاری کلیه این مدارک در سامانه صبا دانشگاه پیام نور، می بایست آن ها را در روز مصاحبه نیز با خود به همراه داشته باشید. همچنین تاریخ و محل برگزاری آزمون مصاحبه تخصصی دکتری پیام نور 1403 متعاقبا از طریق پیام کوتاه به اطلاع واجدان شرایط خواهد رسید.

نحوه شرکت در مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

راهنمای شرکت و پذیرش در مصاحبه علمی 1402
نحوه شرکت و پذیرش در مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1402

سنجش و پذیرش دانشجو برای ورود به مقطع دکتری تخصصی (آموزشی – پژوهشی) معیارهای مشخصی دارد.

  • آزمون متمرکز (50 درصد)
  • سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 درصد)
  • مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

شرایط عمومی شرکت در مصاحبه دانشگاه پیام نور، عینا مطابق با همان شرایطی است که در دفترچه ثبت نام دکتری و دفترچه انتخاب رشته دکتری اشاره شده اما از شرایط اختصاصی واحدهای دانشگاهی مختلف می توان به احراز امتیاز لازم و قابل قبول در آزمون کتبی و مصاحبه علمی، دارا بودن توانایی پرداخت شهریه دکتری مطابق با مصوبات هیئت امنا دانشگاه و وجود ظرفیت کافی برای پذیرش دانشجو در مقطع دکترای رشته محل های مختلف اشاره کرد.

آدرس محل برگزاری جلسات مصاحبه علمی دانشگاه پیام نور

داوطلبان باید در زمان مقرر و همراه با مدارک لازم در محل برگزاری مصاحبه حضور داشته باشند. آدرس مکان برگزاری جلسات ارزیابی تخصصی سال آینده طی اطلاعیه‌ های بعدی اعلام خواهد شد.

عوامل موفقیت در مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور 1403

موفقیت در مصاحبه مقطع دکتری دانشگاه پیام نور مستلزم رعایت یک سری نکات می باشد. توجه داشته باشید که وضعیت ظاهری، شیوه برخورد و رعایت مناسبات لازم توسط داوطلب، به اندازه آمادگی علمی او حائز اهمیت است و متقاضیان می بایست با توجه کافی به کلیه فاکتورهای اساسی، خود را برای حضوری در آزمون شفاهی دکتری آماده نمایند.

  • توصیه می کنیم با ظاهری مرتب، آراسته و لباس رسمی در جلسه مصاحبه حضور یابید.
  • هنگام برخورد با اساتید با اعتماد به نفس کامل احوال پرسی کنید؛ لبخند بزنید و برقراری ارتباط چشمی را نیز فراموش نکنید.
  • هنگام پاسخ به سوالات اساتید آرامش خود را حفظ کرده و از شتاب زدگی بپرهیزید. سعی کنید که در کمال آرامش و اعتماد به نفس پاسخگوی سوالات اساتید باشید.
  • رعایت ادب و شئونات اسلامی را فراموش نکنید و مطابق قوانین و عرف جامعه رفتار کنید.
  • صریح، واضح و رسا صحبت کنید. از شاخ و برگ دادن به پرسش ها خودداری نموده و در عین حال، کامل ترین جواب را به اساتید مصاحبه گر ارائه دهید.
  • اکیدا توصیه می کنیم که اگر پاسخ سوالی را نمی دانید، به جای حاشیه رفتن با صداقت بگویید که در حال حاضر حضور ذهن ندارید؛ چرا که پاسخ غلط و یا اغراق آمیز شما تاثیری منفی در ذهن مصاحبه کنندگان خواهد گذاشت.
  • در فرآیند برگزاری مصاحبه به ساعت خود نگاه نکنید.
  • نیم ساعت قبل از زمان برگزاری آزمون، در محل مصاحبه حضور یابید.
  • همواره در جلسه مصاحبه به این فکر کنید که همه داوطلبان شرایط شما را دارند و حتی شما بهترین شرکت کننده در مصاحبه هستید.
  • از منابع علمی لازم جهت افزایش آمادگی ذهنی بهره ببرید و با داشتن اطلاعات کافی در زمینه تخصصی خود، قدم به این مرحله نهید.
  • با کنترل تمرکز، اعتماد به نفس و احساسات، تصویری قابل قبول از خود برای اساتید مصاحبه گر به جای بگذارید.

اگر می خواهید اطلاعات کافی پیرامون زمان اعلام نتایج مصاحبه دکتری به دست آورید، می‌ توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید.

نمونه سوالات مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳

معمولا سوالاتی که در مصاحبه های دانشگاه ها مطرح می شود، از یک فرم کلی تبعیت می کند و بخشی از این پرسش ها در همه مصاحبه ها مشترک است. احتمال مطرح شدن برخی پرسش ها در مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور بالاتر خواهد بود.

  • اولین سوال مصاحبه، معرفی کردن است و از داوطلب خواسته می شود که ضمن معرفی کامل خود، درباره وضعیت تحصیلی در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد توضیحاتی ارائه دهد. اگر موفقیتی در زمینه های مختلف علمی از جمله شرکت در المپیادها دارید، حتما آن را بیان نموده و سندی معتبر برای اثبات حرف خود ارائه دهید.
  • ممکن است از دانشجو خواسته شود که به زبان انگلیسی خود را معرفی نماید. بنابراین اگر مدرک زبان خاصی دارید، آن را در روز برگزاری مصاحبه به  همراه داشته باشید.
  • یکی دیگر از زمینه های محتمل جهت طراحی سوال، در خصوص پایان نامه است. در واقع از شما خواسته می شود توضیحات مختصری درباره موضوع پایان نامه خود ارائه دهید.
  •  ممکن است از برخی از داوطلبان که برای مصاحبه چند دانشگاه دعوت شده اند، سوالی پرسیده شود که بین این دانشگاه ها کدام یک را و به چه دلیل برای ادامه تحصیل ترجیح می دهند؟
  • از دیگر سوالات متداول می توان به تامین هزینه تحصیل اشاره کرد. معمولا اساتید مصاحبه گر بر این نکته تاکید دارند که دانشجو باید بدون نگرانی از هزینه تحصیل، تمام وقت خود را صرف پایان نامه نماید.
  • پرسش های تخصصی در خصوص رشته تحصیلی شرکت کننده، پای ثابت جلسات مصاحبه دکتری می باشد. پس با آمادگی کامل در این آزمون شرکت نمایید.
  • در این میان امکان دارد تا از شما در زمینه های مختلف اطلاعات عمومی، عقیدتی و سیاسی، فناوری و رایانه و مواردی از این قبیل سوال شود.

اگر قصد ثبت نام مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور سال 1402 و پرداخت اینترنتی هزینه آن را دارید، توجه داشته باشید که جهت ورود به سامانه صبا (saba.pnu.ac.ir) می بایست کد ملی خود را به عنوان نام کاربری و شماره داوطلبی تان را نیز در کادر مربوط به رمز عبور درج نموده و به این طریق، وارد سامانه مذکور شده و اقدامات لازم را به انجام رسانید.

 

سوالات متداول

1- مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ چه زمانی برگزار می شود؟

تاریخ و محل دقیق برگزاری مصاحبه دکتری پیام نور ۱۴۰۳ از طریق پیامک به هر داوطلب اعلام می گردد.

2- آیا تمامی داوطلبان می بایست یک بار هزینه مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور را پرداخت نمایند؟

بله، حتی افرادی که در چند کد رشته محل به دانشگاه پیام نور معرفی شده اند، باید تنها یک بار هزینه مصاحبه را پرداخت کنند.

3- شرط لازم جهت شرکت در جلسه مصاحبه دکتری دانشگاه پیام نور چیست؟

تنها داوطلبانی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون کتبی شده اند، به جلسه مصاحبه دکتری پیام نور دعوت می شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. بابک

    سلام
    بنده مشخصات شخصی را برای مصاحبه دکتری ادبیات فارسی پیام نور ثبت کرده ام ولی مدارک رو بارگذاری نکردم آیا الان میتونم مدارک رو بارگذاری کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، شما می بایست از طریق اطلاعیه های دانشگاه قبولی زمان بارگزاری مدارک را پیگیری نمایید، در صورتی که مهلت اتمام مدارک به اتمام نرسیده باشد، مجاز به ثبت نام خواهید بود.

مشاوره دکتری پیج دکتری