خانه تیزهوشان برنامه ریزی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

برنامه ریزی آزمون تیزهوشان 1403 - 1404

به دلیل مشکل بودن قبولی در مدارس سمپاد و از طرفی تقاضای بالای دانش آموزان برای ورود به این مدارس همچنین، سیاست های گزینشی سمپاد و جو رقابتی شدید موجود در آن باعث شده تا هر ساله، تعداد محدودی از بهترین دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در مدارس تیزهوشان گلچین شوند.

برای موفقیت در آزمون ورودی این مدارس، می بایست از یک برنامه ریزی درسی جامع و منظم بهره برد و در کنار آن، استفاده از کتاب های کمک آموزشی، توجه به مساله مهم تست زنی، شرکت در آزمون های آزمایشی مرتبط و بهره گیری از بهترین و توصیه شده ترین منابع مطالعاتی تحصیلی و تحلیلی آزمون تیزهوشان را نیز در نظر گرفت.

برنامه ریزی درسی آزمون تیزهوشان می بایست انعطاف پذیر، قابل اجرا و متناسب با توانایی ها و قابلیت های داوطلب باشد.

زمانبندی آزمون تیزهوشان 1403 – 1404

قدم اول داشتن یک برنامه ریزی مفید و کاربردی، اطلاع از زمانبندی فرآیند های مربوط به آزمون مورد نظر می باشد، به همین دلیل در صورتی که شما از زمان ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان مطلع باشید و یا بدانید تا زمان برگزاری آزمون تیزهوشان چقدر فرصت خواهی داشت، برنامه ریزی دقیق تری برای دروس امتحانی خود انجام می دهید.

 

در ضمن همانند روال معمول آزمون های مختلف برای تیزهوشان نیز مراحل مختلف زمانی دیگری همچون تمدید مهلت ثبت نام و یا دریافت کارت ورود به جلسه وجود خواهد داشت که هر کدام به نوعی می تواند در زمانبندی در نظر گرفته شده برای مطالعه داوطلبان موثر باشد. زمان ثبت نام از ۱۵ الی ۲۵ فروردین ماه 1402 تعیین گردیده. در صورت انتشار هرگونه اخبار جدید در این رابطه از طریق کانال کانال تلگرام سمپاد ایران مشاوره اطلاع رسانی خواهد شد.

راهنمای برنامه ریزی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳ – ۱۴۰۴

افرادی که از یک برنامه اصولی و صحیح پیروی می کنند، شانس پیروزی بیشتری در برخورد با معضلات زندگی دارند. یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی هر فرد، امر تحصیل می باشد که اگر در مراکز آموزشی درجه یک و عالی رتبه به انجام برسد، تاثیر به سزایی در آینده سازی او خواهد داشت. اولین مرحله برنامه ریزی، شناخت هدف و آشنایی با مسیر رسیدن به آن می باشد.

انواع مختلفی از برنامه ریزی به صورت روزانه، هفتگی و ماهیانه وجود دارد که هر کدام از ویژگی های به خصوصی برخوردار است. اساس برنامه ریزی صحیح آزمون تیزهوشان عبارت است از:

  • قابل اجرا بودن
  • تطابق با ویژگی ها و توانایی های داوطلب
  • تمرکز بر افزایش یادگیری
  • بالا بردن قدرت تست زنی
  • مدیریت زمان
  • توجه به توازن زمان مطالعه و استراحت

واقع گرایانه برنامه ریزی کنید

همان طور که اشاره کردیم، برنامه باید قابل اجرا و کامل طراحی گردد. به گونه ای که امکان مطالعه تمامی منابع درسی را در خود بگنجاند. در واقع یک برنامه خوب، علاوه بر افزایش انگیزه شما، بایستی واقع گرایانه و انعطاف پذیر نیز باشد. شما نباید تمامی اوقات شبانه روز را به طور کامل از مطالعه درسی پر کنید. بلکه می بایست در برنامه ریزی خود، ساعاتی را نیز به استراحت، تفریح، پرداختن به کارهای روزمره، وقت گذراندن با خانواده و دوستان و حتی سفر اختصاص دهید. در غیر این صورت، برنامه شما منطقی و منعطف نخواهد بود و این روش به زودی شما را از درس خواندن دلزده خواهد کرد. 

برای جبران زمان بگذارید

در برنامه ریزی هفتگی و ماهانه لازم است که زمان هایی برای جبران دروس عقب افتاده و اتفاقات غیر منتظره نیز باشد. این ویژگی باعث می شود تا برنامه ریزی شما، قابل پیش بینی و منظم دنبال شود و با بروز یک اتفاق غیر مترقبه، ساعت ها برنامه درسی به هم نریزد و ضمن پیش روی طبق برنامه، از استرس شما نیز خواهد کاست.

مدرسه محل یادگیری

از دیگر نکات مهمی که دانش آموز باید به آن توجه داشته باشد، اهمیت یادگیری دروس در مدرسه است. دانش آموز با گوش سپردن به سخنان معلم در مدرسه و فراگیری کامل آن، یک قدم در برنامه ریزی جلو خواهد بود، چرا که می تواند در منزل زمان بیشتری را به حل تست و سوالات مربوطه اختصاص دهد و به نوعی این زمان صرف مرور بیشتر دروس آموزش دیده در مدرسه خواهد شد. ناگفته نماند که در چنین شرایطی می توانید از مزایای کلاس تیزهوشان نیز بهره مند شوید.

 با تست زنی خود را ارزیابی کنید

همان طور که اشاره کردیم، آزمون تیزهوشان به صورت تستی و با لحاظ یک سوم نمره منفی برگزار می شود. در این حالت، فراگیری روش های تست زنی اهمیت خود را بروز می دهد. داوطلبانی که بیشتر و بهتر از بقیه نسبت به حل تست های تحصیلی و تحلیلی اقدام نموده اند، آمادگی بالاتری نیز دارند. این تست ها می توانند نمونه سوالات آزمون سال های گذشته باشند یا در زمره پرسش های تالیفی کتب کمک درسی قرار بگیرند. در این مرحله داوطلب باید با حل هر تست، نکات آموزشی مربوط به آن را فرا بگیرد و نقاط ضعف و قوت خود را به کمک آن ها شناسایی نماید.

 

بهتر است که دانش آموز، در پایان هر هفته یا هر ماه، از خود آزمون تستی بر اساس مباحث مطالعه شده در آن بازه زمانی بگیرد تا نسبت به میزان آمادگی و نقاط ضعف و قوت خود آگاهی پیدا کند. توجه به مدیریت زمان در حل تست ها حائز اهمیت می باشد. زیرا زمان حل سوالات آزمون تیزهوشان محدود می باشد و سهل انگاری در مدیریت زمان ممکن است منجر به ناکامی در این آزمون بزرگ شود.

برای خود زمان استراحت و پاداش در نظر بگیرید

سعی کنید به هیچ عنوان پشت هم و بدون قرار دادن زمان استراحت در برنامه ریزی مطالعاتی خود، درس نخوانید چرا که این کار به مرور باعث دلزدگی شما از ادامه مطالعه و درنتیجه عقب ماندن از برنامه ریخته شده خواهد شد. همچنین در صورتی که در طول هفته به طور کامل طبق برنامه ریخته شده پیش رفته اید و یا به درصد زیادی از آن عمل کرده اید، برای خود پاداش های مختلفی متناسب با علائقتان در نظر یگیرید. این کار باعث ایجاد انگیزه و به خوبی ادامه دادن روند مطالعاتی شما خواهد شد.

خلاصه نویسی کنید

با استفاده از این روش شما همیشه به نکات مهمی که در طول مطالعه به آن برخورده اید دسترسی خواهید داشت. خلاصه نویسی یکی از روش های است که از قدیم برای تمام مقاطع و مطالعات، روی آن تاکید شده است پس شما هم سعی کنید حتما از آن بهره ببرید. همچنین خلاصه نویسی باعث می شود در ایام جمع بندی و مرور، گنجینه ای از نکات ارزشمند دروس مختلف را در اختیار داشته باشید و بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن و با یک مرور کلی، حجم زیادی از مطالب درسی را به یاد بیاورید و در ذهن خود تثبیت نمایید. در غیر این صورت، مطالعه مجدد کل مطالب برای شما زمان بر و آزار دهنده خواهد بود و راندمان مطالعه را نیز پایین خواهد آورد.

دروس امتحانی آزمون تیزهوشان 1403 – 1404

مسیر قبولی در مدارس تیزهوشان، وابستگی شدیدی به آشنایی داوطلبان با منابع آزمون و نحوه پاسخگویی به سوالات آزمون ورودی سمپاد دارد که در ادامه‏ مواد درسی برای تو مقطع هفتم و دهم شرح داده شده است.

مواد امتحانی آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

سوالات آزمون ورودی پایه هفتم مدارس تیزهوشان شامل مباحث مرتبط با هوش ریاضی، استعداد و خلاقیت می باشد و معمولا برای این آزمون، پرسشی از کتاب های درسی مقطع ششم متوسطه اول طراحی نمی گردد. در نتیجه دانش آموزان می بایست به جای تمرکز بر مطالعه مطالب کتب درسی، منابع مرتبط با هوش و خلاقیت را مطالعه کنند.

 

در دوران جمع بندی آزمون تیزهوشان بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند به جای مطالعه کتاب های درسی و منابع اصلی از جزوه آزمون تیزهوشان که شامل خلاصه مطالب آنهم به صورت طبقه بندی شده اند استفاده کنند. با این وجود نمی توان از اهمیت منابع اصلی غافل شد. از جمله بهترین  منابع آزمون تیزهوشان ششم به هفتم می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • کتاب آموزش هوش و استعداد غیر کلامی مهر و ماه
  • کتاب هوش و استعداد تحلیلی پایه ششم انتشارات اندیشمند
  • کتاب 1000 تست هوش و استعداد تیزهوشان ششم مهر و ماه
  • کتاب سنجش هوش و استعداد ششم سری IQ

 

بررسی دقیق نمونه سوالات آزمون تیزهوشان ششم به هفتم نیز می تواند به داوطلبان در مسیر آشنایی با سبک و سیاق طراحی سوالات این آزمون کمک نماید. از آن جا که پرسش های آزمون تیزهوشان به صورت چهارگزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی می گردد، داوطلبان ملزم به چیدن برنامه ای با هدف افزایش تمرکز و یادگیری و کاهش استرس و اضطراب خود می باشند تا بتوانند در زمان برگزاری آزمون تیزهوشان ششم به هفتم از بالاترین سطح آمادگی برخوردار باشند.

مواد امتحانی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سوالات طراحی شده برای آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد، محتوی 50 درصد پرسش های تحلیلی و ۵۰ درصد سوالات تحصیلی می باشد. سوالات تحلیلی، ترکیبی از هوش و استعداد است که پاسخگویی به آن ها مستلزم بهره گیری از:

  • نبوغ
  • ذکاوت
  • دقت فراوان
  • دارا بودن برنامه ریزی درسی مناسب می باشد.

 

سوالات تحصیلی این آزمون از محتویات کتاب درسی پایه نهم و هشتم طراحی می گردد. البته لازم به ذکر است که سطح این پرسش ها نسبتا بالاست و گاها تست های ترکیبی، تلفیقی و مفهومی نیز در میان آن ها دیده می شود.

نکاتی که باید در روز برگزاری آزمون تیرهوشان در نظر داشته باشید!

پس از کسب آمادگی های لازم قبل از روز آزمون و مطالعه کافی، لازم است با در نظر داشتن نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد، روز آزمون را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

  • حتما از شب قبل تمام وسایلی را که در زوز آزمون به آن ها احتیاج پیدا خواهید کرد آماده کرد و کنار بگذارید. فراموش نکنید که حداقل دو مداد مشکی نرم، پاک کن، تراش، مایعاتی مثل آب و آبمیوه و خوراکی هایی که دارای قند با جذب سریع هستند مانند خرما را همراه خود داشته باشید. همچنین مدارک هویتی خود از جمله کارت ورود به جلسه پرینت شده و لباس های خود را نیز از شب گذشته آماده نمایید.
  • سعی کنید در طول دوره مطالعه خود برای آزمون تیزهوشان حتما رژیم غذایی متناسبی که سرشار از مواد مغذی متنوعی است را رعایت نمایید همچنی شب قبل از آزمون نیز شام سبکی میل نموده و وعده صبحانه روز آزمون را فراموش نکنید.
  • در نهایت لازم است به مطالعات خود ایمان داشته باشید و با اطمینان خاطر و آرامش کامل سر جلسه حاضر شوید. همچنین در نظر داشته باشید که شما نهایت تلاش خود را برای این آزمون انجام داده اید پس بدون استرس به پاسخ دادن به سوالات بپردازید.

 

داشتن آمادگی علمی و هوش و ذکاوت بالا برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان، کافی نیست. افراد موفق، کسانی هستند که دارای تمرکزی مثال زدنی می باشند و توان کنترل احساسات و آرامش خود را در زمان برگزاری آزمون دارند. توانایی علمی هرچقدر هم که بالا باشد، اگر با تمرکز و اعتماد به نفس بالا توام نشود، ممکن نیست که به نتیجه مطلوب ختم گردد. این مساله یکی از مهم ترین نکاتی است که داوطلبان ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان می بایست در زمان چینش برنامه ریزی درسی خود به آن توجه داشته باشند.

 

درنهایت سعی کنید به تلاشی که می کنید امیدوار بوده و به خود اطمینان داشته باشید و از نگرانی ها و استرس هایی که ممکن است در خصوص این آزمون، برای شما به وجود آمده باشد و موجب جلوگیری از پیشرفت در روند مطالعاتی و عدم تمرکز شما شود با دیگران صحبت کرده و ترجیحا از یک مشاور مورد اطمینان کمک بخواهید.

 

سوالات متداول

1- برنامه ریزی آزمون تیزهوشان ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ می بایست چه ویژگی هایی داشته باشد؟

تطابق با توانایی های داوطلب، بالا بردن قدرت تست زنی، مدیریت زمان و... از جمله ویژگی های مهم برنامه ریزی این آزمون می باشد.

2- سوالات آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم ۱۴۰۳ - ۱۴۰۴ شامل چند بخش می باشد؟

سوالات این آزمون از دو بخش تحلیلی و تحصیلی تشکیل شده است.

3- اهمیت نکته برداری و خلاصه نویسی در حین مطالعه درسی برای آزمون تیزهوشان چیست؟

این مسئله باعث می شود تا داوطلب، در ایام جمع بندی آزمون تیزهوشان، گنجینه ای از مهم ترین نکات درسی را جهت مرور سریع در اختیار داشته باشد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. عادل

    سلام خسته نباشید ببخشید برای ازمون تی هوشان نهم به دهم از سال هفتم و هشتم هم سوال میاد..

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، با توجه به شرایط مندرج در دفترچه آزمون مدارس تیزهوشان نهم به دهم سال ۱۳۹۹، سوالات آزمون از محتوای تمامی کتاب های درسی پایه هشتم و نهم طراحی خواهد شد.

مشاوره تیزهوشان پیج سمپاد