خانه کنکور شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

شرایط کنکور اردیبهشت ماه

هر ساله یکی از خبرهای مهم برای متقاضیان شرکت در کنکور بویژه محصلین سال دوازدهم و خانواده های آن ها، اخبار مرتبط با شرایط ثبت نام کنکور است. با توجه به اینکه کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه برگزار می گردد، متقاضیان شرکت در کنکور اردیبهشت 1403 باید اخبار آن را به صورت مجزا از سایت سازمان سنجش و همزمان با زمان انتشار دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ دنبال نمایند.

شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه 1403 برگرفته از دو بخش شرایط عمومی و اختصاصی است که داوطلبان برای انجام اقدامات آگاهانه لازم است تمامی آن ها را به دقت مورد بررسی قرار دهند.

دانشجویانی که در کنکور 1402 مجاز به تحصیل در یکی از دانشگاه های روزانه شده اند، می توانند در دوره های روزانه کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت نمایند.

شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه 1403 – عمومی

فراموش نکنید که برای شرکت در کنکور هیچ گونه شرایط سنی مشخص نشده است و در حقیقت همه افراد در هر سن و سالی تنها با داشتن مدارک ثبت نام کنکور و شرایط اعلام شده، می توانند در آزمون اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت نمایند.

در این میان نیز شرایط عمومی کنکور در سال های گذشته یکسان بوده است و متقاضیان تغییرات بسیار اندکی را در طول این سال ها شاهد بوده اند. اما چیزی که این شرایط را به یک شرط اساسی و دست نخورده تبدیل کرده است این است که متقاضیان تنها در صورت دارا بودن این شرایط می توانند امیدوار به شرکت در آزمون سراسری باشند.

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی کشور
  • عدم دشمنی و عناد با جمهوری اسلامی
  • اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه
  • داشتن سلامت جسمی و روانی برای تحصیل در رشته های قبولی
  • عدم سوء پیشینه کیفری و اخلاقی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ – اختصاصی

در شرایط اختصاصی به مواردی اعم از مدرک تحصیلی، مدت زمان گرفتن مدرک و دیگر موارد می پردازند. داوطلبان موظف هستند که تمامی مفاد  دفترچه ثبت نام کنکور را به صورت کلی مطالعه کرده و نسبت به داشتن شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ماه مطمئن گردند.

  • اخذ دیپلم نظام جدید (3 – 3 – 6) تا 31 شهریور 1402 یا دارا بودن دیپلم نظام قدیم 4 ساله و یا داشتن مدرک کاردانی
  • فارغ التحصیلان رشته های کاردانی گروه های پزشکی و پیراپزشکی در صورتی که تهدات و خدمات قانونی خود را در طرح خدمت رشته های خود گذرانده باشند، می توانند در کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ ثبت نام نمایند.
  • داوطلبان قبول شده در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می توانند طرح خود را پس از اتمام خدمات خود بگذرانند.
  • سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام جدید (3 – 3 – 6) در گروه های آزمایشی اصلی به میزان 40 درصد است.
  • میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم سالی – واحدی و ترمی – واحدی هر سه گروه آزمایشی اصلی 30 درصد و پیش دانشگاهی 10 درصد است که در مجموع 40 درصد خواهد بود.
  • سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام جدید یا دیپلم و پیش دانشگاهی سالی واحدی و ترمی واحدی 26 درصد است.
  • داوطلبان آقا باید حتما کارت معافیت از خدمت یا گواهی پایان خدمت سربازی را جهت شرکت در آزمون داشته باشند.
  • متقاضیان رشته های فرعی باید کارت اعتباری خرید رشته مدنظر خود را با پرداخت هزینه جداگانه خریداری نمایند.
  • دانشجویان دانشگاه های آزاد، مجازی، شبانه و نیمه حضوری به صورت مازاد و دانشجویان دانشگاه های پردیس خودگردان، دانشگاه های غیرانتفاعی، پیام نور و آموزش عالی بدون انصراف از دانشگاه، اجازه شرکت در کنکور سراسری 1403 را دارند و در صورت قبولی باید قبل از ثبت نام در رشته مد نظر خود از دانشگاه قبلی انصراف دهند.

شرایط پیرامون مقررات نظام وظیفه عمومی کنکور اردیبهشت ماه 1403

شرایط نظام وظیفه همیشه یکی از شرایط اصلی در بند شرایط اختصاصی کنکور سراسری برای آقایان بوده است. اغلب متقاضیان شرکت کننده در کنکور زمان اعزام یا خدمتشان با زمان برگزاری کنکور یکی است و به همین باید قبل از ثبت نام به طور کامل از شرایط مطلع گردند. برای مطالعه راهنمای استعلام وضعیت نظام وظیفه می توانید به لینک مربوطه مراجعه نمایید.

شرایط مربوط به نظام وظیفه عمومی برای شرکت در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی الکترونیکی یا هوشمند
دارا بودن کارت معافیت از خدمت الکترونیکی
داشتن برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت
دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت، دیپلم نظام جدید آموزشی خود را دریافت کرده اند.
سربازان در حال خدمتی که دارای مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام جدید بوده و در رشته های کارشناسی به بالاتر پذیرفته گردیده اند.

شرایط استفاده از سهمیه های کنکور اردیبهشت ماه 1403

سهمیه ها یکی از شرایط ثبت نام کنکور است که تاثیر بسزایی در قبولی و محل تحصیل افراد دارد. به همین منظور در بخش ذیل به صورت کامل به شرح آن ها و همچنین افرادی که مشمول این سهیمه ها می شوند خواهیم پرداخت.

سهمیه مناطق

سهمیه مناطق متناسب با محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر اعم از پایه های یازدهم، دوازدهم و پیش دانشگاهی است که شامل تمامی داوطلبان می شود. اما نکته حائز اهمیت این است که این در صورتی اتفاق می افتد که داوطلب متقاضی استفاده از سایر سهمیه ها نباشد. برای اطلاع از تاثیر سهمیه مناطق در کنکور می توانید به لینک داده شده مراجعه کنید.

نکته: تمامی استان ها و شهرستان ها به میزان دسترسی به امکانات رفاهی بهداشتی دانش آموزان در سه بخش منطقه 1، 2 و 3 سهمیه بندی می گردند و بسته به محل دریافت مدرک سه سال پایانی تحصیلی، هر دانش آموز در دسته مرتبط با خود قرار می گیرد.

سهمیه رزمندگان

  • برای اخذ سهمیه رزمندگان داوطلب باید حداقل 75 درصد امتیاز قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نماید.
  • سابقه 6 ماه خدمت در جبهه های جنگ جمهوری اسلامی را در بازه زمانی 31 شهریور 1359 تا 31 شهریور ماه 1367 را داشته باشد.
  • داوطلبانی که حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته در دوران جنگ تحمیلی را به عنوان کارکنان رسمی و پیمانی و همچنین نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را دارا می باشند.

نکته: این سهمیه شامل افراد دارای کارت بسیج فعال یا معمولی نمی گردد.

سهمیه ایثارگران 5 درصد ظرفیت

این سهمیه نیز مانند سهمیه مناطق از تقاضای بالایی برخوردار است و افرادی که مشمول آن می گردند باید حداقل 70 درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده را در سهیمه آزاد کسب نمایند. تاثیر سهمیه 5 درصد ایثارگران شامل افراد زیر می گردد:

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • رزمندگان با حداقل سابقه 6 ماه خدمت داوطلبانه به همراه همسر و فرزندان آن ها

سهمیه ایثارگران 25 درصد ظرفیت

25 درصد از ظرفیت رشته های تمامی دانشگاه های دولتی و غیر دولتی به افراد مشمول این سهمیه تعلق می گیرد که به طبع این گروه نیز باید حداقل 70 درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب نموده باشند. مشمولین این سهمیه گروه زیر می باشند:

  • همسر و فرزندان شهدا
  • همسر و فرزندان مفقود الاثر
  • آزادگان و همسر و فرزند آن ها
  • جانبازان بالای 25 درصد، همسر و فرزندان آن ها

نکته 1: در صورتی که تعداد مشمولان این سهمیه از میزان ظرفیت این سهمیه کم تر باشد، ظرفیت های خالی مشمول گروه ایثارگران 5 درصد ظرفیت می گردد.

نکته 2: در صورتی که تعداد مشمولان هر دو سهمیه از ظرفیت های درنظر گرفته کم تر باشد، ظرفیت های خالی به مشمولان سهمیه مناطق و آزاد تعلق می گیرد.

سهمیه خانواده شهدا

داوطلبانی که مشمول سهمیه خانواده شهدا در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ می گردند شامل پدر، مادر، خواهر و برادر شهید می باشند و ظرفیت های درنظر گرفته شده برای این گروه برابر است با تعداد جمعیت خانواده شهدا نسبت به جمعیت هر کد رشته محل.

سهمیه بهیاران

داوطلبانی که جز بهیاران محسوب می شوند می توانند از سال 1400 تا 1405 برای ورود به کد رشته های ارائه شده در دوره های روزانه رشته پرستاری از این سهمیه استفاده نمایند. 5 درصد ظرفیت رشته های پرستاری دوره های روزانه به این گروه تعلق می گیرد و حتما باید 70 درصد نمره قبولی از آخرین فرد پذیرفته شده در کنکور سراسری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را کسب نمایند. توضیحات مرتبط با میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور در لینک ارائه شده قابل مطالعه است.

سهمیه مناطق سیل زده

5 درصد سهمیه کنکور اردیبهشت ماه 1403 به افرادی تعلق می گیرد که در مناطق سیل زده زندگی کرده اند. مشمولین این سهمیه برای قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی باید حتما 80 درصد نمره قبولی آخرین فرد پذیرفته شده در کنکور را کسب کرده باشند.

نکته: این سهمیه تنها برای پذیرش در دانشگاه هایی است که در مناطق سیل زده قرار دارند.

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

اتباع جز افرادی هستند که برای پذیرش علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی مذکور در دفترچه ثبت نام کنکور اردیبهشت ماه، باید حتما مشمول شرایط ذیل باشند تا بتوانند در جهت شرکت در آزمون ثبت نام نمایند.

  • تنها اتباع غیر ایرانی مقیم ایران می توانند در کنکور سراسری شرکت نمایند و اتباع غیر ایرانی ای که مقیم ایران نیستند شرایط ثبت نام در این آزمون را نخواهند داشت.
  • مدت زمان تحصیل در رشته کارشناسی پیوسته دانشگاه پیام نور برای این گروه 5 سال می باشد و در صورت افزایش مدت سنوات، این مدت به دو نیمسال تغییر خواهد کرد.
  • اتباع محترم باید توجه داشته باشند که برای آن ها تحصیل در همه شهرها امکان پذیر نیست و مناطق غیر مجاز برای اتباع در دفترچه کنکور اردیبهشت ماه ذکر شده است.
  • در صورت قبولی در محل های غیر مجاز در نظر گرفته شده برای اتباع، می توانید در اولین کد رشته تحصیلی مجاز، تحصیل نمایید.
  • در صورت عدم توجه به شرایط و ضوابط در نظر گرفته شده، لغو پذیرش در هر مرحله ای قانونی می باشد.

شرایط تحصیل مجدد دانشجویان انصرافی در کنکور اردیبهشت ماه 1403

  • دانشجویان انصرافی حق بازگشت به رشته تحصیلی سابق خود را ندارند.
  • دانشجویانی که در کنکور 1402 مجاز به تحصیل در یکی از دانشگاه های روزانه شده اند، می توانند در دوره های روزانه کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت نمایند.
  • آن دسته از دانشجویانی که در رشته های روزانه کنکور 1402 پذیرفته شده اند به شرط انصراف از تحصیل، اجازه ثبت نام در کنکور سراسری اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ را خواهند داشت.

شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ماه 1403 با رشته غیر مرتبط

با توجه به حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی، علاقه مندانی که دارای مدرک دیپلم نظام جدید و یا دیپلم نظام قدیم و پیش دانشگاهی هستند می توانند در هر رشته ای اعم از رشته های شناور و اصلی شرکت نمایند.

به طور مثال اگر مدرک تحصیلی داوطلبی ریاضی باشد، می تواند در کنکور تجربی اردیبهشت ماه و یا رشته های فرعی اعم از زبان یا هنر نیز شرکت نماید اما نکته مهم در این خصوص این است که تاثیر سوابق تحصیلی برای این گروه از داوطلبان تنها 26 درصد خواهد بود.

شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای یازدهمی ها و دوازدهمی ها

شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ماه 1403 برای یازدهمی ها

وارد کردن کد سوابق تحصیلی برای دانش آموزان نظام جدید الزامی است. به همین دلیل دانش آموزان پایه یازدهم که که این کد را ندارند، باید حتما در فرم ثبت نام تیک “دانش آموز یا فارغ التحصیل دانشگاه غیر انتفاعی هستم” را فعال نمایند. شرکت در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای این گروه از داوطلبان حکم کنکور آزمایشی را دارد.

شرایط شرکت در کنکور اردیبهشت ماه 1403 برای دوازدهمی ها

شرط ثبت نام در کنکور اردیبهشت ماه برای دوازدهمی ها، دریافت مدرک دیپلم تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ است. این گروه به دلیل اینکه دارای سوابق تحصیلی هستند می توانند بدون هیچگونه مشکلی در آزمون سراسری شرکت نمایند و برای گرفتن کد سوابق تحصیلی به سایت My.medu.ir مراجعه نمایند.

شرایط ثبت نام در کنکور اردیبهشت ماه 1403 با مدرک کاردانی

  • دارندگان مدرک کاردانی دانشگاه و موسسات غیر دولتی
  • دارندگان دارای مدرک کاردانی ناپیوسته
  • دانشجویان مدرک کاردانی ناپیوسته که حداکثر تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ مدرک فارغ التحصیی خود را گرفته باشند.
  • فارغ التحصیلان دوره کاردانی رشته های غیر پزشکی که حداکثر تا پایان شهریور ماه 1403 یا 30 بهمن ماه همان سال تعهدات و خدمات قانونی خود را انجام داده باشند.

 

سوالات متداول

1- پذیرفته شدگان دوره روزانه سال گذشته کنکور مجاز به ثبت نام در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هستند؟

بله، این گروه از داوطلبان مجاز به ثبت نام و انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ هستند و جزئیات بیشتر نیز در متن مقاله ذکر شده است.

2- آیا دانشجویان انصرافی می توانند در رشته تحصیلی سابق خود ادامه تحصیل بدهند؟

خیر، طبق آخرین اخبار منتشر شده از سازمان سنجش دانشجویان انصرافی حق تحصیل در رشته تحصیلی سابق خود را ندارند.

3- آیا اتباع غیر ایرانی که مقیم ایران نیستند می توانند در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ شرکت نمایند؟

خیر، تنها اتباع غیر ایرانی مقیم ایران می توانند در کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ثبت نام و شرکت نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور