خانه دکتری راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳
راهنمای جامع انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

یکی از مهم ترین دغدغه های شرکت کنندگان آزمون دکتری پس از اعلام نتایج آزمون دکتری، چگونگی انجام روند انتخاب رشته است. مدتی پس از انتشار نتایج اولیه، داوطلبانی که بر اساس کارنامه آزمون کتبی خود، مجاز به انجام انتخاب رشته شده اند یا به بیان دیگر، حد نصاب نمره لازم را در مرحله کتبی کسب نموده اند، می توانند با بهره گیری از روش صحیح مشاوره انتخاب رشته دکتری و مطالعه دفترچه انتخاب مربوطه، نسبت به استخراج مناسب ترین کد رشته محل ها و اولویت بندی آن ها اقدام نمایند.

 

از آن جا که بروز هرگونه اشتباه در این رویه، ممکن است به قیمت پذیرش در رشته محل و دانشگاه غیر ایده آل یا حتی عدم قبولی متقاضی تمام شود، به حداقل رساندن میزان خطا در مرحله انتخاب رشته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اطلاع از زمان، نحوه و مهم ترین نکات پیرامون انتخاب رشته و همچنین بررسی دقیق دفترچه راهنما، گام هایی موثر برای پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این مرحله و رسیدن به مرحله مصاحبه دکتری 1403 خواهند بود.

✅ لینک مستقیم ورود به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

(در صورت اعلام زمان انتخاب رشته، لینک فوق فعال خواهد شد.)

انتخاب رشته دکتری دانشگاه سراسری 1403 پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه، آغاز خواهد شد. 

زمان انتخاب رشته دکتری 1403

سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله از طریق انتشار اطلاعیه های مختلف در سامانه خود به آدرس sanjesh.org، زمان انجام فرآیند انتخاب رشته را اطلاع رسانی می کند و داوطلبانی که واجد شرایط اولویت بندی رشته محل های دارای ظرفیت مقطع دکتری هستند، می توانند در بازه زمانی اعلام شده به سایت انتخاب رشته آزمون دکتری مراجعه نموده و اقدامات لازم را به انجام رسانند.

 

طبق روال هر سال، زمان انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری از طریق سایت رسمی سازمان سنجش اطلاع رسانی خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت انتشار اطلاعیه ای مبنی بر مهلت مجدد این فرآیند، خبر آن از طریق این مقاله و کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

جدول زمان بندی آزمون دکتری 1403
فرآیندتاریخ
انتخاب رشته اینترنتی برای متقاضیان مجاز به انتخاب رشتهنیمه اول اردیبهشت ماه 1403

دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

هدف از انجام انتخاب رشته دکتری، اولویت بندی کد رشته محل های ارائه شده و درج آن ها در فرم اینترنتی انتخاب رشته می باشد. اولین و یکی از اساسی ترین گام ها جهت انجام این فرایند، دانلود دفترچه انتخاب رشته دکتری  و مطالعه جداول مربوط به کد رشته محل های دارای ظرفیت است. این دفترچه از بخش های مختلفی از جمله جداول کد رشته محل ها، فرم های معدل، شرایط و ضوابط انجام انتخاب رشته، فرم پیش نویس اولویت بندی و… تشکیل شده است که هر کدام از این قسمت ها به نوبه خود کاربردی و مهم خواهد بود. جهت آگاهی از انواع سهمیه های موثر و میزان تاثیر آن ها، می توانید به مطلب میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته دکتری مراجعه کنید.

با شروع  مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری شاهد انتشار این دستورالعمل جامع از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی اینترنتی sanjesh.org خواهیم بود. البته رویه انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد به صورت جداگانه انجام می گردد، از این رو هر ساله دفترچه های جداگانه برای متقاضیان ادامه تحصیل در مقطع دکتری این دانشگاه ها منتشر می شود.

دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون دکتری سراسری 1403 (به زودی فعال می گردد.)

نحوه انتخاب رشته دکتری 1403

داوطلبانی که با توجه به کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و غیر روزانه (به جز دوره دانشگاه آزاد که انتخاب رشته آن با پرداخت هزینه لازم و در سامانه azmoon.org انجام می گیرد) شده اند، باید در موعد مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و مطابق راهنمای تصویری زیر به ثبت کد رشته های مورد نظر خود بر اساس اولویت بندی بپردازند.

  • مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org و انتخاب گزینه “دکترای تخصصی” از منو پایین صفحه

مرحله اول انتخاب رشته دکتری

  • ورود به صفحه “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) Ph.D سال ۱۴۰۳”

مرحله دوم انتخاب رشته دکتری

  • مجداد انتخاب گزینه “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون ورودی دکترای تخصصی (نیمه متمرکز) Ph.D سال 1403″

مرحله سوم انتخاب رشته دکتری

  • کلیک بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” بعد از مطالعه نکات مطرح شده در این صفحه

مرحله پنجم انتخاب رشته دکتری

  • درج نمودن اطلاعات خواسته شده از طریق یکی از دو روش زیر و سپس فشردن دکمه “ورود به سیستم”
    • ثبت شماره پرونده، شماره پیگیری ثبت نام و عبارت امنیتی در کادرهای موردنظر
    • وارد نمودن شماره پرونده، شماره داوطلبی، کد ملی و عبارت امنیتی در بخش مربوطه

مرحله پنجم انتخاب رشته دکتری

  • پس از ورود به سیستم، اطلاعات شما قابل مشاهده می باشد که در این صفحه می توانید 50 کد رشته های انتخابی خود را به ترتیب اولویت در فرم مربوطه درج نمایید. پس از کسب اطمینان از صحت اطلاعات رویت شده، لازم است بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.

سهمیه موثر در انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

از بین شرکت کنندگان در آزمون دکتری، تعدادی از داوطلبان دارای امتیاز و سهمیه هایی هستند که در نتیجه آزمون دکتری و پذیرش آن ها تاثیر گذار خواهد بود. در واقع ظرفیت مجزایی به منظور پذیرش افراد دارای سهمیه در نظر گرفته شده که دارای شرایط و نکات به خصوصی (از جمله داشتن حدنصاب نمره و امتیاز آخرین فرد قبولی در سهمیه آزاد) خواهد بود. سهمیه های موثر در پذیرش مقطع دکتری 1403 شامل سهمیه رزمندگان، ایثارگران (5 و 25 درصد) و مربیان خواهد بود. 

نکات مهم در خصوص انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

گاهی متقاضیان به جهت این که نمره بالایی در آزمون کتبی دکتری کسب نموده اند، حساب ویژه ای بر روی رتبه آزمون اولیه باز می کنند اما توجه داشته باشید که صرفا کسب رتبه عالی و ممتاز در این مرحله، هیچ ضمانتی جهت پذیرفته شدن در دانشگاه های برتر و محبوب کشور برای شما به همراه نخواهد داشت. بنابراین تنها به رتبه کسب شده در آزمون کتبی اکتفا نکنید و تنها با در نظر گرفتن این مورد دست به انتخاب رشته نزنید.

  • در انتهای دفترچه انتخاب رشته دکتری، یک فرم پیش نویس اولویت بندی با 3 ستون کد رشته، نام رشته و گرایش به چشم می خورد که هدف از طراحی آن، آشنایی بیشتر متقاضیان با روند انتخاب رشته بوده است و تکمیل آن، پیش از اقدام به درج اولویت ها در سامانه، می تواند سودمند باشد.
  • کسانی که با رویت اطلاعات نادرست خود در سامانه انتخاب رشته، اقدام به ارسال درخواست بررسی مجدد به سازمان سنجش می نمایند، می بایست مستندات مربوطه را در روز مصاحبه به کارشناسان مصاحبه گر و در زمان پذیرش به دانشگاه مقصد ارائه دهند.
  • پیش از اقدام به انجام انتخاب رشته دکتری، حتما از وضعیت پذیرش و ظرفیت کد رشته محل های مختلف ارائه شده مطلع گردید.
  • داوطلبان در ابتدا باید برای اطلاع از دوره های مجاز برای انتخاب، کارنامه خود را با دقت بررسی کنند؛ زیرا ممکن است این افراد در دوره های روزانه و بورس خارج از کشور و یا در دوره های غیر روزانه مانند دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد، دانشگاه غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان مجاز شده باشند.
  • متقاضیان می بایست با توجه به نوع پذیرش خود در دانشگاه های روزانه و یا غیر روزانه (به غیر از آزاد)، تا سقف 50 کد رشته محل را از دفترچه انتخاب رشته دکتری انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته ثبت نمایند. بهتر است که این انتخاب ها بر اساس علاقه داوطلبان اولویت بندی شود اما فاکتورهای مهم دیگری نیز از جمله شهریه دانشگاه، مسافت و شهر دانشگاهی موردنظر، وضعیت تاهل یا اشتغال و… نیز در این مسئله دخیل اند.
  • توجه داشته باشید که برای انجام انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری نیازی به پرداخت هزینه نیست اما متقاضیان ادامه تحصیل در واحدهای دانشگاهی آزاد می بایست مبلغی را تحت عنوان هزینه انتخاب رشته آزاد در حین اولویت بندی در سایت azmoon.org پرداخت نمایند.
  • پس از تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری می بایست یک کد 15 رقمی از سوی سامانه دریافت شود و داوطلبان منتظر اطلاعیه های سازمان سنجش در خصوص اعلام حدنصاب پذیرش دانشگاه ها در مقطع دکتری باشند.

جهت دسترسی به نرم افزار انتخاب رشته دکتری، می توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید.

دانلود نمونه فرم معدل و پیش نویس انتخاب رشته دکتری 1403 

داوطلبان جهت آشنایی با فرم های مخصوص معدل و پیش نویس کد رشته های انتخابی می توانند نمونه فرم های مربوطه را دانلود و مشاهده نمایند. در این صورت، آمادگی بیشتری برای تکمیل کردن فرم های اصلی دارند و احتمال بروز خطا را کاهش می دهند. 

ویرایش انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳

بدیهی است که داوطلبان می بایست قبل از چینش و تکمیل فرم انتخاب رشته، دفترچه انتخاب رشته دکتری را به دقت مورد مطالعه قرار دهند تا با بررسی نکات ذکر شده در این فایل راهنما، از اشتباهات احتمالی پیشگیری نمایند.

مشاهده و تکمیل فرم پیش نویس انتخاب رشته نیز باعث آشنایی بهتر با این روند خواهد شد. اما اگر اشکال و یا خطای اطلاعاتی به هنگام کامل کردن روند انتخاب رشته به وجود آمد، متقاضیان می توانند در بازه زمانی اولیه و مهلت تمدید انتخاب رشته به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و نسبت به ویرایش و اصلاح این موارد اقدام کنند. برای اطلاع از جزئیات و نحوه اصلاح اطلاعات فرم تقاضانامه می توانید مقاله ویرایش انتخاب رشته دکتری سراسری را مورد مطالعه قرار دهید.

مراحل بعد از انتخاب رشته آزمون دکتری 1403

با این که آزمون دکتری و انتخاب رشته سال ۱۴۰۳ هنوز برگزار نشده اند، مراحل بعد از انجام آن ها یک روند کلی دارد که عموما در سال های مختلف تکرار شده و می شود. لازم است بدانید که فرآیند انتخاب رشته، مرحله آخر پذیرش در این مقطع تحصیلی نبوده و در ادامه داوطلبان می بایست در جلسات حضوری نیز شرکت نمایند و حد نصاب لازم در این مرحله را نیز کسب کنند.

مرحله اعلام نتایج انتخاب رشته

زمانی که مهلت انتخاب رشته به پایان می رسد، داوطلبان می بایست در انتظار انتشار نتایج به سر ببرند. پس از اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری، داوطلبان می توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش  از نتیجه اولویت بندی خود مطلع شوند.

مرحله مصاحبه

در این حالت، پذیرفته شدگان نهایی مطابق با قوانین و مقررات واحدهای مختلف دانشگاهی به مرحله مصاحبه دکتری دعوت شده و می بایست از شایستگی خود جهت پذیرش در دانشگاه مربوطه دفاع نمایند. افرادی هم که از پذیرش جا مانده اند، می توانند شانس خود را مجددا در زمان تکمیل ظرفیت آزمون دکتری امتحان نموده و دوباره در آزمون ورودی مقطع دکتری دانشگاه های سراسری شرکت کنند. بنابراین در صورت دعوت به مصاحبه اطلاعیه های لازم در خصوص ارائه مدارک حضوری و… جهت مصاحبه از سایت دانشگاه مورد نظر در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

مرحله اعلام نتایج مصاحبه

متقاضیان پس از شرکت در جلسه مصاحبه می بایست در انتظار  اعلام نتایج مصاحبه دکتری باشند. مدتی بعد، اسامی پذیرفته شدگان نهایی از سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد که پس از آن این افراد می توانند نام نویسی خود در دانشگاه پذیرفته شده را نهایی کنند.

تا کنون 1701631 نفر از این نرم افزار استفاده کرده اند

چگونگی و نحوه انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد 1403

از میان داوطلبانی که توانسته اند در زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۳، حدنصاب امتیاز آزمون کتبی را دریافت کنند، عده ای به دنبال تحصیل در دانشگاه های آزاد هستند. اما لازم به ذکر است، روند تکمیل فرم با کد رشته و اولویت ها برای تحصیل مقطع دکتری در این دانشگاه متفاوت بوده و از طریق سایت انتخاب رشته آزمون دکتری دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ir صورت می پذیرد. 

مطابق با روند سال های پیش، معمولا زمان انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد دیرتر از زمان انتخاب رشته دانشگاه های سراسری آغاز می گردد. علاوه بر این، در صورت بروز اشتباه در تکمیل فرم تقاضانامه داوطلبان، امکان ویرایش انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد نیز همزمان با بازه در نظر گرفته شده به منظور ثبت نام وجود خواهد داشت. 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ در چه تاریخی انجام می پذیرد؟

انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ در نیمه اول اردیبهشت ماه انجام می گیرد.

2- سقف تعداد انتخاب های مجاز داوطلبان در زمان انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳ به چه صورت می باشد؟

داوطلبان می توانند حداکثر 50 کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته دکتری خود ثبت نمایند.

3- انتخاب رشته دکتری دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳ در چه سایتی انجام پذیر است؟

داوطلبان با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org می توانید کد رشته های انتخابی خود را به ثبت برسانند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۹ نظر
  1. محسن

    یک سوال دیگه اینکه اگر اولویت اول محل دانشگاه رو برای مصاحبه نرم و اولویت بعدی رو برم و قبول بشم که مشکلی پیش نمیاد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، در صورت نداشتن تداخل، شما میتوانید در تمامی جلسات مصاحبه هایی که دعوت شده اید، شرکت کنید.

  2. محسن

    سلام
    امکان اینکه دوباره مهلت ویرایش برای انتخاب رشته بگذارند هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، متاسفانه هم اکنون اطلاعیه ای در این خصوص منتشر نشده است لذا شما میتوانید برای اطلاع از اخبار جدید در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضو باشید.

  3. رضوان

    باسلام خدمت شما می خواستم بپرسم چه زمانی پذیرش دانشگاه و مصاحبه مشخص میشود

    • ایران مشاوره

      با سلام، هم اکنون اطلاعیه ای دقیق در خصوص زمان مصاحبه و پذیرش نهایی منتشر نشده است لذا شما میتوانید برای اطلاع از جدیدترین اخبار در کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره عضو باشید.

  4. سمیرا

    با سلام
    من برای مصاحبه اولویت اول و دوم انتخاب رشتمم دعوت شده ام من می تونم در مصاحبه اولویت اول شرکت نکنم و به مصاحبه اولویت دومم برم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، بله شما می توانید برای مصاحبه هرکدام از اولویت های خود که تمایل دارید اقدام به شرکت نمایید.

  5. دانشجو

    با سلام. با رتبه ۲۷ و نمره تراز ۶۲۰۰ در رشته زبان و ادبیات عرب احتمال دارد که دانشگاه علامه تهران قبول بشم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، قبولی در دانشگاه، به عوامل مختلفی مانند ظرفیت دانشگاه، تعداد داوطلبان و … بستگی دارد. برای دریافت مشاوره تحصیلی تلفنی، میتوانید با مشاوران مرکز ایران مشاوره، تماس بگیرید.

  6. نگی

    وقت بخیر
    اگر بعد از انتخاب رشته ،برای روزانه یا شبانه به مصاحبه دعوت بشیم، اما شرکت نکنیم در مصاحبه، محرومیت دارد یا فقط در صورت قبولی نهایی در مصاحبه و نرفتن محرومیت دارد؟
    ممنون میشم پاسخ بدید

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت قبولی نهایی در دوره های روزانه به مدت یکسال در از شرکت در آزمون دکترا محروم می باشید.

  7. فاطمه

    سلام
    میشه ۱۰یا۱۲تا کد رشته را انتخاب کرد یا باید حتما ۵۰تا باشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام. با توجه به اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته دکتری شما مجاز به انتخاب ۱ تا ۵۰ کد رشته محل در دانشگاه های سراسری می باشید.

  8. س

    سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم که میشه با معدل ۱۲کتبی نهایی دیپلم وارد رشته میکروبیولوژی در دانشگاه ازاد شد لطفا لطفا جواب بدین خواهش میکنم

    • ایران مشاوره

      باسلام، مطابق با اطلاعیه ی سازمان سنجش، مجاز به ثبت نام در رشته و دانشگاه دلخواهتان می باشید، (بامعدل کتبی ۱۲ شانس قبولی شما در رشته ی میکروبیولوژی متوسط می باشد).

  9. محمد امین

    با سلام. من رشته کارشناسی و کارشناسی ارشدم حمل و نقل ریلیه چه رشته هایی رو برا دکترا میتونم برم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، مطابق با دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری سال ۱۳۹۹ ، شما می توانید در رشته هایی مانند ( مهندسی عمران گرایش حمل ونقل ، مهندسی عمران گرایش راه و ترابری و … ) ادامه تحصیلی داشته باشید .

  10. فاطمه

    با سلام با تراز ۷۳۰۰و رتبه ۲۲۸۵۰ منطقه ۳احتمال قبولی در پرستاری یا مامایی کودک شهر ها را دارم ؟و احتمال قبولی پرستاری خودگردان الیگودرز چقدر است؟

  11. ملیکا

    سلام
    بادرصدهای ۶۵ ادبیات ۹۰دینی۸۵عربی ۷۵ زبان ۷۵زمین ۹۵زیست ۹۰ریاضی ۹۰فیزیک۹۷شیمی درمنطقه ۳ چه رتبه ای میشه تخمین زد؟

  12. sina

    با سلام.
    بنده دارای کارشناسی ارشد برق هستم و قصد دارم در سال آینده در آزمون مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی و دکترای برق شرکت کنم
    آیا تحصیل در دو مقطع مختلف به صورت همزمان و در دوره روزانه امکان پذیر است؟
    باتشکر.

    • ایران مشاوره

      با سلام
      امکان تحصیل همزمان در دو رشته تنها برای دانشجویان مقطع کارشناسی امکان پذیر است و دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مجاز به تحصیل همزمان در دو رشته نمی باشند.

  13. مهدیه

    سام.من برای کنکور دانشگاه ازاد وارد سایت میشم اما میگه شما انتخاب رشته کردین

  14. زهرای

    باسلام
    بنده در آزمون دکتری رشته های روزانه را مجاز نشده ام اما باقی رشته های غیر انتفاعی و پیام نور و .. را مجاز شده ام الان سوالم این است که در زمان انتخاب رشته که کد ها را وارد میکنیم بالای صفحه برای هر رشته ای یک رنگ را انتخاب کرده اند برای مثلا رشته های غیرانتفاعی رنگ نارنجی و برای نوبت دوم رنگ قرمز و در آنجا برای رشته های مشترک رنگ آبی را انتخاب کرده است اما سوالم این است که چه کد رشته هایی برای رشته مدیریت بازرگانی جزو رشته های مشترک است که بتوانم شرکت کنم

  15. محمود

    سلام.ببخشید زمان اعلام نتایج مصاحبه دکتری دانشگاه تهران کی هستش؟

  16. سعید

    با سلام من رشته ام معماری است آیا میتوانم به غیر از معماری رشته شهرسازی رو هم انتتخاب کنم

    • ایران مشاوره

      باسلام. خیر نمی توانید چون هر داوطلبی باید در رشته امتحانی خود انتخاب رشته انجام دهد.

  17. محسن آل بویه

    با سلام و احترام
    سوالاتی در خصوص انتخاب رشته دکتری داشتم. ممنون میشم در صورت امکان شماره تماس یا وقت مشاوره برای من تعیین کنید.
    باسپاس

    • ایران مشاوره

      با سلام.شماره های مرکز ایران مشاوره عبارتند از: ۹۰۹۹۰۷۲۹۳۸ و ۹۰۹۹۰۷۱۶۴۷ همچنین تماس فقط از طریق تلفن ثابت میسر میباشد.

مشاوره دکتری پیج دکتری