خانه دانشگاه آزاد شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

میزان شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳
شهریه دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403

دانشگاه آزاد نیز همانند سایر دانشگاه های شهریه پرداز، برای تحصیل در مقطع دکتری از دانشجویان ورودی خود که از طریق کسب رتبه قبولی در آزمون دکتری و یا بدون آزمون استعداد درخشان به این دانشگاه وارد شده اند، مبلغی را به عنوان شهریه دریافت می کند که البته میزان آن نسبت به دیگر دانشگاه ها کمی بیشتر است. شهریه ای که دانشجویان دکتری موظف به پرداخت آن هستند به دو صورت ثابت و متغیر تعریف می شود که مبلغ بخش متغیر آن به تعداد و نوع واحد انتخابی و همچنین رشته تحصیلی افراد بستگی دارد.

شهریه ثابت مقطع دکتری دانشگاه آزاد، با توجه به نیمسال ورودی دانشجویان تعیین می شود و تا اتمام دوره تحصیل در سنوات مجاز آن ها بدون تغییر باقی می ماند.

میزان شهریه مقطع دکتری در دانشگاه آزاد 1402 – 1403

یکی از اصلی ترین مسائلی که داوطلبان این مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد با آن رو به رو هستند، میزان شهریه دکتری ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ است که باید در هر ترم بپردازند. از آن جایی که تحصیل در دوره دکتری به دلایلی مانند تعداد واحد عملی بیشتر هزینه بالایی دارد، مبلغ شهریه بیشتری نیز به آن اختصاص می یابد.

همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، میزان شهریه متغیر در این مقطع با توجه به رشته دانشجو و تعداد و نوع واحدهای اخذ شده از جمله عملی، نظری و… متفاوت است که به طور تقریبی در جدول زیر مبالغ آن را به تفکیک گروه های آموزشی مختلف بیان کرده ایم.

میزان شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
گروه آموزشیحداقل مبلغحداکثر مبلغ
علوم انسانی18 میلیون تومان20 میلیون و 500 هزار تومان
فنی مهندسی20 میلیون و 460 هزار تومان21 میلیون و 300 هزار تومان
علوم پایه18 میلیون و 500 هزار تومان20 میلیون و 500 هزار تومان
علوم پزشکی18 میلیون تومان19 میلیون و 500 هزار تومان
هنر19 میلیون و 500 هزار تومان22 میلیون تومان

مبالغ ذکر شده در جدول فوق برای مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته است؛ اما دانشگاه آزاد در دوره دکتری پیوسته، تنها از رشته های علوم پزشکی دانشجو می پذیرد که مبلغ شهریه هر ترم آن با احتساب شهریه ثابت و متغیر حداقل 19 میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون و 800 هزار تومان می باشد.

نحوه پرداخت شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403 در صورتی و در صورت پذیرفته شدن، بایستی در دانشگاه محل پذیرش ثبت نام قطعی خود را انجام و در زمان نام نویسی و انتخاب واحد، شهریه ثابت خود را به حساب دانشگاه واریز نمایید. برای پرداخت شهریه متغیر نیز تا آخر ترم تحصیلی و دریافت کارت ورود به جلسه امتحان به دانشجویان فرصت داده می شود.

البته ممکن است درصدی از کل شهریه متغیر را همراه با شهریه ثابت از شما دریافت کنند. با توجه به تغییراتی که اخیرا در نحوه پرداخت شهریه این دانشگاه رخ داده است، دانشجویان می بایست از طریق مراجعه به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد نسبت به پرداخت این هزینه اقدام نمایند. در ادامه مطلب، نحوه پرداخت شهریه مقطع دکتری دانشگاه آزاد را ذکرکرده ایم.

  1. مراجعه به سامانه  آموزشیار دانشگاه آزاد به نشانی edu.iau.ac.ir
  2. ورود به پورتال دانشجویی خود
  3. انتخاب بخش “مدیریت مالی نیمسال های تحصیلی دانشجو”
  4. کلیک بر روی مبلغ قابل پرداخت و فشردن دکمه “پرداخت الکترونکی شهریه”

نحوه محاسبه شهریه دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403

میزان محاسبه شهریه دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با توجه به ضوابط تعیین شده لحاظ گردیده و لذا از فرمول خاصی پیروی می کند.

شهریه ثابت+ (شهریه متغییر نظری*8)

میزان شهریه ای که در قسمت حداقل الزام پرداخت در بخش پرداخت الکترونیکی شهریه ذکر شده است را بایستی دانشجو به منظور انتخاب واحد و یا دریافت کارت ورود به جلسه امتحانی پرداخت نماید در غیر این صورت پنجره انتخاب واحد برای او در دسترس نخواهد بود.

به یاد داشته باشید همان طور که گفته شد، شهریه دکتری دانشگاه آزاد از دو بخش متغیر و ثابت تشکیل شده و متغیر با توجه به تعداد و نوع واحدهای اخذ شده تعیین می شود و البته در هر رشته بسته به تعداد واحدهای عملی آن ها این مبلغ متفاوت است. شهریه ثابت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری در نیمسال ورودی دانشجویان مشخص شده و تا اتمام دوره تحصیل در سنوات مجاز آن ها بدون هیچ تغییری اعم از افزایش های سالانه، باقی خواهد ماند.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی می بایست به پرداخت شهریه ثابت دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اقدام کرد؟

پس از انجام ثبت نام قطعی در واحد دانشگاهی پذیرفته شده و به هنگام انتخاب واحد می بایست شهریه ثابت به حساب دانشگاه واریز گردد.

2- مبلغ شهریه متغیر دکتری دانشگاه آزاد در سال ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ چقدر می باشد؟

این میزان با توجه به تعداد، نوع واحد و رشته های مختلف متفاوت است که برای اطلاع از مبلغ تقریبی هر یک می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- دانشجویان گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ باید چه میزان شهریه ای در مقطع دکتری پیوسته پرداخت کنند؟

شهریه قابل پرداخت برای این دانشجویان به میزان رنج حداقل 19 میلیون و 600 هزار تومان و حداکثر 20 میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. تبسم

    مبلغ فوق الذکر برای دکتراى تخصصی رشته های مهندسی مجموع کل شهریه ثابت و متغیر در یک ترم تحصیلی هست؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      بله اما افزایش ۱۰ درصد سالیانه را نیز باید در این میزان مد نظر قرار دهید.

  2. Zooy

    سلام خسته نباشید .
    رشته ی روانشناسی بالینی طبق جدول جز علوم انسانی هست یا علوم پزشکی؟؟؟
    ممنونم از لطفتون

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، در حال حاضر رشته ذکر شده زیر مجموعه گروه علوم انسانی می باشد.

دریافت مشاوره