خانه نظام وظیفه تاریخ و محل اعزام به خدمت چگونه محاسبه می شود؟

تاریخ و محل اعزام به خدمت چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه تاریخ و محل اعزام به خدمت
تاریخ و محل اعزام به خدمت چگونه محاسبه می شود؟

تمامی پسران، زمانی که به یک سن خاصی برسند، موظف به گذراندن خدمت دوره ضرورت یا همان سربازی می باشند. اما این که از چه سنی مشمول دوره سربازی می شوند، دارای اهمیت است. معمولا پس از ورود به سن مشمولیت، برای همه آن ها مدت زمانی در نظر گرفته می شود تا مراحل لازم برای اعزام خود را طی کنند. حتی در برخی شرایط خاص ، می توان تاریخ اعزام را تمدید کرد. در ادامه قصد داریم، به جزئیات اعزام مشمولین و شرایط تمدید زمان اعزام، بپردازیم.

تمامی آقایان، از یکم ماهی که در آن به 18 سال تمام می رسند، جزو مشمولین خدمت دوره ضرورت محسوب می شوند.

مهلت معرفی مشمولین به مراکز وظیفه عمومی

با توجه به قوانین، آخرین مهلتی که برای افراد با شرایط مختلف، جهت اعزام به خدمت در نظر گرفته می شود، به شرح زیر می باشد.

افراد مشمولی که زیر دیپلم هستند، حداکثر تا اول ماه تولدشان در سالی که 18 سال آن ها، تمام می شود، می توانند نسبت به معرفی خود اقدام کنند.

آن دسته از افرادی که زیر دیپلم هستند اما به صورت حضوری در حال تحصیل بوده و سال اعزام آن ها گذشته است، اگر ترک تحصیل نمایند، حداکثر تا یک سال فرصت دارند که به تعیین وضعیت مشمولیت خود بپردازند.

فارغ التحصیلان دانشگاهی که جزو مشمولین هستند، حداکثر تا یک سال پس از تاریخ فارغ التحصیلی، فرصت دارند که وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند. این قسمت شامل حال دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری که با دریافت مدرک مقطع پایین تر فارغ التحصیل شده اند نیز می شود.

دانشجویان پسری که ترک تحصیل کرده، از دانشگاه انصراف داده و یا اخراج شده اند، حداکثر تا یک سال فرصت دارند که برای تعیین وضعیت مشمولیت خود، اقدام کنند.

دارندگان مدرک تحصیلی زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم که جزو مشمولین هستند، در روز 19 هر ماه، به خدمت اعزام می شوند.

اعزام مشمولانی که دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند، در روز اول ماه های زوج سال انجام می شود.

با توجه به این که زمان های فوق، همگی حداکثر مهلت معرفی مشمولان می باشند، حتی با یک روز تأخیر، فرد وارد غیبت سربازی می شود. بنابراین به تمام واجدین شرایط توصیه می شود حداقل تا 15 روز پیش از پایان مهلت معرفی، به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و با ثبت درخواستشان، وضعیت مشمولیت خود را مشخص کنند.

اقدامات لازم برای اعزام به خدمت دوره ضرورت

داوطلبان جهت اعزام به خدمت، می توانند مطابق زیر، مراحل معرفی خود را طی کنند.

  • ابتدا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +10 و یا درگاه خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) به نشانی vazifeh.police.ir باید دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی را دریافت کرده و مدارک مورد نیاز درخواست اعزام به خدمت را تکمیل کنند.
  • سپس به همراه تمام مدارک مورد نیاز، باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +10 مراجعه نمایند.
  • درخواست اعزام توسط کاربر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) در سامانه مذکور ثبت شده و سپس تاریخ اعزام به خدمت، تعیین می شود. اگر مشمولین، در مهلت قانونی که برای آن ها در نظر گرفته شده است این مراحل را طی کنند، می توانند تاریخ پیشنهادی خود را برای اعزام، تعیین نمایند. اما باید توجه کنند که تاریخ اعزام آن ها، در بازه زمانی مقرر باشد.
  • پس از تعیین تاریخ اعزام به خدمت مشمولین، برگ آماده به خدمت از طریق دفاتر الکترونیک انتظامی پلیس +10 صادر می شود.
  • 10 روز پیش از تاریخ اعزام به خدمت، از سوی سازمان وظیفه عمومی، مرکز آموزش، تعیین شده و مشمولان جهت دریافت برگ معرفی نامه به مراکز آموزش نیروهای مسلح ، باید تا یک هفته قبل از اعزام و با در دست داشتن کارت ملی خود، به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) مراجعه کنند. برگ معرفی نامه برای هر فرد حاوی نام مرکز آموزش و محل اعزام به خدمت وی، می باشد.

نحوه اعزام به خدمت

اعزام مشمولین، با توجه به مسافت بین محل سکونت آن ها تا مرکز آموزش، به دو صورت انجام می شود؛ 1. اعزام حضوری 2. اعزام انفرادی.

اعزام حضوری

مشمولین باید در روز و تاریخی که در برگ معرفی نامه، درج شده است، به معاونت وظیفه عمومی محل سکونت خود که نشانی آن نیز، در برگ معرفی نامه مشخص است، مراجعه نمایند. حضور و غیابی انجام می گیرد و در همان روز، اطلاعات لازم جهت اعزام به محل آموزش مورد نظر، به مشمولان، ابلاغ می شود. در آخر، تمامی مشمولان به همراه مأمور بدرقه و توسط اتوبوس های مسافربری، به مراکز آموزش تعیین شده، اعزام می شوند.

اعزام انفرادی

چنان چه محل سکونت مشمولین با مرکز آموزش نیروهای مسلح فاصله زیادی نداشته باشد، باید به صورت انفرادی و با در دست داشتن مدارک و لوازم مورد نیاز، در تاریخ معین به نشانی موجود در برگ معرفی نامه مراجعه کرده و خود را معرفی کنند.

آیا می توان زمان اعزام به خدمت را تمدید کرد؟

درخواست تمدید زمان اعزام به سربازی
آیا می توان زمان اعزام به خدمت را تمدید کرد؟

ممکن است برخی از مشمولین دارنده برگ آماده به خدمت بدون غیبت، بنا به دلایل موجه، آمادگی لازم جهت اعزام در موعد مقرر را نداشته باشند. این افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 درخواست تمدید تاریخ اعزام خود را ثبت کنند. سپس درخواست آن ها توسط سازمان وظیفه عمومی بررسی شده و نتیجه، حدود یک هفته بعد مشخص می شود. متقاضیان می توانند از طریق دفاتر پلیس +10، پیگیر نتیجه درخواست خود باشند.

شرایط درخواست تمدید تاریخ اعزام به خدمت

  • درخواست تمدید مشمولان غایب، بررسی نمی شود.
  • مدت زمان تمدید تاریخ اعزام برای دارندگان مدرک دیپلم و زیر دیپلم، 1 ماه و برای دارندگان مدرک فوق دیپلم و بالاتر، 2 ماه می باشد.
  • ارائه درخواست تمدید و یا تعجیل، تنها برای یک بار قابل رسیدگی است.
  • ثبت درخواست تمدید زمان اعزام، به معنی موافقت نهایی نمی باشد.
  • آن دسته از متقاضیانی که تا به حال از تسهیلات تمدید و یا تعجیل استفاده نکرده اند، می توانند حداقل تا 40 روز قبل از تاریخ اعزام، برای ثبت درخواست خود به دفاتر پلیس +10 مراجعه نموده و پس از یک هفته نتیجه را از طریق همان دفاتر پیگیری کنند.
  • درخواست تعجیل در موعد اعزام، زمانی امکان پذیر است که ظرفیت لازم وجود داشته و هم چنین مشمولین دیپلم و زیر دیپلم در سال اعزام قرار داشته باشند.

مشمولانی که جزو هر یک از موارد زیر قرار گیرند با در دست داشتن مدارک لازم و مرتبط، حتی در روز اعزام، می توانند جهت ثبت درخواست تمدید به مراکز وظیفه عمومی استان محل سکونت خود مراجعه کنند.

  1. افرادی که به علت بیماری، امکان انجام خدمت دوره ضرورت برای آن ها وجود نداشته باشد، می توانند با تایید پزشک معتمد بهداری استان، موعد اعزام خود را تا دو ماه به تعویق بیاندازند. در صورتی که دو ماه استراحت برای آن ها کفایت نکند، وضعیتشان پس از ابطال اعزام در شورای پزشکی وظیفه عمومی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
  2. در صورتی که یکی از بستگان درجه یک مشمول اعم از پدر، مادر، برادر، خواهر، همسر و فرزند وی فوت شود، زمان اعزام او حداکثر تا 2 ماه، می تواند به تعویق بیفتد.
  3. چنان چه مشمولان و یا یکی از اعضای درجه یک خانواده آن ها مانند پدر، مادر، همسر و فرزندشان به علت وقوع بلایای طبیعی یا حوادث (سیل، زلزله، طوفان، سقوط هواپیما، آتش سوزی و … ) دچار آسیب دیدگی جدی شوند، موعد اعزام آن ها بسته به نوع حادثه و میزان آسیبی که وارد شده است، با تایید استانداری و یا فرمانداری ها از یک تا شش ماه به تعویق می افتد.
  4. آن دسته از مشمولینی که جزو پذیرفته شدگان قطعی دانشگاه ها هستند و زمان ثبت نام و ادامه تحصیلشان، پس از موعد اعزام است، می توانند حداکثر تا 6 ماه، تاریخ اعزام خود را تمدید نمایند.
  5. مشمولینی که برگ اعزام ماه های مرداد، شهریور و دی را دارند و در انتظار اعلام نتایج آزمون مراکز سنجش آموزش عالی هستند، می توانند حداکثر تا دو ماه، موعد اعزام خود را به تعویق بیندازند.
  6. موعد اعزام ورزشکاران تیم های ملی که با درخواست فدراسیون مربوطه در مسابقات آسیایی، جهانی و المپیک حضور داشته اند، بسته به تشخیص سازمان، حداکثر تا 4 ماه به تعویق می افتد.
  7. افرادی که در شرف سپری کردن مراحل نهایی گزینش و استخدام در نیروهای مسلح هستند، در صورت تایید سازمان مربوطه، تاریخ اعزام آن ها حداکثر به 6 ماه بعد موکول می شود.
  8. تاریخ اعزام مشمولان متأهل که دارای شرایط خاصی مانند تولد فرزند، بیماری شدید فرزند و همسر و … هستند، می تواند حداکثر تا دو ماه، به تعویق بیفتد.
  9. زمان اعزام افرادی که قصد تشرف به حج تمتع را دارند حداکثر تا دو ماه می تواند به تأخیر بیفتد.
  10. چنان چه مسئله ای برای مشمولان پیش بیاید که جزو هیچ یک از موارد فوق نباشد، با تایید رئیس سازمان وظیفه عمومی، موعد اعزام آن ها می تواند از یک ماه تا یک سال به تعویق بیفتد.

لازم به ذکر است که برای استفاده از هر گونه خدمات مربوط به تمدید یا تعجیل در تاریخ اعزام به خدمت، توجیه غیبت و مجوز فعالیت ورزشی، باید به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و در این راستا از حضور در مراکز وظیفه عمومی خودداری نمایید. هم چنین دقت کنید که حضور شخص مشمول به همراه اصل برگ آماده به خدمت، ضروری است. شما مخاطبان گرامی می توانید با کلیک بر روی لینک های شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی، شرایط معافیت خدمت سربازی، شرایط کسری خدمت و شرایط خرید خدمت سربازی، به کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با خدمت دوره ضرورت بپردازید.

 

سوالات متداول

1- آقایان از چه سنی جزو مشمولین خدمت دوره ضرورت سربازی ۱۴۰۲ محسوب می شوند؟

تمامی آقایان، از یکم ماهی که در آن به 18 سال تمام می رسند، جزو مشمولین خدمت دوره ضرورت محسوب می شوند.

2- آقایان جهت اعزام به خدمت ۱۴۰۲ می بایست از چه طریقی دفترچه راهنمای خدمت وظیفه عمومی ۱۴۰۲ را دریافت نمایند؟

ابتدا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی پلیس +10 و یا درگاه خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +10) به نشانی evazifeh.epolice.ir باید این دفترچه را دریافت کرده و مدارک مورد نیاز درخواست اعزام به خدمت را تکمیل کنند.

3- آیا می توان زمان اعزام به خدمت سربازی ۱۴۰۲ را تمدید کرد؟

بله، این افراد می توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +10 درخواست تمدید تاریخ اعزام خود را ثبت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۱ نظر
  1. عباس

    سلام و درود
    مهلت معرفی برای کسانی که در ۱۷ سالگی دیپلم میگیرند به چه صورت است؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      ۶ ماه پس از رسیدن به ۱۸ سال می بایست خود را معرفی کنند.

  2. عباس

    سلام خسته نباشید
    من متولد شهریور ۱۳۸۴ ام و خرداد ۱۴۰۲ دیپلم گرفتم (قبل از ۱۸ سالگی)
    و نمیخام برم دانشگاه
    میشه بفرمایید که من تا کی وقت دارم برم سربازی و کی وارد غیبت میشم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، تا ۲۰ سال تمام.

  3. حسین

    سلام میخوام بدونم اگه یروز یا چندساعت زودترازساعت تایین شده برسم و معرفی کنم،ایرادی نداره

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود چند ساعت زودتر موردی ندارد ولی یک روز زودتر بروید کسی کار شما را راه نمی اندازد.

    • مهدی

      سلام من متولد ۱۳۸۵/۷/۲۷هستم
      امسال میتونم ب خدمت برم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      خیر

  4. سعید

    سلام وقت بخیر اعزامی یک / ۷ هستم برگه محل اعزام به خدمتم ارتش شده رو گرفتم اگر با تمدیدم موافقت بشه جایی که افتادم واسه دوماه آینده از نظر ارگان عوض میشه؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      احتمال تغییر محل آموزشی در صورت تغییر تاریخ اعزام برای شما وجود خواهد داشت.

  5. محمد

    سلام من ۲سال مکانیکی کار کردم اگر بخوام ت خدمت ادامه بدم باید چکار کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، سابقه کاری شما کمک زیادی به شما نمیکند، اما میتوانید با مراجعه حضوری به یکی از ارگان های نیروی مصلح در این رابطه صحبت و پس از آن دفترچه ی اعزام خود را پست کنید.

  6. پیمان

    سلام من لیسانس دارم . اگه ۱۰ بهمن برم پلیس+۱۰ اسفند میتونم برم اموزشی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام اگر ظرفیت اعزام برای اول اسفند ماه تکمیل نشده باشد هیچ منعی برای ثبت نام نخواهید داشت.

  7. امیر

    سلام خوب هستین یه سوال داشتم
    من میخام وقتی تو دانشگاه شهر دیگ قبول بشم برم اونجا دیگ برنگردم میشه سربازیمو هم اونجا برم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شما میتوانید پس از تحصیلات در هر مقطعی درخواست سرباز امریه برای ارگان مرتبط در آن شهر بدهید.

  8. mary

    سلام وقتتون بخیر دانشجوی انصرافی هستم تیر ۱۴۰۱ انصراف دادم
    بعد انجام مراحل کمیسیون پزشکی معاف از رزم شدم سوالم اینه الان بعد رأی نهایی تا کی فرصت دارم برای اعزام .آیا میتونم مجدد برای دانشگاه اقدام کنم

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر . شما حتی در زمان خدمت میتونید برای تحصیل خود اقدام کنید و درخواست ایست خدمت به نظام وظیفه وارد کنید.

  9. ملک الموت

    سلام وقت بخیر. مقطع تحصیلی من لیسانسه و ۱۴۰۱/۱۱/۳۰ (بهمن) مهلت معافیت تحصیلیم تمام میشه.. شما گفتید که کسانی که لیسانسه هستن (یکم و دوم ماه های زوج) اعزام میشن درست ؟ سوال بنده این است که اگر بخوام اسفند ماه اعزام بشم کی به سربازی ثبت نام کنم ؟ سی بهمن هم معافیتم تموم میشه! راهنماییم کنید گیج شدم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با قوانین نظام وظیفه، داوطلبی که غیبت پشت دفترچه ای ندارد و به موقع دفترچه پست می کند، می تواند با دلایل قانونی تقاضای به تعویق انداختن تاریخ اعزام را داشته باشد. حتّی در این صورت نیز تصمیم نهایی برعهده ی نظام وظیفه است. اگر در زمان درخواست مشمول، نیاز پادگان ها و یگان ها به سرباز، اندک باشد، به تقاضای تعویق، پاسخ مثبت داده می شود.

  10. کیوان

    سلام من ۱آذرماه اعزامم ومتاهل هستم بیشترممکنه کدوم ارگان بیفتم؟
    باتشکر

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. این مورد تا زمان اعزام مشخص نمی شود. چون متاهل هستید میتوانید در صورت داشتن شرایط کسری همسر و فرزند را دریافت کنید.

  11. سالار

    با سلام خدمت شما
    من متولد ۸۲.۹.۱۸ هستم و در دی ماه سال ۱۴۰۱ دیپلم رو میگیرم اگه بعد از دی ماه بمونم اضافه خدمت میاد, یا تا یک سال دیگه هم وقت برای معرفی دارم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، اگر تاکنون دارای معافیت تحصیلی بوده و غیبتی نداشته باشید، تا یکسال پس از اخذ مدرک دیپلم یا اتمام تاریخ معافیت تحصیلی تان، فرصت معرفی یا تحصیل در دانشگاه خواهید داشت.

نمایش دیدگاه های بیشتر
مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه