خانه مشاوره تحصیلی عواقب عدم رعایت پیش نیاز در انتخاب واحد ۱۴۰۲

عواقب عدم رعایت پیش نیاز در انتخاب واحد ۱۴۰۲

عواقب عدم رعایت پیش نیاز در انتخاب واحد 1402

انتخاب واحد یکی از مهم ترین مسائلی است که دانشجویان فارغ از رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل هستند باید مد نظر قرار دهند. به طور کلی برای انتخاب واحد در هر ترم قوانین و مقرراتی مانند رعایت پیش نیاز و هم نیاز وجود دارد که دانشجو باید با توجه به این موارد انتخاب واحد خود را انجام دهد و در صورت عدم رعایت آن با مشکلات متفاوتی مانند حذف درس و یا عدم امکان شرکت در آزمون پایان ترم رو به رو خواهند شد. قوانین و مقررات در نظر گرفته شده در دانشگاه های مختلف می تواند متفاوت باشد اما با این حال یک سری قوانین کلی مشترک در بین همه دانشگاه ها وجود داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

انتخاب واحد دانشگاه دارای قوانینی چون رعایت پیش نیاز و هم نیاز بوده که عدم رعایت آن ممکن است دانشجو را با مشکلاتی مانند حذف درس رو به رو سازد.

معرفی نوع واحدهای دانشگاهی

دانشجو با توجه به مقطع تحصیلی خود باید تعداد واحدی را بگذراند تا بتواند مدرک مقطع خود را دریافت نماید. به این منظور فرد در هر ترم مجاز به انتخاب و اخذ تعداد واحدی مشخص است که این امر با توجه به برخی از جوانب مانند دانشگاه، معدل و شرایط دیگر متفاوت خواهد بود. واحدهای موجود برای انتخاب در سه حالت به دانشجو ارائه خواهد شد.

  • هم نیاز

هم نیاز یک درس، درسی است که مطابق با چارت دوره کارشناسی باید قبل و یا همزمان با اخذ درس مورد نظر گذرانده شود. برای مثال درس فیزیک ۱ و فیزیک آزمایشگاه می تواند دو درس هم نیاز باشد که باید حتما با یکدیگر در یک ترم و یا یکی از آن ها پیش از دیگری گذرانده شود و این به دلیل ارتباط مفهومی است که این دو درس با یکدیگر دارند.

  • پیش نیاز

دروس پیش نیاز دروسی هستند که باید قبل از دروس دیگر انتخاب شوند زیرا که آگاهی دانشجو از مطالب و مفاهیم آن درس برای یادگیری درس و واحد ثانی، حتمی و ضروری است. برای مثال درس فیزیک ۱ برای درس فیزیک ۲ پیش نیاز بوده و باید حتما قبل از آن گذرانده شود.

  • مستقل

واحد های مستقل واحدهایی هستند که شامل دو شرایط فوق نبوده و دانشجویان می توانند فارغ از واحد و دروس دیگر، آن ها را در ترم مورد نظر خود انتخاب نمایند.

در ابتدای سال تحصیلی و هر ترم، یک چارت درسی در اختیار دانشجو قرار می گیرد و در آن مشخص شده است که در هر ترم مجاز به انتخاب چه دروس و واحدهایی هستند و کدام یک از واحدها پیش نیاز و هم نیاز واحدهای دیگر است. بنابراین دانشجو باید در زمان مشخص شده با توجه به چارت درسی، انتخاب واحد خود را انجام دهد.

نحوه اطلاع از دروس هم نیاز و پیش نیاز

آگاهی قبلی از هم نیاز ها و پیش نیازهای دروس انتخابی در هر ترم می تواند به دانشجو کمک کند تا در زمان انتخاب واحد، انتخاب دقیق تر و درست تری داشته باشد. برای آگاهی از لیست دروس هم نیاز و پیش نیاز، دانشجو می تواند با توجه به نوع دانشگاهی که در آن در حال تحصیل است به سامانه در نظر گرفته شده مراجعه نماید و از آن ها اطلاع یابد.

برای دانشگاه های سراسری با مراجعه به سامانه گلستان می توان دروس هم نیاز و پیش نیاز هر درس را مشاهده کرد و با توجه به آن انتخاب واحد خود را انجام داد. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد نیز می توانند با مراجعه به سامانه آموزشیار آگاهی لازم در مورد هم نیازها و پیش نیازهای دروس خود را کسب کرده و انتخاب واحد خود را با اطمینان به انجام برسانند.

عواقب عدم رعایت پیش نیاز در انتخاب واحد دانشگاه های دولتی و آزاد

انتخاب واحد بر طبق چارت ارسالی دانشگاه، یکی از مهم ترین مواردی است که دانشجو در دوران تحصیلی خود باید به آن توجه داشته باشد تا بتواند انتخاب واحدی درست را پشت سر گذاشته و در زمان زمان تحصیل به خاطر شرایط هم نیاز و پیش نیاز واحدها بیشتر از حد معمول نشود.

در این صورت که دانشجو درسی را بدون گذراندن درس پیش نیاز اخذ نماید، اجازه شرکت در امتحان پایانی را نداشته و یا درس مورد نظر برای او در میانه ترم حذف می شود. این امر در دانشگاه های آزاد با خود هزینه ای را به همراه داشته و هزینه درس اخذ شده به دانشجو عودت داده نخواهد شد. همچنین علاوه بر آن فرد مجبور است زمان دیگری را برای برداشتن واحد مورد نظر صرف نماید و با توجه به قوانین حداکثری انتخاب واحد در هر ترم، ممکن است همین اشتباه، او را یک ترم عقب بیندازد.

استثنائات انتخاب واحد بدون رعایت پیش نیاز

در حالت کلی دانشجو باید با توجه به قوانین هم نیاز و پیش نیاز در زمان مقرر انتخاب واحد خود را انجام دهد اما در برخی از موارد با هماهنگی استاد راهنما و دانشگاه، فرد مجاز خواهد بود بدون در نظر گرفتن اصول هم نیاز و پیش نیاز انتخاب واحد خود را به انجام برساند.

هم نیاز کردن یک درس با پیش نیازش

برخی از دانشگاه ها در چارت درسی خود برای تعدادی از واحدها و دروس این امکان را برای دانشجو در نظر گرفته اند که می توانند درس پیش نیاز را با درس اصلی به صورت هم نیاز با یکدیگر در یک ترم برداشته و آن ها را بگذرانند.

دانشجو در درس پیش نیاز مشروط شده باشد

اگر دانشجو درس پیش نیاز را در ترم های گذشته گذرانده باشد اما نتوانسته باشد درس را پاس کند، می تواند درس پیش نیاز را با درس اصلی به صورت هم نیاز اخذ نموده و هر دو درس را با هم در یک ترم بگذراند.

دانشجو ترم آخر باشد

در صورتی که دانشجو ترم آخر بوده و حداکثر ۲۴ واحد داشته باشد، می تواند دروس پیش نیاز را با درس اصلی با هم بردارد.

تمامی استثنائات و موارد گفته شده فقط و فقط در صورتی امکان پذیر است که ساعت کلاس ها با یکدیگر تداخل نداشته باشد. در صورت تداخل ساعت کلاس ها، در صورتی که یکی از آن دروس جزو دروس فنی و یا آزمایشگاه نباشد، دانشجو باید یکی از آن دو را به صورت معرفی به استاد و یا میهمان پس از گذراندن مابقی واحدها بگذراند.

 

سوالات متداول

1- عواقب عدم رعایت پیش نیاز در انتخاب واحد چیست؟

در این صورت، آن درس برای دانشجو حذف شده و امکان شرکت در امتحان پایانی را نخواهد داشت.

2- آیا استثنایی برای قوانین پیش نیاز و هم نیاز وجود دارد؟

برای قوانین پیش نیاز و هم نیاز استثنائانی وجود دارد که در مقاله به آن ها اشاره شده است.

3- چگونه می توان از لیست هم نیاز و پیش نیاز دروس مطلع شد؟

دانشجو با توجه به دانشگاهی که در آن مشغول به تحصیل است می تواند با مراجعه به سایت دانشگاه خود از لیست هم نیاز و پیش نیاز اطلاع یابد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره