خانه مشاوره تحصیلی هزینه خوابگاه دانشجویی ۱۴۰۲

هزینه خوابگاه دانشجویی ۱۴۰۲

هزینه خوابگاه دانشجویی 1402

همان طور که می دانیم یکی از دغدغه های دانشجویان هزینه خوابگاه های دانشجویی و سکونت می باشد، به طوری که اغلب بر امور آموزشی و تربیتی آن ها تأثیر گذاشته و این موضوع معمولا باعث نگرانی خانواده ها نیز می شود. در واقع دانشجویان بعد از دریافت پذیرش باید به فکر اسکان و محل اقامت خود باشند که میزان اجاره خوابگاه جزو معمول‌ ترین گزینه‌ و معیارهای انتخاب است. گفته می شود که مشکل اسکان و کمبود فضای خوابگاهی در تمامی دانشگاه های کشور کم و بیش نمایان است لذا افراد می بایست در موعد مقرر تصمیم گرفته و جهت پرداخت هزینه و ثبت نام در خوابگاه ها اقدام نمایند.

دانشجویان جهت اخذ خوابگاه باید به مقدار هزینه اجاره، فاصله تا دانشگاه، امکانات موجود، تعداد نفرات و… توجه نمایند.

هزینه خوابگاه های دانشجویی و عوامل تعیین کننده آن

در حقیقت خوابگاه های دانشگاه های کشور بر اساس آخرین رتبه بندی صندوق رفاه دانشجویان، شامل خوابگاه دانشجویی سطح های یک، دو، سه و چهار است که با توجه به این رتبه ‌بندی ها و ظرفیت پذیرش اتاق ها، نرخ اجاره تعیین شده است. حتما شما هم می خواهید بدانید که عوامل موثر بر تعیین هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های روزانه، شبانه، آزاد، پردیس خودگردان، غیر انتفاعی و… چیست؟ به طور معمول عوامل زیادی در تعیین نرخ خوابگاه های دانشجویی کشور موثر هستند که در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

عوامل تعیین کننده نرخ خوابگاه های دانشجویی کشور
فاصله از سلف غذاخوری خوابگاهعمر ساختمان خوابگاهفاصله خوابگاه از مرکز خرید
امکانات داخلی خوابگاهفاصله خوابگاه از محدوده خدمات شهریفاصله از اماکن فرهنگی ورزشی
سرویس های بهداشتیتعداد افراد ساکن در یک اتاقرنگ آمیزی (نقاشی، دیوار نوشته)
سیستم های امنیتی خوابگاهفاصله خوابگاه از مراکز درمانینورگیری و روشنایی خوابگاه
فاصله از دانشکدهسیستم تاسیسات برقسوئیت خوابگاهی
تعداد واحد آپارتمانیدولتی یا غیردولتی بودنتعداد سالن – اتاق (ترکیبی) خوابگاه

هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه های مختلف

دانشجویانی که از طریق شرکت در کنکور سراسری موفق به پذیرش در دانشگاه های دولتی شده اند؛ علاوه بر امکانات آموزشی رایگان از خدمات دیگری نیز بهره مند خواهند شد که یکی از این امکانات خوابگاه های دانشجویی در سراسر کشور است. برای دانشجویانی که به هر دلیل نیاز به خوابگاه دارند، بر اساس اولویت های تعیین شده، این امکان در اختیار آن ها قرار می گیرد. این دست از دانشجویان برای استفاده از این مکان ها باید قوانین خوابگاه دولتی را رعایت کنند و درخواست اختصاصی خوابگاه روزانه را به دانشگاه محل تحصیل ارائه کنند.

هزینه خوابگاه دانشجویی مجردی و متاهلی

آخرین نرخ اجاره ماهانه سالن های دانشجویی (مجرد و متاهل) در شهریور ماه سال گذشته توسط رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در سطوح یک، دو، سه و چهار اعلام شده و هنوز اطلاعیه ای بابت نرخ جدید خوابگاه در سال تحصیلی 1402-1403 اعلام نشده است که پیش بینی می شود در اواخر شهریور و قبل از شروع ثبت نام نیمسال اول، نرخ خوابگاه های دانشجویی مشخص و اعلام شود. نرخ اعلام شده در سال قبل طبق اطلاعات درج شده در جدول زیر می باشد.

نوع دوره نوع سکونتسطح 1 و 2سطح 3سطح 4
دوره روزانه مجردی۱ و ۲ نفر۱۶۳۱۵۰۱۳۴
۳ و ۴ نفر۱۳۰۱۲۰۱۰۷
۵ و ۶ نفر۱۱۴۱۰۵۹۳
۷ و ۸ نفر۹۷۹۰۸۰
۹ نفر به بالا۸۱۷۵۶۷
نوبت دوم مجردی۱ و ۳ نفر۲۴۴۲۲۵۲۰۱
۳ و ۴ نفر۱۹۵۱۸۰۱۶۰
۵ و ۶ نفر۱۷۱۱۵۸۱۴۰
۷ و ۸ نفر۱۴۶۱۳۵۱۲۰
۹ نفر به بالا۱۲۲۱۱۲۱۰۰
دوره روزانه متاهلیمستقل۳۲۶۳۰۱۲۶۸
مشترک۲۲۸۳۱۱۱۸۷
دوره شبانه متاهلیمستقل۴۸۹۴۵۲۴۰۲
مشترک۳۴۲۳۱۶۲۸۱

هزینه خوابگاه دانشجویی دانشگاه آزاد

در واقع دانشگاه آزاد از دانشگاه های شهریه پرداز کشور محسوب می شود که هزینه تمامی امکانات آموزشی، رفاهی و… خود را از دانشجویان دریافت می کند. بالطبع دانشجویان برای استفاده از امکانات خوابگاه خود باید هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی را پرداخت کنند.

هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی دانشگاه های آزاد با توجه به ظرفیت اتاق ها، کیفیت امکانات، خدمات ارائه شده و… متفاوت است، بنابراین قبل از ثبت نام باید خودتان پیگیر اطلاع از هزینه های اقامت در دانشگاه آزاد باشید. شایان ذکر است که بسیاری از دانشگاه های آزاد سراسر کشور، هیچ مسئولیتی را در برابر عدم تخصیص خوابگاه به دانشجویان بر عهده ندارند.

هزینه خوابگاه دانشجویی شبانه

در سال گذشته، دانشجویان متاهل دانشگاه شبانه برای اجاره خوابگاه سطح یک و دو ، به صورت مستقل باید به ازای هر ترم حدود 1 میلیون و 200 هزار تومان پرداخت می کردند و هزینه سکونت در خوابگاه‌های متاهلی مشترک برای دانشجویان شبانه کمتر و ترمی حدود 850 هزار تومان مشخص شده بود.. برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، هنوز اطلاعیه ای در این زمینه منتشر نشده که به محض انتشار اخبار و مشخص شدن هزینه خوابگاه های شبانه، اطلاعات مقاله به روز رسانی خواهد شد. برای مشاهده اخبار و اطلاعیه های جدید و مرتبط با این موضوع، می تواند عضو کانال تلگرام ایران مشاوره شوید.

نرخ شهریه خوابگاه نوبت دوم مجردی نیز با توجه به شرایط سال گذشته، مطابق اطلاعات درج شده در جدول زیر می باشد.

تعداد ظرفیتسطح 1 و 2سطح 3سطح 4
یک و دو نفر560 هزار تومان برای هر ترم520 هزار تومان برای هر ترم460 هزار تومان برای هر ترم
سه و چهار نفر450 هزار تومان برای هر ترم410 هزار تومان برای هر ترم370 هزار تومان برای هر ترم
پنج و شش نفر390 هزار تومان برای هر ترم360 هزار تومان برای هر ترم320 هزار تومان برای هر ترم
هفت و هشت نفر330 هزار تومان برای هر ترم310 هزار تومان برای هر ترم280 هزار تومان برای هر ترم
9 نفر به بالا280 هزار تومان برای هر ترم260 هزار تومان برای هر ترم230 هزار تومان برای هر ترم

هزینه خوابگاه دانشجویی پردیس خودگردان

در کنار خوابگاه های دولتی روزانه که برای دانشجویان دانشگاه در نظر گرفته می شود، خوابگاه های خودگردان نیز وجود دارند که زیر نظر دانشگاه نیستند اما پذیرفته شدگان دانشگاه پردیس بین الملل با معرفی دانشگاه می توانند از این خوابگاه ها استفاده کنند. خوابگاه های خودگردان غیردولتی هستند و با هزینه ای بیشتر، اتاق های دو تا ده نفره را در اختیار دانشجویان قرار می دهند تا افراد دغدغه ای برای اسکان نداشته باشند. هزینه خوابگاه های خودگردان بر اساس ظرفیت اتاق ها و کیفیت ساختمان تعیین می شود، با افزایش ظرفیت اتاق، شهریه کمتر می شود و طبیعتا اتاق های ده نفره نسبت به اتاق های دو نفره شهریه کمتری دارند.

دریافت ودیعه خوابگاه های دانشجویی

دانشجوی متقاضی خوابگاه باید برای نیمسال تحصیلی مربوطه، اجاره بها و مبلغی را برای ودیعه سکونت در خوابگاه بپردازد. مقدار ودیعه در دانشگاه های مختلف، متفاوت است. در حقیقت ودیعه مبلغ ثابتی می باشد که توسط متقاضی خوابگاه به عنوان وام به صاحب خوابگاه داده می شود. این مبلغ در ابتدای معامله پرداخت شده و تا پایان مدتی که تعیین شده است و تخلیه خوابگاه، نزد مسئولین خوابگاه باقی مانده و پس از پایان مدت تعیین شده به پرداخت کننده بازگردانده می شود. توجه داشته باشید که در حال حاضر ودیعه خوابگاه های دوره روزانه معمولا یکبار پرداخت شده و بالای 200 هزار تومان می باشد.

شرایط واگذاری خوابگاه و نحوه اسکان

شرایط تامین خوابگاه در دانشگاه ها متفاوت است و بر اساس ظرفیت خوابگاه های هر دانشگاه، به تعدادی از دانشجویان خوابگاه ارائه می شود. در گام اول دانشجویان برای گرفتن خوابگاه باید به دفتر خوابگاه های دانشجویی دانشگاه محل تحصیلی خود مراجعه کنند. بر اساس ماده سوم آیین نامه اداره خوابگاه های دانشجویی، دانشجویانی که واجد شرایط اسکان هستند، باید در ابتدای هر نیمسال تحصیلی به اداره امور خوابگاه ها مراجعه و با ارائه برگه انتخاب واحد، مجوز لازم برای خوابگاه را دریافت کنند. بسیاری از دانشگاه ها نیز انجام این فرآیند را به صورت اینترنتی میسر ساخته اند.

برخی از شرایطی که دانشجویان برای دریافت خوابگاه باید داشته باشند در ادامه ذکر شده است. توجه داشته باشید که به دانشجویان شهید و ایثارگر، دانشجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، دانشجویان دارای بیماری صعب العلاج/خاص یا بستگان درجه یک وی و همسر سرباز بدون در نظر گرفتن برخی شرایط خوابگاه اعطا می شود.

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی در لیست زیر ذکر شده است:

  • داشجویان دوره روزانه دراولویت برای گرفتن خوبگاه ها قرار دارند. پس از اسکان این دسته از دانشجویان در صورت وجود ظرفیت شرایط اسکان برای باقی دانشجویان فراهم می گردد.
  • تمامی دانشجویان باید اتاق خود را در زمان مشخص شده تحویل دهند، در غیر این صورت مرتکب تخلف شده و اتاق تخلیه می گردد .
  • تمامی افراد برای دریافت خوابگاه بایستی تعهد نامه ای را امضا کنند.
  • دانشجویانی که وام مسکن دریافت کرده باشند امکان استفاده از خوابگاه برایشان فراهم نیست.
  • امکان استفاده از خوابگاه برای افرادی که از دانشگاه اخراج شده، انصراف داده اند یا به هر دلیلی با واحد آموزش قطع ارتباط کرده اند، فراهم نخواهد بود.
  • برای تعویض خوابگاه، افراد نیازمند تاییدیه اداره امور خوابگاه ها خواهند بود.

 

سوالات متداول

1- آیا خوابگاه دانشگاه دولتی هزینه دارد؟

بله، دانشجویان دانشگاه دولتی روزانه و نوبت دوم برای بهره مندی از خوابگاه باید شهریه بپردازند.

2- آیا شهریه خوابگاه دانشگاه نوبت دوم با دانشگاه روزانه متفاوت است؟

بله، دانشجویان دانشگاه شبانه برای بهره مندی از خوابگاه باید هزینه بیشتری نسبت به دانشجویان روزانه پرداخت نمایند.

3- هزینه خوابگاه دانشگاه خودگردان بر چه اساسی تعیین می شود؟

ظرفیت اتاق ها، امکانات، خدمات خوابگاه و... در تعیین هزینه خوابگاه دانشگاه خودگردان تاثیر گذار هستند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. romina

    سلام خسته نباشید
    ببخشید خوابگاه های خودگردان ماهانه پول میگیرن یا ب صورت ترمی؟؟
    و چقد پول از ما میگیرن ب صورت تقریبی ؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، باید توجه داشته باشید که شیوه ی مدیریت هر خوابگاه متغیر خواهد بود ، لذا توصیه می شود با روابط عمومی خوابگاه مدنظر خود ارتباط برقرار کنید.

  2. خشایار نیکزاد

    با سلام
    سوال من در خصوص خوابگاه این هستش که آیا در تهران خوابگاه هایی وجود دارند که غیر دولتی باشند اما مختص به هیچ دانشگاهی نباشند و صرفا برای دانشجویان در هر رشته ای با پرداخت اجاره بها خوابگاه ارائه بدند؟
    با تشکر

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      بله می توانید در سطح جست و جو نمایید.

دریافت مشاوره