خانه نظام وظیفه کارت پایان خدمت سربازی

کارت پایان خدمت سربازی

زمان صدور و دریافت کارت پایان خدمت نظام وظیفه
کارت پایان خدمت سربازی

دوران سربازی یکی از مهم ترین دوران زندگی آقایان می باشد و به انجام رساندن آن در کشور ما برای پسران بالاتر از سن ۱۸ سال اجباری است و پس از اتمام آن، برای هر یک از افراد کارت پایان خدمت نظام وظیفه صادر می گردد. شایان ذکر است که گذراندن خدمت و در پی آن دریافت این کارت، یکی از ضرورت های زندگی مردان در حیطه اجتماع و داشتن آینده شغلی بهتر است. به این دلیل که بدون وجود این کارت، امکان استخدام در نهادهای دولتی و بعضی شرکت ها و کارخانه های خصوصی امکان پذیر نیست و حتی برخی ارگان ها استخدام افراد فاقد کارت پایان خدمت را جرم می دانند.

متقاضیان بعد از اتمام مدت زمان خدمت سربازی بایستی به طی کردن مراحل مختلف جهت تهیه مدارک لازم و در نهایت دریافت کارت پایان خدمت خود مبادرت ورزند و در صورتی که درخواست اخذ کارت پایان خدمت خود را به یگان محل خدمت خود اعلام کرده باشند، باید مراحلی را که در ادامه به آن ها پرداخته می شود، به انجام برسانند تا موفق به دریافت کارت خود شوند.

مشمولان می توانند از طریق مراجعه به دفاتر پلیس 10+ و سازمان وظیفه عمومی ناجا، درخواست خود ضمن دریافت کارت پایان خدمت را پیگیری نمایند.

زمان صدور کارت پایان خدمت سربازی

افرادی که خدمت نظام وظیفه خود را به اتمام رسانده اند و یا دارای معافیت سربازی دائم هستند، باید در اسرع وقت برای دریافت کارت پایان خدمت خود اقدام کنند. طبق اعلام سازمان وظیفه عمومی ناجا، از لحظه اتمام دوره سربازی و یا دقیق تر، زمان اعلام و ثبت درخواست یگان خدمتی فرد متقاضی در سامانه نیروهای مسلح، مراحل صدور این کارت 15 روز به طول می انجامد.

توجه داشته باشید که این برهه زمانی، امر قطعی مبنی بر اخذ کارت پایان خدمت در این بازه نیست و ممکن است به دلایل نامعلوم طول زمان دریافت این کارت تا حتی ۲ ماه و یا بیشتر هم به درازا بکشد. اگر فردی دارای شرایط معافیت خدمت سربازی اعم از معافیت پزشکی و یا معافیت غیر پزشکی است، به واسطه بررسی و استعلام صحت اطلاعات فرد درخواست کننده، بازه زمانی صدور کارت برای وی طولانی تر از مدت زمان اعلامی نیز می تواند باشد.

علت تاخیر در صدور کارت

به نقل از رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، تاخیرهایی که در مدت صدور کارت پایان خدمت افراد اتفاق می افتد، دارای چند جنبه خاص برای گروه های متقاضی است که در ادامه هر کدام از آن ها ذکر شده است.

  • دسته اول افرادی هستند که در واپسین روزه های خدمت خود، مشمول غیبت سربازی شده اند و یا محل خدمت خود را بدون هماهنگی و اخذ اجازه ترک کرده اند. در این وضعیت به واسطه تعلق گرفتن اضافه خدمت به این دسته از افراد، مراحل صدور کارت آن ها به دلیل انجام اقدامات تایید و رفع و رجوع مازاد خدمت به تاخیر می افتد.
  • دسته دوم نیز افرادی هستند که دارای شرایط کسری خدمت قانونی بنا به دلایل معافیت بسیج (به واسطه داشتن کارت فعال یا برگه سبز)، کسری خدمت ایثارگری و جانبازی و… می باشند. در این صورت اگر نسبت به ثبت کسری خدمت در روزهای آغازین دوره سربازی اقدام نکنند، روند صدور کارت آن ها نیز به تاخیر خواهد افتاد. لذا به این دسته از متقاضیان توصیه می شود تعیین تکلیف مدت کسری خدمت خود را به روزه های پایانی دوره سربازی موکول نکنند.
  • یکی دیگر از دلایل تاخیر در صدور کارت، داشتن نقص در تکمیل مدارک ارسالی به یگان خدمت است چرا که در صورت عدم تکمیل مستندات، ثبت درخواست فرد در سامانه نیروهای مسلح انجام نشده و بدیهی است که کارتی هم صادر نخواهد شد.

نحوه پیگیری تاخیر یا عدم صدور کارت

در صورتی که بعد از دریافت پیامک تایید ارسال و یا گذر مدت زمان طولانی از درخواست، کارت پایان خدمت به دست متنقاضیان نرسد، دو راه برای پیگیری این امر وجود دارد.

  • مراجعه به دفتر پست مرکزی منطقه سکونت و پیگیری دریافت کارت
  • مراجعه به دفاتر پلیس 10+ و پرسش از عدم دریافت کارت در صورت عدم ارسال به پست

همچنین به این نکته توجه نمایید که متقاضیان در صورت تغییر نشانی محل سکونت، حتما بایستی آدرس جدید منطقه زندگی خود را به دفاتر پلیس 10+ اعلام کنند، زیرا در صورت عدم اطلاع رسانی، در نهایت کارت پایان خدمت افراد به سازمان نظام وظیفه عودت داده می شود که درخواست ارسال مجدد آن زمان طولانی را می طلبد.

نحوه صدور کارت پایان خدمت سربازی

متقاضیان دریافت کارت پایان خدمت سربازی موظف اند هنگام مراجعه به یگان خدمت مدنظر (آخرین پادگان محل خدمت) مدارک مورد نیاز صدور کارت پایان خدمت سربازی را جهت ارائه به همراه داشته باشند. این مدارک عبارت اند از:

  • آخرین مدرک تحصیلی متقاضی
  • تاریخ آغاز و اتمام دوره خدمت اجباری ویژه مشمولان
  • نشانی محل سکونت فعلی فرد
  • رسته خدمتی
  • آخرین درجه خدمت سربازی
  • عکس 4*3
  • شماره پرسنلی
  • طول مدت خدمت به انجام رسیده توسط فرد به ماه و روز
  • مدت زمان قانونی انجام خدمت
  • محل گذراندن دوره آموزشی
  • نام یگان اعزام و پادگان ترخیص کننده
  • نام منطقه محل خدمت
  • برگه تشخیص تایید گروه خونی فرد متقاضی
  • تخصص
  • برگه تایید تسویه حساب از آخرین یگان خدمتی

به یاد داشته باشید که مشخصات ظاهری شما از قبیل رنگ چشم و اندازه قد نیز در یگان خدمتی ثبت می شود. بعد از تکمیل مدارک و تحویل آن ها به یگان خدمتی مدنظر، این یگان مکلف است در اسرع وقت درخواست متقاضی دریافت کارت پایان خدمت را در سامانه جامع نیروهای مسلح ثبت کند تا مراحل صدور کارت وی طی شود.

راهنمای استعلام کارت پایان خدمت سربازی

بعد از تکمیل مراحلی که در بخش قبل طی شد و تایید درخواست متقاضی برای صدور کارت پایان خدمت، فرد موظف است تا دریافت این کارت از طریق پست منتظر بماند. در صورتی که داوطلب خواهان اطلاع از وضعیت و مرحله صدور کارت پایان خدمت خود بوده و یا جویای دانستن علت عدم ارسال به موقع این کارت می باشد، بایستی با مراجعه به سامانه سازمان نظام وظیفه به نشانی vazifeh.police.ir و یا از طریق راهنمای استعلام وضعیت وظیفه عمومی درخواست خود را ثبت نماید.

  • مراجعه به سامانه سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی vazifeh.police.ir و انتخاب عبارت “خدمات الکترونیکی” از کادر موجود در پایین صفحه

نحوه صدورکارت پایان خدمت سربازی مرحله اول

  • درج نام کاربری (کد ملی متقاضی) و رمز عبور (کد سخا) در سامانه مربوطه و سپس فشردن کلید “ورود”

کارت پایان خدمت سربازی مرحله دوم

کد سخا برای مشمولین از ابتدای زمان اعزام به خدمت فرد، توسط مراکز پلیس 10+ در اختیار آن ها قرار می گیرد. در صورت فراموشی این کد، افراد می توانند به لینک راهنمای دریافت کد سخا مراجعه نموده و یا با مراجعه به سایت نظام وظیفه، درخواست بازیابی کد خود را از طریق انتخاب گزینه “فراموشی رمز عبور” از سامانه سخا به صورت پیامکی دریافت کنند.

افرادی که در موعد مقرر کارت پایان خدمت خود را دریافت نکرده اند، می توانند با مراجعه به سامانه سازمان نظام وظیفه و یا در صورت عدم دسترسی به ابزار الکترونیکی، از طریق تماس با تلفن گویا سازمان نظام وظیفه به شماره 096480 و یا سیستم اطلاع رسانی پیامکی 110206010 پیگیر علت عدم صدور آن شوند. دقت شود طبق اطلاعیه این سازمان اگر مشمولان در صورت تاخیر طولانی مدت در صدور کارت خود پیگیر آن نشوند، تبعات عدم ارسال این کارت متوجه خود آن ها خواهد بود.

 

سوالات متداول

1- صدور کارت پایان خدمت چه مدت زمان به طول می انجامد؟

از زمان ثبت درخواست تا صدور کارت، معمولا حداقل ۱۵ روز طول می کشد اما بروز یک سری مشکلات در این روند ممکن است باعث افزایش بازه زمانی مذکور شود.

2- سایت استعلام وضعیت کارت پایان خدمت چیست؟

سامانه استعلام این کارت همان سایت سازمان وظیفه عمومی ناجا به آدرس vazifeh.police.ir می باشد.

3- در صورت تاخیر در ارسال کارت پایان خدمت، چگونه می توان پیگیر آن شد؟

در چنین شرایطی می توان به دفاتر پست مرکزی و پلیس 10+ مراجعه کرد که برای اطلاع از جزئیات آن می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. سید

    سلام برزگوار اگر کارت پایان خدمت چاپ شده کارت پایان خدمت کدام منطقه تهران تحویل اداره پست میدن ؟؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود تحویل پست مرکزی در استان تهران ( منطقه چهار راه لشگر) تحویل داده می شود و پست مرکزی مرسوله ها را با توجه به آدرس ها تحویل پست مناطق می دهد.

مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه