خانه مشاوره تحصیلی شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی
شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی

موضوع خوابگاه و سکونت دانشجویان، بدون شک از مهم ترین دغدغه های دانشجویی در طول دوران تحصیل به شمار می رود. این موضوع حتی امور تحصیلی و آموزشی آن ها را تحت تاثیر قرار داده و معمولا نگرانی خانواده ها را به دنبال دارد. یکی از مشکلاتی که در اکثر دانشگاه های کشور دیده می شود موضوع اسکان و کمبود فضای خوابگاهی برای دانشجویان است. نکته ای که داوطلبان آزمون های سراسری در زمان انتخاب رشته می بایست توجه ویژه ای به آن داشته باشند، موضوع دارا بودن امکانات خوابگاهی برای رشته محل مورد نظر خود می باشد.

موضوعی که در زمان انتخاب رشته برای داوطلبان مورد پرسش قرار می گیرد، شرایط اخذ خوابگاه های دانشجویی 1402 برای انواع دوره ها از قبیل روزانه، شبانه (نوبت دوم)، غیرانتفاعی، آزاد و پردیس های خودگردان هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم با ارائه این مقاله نکات جامعی را در خصوص شرایط دریافت خوابگاه های دانشجویی تقدیم حضورتان نماییم.

آن دسته از دانشجویانی که ودیعه و وام مسکن دریافت می کنند، نمی توانند از خوابگاه های دانشجویی استفاده کنند.

شرایط دریافت خوابگاه های دانشجویی ۱۴۰۲

به طور معمول داوطلبانی که قصد دارند در شهرها و استان هایی که فاصله زیادی از محل زندگی آن ها دارد به تحصیل بپردازند، به دنبال کسب آگاهی از وضعیت خوابگاهی رشته محل مورد نظر خود هستند. معمولا اکثر دانشگاه های دولتی (روزانه) برای اسکان دانشجویان، دارای خوابگاه می باشند. اما شما برای اطمینان از دارا بودن خوابگاه دانشجویی دانشگاه موردنظرتان با تعرفه دولتی، می توانید در هنگام انتخاب رشته صفحات انتهایی مربوط به شرایط اختصاصی هر دانشگاه را در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 بررسی نمایید.

شرایط واگذاری خوابگاه و نحوه اسکان دانشجویان

  • اولویت اسکان دانشجو در خوابگاه ها با دانشجویان دوره “روزانه” می باشد. اما پس از اسکان دانشجویان روزانه و در صورت وجود ظرفیت، تقاضای اسکان دانشجویان شبانه قابل بررسی می باشد.
  • دانشجویان واجد شرایط می بایست، در ابتدای هر نیمسال تحصیلی با مراجعه به اداره امور خوابگاه ها و ارائه برگ انتخاب واحد همان نیمسال نسبت به دریافت مجوز سکونت خود اقدام نمایند.
  • دانشجویانی که درخواست خوابگاه را دارند می بایست در بدو ورود برای اسکان در خوابگاه، تعهد محضری مربوط به صندوق رفاه دانشجویان را ارائه نمایند.
  • نکته بسیار مهم این است که دانشجویانی که ودیعه و وام مسکن دریافت می نمایند، نمی توانند از تسهیلات خوابگاه دانشجویی استفاده کنند.
  •  دانشجویان سنواتی در تمامی رشته ها، دانشجویان مقاطع phd و رزیدنتی، جابجایی، انتقالی، بورسیه سازمان های نظامی اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و سایر سازمان ها دارای اولویت استفاده از خوابگاه نمی باشند. (اما در صورت وجود ظرفیت و امکانات با نظر کمیته اسکان و اخذ هزینه های تمام شده ارائه خوابگاه بلا مانع است.)
  • به دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل، انصراف یا اخراج از دانشگاه، همچنین آن دسته از دانشجویانی که به هر دلیل قطع ارتباط آموزشی دارند (مرخصی تحصیلی، تعلیق انضباطی) اجازه استفاده و اسکان در خوابگاه های دانشجویی داده نخواهد شد.
  • دانشجو فقط در موارد ضروری و با اخذ مجوز کتبی از اداره امور خوابگاه ها، امکان تعویض اتاقی که به آن معرفی شده است را دارد.
  • لازم به ذکر است که تعیین تعداد نفرات هر اتاق به عهده اداره امور خوابگاه ها می باشد و دانشجویان ساکن در اتاق اجازه ندارند با ورود افراد جدیدی که مجوز سکونت در اتاق را دریافت نموده اند مخالفت کنند.
  • دانشجویانی که مجوز سکونت در خوابگاه را دریافت می کنند در صورت عدم انصراف در مهلت مقرر (حداکثر ده روز پس از آغاز ترم تحصیلی)، هزینه کامل نیمسال تحصیلی بهره مندی از خوابگاه، بر اساس مقررات صندوق رفاه برای آن ها محاسبه خواهد شد.
  • اگر دانشجویی خوابگاه را در مهلت تعیین شده توسط اداره امور خوابگاه ها، تخلیه نکند اتاق او با حضور نماینده معرفی شده از طرف حراست دانشگاه، طبق صورتجلسه ای تخلیه و تخلف دانشجو به مراجع ذیصلاح به منظور پیگیری های بعدی گزارش می شود.
  • برخی از دانشگاه ها محدودیت هایی در رابطه بعد مسافتی تا محل سکونت دانشجو داشته و اولویت پذیرش قطعی با دانشجویانی است که مسافت بیشتری را از محل سکونت تا دانشگاه خود دارند و از شهر دور تری پذیرفته شده اند.
  •  شرایط دریافت خوابگاه ۱۴۰۲ برای اتباع مختلف متفاوت نبوده و تنها ممکن در میزان پرداخت هزینه و شهریه اخذ خوابگاه تفاوت جزئی در نظر گرفته شود.

چه کسانی در اولویت دریافت خوابگاه دانشجویی هستند؟

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای استفاده از خوابگاه های دانشجویی اولویت هایی را در نظر گرفته است. بدین منظور داوطلبانی که دارای شرایط زیر باشند راحت تر می توانند برای اخذ خوابگاه دانشجویی اقدام کنند.

دریافت خوابگاه دانشجویی ۱۴۰۲
اولویت دریافت
دانشجویان تحت پوشش کمتیه امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی
بیماری صعب العلاج دانشجو یا یکی از بستگان درجه یک وی (با ارائه ی مدارک پزشکی)
دانشجویان خانواده معظم شاهد و ایثارگر
دانشجویی که همسر وی در حال خدمت سربازی می باشد.
وجود چند دانشجو در یک خانواده (با ارائه مستندات)
نفرات اول تا سوم آسیا و جهان و نفرات اول کشوری مسابقات یا المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی
فرزندان کارکنان دانشگاه و وزارت که در دانشگاه ها علوم پزشکی دولتی پذیرفته شده باشند
  • دانشجویانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی ( ره ) و سازمان بهزیستی هستند.
  •  بیماری صعب العلاج دانشجو یا یکی از بستگان درجه یک وی (با ارائه ی مدارک پزشکی).
  • دانشجویان خانواده معظم شاهد و ایثارگر.
  • دانشجویی که همسر وی در حال خدمت سربازی می باشد.
  • وجود چند دانشجو در یک خانواده (با ارائه مستندات)
  • نفرات اول تا سوم آسیا و جهان و نفرات اول کشوری مسابقات یا المپیادهای علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و قرآنی.
  • فرزندان کارکنان دانشگاه و وزارت که در دانشگاه ها علوم پزشکی دولتی پذیرفته شده باشند.

مدت زمان مجاز برای استفاده از خوابگاه دانشجویی 1402

دانشجویان دوره های مختلف که در خوابگاه های دانشجویی سکونت دارند، فقط در مدت زمان معین مجاز به استفاده از آن می باشند. طبق آیین نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در صورت وجود امکانات و خدمات خوابگاهی دانشجویان می توانند از آغاز تحصیل به مدت شرح داده شده در جدول زیر، از خوابگاه های دانشجویی استفاده نمایند.

مدت زمان مجاز استفاده از خوابگاه ۱۴۰۲
دوره تحصیلیتعداد نیمسال تحصیلی مجاز
کاردانی ناپیوسته4 نیمسال
کارشناسی ناپیوسته4 نیمسال
کارشناسی پیوسته8 نیمسال
دکترای تخصصی8 نیمسال
کارشناسی ارشد ناپیوسته5 نیمسال
دکترای حرفه ای14 نیمسال

شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی در دوره های شهریه پرداز 1402

یکی از سوالاتی که معمولا ذهن داوطلبانی را که قصد دارند در دانشگاه های شهریه پرداز مانند پردیس های خودگردان، دانشگاه پیام نور، آزاد و دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی تحصیل کنند را به خود مشغول می کند این است که آیا این دانشگاه ها نیز تسهیلات اسکان دانشجویان در خوابگاه را ارائه می دهند یا خیر؟ در ادامه نکاتی را پیرامون دریافت خوابگاه دانشجویی در دوره های شهریه پرداز ارائه داده ایم.

  • دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد و حتی بسیاری از پردیس های خودگردان هیچ تعهدی در قبال ارائه ی خوابگاه ندارند.
  • برخی از این دانشگاه ها خوابگاه های خودگردان ارائه می دهند. برخی از خوابگاه های خودگردان در محل دانشگاه واقع می باشند و برخی بیرون از دانشگاه هستند.
  •  چون دانشگاه در قبال ارائه ی خوابگاه تعهدی ندارد بنابراین برای نظارت آن ها نیز تعهدی ندارد.
  •  ممکن است برخی دانشگاه ها بر این نوع خوابگاه ها نیز نظارت داشته باشند که جهت اطلاع از اینکه دانشگاه مدنظر شما نظارتی بر خوابگاه خودگردان دارد یا خیر می بایست از مسئولان دانشگاه سوال نمایید.

دقت داشته باشید که قبل از ثبت نام در دانشگاه های آزاد، پیام نور و پردیس های خودگردان (بین الملل) ابتدا از ارائه ی خوابگاه خودگردان مطمئن شوید و سپس اقدام به ثبت نام در دانشگاه مربوطه نمایید تا بعدا دچار مشکل نگردید. شما عزیزان می توانید پیش از انتخاب دانشگاه موردنظر خود، از تجربه مشاوران متخصص مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره بهره مند گردید.

شرایط تخصیص خوابگاه دانشجویی دانشگاه های مختلف ۱۴۰۲

اکثر دانشگاه های کشور در دوره روزانه امکان دریافت خوابگاه را برای دانشجویان فراهم آورده اند اما شرایط اختصاصی مربوط به هر دانشگاه بنا به ظرفیت و امکانات موجود متفاوت بوده و ممکن محدودیت هایی در نحوه پذیرش دانشجو داشته باشد. جهت کسب اطلاعات کافی در رابطه با شرایط دریافت خوابگاه دانشجویی، هر ساله لیست دانشگاه های مختلف در تمامی استان های کشور و جزئیات مربوط به دانشکده ها از طریق سایت سازمان سنجش و به صورت دفترچه پیوست انتخاب رشته، منتشر می گردد. توجه داشته باشید که لینک درج شده حاوی شرایط خوابگاه های سال 1401 می باشد و به محض انتشار دفترچه مربوط به سال 1402، لینک دانلود آن فعال خواهد شد.

شرایط تخصیص خوابگاه دانشجویی ۱۴۰۲ (به محض انتشار فعال می گردد.)

میزان هزینه های خوابگاه در سال 1402 به چه صورت تعیین می شود؟

اجاره بهاء خوابگاه ها بر اساس ظرفیت اتاق و تعداد ماه های هر ترم تحصیلی و بر مبنای تعرفه های صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ترم محاسبه و دانشجو ملزم به پرداخت آن در ابتدا ترم تحصیلی از طریق پورتال دانشجویی صندوق رفاه و به صورت پرداخت غیر حضوری (اینترنتی) می باشد.

برای آن دسته از دانشجویانی که تصمیم می گیرند در دوره های شهریه پرداز به ادامه تحصیل بپردازند،لازم است از میزان شهریه دانشگاه علمی کاربردی و یا میزان شهریه دانشگاه آزاد و یا رشته مورد نظر خود اطلاعات کافی کسب نمایند. برای مثال اطلاع از شهریه رشته پزشکی دانشگاه آزاد 1402برای دانشجویان مربوطه امری ضرورویست تا درصورت تصمیم بر اخذ خوابگاه و سایر هزینه های تحصیلی اعم از هزینه رفت و آمد، خورد و خوراک و … بر آورد دقیقی از مخارج مربوطه داشته باشند.

 

سوالات متداول

1- آیا به دانشجویان دوره شبانه هم خوابگاه تعلق می گیرد؟

اولویت اسکان دانشجو در خوابگاه ها با دانشجویان دوره روزانه می باشد. اما پس از اسکان دانشجویان روزانه و در صورت وجود ظرفیت، تقاضای اسکان دانشجویان شبانه قابل بررسی می باشد.

2- مدت مجاز استفاده از خوابگاه برای هرمقطع به چه میزان است؟

دانشجویان واجد شرایط می توانند حداکثر: کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 4 نیمسال، از خوابگاه دانشجویی استفاده نمایند. به سایر موارد در متن مقاله اشاره شده است.

3- به کدام دانشجویان خوابگاه تعلق می گیرد؟

دانشجوی مشغول به تحصیل روزانه غیر بومی و دارای سنوات مجاز که اشتغال به کار نداشته و از وام ودیعه مسکن استفاده ننموده باشد. در صورت وجود ظرفیت مازاد به دانشجویان فاقد شرایط فوق نیز خوابگاه داده خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸۳ نظر
  1. نورا

    سلام من دانشجو نیستم میتونم واسه ۳ماه خوابگاه بگیرم تو شهر خودم واسه استخدامی میخام بخونم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      شما می توانید از خوابگاه های خودگردان استفاده نمایید.

  2. ناشناس

    سلام خسته نباشید
    من پشت کنکوری هستم دوباره دارم کنکور انسانی میدم
    دیپلمم برای شهر تهران کلا منطقه ۱ خواستم بدونم الان که از تهران رفتیم یه شهر دیگه(شمال)بازم منطقه ۱ به حساب میام؟و این که بهم خوابگاه تعلق میگیره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، محل تولد و محل تحصیل مقاطع اول و دوم متوسطه ملاک تعیین منطقه می باشد و سهمیه شما منطقه ۱ هست.

  3. ناشناس

    سلام وقتتون بخیر
    من اصالتا از شهرستان هستم و فارغ التحصیل سال ۹۹ و مدرک دیپلمم رو از شهر خودمون که منطقه ۳ هست گرفتم.  خانوادم تو مرکز استانمون یعنی شیراز خونه دارن .الان دارم تو خونه ای که شیراز هست درس میخونم و خواستم اگه بشه همنجا کنکور بدم و نهایی ها هم همینجا ترمیم کنم .(قصد دارم تو کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم)
    میخواستم بدونم اگه اینجا کنکور بدم ایا سهمیه منطقه ۳ ام حفظ میشه؟
    و اینکه اگه من تو شیراز کنکور بدم و موقع ثبت نام کنکور ادرس خونه ای که تو شیرازه رو بنویسم و تو کنکور دانشگاه روزانه شیراز قبول بشم  دیگه به من خوابگاه تعلق نمیگیره؟ و در صورت قبولی رشته های علوم پزشکی دانشجو غیر بومی محسوب نمیشم دیگه؟ (چون ادرس خونمون رو اینجا وارد کردم ولی خانوادم اینجا نیستن) میشه لطفا به این سوال جواب بدین

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      برای سهمیه مناطق برای شما سهمیه بالاترین منطقه تحصیلی در سه سال آخرتان محاسبه می شود و محل سکونت فعلیتان تاثیری در این موضوع ندارد اما برای خوابگاه می تواند سبب عدم دریافت خوابگاه شود.

  4. نادر

    با سلام آیا برای افرادی که دارای سهمیه ایثارگری هستند خوابگاه در صورت شبانه بودن رشته قبولی تعلق میگیرد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود تعلق گرفتن خوابگاه بستگی به ظرفیت خوابگاه دارد ولی الویت با دانشجویان روزانه می باشد.

  5. فاطمه

    سلام وقت بخیر
    من میخوام ترم بهمن در رشته روانشناسی آزاد ثبت نام کنم
    خوابگاه شامل من میشه؟؟ اجازه ثبت نام میده؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، امکانات خوابگاهی معمولا به دانشجویانی که غیر بومی هستند، تعلق می گیرد. شما می توانید برای اطلاع از شرایط خوابگاهی، حضورا از دانشگاه محل تحصیل پیگیری کنید.

  6. زهرا

    من دانشگاه فنی حرفه ای الزهرا تبریز قبول شدم آیا خوابگاه تعلق میگیره به من؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برای آگاهی از این موضوع نیاز است تا با امور خوابگاه های دانشگاه پذیرفته شده تماس حاصل فرمایید.

  7. Fatemeh

    من دانشگاه فنی حرفه ای اصفهان با کد ۴۱۶۱قبول شدم آیا خوابگاه داره؟

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      برای آگاهی از شرایط اسکان دانشجویان غیر بومی دانشگاه نیاز است تا با قسمت امور خوابگاه ها تماس بگیرید.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره