خانه کنکور برنامه ریزی کنکور تیر ماه ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور تیر ماه ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور تیر ماه 1403

کنکور یکی از مهم ترین اتفاقات برای افرادی است که در ایران زندگی می کنند. نتیجه کنکور، نتیجه 12 سال تحصیل بی وقفه است و شاید بتوان گفت که یکی از سرنوشت سازترین موقعیت ها برای تمامی افراد خواهد بود. اگر شما هم جزء داوطلبانی هستید که قصد شرکت در کنکور تیر 1403 را دارید، فراموش نکنید که برنامه ریزی یک اصل طلایی برای پیشی گرفتن شما از رقبایتان خواهد بود. افراد موفق همیشه به دنبال بهترین راه حل و در عین حال ساده ترین هستند. آشنایی با نکات مهم در برنامه ریزی کنکور، سرعت و کیفیت کار را به مراتب بالاتر می برد و می تواند یک جهش سریع برای متقاضیان شرکت در کنکور تیر ماه باشد.

حذف دروس عمومی در کنکور تیر ماه، یکی از تغییرات اساسی کنکور ۱۴۰۳ است.

برنامه ریزی برای کنکور تیر ماه 1403 چه اهمیتی دارد؟

شرکت در کنکور تیر ماه ۱۴۰۳، کسب رتبه برتر، قبولی در بهترین دانشگاه های کشور و درس خواندن در محیط های آموزشی برجسته، همگی نیاز به یک زمان بندی و برنامه ریزی اصولی دارند. از مهم ترین اهمیت برنامه ریزی در کنکور، می توان به موارد زیر اشاره داشت که رعایت هر یک از این موارد موفقیت بزرگی در زندگی شخصی و اجتماعی هر فرد خواهد بود.

مدیریت زمان

مهم ترین چیزی که برنامه ریزی به شما می دهد، توانایی در مدیریت زمان خواهد بود. مدیریت زمان به شما کمک می کند که ارزش هر روز، ساعت و حتی دقیقه را تا قبل از رسیدن زمان برگزاری کنکور تیر ماه 1403 بدانید و نسبت به آن آگاه باشید. همه ما می دانیم که نداشتن مدیریت زمان، چقدر می تواند برای افراد مشکل آفرین باشد. نبود این مهم می تواند شما را از داشتن برنامه ریزی موثر، تعیین هدف، اولویت بندی مطالب و دروس و همچنین صرف زمان لازم برای مطالعه هر درس، تست زنی و مرور بی نصیب سازد.

مرور یکنواخت و منظم مطالب

برنامه ریزی کنکور به داوطلبان کمک می کند تا در یک مسیر یکنواخت به مرور صحیح دروس بپردازند. این روند در تثبیت مطالب تاثیرگذار است و قطعا می تواند برای مدتی طولانی تر در ذهن افراد ثبت گردد. فراموش نکنید که برنامه ریزی غیر اصولی برای کنکور تیر ماه ۱۴۰۳، نه تنها نمی تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند، بلکه در اکثر اوقات، انرژی و زمان افراد را می گیرد و فرد را نسبت به ادامه مسیر بی انگیزه می کند.

تست زنی اصولی

با داشتن یک برنامه ریزی واقع گرا، شما می توانید پس از یک مطالعه اصولی و مرور منظم دروس، بدون خستگی و ضعف در انرژی، تست های مربوط به آن دروس را نیز کار کنید. فراموش نکنید که شناخت تست های کنکور و انواع مختلف تست، در برنامه ریزی مهم است. چرا که برخی از تست ها زمان دار، برخی صرفا آموزشی و برخی دیگر تست های سال های پیش کنکور هستند. تست های زمان دار، سرعت عمل شما در تست زنی را تقویت می نماید و تست های آموزشی نیز به شما کمک می کنند تا تنها با چند سوال ساده، یک مرور کلی و جامع از بخش های کتاب داشته باشید. تکنیک تست زنی، از مهم ترین مهارت هایی است که باید برای کنکور سراسری کسب نمایید.

شناخت بهترین منابع

شناخت بهترین منابع کنکور، در روند برنامه ریزی کنکور تیر ماه 1403 تاثیرگذار هستند. داشتن بهترین منابع کنکور اعم از کتاب های تست زنی معتبر، فیلم های آموزشی کوتاه اما با شیوه درست، دسترسی به کتاب های خلاصه شده دروس کنکور و… همه می توانند شما را به هدفتان و رسیدن به رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۳ نزدیک نمایند.

مطالعه اصولی برای اساس بودجه بندی

این موضوع به شما کمک می کند که زمان خود را بر اساس بودجه بندی کنکور تیر ماه 1403 مدیریت کنید. یعنی داوطلب بهتر است که مبنای برنامه ریزی خود را بر اساس دروسی قرار بدهد که تعداد بیشتری تست را شامل می شوند. البته بودجه بندی کنکور ۱۴۰۳، برای اغلب داوطلبان موضوع ساده یا شناخته شده ای نیست و بهتر است که برای برنامه ریزی بر اساس بودجه بندی، از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

 

قابل ذکر است که مطالعه بر ساس بودجه بندی کنکور، بیشتر برای افرادی مناسب است که جهت آماده سازی برای شرکت در آزمون، زمان کمی را در اختیار دارند. این موضوع به آنها کمک می کند تا در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بدست بیاورند. در حقیقت به آنها این فرصت را می دهد که با یک برنامه ریزی اصولی، بتوانند در ماراتن کنکور، نتیجه دلخواهشان را به دست بیاورند.

انواع برنامه ریزی و کاربرد آن

برنامه ریزی در کنکور، به سه دسته برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می شود. البته نباید منکر این موضوع شد که یادگیری برنامه ریزی آن هم در این مقطع سنی می تواند به شما در تمامی مراحل زندگی تان کمک شایان به ذکری نماید.

برنامه ریزی کوتاه مدت

این نوع برنامه ریزی، برای برنامه روزانه و ساعتی تدوین می گردد. فرد با برنامه ریزی کوتاه مدت برای کنکور، می تواند برای یک روز خود برنامه ریزی شخصی داشته باشد. برای برنامه ریزی کوتاه مدت، بهتر است که فرد برنامه فردای خود را شب قبل تنظیم نماید. همانطور که متوجه شدید، برنامه ریزی کوتاه مدت یا روزانه، توسط خود فرد انجام می گردد. چرا که هیچ کسی نمی تواند بهتر از خود شما، برنامه کوتاه مدت برای کنکور را تنظیم نماید.

برنامه ریزی میان مدت

برنامه ریزی هفتگی برای کنکور تیر ماه 1403 همان برنامه ریزی میان مدت است. در این نوع برنامه ریزی، شما قبل از شروع هفته آینده یک برنامه هفتگی تنظیم می کنید که در آن ساعت مطالعه در هفته، تعداد تست ها، زمان استراحت و حتی فصل ها و دروسی که برای هفته آینده تان قصد مطالعه شان را دارید، مشخص است. برای تنظیم برنامه میان مدت، می توانید از مشاوران کنکور کمک بگیرید.

برنامه ریزی بلند مدت

برنامه ریزی بلند مدت جزء برنامه ریزی های مهم برای کنکور است. مشاور مربوطه با توجه به توانایی ها و شرایط فرد، یک برنامه بلند مدت شخصی برای شما تهیه می بیند. به طور مثال اگر شما جزء داوطلبان کنکور تجربی هستید، برنامه ریزی کنکور تجربی ۱۴۰۳ به شما یک دید کلی از کارهایی که باید در طی یک ماه تا یک سال انجام دهید، خواهد داد. این نوع برنامه ریزی مشخص می کند که تا پایان تاریخ مشخص شده، شما چه درسی را تا چه فصلی مطالعه کرده اید، تست کدام بخش ها را به اتمام رسانده اید یا در یک تاریخ مشخص، جمع بندی شما آغاز خواهد شد.

 

کاربرد برنامه ریزی برای کنکور در این است که شما با یک برنامه مفید و استاندارد، بدون اینکه زمان تلف شده داشته باشید، در یک مسیر هدفمند قرار گرفته و خودتان را برای مهم ترین چالش زندگی تان آماده نمایید. همچنین برنامه ریزی در افزایش اعتماد به نفس نیز تاثیرگذار است و قطعا می تواند به شما کمک کند تا بدون مقایسه کردن خودتان با سایر داوطلبان برای کنکور تیر 1403، آماده گردید.

نکته: برای بدست آوردن ساعت مطالعه میانگین، جمع کل ساعات مطالعه در طی روزها را بر تعداد روزهای در نظر گرفته شده، تقسیم نمایید.

نحوه برنامه ریزی کنکور تیر ماه ۱۴۰۳

شناخت نکات مهم در برنامه ریزی، به منزله برنامه ریزی رایگان کنکور تیر ماه 1403 برای شما خواهد بود. شما با شناخت هر یک از این نکات، می توانید یک برنامه ریزی تاثیرگذار برای کنکور داشته باشید.

  • در برنامه ریزی کوتاه مدت و روزانه، چند درس را بگنجانید. خواندن یک درس در طول یک روز، می تواند خسته کننده و انرژی بر باشد. تعادل در برنامه ریزی باعث می شود که در خواندن یک درس زیاده روی نکنید و از درس های دیگر غافل نشوید.
  • حتما به ساعت های استراحتان نیز توجه کنید. درس خواندن بی وقفه بیشتر از اینکه مفید باشد، به ضرر شما خواهد بود. حتما پس از 45 دقیقه درس خواندن، 15 دقیقه استراحت نمایید. در زمان استراحت می توانید به کارهای مورد علاقه تان بپردازید و به بدنتان با استفاده از تغذیه های سالم برسید.
  • از مرور درس و تست زنی، غافل نشوید. این مهم باعث می شود که مطالب مهم در ذهنتان ثبت گردیده و تلاش هایتان نتیجه مطلوب بدهد.
  • یک روز در هفته رای برای استراحت خود در نظر بگیرید. استراحت نکردن ذهن شما را خسته می کند و می تواند در میزان یادگیری شما تاثیرگذار باشد. در این تایم می توانید به ورزش، هنر یا تفریح مورد علاقه تان بپردازید و ذهن خود را در حالت آرامش قرار بدهید.
  • برای انتخاب بازه زمانی برای هر درس، به درجه سختی و حجم مطالب آن توجه کنید. به طور مثال، در برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳ برای رشته ریاضی، یادگیری دروس سنگین را به ساعات اولیه موکول کنید و درس هایی که برای شما ساده و آسان هستند، به ساعات پایانی مطالعه موکول نمایید.
  • در برنامه ریزی کنکور رشته های هنری و فنی، حتما یادگیری دروس پیش نیاز را بگنجانید.
  • برای درس هایی که به نظرتان در آن ضعیف هستید، یک مرور روزانه در نظر بگیرید. هر شب زمان کوتاهی را برای مطالعه و مرور این دروس قرار بدهید.

مواد و ضرایب دروس در کنکور تیر ماه 1403

شناخت ضرایب دروس تخصصی هر رشته به فرد کمک می کند تا نسبت به درجه اهمیت و ضریبی که هر درس دارد، نسبت به مطالعه بیشتر یا کمترشان اقدام نمایند. اطلاع داشتن از ضرایب دروس در کنکور، در برنامه ریزی بهتر و مدون تر تاثیرگذار هستند.

ضرایب دروس اختصاصی گروه ریاضی در کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳
نام درسضریب
ریاضی12
فیزیک9
شیمی7
ضرایب دروس اختصاصی گروه علوم تجربی در کنکور سراسری تیر ماه 1403
نام درسضریب
زیست شناسی12
ریاضی7
شیمی9
فیزیک7
زمین شناسی1
ضرایب دروس اختصاصی گروه علوم انسانی در کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳
نام درسضریب
زبان و ادبیات فارسی(تخصصی)8
ریاضی6
زبان عربی تخصصی5
تاریخ و جغرافیا5
علوم اجتماعی5
فلسفه و منطق5
اقتصاد2
روانشناسی2
ضرایب دروس اختصاصی گروه هنر در کنکور سراسری تیر ماه 1403
نام درسضریب
درک عمومی هنر12
درک عمومی ریاضی و فیزیک5
خلاقیت تصویری و تجسمی3
ضرایب دروس اختصاصی گروه زبان های خارجه در کنکور سراسری تیر ماه ۱۴۰۳
نام درسضریب
زبان تخصصی1

منابع کنکور تیر ماه 1403

قطعا منابع هر رشته تحصیلی برای کنکور متفاوت است. به همین جهت ما در سه بخش مجزا، به منابع کنکور ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت تا شما بتوانید بر اساس آشنایی با این منابع و همچنین تغییرات کنکور یک برنامه ریزی جامع تدوین نمایید.

منابع کنکور تجربی

تجربی یکی از رشته های پرطرفدار کنکور سراسری است. هر ساله تعداد زیادی از افراد خود را برای شرکت در این آزمون و رقابت با سایر علاقه مندان به تحصیل در این رشته آماده می کنند. در زیر به بهترین منابع کنکور سراسری تجربی 1403 خواهیم پرداخت.

منابع کنکور تجربی تیر ماه ۱۴۰۳
مشاهده منابع کنکور تجربی1403

(برای مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور ریاضی

افرادی که رشته ریاضی را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب می کنند، قطعا نیاز به تلاش و برنامه ریزی دارند. شناخت بهترین منابع درس ریاضی کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ یکی از بهترین گزینه ها جهت مطالعه دقیق تر و نتیجه بخش است.

منابع کنکور ریاضی تیر ماه 1403
مشاهده منابع کنکور ریاضی ۱۴۰۳

(برای مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور انسانی

از جمله دروس اختصاصی و مهم این رشته اقتصاد، فلسفه و منطق، عربی تخصصی، روان شناسی و جامع شناسی است. در ادامه لینک بهترین منابع کنکور انسانی را قرار داده ایم.

منابع کنکور انسانی تیر ماه 1403
مشاهده منابع کنکور انسانی ۱۴۰۳

(برای مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور هنر

داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور هنر تیر ماه 1403 دارند، برای موفقیت در این آزمون در کنار برنامه ریزی خود باید از منابع آن نیز کمک بگیرند که در ادامه ذکر شده اند.

منابع کنکور هنر تیر ماه 1403
مشاهده منابع کنکور هنر ۱۴۰۳

(برای مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

منابع کنکور زبان های خارجی

برای موفقیت در  کنکور زبان باید 4 مهارت اصلی Speaking ،Listening ،Reading و Wrtiting را به خوبی فرا بگیرید. جهت مشاهده منابع کنکور زبان می توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید.

منابع کنکور زبان های خارجی تیر ماه 1403
مشاهده منابع کنکور زبان ۱۴۰۳

(برای مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک نمایید.)

چگونگی طراحی برنامه برای جمع بندی کنکور تیر ماه 1403

اگر به دنبال یادگیری بهترین روش جمع بندی کنکور ۱۴۰۳ هستید، روش سه روز یکبار یک روش پر بازده است. در این روش شما در روز اول، سوالات و پاسخنامه کنکور تیر ماه سال گذشته را آماده کرده و کاملا شرایط کنکور را شبیه سازی می کنید. سعی کنید تا زمان خود را مدیریت کنید و دقیقا طبق برنامه پیش بروید.

در پایان هر آزمون شبیه سازی شده سوالاتی را که نتوانسته اید پاسخ دهید یا در پاسخ دادن آنها شک داشته اید، بررسی و ارزیابی کنید. این کار به شما کمک می کند تا با دوره کردن سوالات کنکور سال های پیش، آمادگی و توانایی هایتان را بیشتر کنید. همچنین باعث می گردد تا نقاط قوت و ضعف خود را بهتر بشناسید و نسبت به تقویت نقاط ضعفتان اقدامات لازم را انجام دهید.

نمونه جدول برنامه ریزی کنکور تیر ماه 1403

در تدوین جدول برنامه ریزی کنکور ۱۴۰۳، باید به زمان استراحت، زمان شام، ناهار و صبحانه و همچنین خواب توجه کرد. برنامه ریزی باید منعطف باشد تا در صورتی که داوطلب اتفاقی خارج از برنامه افتاد، به راحتی بتواند نسب به تغییر برنامه ریزی اقدام نماید. از جمله نکاتی که باید در تنظیم جدول برنامه ریزی به آنها دقت کرد، تعیین مباحث قابل مطالعه، تعیین مبحث به چند بخش، تعیین تعداد تست های تمرینی در طی روز، هفته و ماه است. در ادامه نمونه ای از جدول زمانی برای یک برنامه روزانه را قرار داده ایم.

جدول برنامه ریزی روزانه برای کنکور تیر ماه 1403
نام درس یا فعالیت دلخواهساعت مطالعه و استراحت
صبحانه7 الی 7:30
مطالعه درس تخصصی (به طور مثال ریاضی)7:30 الی 9
استراحت9 الی 9:15
تست زنی درس تخصصی9:15 الی 10:45
استراحت15 دقیقه
مطالعه درس تخصصی جدید11 الی 12:15
ناهار12:30 الی 13:45
مطالعه درس مورد علاقه14 الی 15:30
مطالعه درس تخصصی15:45 الی 17:15
تست درس مورد علاقه انتخابی شما17:30 الی 19
شام و استراحت20:45 الی 22
مرور نکات مهم با نکاتی که در آن ضعف دارید22 الی 23:30
خواب و استراحت23:30 الی 7

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، برنامه ریزی روزانه، می تواند نسبت به توانایی و عملکرد شما تدوین گردد. در حقیقت بهتر است که خود شخص برنامه ریزی روزانه را تنظیم نماید چرا که میزان توانایی و قدرت هر فرد نسبت به افراد دیگر متفاوت است و اگر بخواهیم یک برنامه ریزی کلی را برای همه افراد به کار ببریم، این کار عملا غیر ممکن است.

8 نکته مهم برای برنامه ریزی روزانه کنکور ۱۴۰۳

در تدوین جدول برنامه ریزی شخصی روزانه، توجه به برخی از فاکتورها در کیفیت مطالعه بسیار مهم است. این نکات به شما کمک می کند تا بهترین استفاده را از زمان خود برده و در نتیجه بهترین نتیجه را حاصل نمایید.

  1. 8 ساعت خواب مفید در برنامه ریزی روزانه الزامی است.
  2. تغذیه مناسب در هنگام درس خواند را فراموش نکنید.
  3. سعی کنید مطالعه دروسی را که از نظر شما سخت تر و انرژی بر است را در ساعات اولیه روز قرار بدهید.
  4. ساعات پایانی روز را به مطالعه و تست زنی درس مورد علاقه خود بپردازید.
  5. ساعت استراحت خود را با کارهای مورد علاقه پر نمایید.
  6. هر 45 دقیقه تا 1 ساعت، 15 تا 20 دقیقه استراحت را فراموش نکنید.
  7. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و سعی کنید طبق برنامه ریزی شخصی پیش بروید.
  8. در ماه های پایانی که سطح انرژی شما پایین تر است، با مشاوران برنامه ریزی درسی به صورت حضوری و تلفنی در ارتباط باشید چرا که آن ها می توانند همراهان خوبی برای شما باشند.

خوشبختانه دفتر برنامه ریزی درسی نیز در کتاب فروشی ها و لوازم تحریرهای معتبر موجود است. پلنرهای درسی با صفحات رنگی و جذاب، می توانند به عنوان یک عنصر انرژی بخش برای داوطلبان کنکور سراسری باشند. فراموش نکنید که در برنامه ریزی کنکور، استراحت بخش مهمی است و اگر به اندازه کافی استراحت و تفریح نداشته باشید، نمی توانید این مسیر سرنوشت ساز را به بهترین شکل ممکن ادامه بدهید. تغذیه مناسب، استراحت کافی و برنامه ریزی منطقی از جمله فاکتورهای مهم در برنامه ریزی کنکور تیر ماه 1403 هستند.

 

سوالات متداول

1- دروس اختصاصی در کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ دارای چه ضرایبی است؟

برای دریافت ضرایب دروس تمامی رشته ها می توانید به دفترچه ثبت نام کنکور یا متن مقاله فوق مراجعه کنید.

2- چگونه برای کنکور تیر ماه برنامه ریزی کنیم؟

برنامه روزانه، هفتگی و ماهانه شیوه خوبی برای برنامه ریزی است که به طور کامل در متن مقاله فوق توضیح داده ایم.

3- برای رتبه برتر شدن در کنکور تیر ماه چند ساعت درس بخونم؟

میزان ساعات مطاله بستگی به توانایی و سطح علمی شما دارد اما روزانه از 6 ساعت الی 10 ساعت مطالعه برای رتبه برتر شدن پیشنهاد می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور