خانه دکتری دکترای حرفه ای پزشکی چیست؟

دکترای حرفه ای پزشکی چیست؟

دکترای حرفه ای پزشکی
دکترای حرفه ای پزشکی

دانشجویانی که مدرک دکترای حرفه ای خود را در رشته های مربوطه دریافت می کنند، به عنوان پزشک عمومی تلقی می شوند.  می توان گفت، افرادی که درحال تحصیل در دکترای حرفه ای هستند، به اصطلاح در دکترای عمومی مشغول به تحصیل می باشند. به نظر شما این جمله صحت دارد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که جمله بالا درست بوده و مدرک متعلق به دکترای حرفه ای با دکترای عمومی برابر است، اما باید گفت که دروس پزشکی عمومی یا همان دروس عمومی ازجمله عناوین درسی است که در این مقطع آموزش داده می شود. در صورتی که دانشجویان واحد های درسی، رشته پزشکی عمومی خود را با موفقیت پشت سر بگزارند، به عنوان دکتر عمومی تلقی خواهند شد.

به علت پرطرفدار بودن رشته های پزشکی، پذیرش در مقطع دکترای حرفه ای بر اساس سوابق تحصیلی نمی باشد و متاقاضیان می بایست در آزمون سراسری کارشناسی شرکت کنند تا به مقطع دکترا راه یابند.

دکترای حرفه ای چیست؟

ممکن است از شما هم درباره مدرک تحصیلی سوال شود، همانطور که می دانید مدارک تحصیلی به ترتیب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا قرار می گیرد. البته مقطع دکترا خود به دو بخش حرفه ای و تحصصی طبقه بندی می شود. اما تفاوت دکترا حرفه ای و تخصصی در چیست؟  کدام یک سطح بالاتری دارد؟

  • مدرک دکترای حرفه ای در سراسر جهان به عنوان مدرک دکترا در رشته های کلینیکال( پزشکی، دامپزشکی و دندانپزشکی) شناخته می شود. این مدرک در ایران علاوه بر زشته های مذکور، به داروسازی و بیوتکنولوژی هم در دانشگاه های ایران تعلق می گیرد. داوطلب برای قبولی در این مقطع صرفا می بایست،  پس از شرکت در آزمون سراسری کنکور، در یکی از رشته های دانشگاهی که مقطع دکترا را شامل می شود، پذیرش گردد.
  • تعداد واحد های مقطع دکترای حرفه ای بسته به رشته انتخابی متغیر اما متوسط تعداد آن، 209 الی 300 واحد می باشد. دانشجویان پزشکی می توانند در هر نیمسال 12 الی 20 واحد درسی انتخاب کند. البته اگر میانگین کل نمرات دانشجو در یک نیمسال حداقل 17 باشد، انتخاب 24 واحد درسی هم برای دانشحو مجاز می باشد.
  • در دانشگاه های پزشکی کشور، دکترای حرفه ای عبارتی رایج است که گاها معنا و مفهوم آن را با عبارتی مثل دکترای تخصصی، شبیه می دانند، در حالی که هر دو کلمه مذکور در حوزه های متفاوتی استفاده می شوند. برای مثال، دکترای حرفه ای مقطع تحصیلی در برگیرنده رشته هایی اعم از پزشکی، دامپزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی می باشد.
  • به بیان آمیانه تر، دکترای حرفه ای به منزله اخذ مدرک Ph.D یا Proffesional Doctorate در ایران است. البته باید توجه کنید که دکترای حرفه ای آخرین مقطع تحصیلی نبوده و پس از آن دکترای تخصصی و دکترای فوق تخصصی هم روی کار می آیند. این موضوع اما در رابطه با دانشگاه های ایران صادق نبوده و Ph.d آخرین مقطع تحصیلی قرار داده شده است.
  • در نهایت، طول مدت تحصیل در این مقطع و در رشته های مختلف به غیر از دندان پزشکی، 6 سال می باشد. مدت زمان تحصیل و نام رشته های مقطع دکترای حرفه ای به ترتیب در جدول زیر بیان شده است.
طول مدت تحصیل در دکترای حرفه ای 
رشته تحصیلیطول مدت تحصیلی
دندانپزشکی6 سال
دامپزشکی6 سال و 6 ماه
پزشکی7 سال

معادل شاخه های دکترای حرفه ای به زبان انگلیسی

  • به طور معمول افرادی که در رشته های کلینیکال اعم از پزشکی، دندانپزشکی و .. پذیرش شده اند، می تواند از طریق فاند تحصیلی به کشور های دیگر سفر کرده و در آنجا ادامه تحصیل دهند. علاوه بر آن  هم امکان تحصیل بیشتر از مقطع دکترای حرفه ای، در ایران وجود ندارد، بنابراین افراد علاقه مند به ادامه تحصیل مستلزم مهاجرت به سایر کشور ها هستند
  •  همانطور که می دانید نظام آمورشی داخل و خارج ایران، تفاوت های زیادی دارد و از آنجایی که ادامه تحصیل در دانشگاه دیگر نیازمند معادل سازی تحصیلی می باشد، بنابر همین موضوع، دانستن نام هر یک از مدارک تحصیلی در ایران و معادل آن به زبان انگلیسی در سایر کشور ها مهم و پرکاربرد خواهد بود.

با توجه به اینکه موضوع مورد برسی در این مقاله دکترای حرفه ای می باشد، معادل انگلیسی مدارک تحصیلی مرتبط با دکترای حرفه ای در جدول زیر شرح داده شده است.

معادل مدارک تحصیلی دکترای حرفه ای به زبان انگلیسی
عنوانمعادل انگلیسیمعادل انگلیسی به اختصار
دکترای عمومیmedical doctorate/ doctor of medicineMD
داروسازیdoctor of pharmacyPharm.D
دندان پزشکی عمومیdentistry_
دامپزشکیdoctor of veterinary medicineDVM
بیوتکنولوژی doctor of bio technology degree_
فیزیوتراپیdoctor of physiotherapyDPT
تفاوت دکترای حرفه ای با دکترای تخصصی
تفاوت دکترای حرفه ای با دکترای تخصصی

دکترای حرفه ای پزشکی چیست؟

  • افرادی که موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی کشور می شوند، می توانند پس از اتمام تحصیلات خود، یکی از 2 مدرک دکترای حرفه ای پزشکی یا دکترای عمومی را کسب نمایند. در این مطلب هدف اصلی ما پرداختن به موضوع دکترای حرفه پزشکی و تفاوت های آن با دکترای عمومی و تخصصی می باشد.
  • دانشجویانی که رشته پزشکی را درکارنامه نهایی کنکور سراسری خود به عنوان رشته پذیرش شده مشاهده می کنند. با ورود به دانشگاه ها ضمن تحصیل در آن، به طور خودکار وارد مقطع دکترای حرفه ای پزشکی می شوند.
  • لازم به ذکر است که تنها روش راهیابی به مقطع مذکور، شرکت در کنکور سراسری و قبولی در یکی از رشته های کلینیکال می باشد.
  • طول دوره و نظام آموزشی

دوره آموزشی دکترای پزشکی مجموعا شش سال است که این دوره شامل 4 مرحله علوم پایه، نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی و 2 مرتبه کارورزی بالینی  می شود.

مرحله 1

علوم پایه: هدف از آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک ائ در سلامت و همچنین  عوامل بیولوژیک بیماریزا، مکانیزم های دفاعی بدن در برابر آنها و اصول آسیب های بدن انسان و آشنا ساختن دانشجو با اصول و مسائل بهداشتی میباشد.

مرحله 2

نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی: هدف از آموزش این مرحله ارائه مباحثی است که بتواند ضمن دادن آگاهی از مبانی فیزیولوژیک، مکانیزم بیماری ها و عوامل موثر بر آن و همچنین تظاهر بیماری ها و تشخیص به طریق تحلیل گرانه باشد.

مرحله 3

کارآموزی بالینی: هدف از آموزش این مرحله تشخیص بیماری ها از دیدگاه بالینی و آزمایشگاهی و بدست آوردن توانیهای لازم در بکار بردن اندیشه و استقلال و نتیجه گیری سریع به منظور برخورد منطقی و صحیح با بیمار و طراحی عملیات پیشگیری و درمان می باشد.

مرحله 4

کارورزی بالینی: هدف از این مرحله پرورش مهارت ها و تقویت قدرت تصمیم گیری و افزایش اتکا بنفس و تکمیل پرورش اندیشه مستقیم کارورز با مسائل بهداشتی و درمانی می باشد.

لیست دروس رشته دکترای حرفه ای پزشکی

تعداد کل واحد های دروس پزشکی، 390 واحد است که شامل 152 واحد درسی (علوم پایه) و 138 واحد نشانه شناسی، کارآموزی و کارورزی و پایان نامه می باشد.

تعداد کل واحد های دروس پزشکی به تفکیک 
عنوانتعداد واحد
دروس عمومی23 واحد
دروس اصلی68 واحد
نشانه شناسی و فیزیوپاتولوژی30 واحد
کارآموزی95 واحد
کارورزی و کشیکهای شبانه68 واحد
پایان نامه6 واحد

تفاوت دکترای حرفه ای پزشکی و دکترای تخصصی

  • در وهله اول تفاوت این دو مقطع در این است که فرد می تواند پس از پیش دانشگاهی، وارد مقطع دکترای حرفه شده و ادامه تحصیل دهد. درحالی که همان فرد ضمن ورود به دکترای تخصصی یا همان Ph.D، می بایست مدرک کارشناسی ارشد خود را ارائه دهد. (دقت کنید که برخلاف ایران، مدرک تحصیلی Ph.D متعلق به دکترای تخصصی می باشد.)
  • علاوه بر ارائه مدرک فوق لیسانس، داوطلبان می توانند پس از فارغ التحصیلی از دکترای حرفه ای، در صورت تمایل در امتحان تخصصی همان رشته شرکت کرده و پس از قبولی، به مقطع دکترای تخصصی راه یابند.
  • در نهایت به سوالی که در بخش ابتدایی مقاله سوال شد، پاسخ دادیم. به دین منظور مدرک دکترای تخصصی یک مرحله بالاتر از نوع حرفه ای می باشد.
  • سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که، آیا دکترای تخصصی بالاترین سطح تحصیلات می باشد؟ در جواب باید گفت خیر، چراکه افراد می توانند پس از اخذ مدرک این مقطع، وارد مقطع فوق تخصص دکتری شده اما فقط در برخی رشته ها ادامه تحصیل دهند.

تفاوت دکترای حرفه ای پزشکی و عمومی

  • دکترای حرفه ای یک مقطع تحصیلی بوده که شامل چندین رشته اعم از داروسازی، دندانپزشکی، دکترای عمومی و .. می شود.
  • در صورتی که دکترای عمومی یکی از انواع رشته هایی است که در مقطع دکترا تدریس می شود، همچنین دانشجویان این رشته می توانند پس از فارغ التحصیلی به عنوان پزشک عمومی فعالیت کنند.

در نهایت رشته پزشکی یک مسیر موفقیت برای شما خواهد ساخت؛ به شزطی که به اندازه مکلفی برای دستیابی به آن تلاش کنید . اراده کافی داشته باشید. سال ها تلاش برای کسب مهارت لازم، نیار دارید. بنابراین می بایست بهترین خود در طول این مسیر باشید. البته در این مسیر طولانی، برای اینکه از احتمال پیش آمد خطا بکاهید، به راهنما نیاز دارید.

سوالات متداول

1- آیا دکترای حرفه ای پزشکی، سطح بالاتری از دکترای تخصصی دارد؟

خیر، در واقع دکترای حرفه ای، یک مقطع قبل تر از دکترای تخصصی قرار دارد.

2- آیا دکترای عمومی و حرفه ای به هم مرتبط اند؟

در واقع می توان گفت که پزشکی عمومی یکی از رشته های است که در مقطع دکترای حرفه ای آموزش داده می شود که در نهایت فرد محصل به عنوان دکتر عمومی تلقی خواهد شد.

3- آیا امکان تحصیل بیشتر از مقطع دکترای حرفه ای، وجود دارد؟

بله، تحصیل در دو مقطع دکترای تخصصی و دکترای فوق تخصصی هم پس ار دکترای حرفه ای امکان پذیر است البته این موضوع در رابطه با انشگاه های حاضر در ایران صدق نمی کند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره دکتری پیج دکتری