خانه دکتری میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400

میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400
میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400

ثبت نام در آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی (Ph.D) رشته های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، د

اروسازی و دندان پزشکی در نیمه دوم بهمن ماه انجام می شود. مشابه سایر آزمون ها، داوطلبان شرکت کننده در این آزمون نیز در صورتی که شرایط استفاده از سهمیه را داشته باشند می توانند از امتیازهای در نظر گرفته شده برای این آزمون استفاده نمایند. در این صورت می بایست سهمیه مورد نظر خود را در فرم ثبت نام مشخص نمایند. سهمیه آزاد، سهمیه رزمندگان و ایثارگران و سهمیه مربیان ازجمله سهمیه های در نظر گرفته شده برای شرکت کنندگان این آزمون می باشد.

ممکن است این سوالات برای شما پیش آمده باشد که چه نوع سهمیه هایی در ثبت نام و انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت موثر می باشند، میزان تاثیر آن ها به چه اندازه است و چگونه محاسبه می شود ؟ در ادامه قصد داریم تا به این سوالات پاسخ دهیم.

متقاضیان انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت می بایست برای شرکت در هر آزمون کد سهمیه جداگانه ای دریافت کنند.

سهمیه های موثر در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400

برای برقراری عدالت آموزشی در راستای پذیرش دانشجو، سهمیه ها و امتیازاتی برای برخی از شرکت کنندگان در نظر گرفته می شود. در آزمون دکتری وزارت بهداشت نیز سهمیه هایی برای شرکت کنندگان در این آزمون در نظر گرفته شده که داوطلبان جهت بهره مندی از آن ها می بایست در فرم ثبت نام، نوع سهمیه خود را مشخص کنند تا در مراحل مختلف آزمون تاثیر آن را مشاهده نمایند. توجه داشته باشید که پس از پایان مهلت ثبت نام هیچ گونه تغییری در سهمیه صورت نمی گیرد.

سهمیه های موثر در آزمون دکتری وزارت بهداشت عبارت اند از سهمیه رزمندگان و ایثارگران، سهمیه مربیان و سهمیه آزاد. متقاضیان استفاده از سهمیه ایثارگران به شرط داشتن حدنصاب علمی لازم می توانند از این سهمیه ها برخوردار شوند. کسب حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط ایثارگران و کسب حداقل 80 درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط رزمندگان از جمله این شرایط می باشد.

سهمیه رزمندگان

در این قسمت به بیان سهمیه های ایثارگران و رزمندگان در آزمون دکتری وزارت بهداشت پرداخته ایم، اما لازم است این نکته را بدانید که در این آزمون تمامی افراد دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران، در سهمیه رزمندگان گزینش می گردند.

سهمیه ایثارگران

این سهمیه شامل دو دسته ایثارگران 5 درصد و ایثارگران 25 درصد می باشد، در ادامه افرادی را که مشمول هر یک از این سهمیه ها می شوند بیان خواهیم نمود.

  • سهمیه 25 درصد ایثارگران: 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها و جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها تعلق دارد.
  • سهمیه 5 درصد ایثارگران: جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها و همچنین همسر و فرزندان رزمندگانی با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه می توانند از این سهمیه استفاده کنند و در واقع 5 درصد ظرفیت هر کدرشته محل به آن ها اختصاص می یابد.

در صورتی که سهمیه 25 درصد ایثارگران توسط واجدان شرایط این سهمیه تکمیل نشود، باقی مانده آن به داوطلبان دارای سهمیه 5 درصد که حدنصاب لازم را دارا باشند اختصاص می یابد و در صورت عدم تکمیل، این ظرفیت ها به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص پیدا می کند.

سهمیه رزمندگان

افراد زیر مجاز به استفاده از سهمیه رزمندگان خواهند بود.

1. رزمندگان بسیجی: آن دسته از رزمندگان بسیجی، جهادگران جهاد کشاورزی و رزمندگان ستاد کل نیروهای مسلح، که حداقل 6 ماه متوالی یا متناوب و به طور داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند، می توانند از سهمیه ای که برای ایشان درنظر گرفته شده است استفاده نمایند.

متقاضیان استفاده از این سهمیه باید با مراجعه به محل نگهداری پرونده خود، نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان و دریافت کد رهگیری 12 رقمی اقدام کنند تا در زمان ثبت نام بتوانند با وارد کردن کد مربوطه از سهمیه خود استفاده نمایند.

توجه کنید که بسیجیان عادی و فعال پایگاه های مقاومت بسیج مشمول استفاده از این سهمیه نخواهند شد.

2. پرسنل کادر ثابت، نظامی و نیروهای مسلح: این دسته از افراد در صورتی که حداقل 6 ماه پیوسته یا 9 ماه ناپیوسته در مناطق عملیاتی و جبهه های حق علیه باطل حضور داشته اند، در صورت تایید ستاد کل نیروهای مسلح می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده نمایند. برای این کار لازم است در فرم ثبت نام خود کد پیگیری 12 رقمی را در قسمت مربوطه وارد کنند.

آن دسته از داوطلبانی که یک بار با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون دکتری تخصصی پذیرفته شده اند حق استفاده مجدد از این سهمیه در آزمون دکتری تخصصی را نخواهند داشت.

3. جانبازان، همسرو فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر، جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل سابقه 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه، آزادگان و نیز همسر و فرزند شاهد، مفقود الاثر و آزادگان.

کلیه داوطلبان ایثارگر که خواستار استفاده از سهمیه رزمندگان هستند کافیست اطلاعات شناسنامه ای خود را به طور صحیح وارد کنند و نیازی به ارائه کد ایثارگری در فرم ثبت نام نخواهند داشت.

سهمیه مربیان

برای اعضای هیات علمی مربی رسمی دانشگاه های علوم پزشکی نیز سهمیه ای در آزمون دکتری وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است، به این صورت که 10 درصد مازاد بر ظرفیت هر رشته (حداقل یک نفر)، به شرط کسب حداقل 80 درصد نمره کسب شده توسط آخرین فرد پذیرفته شده به این افراد اختصاص می یابد.

سهمیه آزاد

70 درصد ظرفیت پذیرش این آزمون متعلق به ظرفیت آزاد می باشد و همه داوطلبان در صورت داشتن حدنصاب تعیین شده می توانند از این سهمیه استفاده کنند. حدنصاب این آزمون کسب 50 درصد میانگین کل نمرات شرکت کنندگان در آزمون کتبی هر رشته و کسب حداقل 30 درصد از نمره کل آزمون کتبی جهت ورود به مصاحبه آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی رشته های علوم پایه پزشکی می باشد.

چنانچه تمایل دارید از زمان، نحوه، شرایط انتخاب رشته دکتری وزارت بهداشت 1400 مطلع شوید، می توانید روی لینک مربوطه کلیک نمایید. پس از مرحله مهم و حساس انتخاب رشته، پذیرفته شدگان باید در مرحله مصاحبه نیز شرکت کنند. شما هم چنین با کلیک بر روی لینک های فعال مصاحبه دکتری وزارت بهداشت 1400 و نیز مدارک مصاحبه آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400 قادر خواهید بود تا اطلاعات بیشتری در خصوص آن ها کسب نمایید.

 

سوالات متداول

1- چه میزان از ظرفیت انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400 به داوطلبان دارای سهمیه آزاد تعلق دارد؟

70 درصد ظرفیت آزمون دکتری متعلق به داوطلبان دارای سهمیه آزاد می باشد.

2- کد رهگیری برای استفاده از کدام یک از سهمیه های آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400 تعیین شده است؟

این کد برای استفاده از سهمیه های ایثارگران و رزمندگان اختصاص یافته است.

3- چه افرادی مشمول سهمیه رزمندگان در انتخاب رشته آزمون دکتری وزارت بهداشت 1400 می باشند؟

سهمیه رزمندگان شامل پرسنل کادر ثابت، نظامی و نیروهای مسلح و رزمندگان بسیجی و ... می باشد که با مطالعه کامل مقاله از تمامی افراد مشمول با خبر شوید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک نظر
  1. نسیم صادقی

    سهمیه استعداد درخشان رو هم اضافه کنید که از قلم افتاده.

مشاوره دکتری پیج دکتری