خانه مشاوره تحصیلی دریافت پروانه وکالت بدون آزمون ۱۴۰۲

دریافت پروانه وکالت بدون آزمون ۱۴۰۲

شرایط دریافت پروانه وکالت بدون آزمون
دریافت پروانه وکالت بدون آزمون ۱۴۰۲

آزمون وکالت هر ساله برای سنجش میزان صلاحیت متقاضیان پروانه وکالت برگزار می گردد که داوطلبان فارغ التحصیل رشته حقوق، مبانی حقوق اسلامی و فقه می توانند پس از ثبت نام اینترنتی، در آزمون دریافت پروانه وکالت شرکت نمایند. کانون وکلای دادگستری برای ایجاد تسهیل در روند دریافت پروانه وکالت راهی برای اخذ این پروانه بدون شرکت در آزمون پیش پای داوطلبان قرار داده است. متقاضیان در صورتی که مشمول بندهای ذکر شده در ماده ۸ اصلاحی ۱۳۷۳ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا گردند، می توانند بدون شرکت در آزمون، پروانه وکالت خود را پس از گذراندن یکسری مراحل دریافت نمایند.

متقاضیان واجد شرایط پروانه وکالت بدون آزمون می توانند در روزهای 20 تا 30 ام ماه های ابتدایی هر فصل اقدام به ثبت نام خود نمایند.

آیا دریافت پروانه وکالت بدون آزمون امکان پذیر است؟

هر ساله آزمونی برای داوطلبان علاقه مند به رشته وکالت برگزار می گردد تا افراد در صورت قبولی در این آزمون و مصاحبه آن بتوانند راه وکالت را در پیش گیرند. اما به علت افزایش پرونده های قضایی، کانون وکلای دادگستری کشور تسهیلاتی را در نظر گرفته تا مطابق با آن داوطلبان بتوانند بدون ثبت نام آزمون وکالت و شرکت در آزمون نیز پروانه وکالت خود را دریافت کنند.

طبق ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، افرادی که مشمول شرایط چهارگانه ذکر شده در این قانون می باشند، این امکان را دارند تا بدون شرکت در آزمون، پروانه خود را کسب نمایند.

شرایط ثبت نام پروانه طرح وکالت بدون آزمون 1402

متقاضیان مشمول ماده ۸ لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری برای ثبت نام در طرح کسب پروانه وکالت بدون آزمون سال ۱۴۰۲ می بایست دارای شرایط نام نویسی منتشر شده در سایت اسکودا به آدرس scoda.org باشند. افراد برای ثبت نام در این طرح باید مشمول یکی از شرایط زیر شوند.

  • در بند “ب” ماده 8 ذکر شده کسانی که دارای دانشنامه لیسانس هستند و 5 سال سابقه خدمات قضایی دارند، در صورتی که صلاحیت قضایی آن ها از طرف دادگاه عالی انتظامی سلب نشده باشد شامل این طرح می گردند.
  • در بند “ج” ماده 8 آمده آن دسته از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که یک دوره کامل نمایندگی را گذرانده و دارای لیسانس قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه از حوزه علمیه قم و نیز ۵ سال سابقه کار قضایی باشند، شامل این طرح هستند.
  • بند “د” ماده 8 در رابطه با افرادی است که لیسانس حقوق قضایی یا گواهی پایان تحصیلات سطوح عالیه را از حوزه علمیه قم دارا هستند و با حداقل ۵ سال متوالی یا ١٠ سال متناوب سابقه کار در سمت های حقوقی در دستگاه های دولتی و وابسته به دولت و نهادها و نیروهای مسلح، در صورت اجرای این قانون با ٣٠ سال سابقه خدمت بازنشسته می شوند. این افراد بدون رعایت شرط سنی و با گذراندن نصف دوره کارآموزی این امکان را دارند تا پروانه وکالت خود را دریافت نمایند.

متقاضیان بند “د” در صورتی می توانند اقدام ثبت نام کنند که آخرین حوزه فعالیت و یا حکم بازنشستگی شان مربوط به استان های دربرگیرنده کانون مرکز باشد. همچنین این متقاضیان باید ابتدا حکم بازنشستگی خود را اسکن کرده و پس از تائید شدن حکم، مراحل لازم برای ثبت نام را انجام دهند. لازم به ذکر است در صورتی که افراد تمام شرایط ذکر شده در قسمت “د” را نداشته باشند، شامل این ماده نمی شوند.

نحوه دریافت پروانه وکالت بدون آزمون ۱۴۰۲

طبق اطلاعیه کانون وکلای دادگستری که در سال 1402 منتشر شده است، متقاضیانی که از لحاظ اخلاقی و رفتاری صلاحیتشان تایید شده باشد می توانند در روزهای 20 تا 30 ماه های ابتدایی هر فصل نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. پس از ثبت نام در صورتی که هیچ گونه نقصی در مدارک ارسال شده وجود نداشته باشد، درخواست ها رسیدگی شده و متعاقبا از طریق سایت کانون وکلای دادگستری و با ارسال پیامک اعلام خواهد شد.

زمان ثبت نام پروانه وکالت بدون آزمون ۱۴۰۲ 
فصلماهروز
بهارفروردین20 الی 30
تابستانتیر20 الی 30
پاییزمهر20 الی 30
زمستاندی20 الی 30

هزینه ثبت نام

متقاضیان به منظور انجام فرایند ثبت نام خود می بایست مبلغی را پرداخت نمایند. شیوه پرداخت به این گونه است که نیمی از این هزینه هنگام ثبت نام و نیم دیگر آن هنگام تصویب پروانه از طریق درگاه اینترنتی صورت می گیرد. این مبلغ برای افراد متقاضی بند “د” بیست میلیون تومان، داوطلبان بندهای “ب” و تبصره یک ماده ٨ بیست و پنج میلیون تومان و برای متقاضیان بند “ج” بیست میلیون تومان تعریف شده است.

مدارک لازم برای ثبت نام در طرح دریافت پروانه وکالت بدون آزمون 1402

پس از انجام ثبت نام اینترنتی، داوطلب مستلزم است ظرف 48 ساعت مدارک مورد نیاز را از طریق پست پیشتاز به واحد صدور پروانه مرکز کانون وکلای دادگستری واقع در میدان آرژانتین، خیابان زاگرس، پلاک ٣، کانون وکلای دادگستری مرکز، طبقه سوم، واحد صدور پروانه ارسال نماید.

  1. عکس تمامی صفحات شناسنامه
  2. تصویر پشت و روی کارت ملی
  3. عکس کارت پایان خدمت و یا معافیت داءم برای آقایان (کارت هوشمند)
  4. عکس دانشنامه لیسانس
  5. ده عدد عکس پرسنلی تمام رخ، زمینه روشن و 3 در 4 (خانم ها حجاب کامل و آقایان با کت)
  6. نسخه چاپی فرم تقاضای پروانه پس از ثبت نام اینترنتی
  7. تکمیل و امضا نمودن فرم شماره ٨ که به همراه فرم تقاضای پروانه چاپ می گردد.
  8. برای متقاضیان بند”ب” مدرکی که نشان دهنده قطع رابطه استخدامی و احکام و ابلاغ های قضائی از بدو استخدام تا پایان آن برای متقاضیان بند “ج”  گواهی نمایندگی مجلس از کارگزینی مجلس شورای اسلامی و در آخر برای متقاضیان بند “د” حکم بازنشستگی، گواهی حسن انجام کار و احکام سوابق حقوقی الزامی است.

نکته 1: اسکن تمامی مدارک ذکر شده در ادامه مطلب، باید از اصل آن ها فراهم شود.

نکته 2: همچنین مدارک را تا نزنید و در پاکت پستی A4 قرار دهید.

نکته 3: کد پستی ١۵١۴٩٣۴۴١١ را برای ارسال مدارک خود استفاده نمایید.

 

سوالات متداول

1- آیا دریافت پروانه وکالت بدون آزمون میسر است؟

بله. افرادی که واجد شرایط لازم در متن فوق باشند، می توانند بدون شرکت در آزمون نسبت به اخذ پروانه وکالت خود اقدام نمایند.

2- همه متقاضیان وکالت می توانند در طرح پروانه وکالت بدون آزمون سال ۱۴۰۲ شرکت کنند؟

متقاضیان باید مشمول یکی از شرایط ذکر شده در ماده 8 لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری باشند.

3- آیا برای دریافت پروانه وکالت بدون آزمون نیازی به گذراندن دوره کارآموزی نیز می باشد؟

طبق اطلاعیه کانون وکلا برخی از افراد واجد شرایط می توانند با گذراندن نصف دوره کارآموزی و یا معافیت از آن، پروانه وکالت خود را کسب نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره