خانه مشاوره تحصیلی ثبت نام نظام مهندسی ۱۴۰۲

ثبت نام نظام مهندسی ۱۴۰۲

تاریخ آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲
ثبت نام نظام مهندسی 1402

ثبت نام آزمون نظام مهندسی که در سال های قبل دو مرتبه در سال صورت می گرفت، یکی از مهمترین آزمون های مرتبط با رشته های فنی و مهندسی می باشد. با توجه به اطلاع رسانی که از طرف مدیر کل دفتر مقررات ملی و ساختمانی صورت گرفته، به احتمال زیاد تعداد دوره های ثبت نام برای شرکت در این آزمون، بیشتر می شود. افزایش تعداد دفعات برگزاری این آزمون در طول سال باعث می شود تا داوطلبان بتوانند فرصت های بیشتری را برای دریافت پروانه اشتغال در  رشته های مهندسی را داشته باشند.

تعداد دفعات برگزاری آزمون نظام مهندسی در سال 1402، احتمالا به سه مرتبه در سال افزایش پیدا خواهد کرد.

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی برای برگزاری اولین دوره از این آزمون، در اواخر سال 1401 تعیین شد و بسیاری از افراد نیز توانستند با ثبت نام به موقع از این فرصت استفاده کنند. بعد از اعلام زمان ثبت نام برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، یک دوره مشخص برای ثبت نام و سپس تمدید مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی در نظر گرفته می شود که در سال ۱۴۰۲ نیز شرایط به همین صورت خواهد بود.

مهلت اولیه ثبت نام

بعد از اعلام مهلت اولیه ثبت نام برای شرکت در آزمون نظام مهندسی، داوطلبان می توانند وارد سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی شوند و فرم ثبت نام را پر کنند. زمان اولیه ثبت نام برای شرکت در این آزمون فقط برای نوبت اول مشخص شده و تاریخ دقیق دو نوبت دیگر نیز به زودی اعلام خواهد شد.

مهلت ثبت نام اولیه آزمون نظام مهندسی 1402
دورهزمان
نوبت اول11 تا 18 اسفند 1401
نوبت دوماحتمالا در شهریور ماه
نوبت سوماحتمالا در دی ماه

تمدید مهلت ثبت نام

مهلت تمدید ثبت نام بعد از پایان مدت زمان در نظر گرفته شده برای ثبت نام اولیه اعلام می شود تا داوطلبانی که موفق به ثبت نام در زمان اعلام شده، نبودند، بتوانند از این فرصت استفاده کنند. آخرین مهلت تمدید برای ثبت نام در این آزمون مربوط به دوره قبل بود که در اواخر سال 1401 اعلام شد. مهلت تمدید در دوره های بعدی نیز بعد از تاریخ ثبت نام اولیه مشخص می شود که در صورت اعلام دقیق، این مقاله به روز رسانی خواهد شد.

تمدید مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲
دورهزمان
نوبت اول19 تا 23 اسفند 1401
نوبت دوماعلام نشده
نوبت سوماعلام نشده

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

برگزار کننده آزمون نظام مهندسی در کشور، وزارت مسکن و سازمان راه و شهرسازی است که آدرس اصلی سایت آن برای داوطلبان آزمون نظام مهندسی نیز inbr.ir می باشد. برای ثبت نام در هر کدام از نوبت های آزمون، ثبت نام به صورت اینترنتی و از طریق سایت وزارت مسکن می باشد که در ادامه به مراحل ثبت نام در سایت اشاره خواهیم کرد.

  • ورود به سایت وزارت مسکن و سازمان راه و شهرسازی به آدرس اینترنتی inbr.ir
  • کلیک روی گزینه “سامانه آزمون های ورود به حرفه” از منوی سمت چپ صفحه
  • انتخاب گزینه “ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان 1402”
  • انتخاب گزینه “خرید کارت” از منوی سمت راست
  • انتخاب کارت، تکمیل اطلاعات و پرداخت هزینه با توجه به رشته و گرایش مورد نظر
  • وارد شدن به فرآیند ثبت نام بعد از وارد کردن سریال کارت اعتباری خریداری شده
  • بارگذاری فایل عکس 3*4 متقاضی
  • تکمیل اطلاعات کامل ثبت نام، سابقه تحصیلی و آزمون
  • بررسی اطلاعات وارد شده و تایید آنها
  • پایان ثبت نام و دریافت کد رهگیری و شماره پرونده

تمام افرادی که قصد ثبت نام در آزمون نظام مهندسی را دارند باید نسبت به پرداخت هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی در فرآیند ثبت نام اقدام کنند. میزان هزینه ثبت نام برای هر کدام از رشته های فنی و مهندسی در سایت ثبت نام مشخص است. داوطلبان بعد از پرداخت هزینه، شماره پرونده 6 رقمی و پس از اتمام مراحل ثبت نام، یک کد پیگیری 16 رقمی دریافت می کنند که باید برای ورود به فرآیند ثبت نام آن را در سیستم وارد کنند. مبلغ هزینه برای رشته های گوناگون، به شرح زیر است:

هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402
رشتههزینه ثبت نام
معماری طراحی200 هزار تومان
عمران (نظارت – محاسبات – اجرا)
تاسیسات مکانیکی (نظارت – طراحی – اجرا)
تاسیسات برقی (نظارت – طراحی – اجرا )
نقشه برداری
معماری (نظارت – اجرا)
شهرسازی
ترافیک
180 هزار تومان
عمران (طرح و اجرای گود، پی و سازه نگهبان – ارزیابی، طرح و اجرای بهسازی)200 هزار تومان

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲، با توجه به آخرین مدرک داوطلب، سن و سابقه تجربی آنها متغیر است. مهمترین شرط هنگام ثبت نام داوطلبان برای شرکت در این آزمون، مربوط به آخرین مدرک تحصیلی است.

شرایط ثبت نام مقاطع مختلف

شرایط لازم برای فارغ التحصیلان رشته های مهندسی که قصد شرکت در آزمون نظام مهندسی را دارند، به صورت زیر می باشد.

شرایط ثبت نام داوطلبان در مقاطع مختلف
مدرک تحصیلیسابقه کار تجربی و حرفه ای
فارغ التحصیل مقطع کارشناسیحداقل سه سال بعد از فارغ التحصیلی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشدحداقل دو سال بعد از فارغ التحصیلی
فارغ التحصیل مقطع دکتریحداقل یک سال بعد از فارغ التحصیلی
مدرک کاردانی مورد تایید وزارت علومحداقل پنج سال بعد از فارغ التحصیلی
مدرک کاردانی مورد تایید سایر وزارت خانه هاحداقل شش سال بعد از فارغ التحصیلی

شرایط ثبت نام معماران تجربی

به غیر از فارغ التحصیلان رشته های مهندسی، معماران تجربی نیز می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند که لازمه ی آن داشتن شرایط زیر است.

شرایط ثبت نام برای معماران تجربی
معماران تجربیسابقه کار تجربی و حرفه ایمحدودیت سنی
متقاضیان پروانه پایه 1 دارای مدرک دیپلم فنی ساختمانحداقل 18 سالحداقل 36 سال سن
متقاضیان پروانه پایه 2 دارای مدرک دیپلم فنی ساختمانحداقل 12 سالحداقل 30 سال سن
متقاضیان پروانه پایه 3 دارای مدرک دیپلم فنی ساختمانحداقل 7 سالحداقل 25 سال سن
متقاضیان پروانه پایه 1 در سایر مواردحداقل 19 سالحداقل 37 سال سن
متقاضیان پروانه پایه 2 در سایر مواردحداقل 13 سالحداقل 31 سال سن
متقاضیان پروانه پایه 3 در سایر مواردحداقل 8 سالحداقل 26 سال سن

عدم عضویت در سازمان نظام مهندسی استان و دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا کارت معافیت از دیگر شرایط کلی هستند که برای ثبت نام معماران تجربی در این آزمون الزامی می باشند.

مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

ارائه مدارک ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ نیز مانند تمام آزمون های دیگر مهم بوده و باید به صورت کامل انجام شود. مهمترین مدرک هنگام ثبت نام در این آزمون، ارائه مدرک معتبر و مرتبط با رشته آزمون است. اطلاع از تمام مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون نظام مهندسی، باعث می شود تا داوطلب بعد از قبولی در آزمون، مشکلی در جهت کسب پروانه اشتغال نداشته باشد. تمام مدارک لازم جهت ثبت نام در این آزمون شامل موارد زیر می باشند.

  • تمام اطلاعات فردی و شخصی مثل نام، نام خانوادگی، نام پدر، و…
  • اطلاعات شناسایی مثل کد ملی، شماره شناسنامه، سال تولد، و جنسیت
  • آپلود فایل عکس پرسنلی در اندازه های 3*4 یا 6*4 به صورت تمام رخ
  • درج شماره عضویت در سازمان نظام مهندسی (برای افرادی که عضو سازمان می باشند)
  • آدرس کامل محل سکونت و کد پستی
  • کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد

هنگام درج شماره عضویت نظام مهندسی، به صحیح وارد نمودن اعداد که شامل کد استان، کد رشته، کد مرتبط یا اصلی بودن رشته، و همچنین شماره سریال شخص در استان می باشد، توجه داشته باشید. در صورتی که حتی یکی از این اعداد به اشتباه وارد شده باشد، جهت اصلاح آن می بایست به سازمان نظام استان مراجعه نمایید. بعد از وارد کردن تمام اطلاعات در سایت، بهتر است آنها را به صورت کامل بررسی کرد چون در صورت وجود اشتباه یا خطا در هر کدام از بخش ها، احتمال عدم پذیرش متقاضی وجود دارد.

نکته: فایل عکس بارگذاری شده، باید دارای فرمت JPG و اندازه 300*200 الی 400*300 پیکسل، و همچنین عاری از اثر مهر یا منگنه باشد.

رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی 1402 نیز مانند سال های قبل در هفت دسته بندی جداگانه قرار گرفته شده که هر کدام از آنها نیز زیر شاخه های مرتبط به خود را دارند. رشته های اصلی برای شرکت در این آزمون عبارتند از: معماری، برق، عمران، شهرسازی، ترافیک، مکانیک و نقشه برداری. افرادی که دارای مدرک معتبر در هر کدام از شاخه های اصلی و مرتبط با این رشته ها باشند، می توانند برای ثبت نام در آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ اقدام کنند. در ادامه نیز می توان زیر شاخه های مرتبط با هر کدام از رشته های اصلی را مشاهده کرد.

رشته های مورد نیاز آزمون نظام مهندسی 1402
رشته اصلیزیر شاخه های مجاز به ثبت نام در آزمون
مهندسی معماریمعماری داخلی – مرمت و احیای بناهای تاریخی – دبیری فنی معماری – معماری سنتی – معماری و تزئینات
مهندسی عمرانخط و ابنیه – راه سازی – عمران روستایی-دبیری فنی مهندسی برق – تکنولوژی عمران – مهندسی عمران – ساختمان – عمران آب – عملی – ساختمان سازی
مهندسی ترافیک و نقشه برداریکارشناسی مهندسی نقشه برداری – کارشناسی مهندسی ترافیک، راه و ترابری
مهندسی مکانیککارشناسی تاسیسات مکانیکی (حرارت و سیالات) – کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی و جامدات) – دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)
مهندسی برقکارشناسی برق (گرایش قدرت) – کنترل معادل – دبیری فنی برق ( گرایش قدرت) – مهندسی کنترل و ابزار دقیق – مخابرات – مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق
مهندسی شهرسازیطراحی شهری – کارشناسی ارشد برنامه ریزی محیط یا محیط زیست-مهندسی محیط برنامه ریزی شهری – محوطه سازی و طراحی فضای سبز

دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی برای هر کدام از تاریخ های برگزاری آزمون، همزمان با اعلام تاریخ دقیق ثبت نام در سایت وزارت راه و شهرسازی کشور قرار می گیرد. داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون نظام مهندسی می توانند دفترچه مربوط به هر کدام از دوره ها را به راحتی از سایت inbr.ir مشاهده کنند. در دفترچه ثبت نام، تمام اطلاعات مربوط به شرایط ثبت نام، رشته های اصلی و مرتبط شاخه ها، نکات مربوط به حد نصاب قبولی در آزمون ها و بسیاری از اطلاعات دیگر نوشته می شود. در لینک زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی نیز اطلاعات کاملی در مورد زمان و تاریخ انتشار این دفترچه ثبت شده است.

منابع آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

یکی از مهمترین مباحثی که داوطلبان شرکت در آزمون نظام مهندسی باید از آن مطلع باشند، منابع این آزمون است. منابع مورد نظر برای شرکت در آزمون نظام مهندسی 1402 نیز مانند سال های قبل با توجه به رشته ها و صلاحیت های آن در نظر گرفته شده است. تمام موارد و نکات مربوط به این مبحث را می توانید در لینک منابع آزمون نظام مهندسی به صورت کاملا تفکیک شده، مشاهده کنید. تمام منابع ذکر شده با توجه به آخرین تغییرات دفترچه ثبت نام بوده است که در صورت ایجاد تغییر در هر کدام از منابع، اطلاعت دقیق آن در کانال تلگرام ایران مشاوره ارائه خواهد شد.

سهمیه های موثر در آزمون نظام مهندسی 1402

با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان، در مورد اعمال سهمیه موثر در ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲، هیچگونه تصمیمی گرفته نشده است. به گفته ی ایشان اگر تصمیمی بر تاثیر سهمیه در آزمون نظام مهندسی صورت گیرد، پیش از برگزاری دوره های جدید به داوطلبان این آزمون اطلاع رسانی خواهد شد. اعمال سهمیه هایی مانند ایثارگران اگرچه در آزمون هایی مثل کنکور می تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد؛ ولی دارندگان همین سهمیه ها در آزمون نظام مهندسی، دارای شرایط یکسانی با سایر داوطلبان هستند.

 

سوالات متداول

1- ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ در چه تاریخی انجام خواهد شد؟

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ در اولین دوره، 11 تا 23 اسفند 1401 بود که برای دوره های بعدی هم احتمالا در اواخر تابستان و اوایل زمستان ۱۴۰۲، تاریخ دقیق آن اعلام خواهد شد.

2- امکان ثبت نام در آزمون نظام مهندسی برای داوطلبان، چند مرتبه در سال خواهد بود؟

طبق اظهاراتی که توسط سازمان اجرای این آزمون نیز اعلام شده بود، برگزاری این آزمون سه بار در سال خواهد بود.

3- نحوه اطلاع از مدارک و شرایط ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ به چه صورت می باشد؟

اطلاعات کاملی از مدارک و شرایط ثبت نام برای آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ در همین مقاله قرار داده شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره