خانه مشاوره تحصیلی روش صحیح مطالعه فیزیک

روش صحیح مطالعه فیزیک

نحوه صحیح مطالعه فیزیک
روش صحیح مطالعه فیزیک

فیزیک یکی از دروس تخصصی رشته های تجربی و ریاضی است که شامل مفاهیم کاربردی و ادغام شده با درس ریاضی می باشد. این درس به واسطه داشتن حجم زیادی از فرمول ها و مفاهیم نسبتا پیچیده، نیاز به مطالعه دقیق و مفهومی دارد. دستیابی به تسلط کامل روی مفاهیم و مطالب محاسباتی ملزم به یک مطالعه خوب و عمیق می باشد به طوری که نداشتن یک روش مطالعاتی کارآمد در این درس، زیان های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. همین موضوع سبب می شود که درس فیزیک به نقطه ضعف بسیاری از دانش آموزان تبدیل گردد. لذا در این مطلب سعی بر معرفی چند روش مطالعاتی خوب برای این درس خواهیم داشت.

به کارگیری یک روش مطالعاتی صحیح در دروس اختصاصی از جمله فیزیک، کلید موفقیت شما در آزمون های نهایی و کنکور خواهد بود.

نحوه مطالعه درس فیزیک در امتحانات پایان ترم

با وجود تفاوت در جزئیات درس فیزیک در دو گروه علوم تجربی و ریاضی فیزیک، اما راهبرد مطالعاتی آن برای هر دو گروه مشابه خواهد بود. مشخصا شرط اول مطالعه هر درسی، فهم عمیق تمام مباحث آن است. البته با وجود تفاوت در سطح آمادگی و یادگیری دانش آموزان مختلف نمی توان یک روش کلی و خاص را به تمامی آن ها معرفی نمود؛ اما روش های سودمندی را می توان در قالب پیشنهاد عرضه کرد! در ادامه مقاله سعی داریم روش جامعی را جهت آمادگی دانش آموزان در ایام امتحانات پایان ترم، در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

  •  گام اول برای کسب نمره خوب در درس فیزیک، مطالعه دقیق و کامل حفظیات کتاب و یادداشت برداری از آن ها است. یادداشت برداری شما زمانی مفید خواهد بود که شما پس از اتمام کتاب درسی دوباره می توانید مفاهیم حفظی را سریعا مرور کنید. بنابراین همین کار را برای فرمول ها نیز انجام دهید. به عبارت دیگر، داشتن جزوه ای به دست خط خودتان برای موفقیت شما در امتحانات بسیار سودمند قرار خواهند گرفت؛ چرا که این نوشته ها حاصل تفکرات شما هستند بنابراین نقاط ضعفی را که نیاز به مرور بیشتری دارید، ناخود آگاه در آن یادداشت خواهید کرد.
  • گام بعدی، حل تمام مسائل موجود در کتاب است؛ چرا که در بسیاری از موارد، بخش مهمی از سوالات آزمون از تمرینات کتاب درسی خواهند بود. بنابراین تاکید می شود که همه تمرین های کتاب درسی را با دقت حل کنید.
  • درس فیزیک مانند تمام دروس دیگر و چه بسا بیشتر، نیاز به مطالعه و مرور مستمر و پیوسته دارد و بدیهی است که کسب نمره خوب در امتحان پایان ترم با یک بار خواندن کتاب میسر نخواهد شد. پس برای موفقیت در امتحان فیزیک نیاز به تمرین و تکرار خواهید داشت.

مهم ترین نکته برای دانش آموزان پایه دوازدهم که خواهان شرکت در امتحان نهایی هستند، داشتن یک برنامه ریزی درسی مناسب می باشد که طی آن بتوان به تسلط کامل روی مطالب درسی و تمرینات و حتی آزمایش های ذکر شده در کتاب دست پیدا کرد. در سال های اخیر دیده شده که بسیاری از تمرین های کتاب درسی حتی بدون تغییر اعداد در امتحان نهایی تکرار شده اند. در این رابطه بهترین منبع ممکن، کتاب درسی یا یک جزوه آموزشی خوب، سوالات داخل کتاب و همچنین نمونه سوالات امتحان نهایی خرداد سال های گذشته هستند که می توانید نسبت به مطالعه آن ها اقدام کنید.

به طور کل، درس فیزیک به صورت ذاتی یک درس مفهومی است لذا باید تلاش کنید از تمام امکانات برای یادگیری مفهومی و عمقی آن استفاده کنید و با یک برنامه ریزی منظم درس فیزیک را به صورت عمقی و نه سطحی یاد بگیرید. در صورت تنگی وقت شرکت در کلاس های خصوصی درس فیزیک برای شما بسیار کارساز خواهدبود. تدریس خصوصی فیزیک  این امکان را برای شما فراهم می آورد تا در کوتاه ترین زمان، به مطلوب ترین نتیجه برسید. با شرکت در این کلاس ها نقاط ضعف شما به سرعت شناسایی شده و تکنیک های حل مسئله را فرا خواهید گرفت.

یک نکته مهم و قابل ذکر در جلسه امتحان این است که سعی کنید حتما 2 بار برگه امتحانی خود را مرور کنید و با حوصله دوباره سوال ها رو حل کنید تا اگر دچار اشتباه شده بودید، آن را اصلاح کنید و تحت هیچ شرایطی برای زود برخاستن از جلسه امتحان عجله به خرج ندهید.

روش مطالعه درس فیزیک برای شرکت در کنکور سراسری

از آن جایی که این درس یکی از نقاط ضعف بسیاری از دانش آموزان پایه نظری می باشد، لذا دستیابی به درصدهای بالا این درس در کنکور نقش به سزایی در تراز و رتبه داوطلبان خواهد داشت که برای این امر باید با نحوه صحیح مطالعه این درس آشنایی پیدا کرد. هر چند که روش های مطالعاتی منحصر به فرد بوده و نمی توان آن را به تمامی داوطلبان تعمیم داد؛ اما با این وجود، آشنایی با روش مطالعاتی رتبه های برتر کنکور و بهره گیری از آن ها بسیار سودمند خواهد بود. ما در این مقاله چکیده ای از یک روش مطالعاتی مفید در درس فیزیک را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

  1. قبل از حضور در کلاس حتما در مبحث مربوطه پیش خوانی داشته باشید. البته دقت فرمایید تا همگام با دبیر پیش رفته و در پیشی گرفتن از او عجله نکنید.
  2. سعی کنید در حین تدریس دبیر، مطالب را تمام و کمال فرا گیرید و از روی آن ها یادداشت برداری کنید؛ تا پس از آن وقت خود را در منزل برای یادگیری مطالب صرف نکنید.
  3. مبحث تازه تدریس شده را در همان روز (موکدا در همان روز!) مرور کرده و فرمول ها و حفظیات مربوط به آن را حفظ کنید.
  4. به خاطر سپردن فرمول ها و روابط لازم است، ولی در کنار آن باید معنی فیزیکی این فرمول ها را هم درک کرد. برای این کار، به سراغ تمرینات کتاب درسی بروید و بر مفاهیم آن تسلط و تعمق کافی را پیدا کنید.
  5. پس از تسلط کامل روی مطالب کتاب درسی، سراغ تست ها بروید. اما در ابتدا تست های درسنامه کتاب کمک درسی خود را جهت یادگیری اول حل کنید و پاسخ تشریحی آن را به طور کامل مطالعه فرمایید. در این مسیر آشنایی کامل از بهترین منابع کنکور ریاضی و بهترین منابع کنکور تجربی برای شما بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 
  6. در مرحله بعد، تست های متفرقه دیگر را حل کنید. تست زنی در این مرحله با هدف تسلط یابی کامل روی مباحث مطالعه می شوند که تعداد آن در هر فرد متفاوت است. چرا که شما با تست زدن با شیوه طرح سوالات کنکور آشنا خواهید شد. در این مرحله هم پاسخ های تشریحی را تماما مطالعه فرمایید.
  7. در هفته های بعدی، داوطلبان کنکور تجربی حداقل 15 درصد و داوطلبان کنکور ریاضی حداقل 20 درصد از حجم و زمان مطالعاتی خود را به درس فیزیک اختصاص دهند و در این دوره تست ها را به صورت زمان دار حل کنند.
  8. در بازه زمانی بعد از تعطیلات نوروز، زمان را به طور جدی در حل مسائل فیزیک مد نظر قرار دهید.
  9. پیشنهاد می شود که در ایام تعطیلات عید نوروز، آزمون های فیزیک دهه اخیر مربوط به دو گروه علوم تجربی و ریاضی را جهت آمادگی هر چه بیشتر، تحت شرایط مشابه پاسخ دهید.

در نهایت سر جلسه کنکور با اعتماد به نفس حاضر شوید و با دقت و در عین حال خونسردی، شروع به مطالعه و حل مسائل مکتوب نمایید و در حین پاسخ دهی به زمان آزمون نیز توجه داشته باشید. سوالات درس فیزیک در کنکور 3 دسته هستند:

  • دسته اول: سوالاتی که فرمول و پارامترهای مشخصی دارند که برای پاسخگویی به آن ها تنها نیاز به جایگذاری خواهید داشت.
  • دسته دوم: سوالاتی هستند که دارای فرمول و مجهول مشخص هستند. برای پاسخ دهی به این سوالات با جایگذاری کردن فرمول های مختلف در دل یکدیگر به جواب خواهید رسید.
  • دسته سوم: دشوارترین سوالات هستند که در آن ها پارامترها نیز پشت یک مفهوم واقعی یا فانتزی پنهان می شوند و این استتار پارامتری، حتی تشخیص فرمول را برای شما سخت خواهد کرد. بنابراین برای پاسخ به این سوالات ملزم به داشتن تسلط کافی روی مفاهیم هستید.

جمع بندی

تعطیلات عید نوروز و پس از آن فرصتی طلایی برای جمع بندی دروس اختصاصی از جمله فیزیک هستند. لذا توصیه می شود برای مطالعه در این ایام، برنامه مطالعاتی خود را از پیش تعیین کنید. آشنایی با روش مطالعه برای کنکور در عید نوروز، گامی مثبت به سمت اهداف شما خواهد بود. مطالعه تمام و کمال متن کتاب در این ایام، برای شما بسیار وقت گیر خواهد بود. در عوض می توانید به یادداشت برداری ها و خلاصه نویسی های خود رجوع کنید.

برای موفقیت در فیزیک فقط فرمول حفظ نکنید بلکه مباحث را عمیقا درک کنید. برای یادگیری کامل این درس به صورت مرتب در کلاس های مربوط شرکت کنید و خود نیز به طور مستقل در طول ترم درس خوانده و مسائل گوناگون حل کنید و سپس در قالب کنفرانس درس را برای خود ارائه کنید. بدون اغراق این روش در تسلط یابی روی مباحث معجزه خواهد کرد. نهایتا لازم به ذکر است که خود آموزی مباحث، مشکلاتی را هم به همراه خواهد داشت، بنابراین برای جلوگیری از این مسئله با سایر دوستان خود در تعامل داشته باشید.

بدون شک با داشتن مشاوره تحصیلی کنکور مجرب، برنامه ریزی صحیح و اصولی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. اما با توجه به ارزشمندی زمان در این دوران، با صرف کمترین وقت و هزینه می توان از مشاوره تحصیلی تلفنی نیز بهره گرفت.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره