خانه انتخاب رشته کنکور زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

زمان انتخاب رشته کنکور دی ماه
زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲، کنکور سراسری طی نوبت های دی ماه و تیرماه برگزار شد که انتخاب رشته کنکور برای تمامی شرکت کنندگان آزمون سراسری، به صورت همزمان و پس از انتشار نتایج کنکور صورت می گیرد. به این ترتیب داوطلبان می بایست در طی بازه زمانی در نظر گرفته شده برای فرآیند انتخاب رشته، به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور، اقدام به ثبت اولویت های خود نمایند.

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 برای نوبت اول (دی) و نوبت دوم (تیر)، به صورت همزمان و از 31 مرداد الی 4 شهریور انجام می گیرد.

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

از آنجایی که قرار است دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال جاری 29 مرداد ماه منتشر گردد که در ادامه این ر وند قرار است انتخاب رشته امسال از تاریخ 31 مرداد الی 4 شهریور ماه انجام خواهد شد.

زمان انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲
فرآیندزمان 
مهلت اولیه انتخاب رشته دانشگاه سراسری31 مر داد الی 4 شهریور 
مهلت اولیه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

تمدید و مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

همه ساله، معمولا مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور در نظر گرفته می شود. این فرصت، به داوطلبانی که از زمان انتخاب رشته اولیه جا مانده اند، قصد تغییر یا حذف اولویت های خود را دارند، امکان می‌ دهد تا در تاریخ مشخص شده فرصت دوباره‌ ای برای انتخاب رشته خود داشته باشند. در حال حاضر زمان دقیقی برای تمدید و مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ اعلام نشده است، اما به محض انتشار اخباری جدید در این زمینه، مقاله به روز می گردد.

در سال گذشته، مهلت انتخاب رشته دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد، چند مرنبه و دربازه های جداگانه تمدید شد. لازم به ذکر است که اطلاع رسانی های مربوط به تمدید زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری از طریق سایت sanjesh.org و اخبار تمدید مهلت دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ir انجام می گیرد.

نحوه انتخاب رشته کنکور 1402

فرآیند انتخاب رشته کنکور دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد از طریق سامانه های مخصوص به خود انجام می شود. لازم به ذکر است که انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای چهار رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی، از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گیرد.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری فرق های محسوسی باهم دارند اما به عنوان مهم ترین تفاوت می توان به تعداد کد رشته های هر دانشگاه به هنگام انتخاب رشته اشاره نمود که کد رشته های مجاز انتخاب رشته دانشگاه سراسری 150 عدد و تعداد کد رشته های قابل انتخاب دانشگاه آزاد 100 عدد می باشد.

انتخاب رشته دانشگاه سراسری

  • با ورود به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org، در منوی سمت راست، گزینه “سراسری” را انتخاب کنید.
  • سپس بر روی گزینه “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402” کلیک فرمایید.
  • پس از مطالعه مندرجات صفحه باز شده، تیک گزینه “اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را مطالعه نموده ام” را فعال نمایید و “تایید و ادامه – گام بعدی” را بفشارید.
  • سپس از یکی از سه روش زیر جهت ورود به سیستم استفاده کنید:
  1. سریال ثبت نام و شماره شناسنامه
  2. شماره پرونده، کد ملی و سریال شناسنامه
  3. شماره رهگیری و کد ملی

سپس می توانید کد رشته های اولویت های انتخابی خود را به ترتیب وارد کرده و درنهایت تایید نمایید. توجه داشته باشید که برای انتخاب رشته دانشگاه غیر انتفاعی و دانشگاه پیام نور، می بایست اقدام به خرید سریال مربوطه نمایید. چنانچه درباره جواب انتخاب رشته کنکور کنجکاوید، می توانید با کلیک بر روی لینک درج شده در این زمینه اطلاعات کسب نمایید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در ادامه راهنمای انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد به صورت کامل درج شده است:

  • به سایت azmoon.iau.ir و یا azmoon.org مراجعه نمایید و گزینه “سامانه انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 دانشگاه آزاد اسلامی (به جز رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی)” را انتخاب نمایید.
  • در صفحه بعدی، کد دسترسی 7 رقمی که در واقع همان کد مندرج در کارنامه دریافت شده از سایت سازمان سنجش می باشد را به همراه کد ملی خود وارد نمایید و سپس “ورود” را بفشارید.
  • در قدم بعدی، درگاه بانکی مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر روی “پرداخت” کلیک کنید.

در نهایت پس از پرداخت هزینه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد، می توانید فرآیند چینش کد رشته های مدنظر خود را انجام دهید و درنهایت کد پیگیری انتخاب رشته را دریافت نمایید.

چه اطلاعاتی را می شود در زمان انتخاب رشته 1402 ویرایش کرد؟

علاوه بر مهلتی که برای اطلاعات ثبت نامی کنکور در اختیار داوطلبان قرار می گیرد، در زمان انتخاب رشته نیز متقاضیان مجاز به ویرایش برخی اطلاعات خود هستند که از این رو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویرایش معدل
  • جابه جا کردن کد رشته ها
  • حذف کد رشته

علی رغم اینکه کنکور 1402 در 2 نوبت برگزار شد اما یک بازه انتخاب رشته برای هر دونوبت یک بازه انتخاب رشته و به دنبال آن یک بازه ویرایش اطلاعات انتخاب رشته در نظر گرفته می شود.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ از چه زمانی آغاز می شود؟

فرآیند انتخاب رشته دانشگاه سراسری و آزاد ۱۴۰۲ از 31 مرداد الی 4 شهریور ماه انجام می شود.

2- آیا برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ امکان تمدید مهلت وجود دارد؟

بله، معمولا هر ساله چندین نوبت مهلت مجدد برای انتخاب رشته کنکور در نظر گرفته می شود.

3- انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق چه سایتی انجام می گیرد؟

انتخاب رشته دانشگاه سراسری، غیر انتفاعی و پیام نور ازطریق سایت sanjesh.org، و انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت azmoon.iau.ir صورت می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور