خانه مدارس مشکلات سامانه سیدا

مشکلات سامانه سیدا

مشکلات سایت سیدا
مشکلات سامانه سیدا

از مدت ها پیش موضوع بازنویسی سیستم های اطلاعاتی و عملیاتی موجود با محدودیت های ویندوری به محیط های نامحدود تر تحت وب، مورد بحث قرار می گرفت. از طرفی هم امتیاز یکپارچه سازی اطلاعات در یک پایگاه معین مدنظر بود. بنابراین یکی از بهترین و پرکاربردترین سامانه های موجود در سطح وزارت آموزش و پرورش یعنی سامانه سیدا به آدرسsida.medu.ir راه اندازی شد. این سامانه یکپارچه دانش آموزی برای معلمان، مدیران و پرسنل مدرسه طراحی شده تا از طریق آن به راحت نمرات و سوابق تحصیلی دانش آموزان برای دسترسی سریع تر به ثبت برسد.

سامانه سیدا سامانه ای است که در راستای ثبت نمرات و نگهداری سوابق تحصیلی دانش آموزان به صورت الکترونیکی راه اندازی شده است.

سامانه سیدا چیست؟

فاز اول سامانه دانش آموزی وزارت آموزش و پرورش در سایت سیدا تعریف شده است که بخش کوچکی از یک محموعه بزرگ می باشد. در نهایت مقرر شد تا تمامی فعالیت های مرتبط با سیستم های دانش آموزی را پوشش دهد.

این روند برای دانش آموزان از اول ابتدایی برقرار است به طوری که هر یک از آن ها از اولین مقطع تحصیلی تا وقتی که از مدرسه فارغ التحصیل گردد، ادامه دارد. مدیریت مدرسه می بایست برای هر کدام از دانش آموزان یک پرونده تحصیلی، پرورشی و بهداشتی در این سامانه ایجاد کرده تا در طول سنوات متوالی تحصیل، مسائلی را از نظر ارتقا پایه، ثبت نام، انتخاب واحد، درج نمرات، اخذ کارنامه های سالانه و .. برسی و نتیجه گیری کند.

در پایه دوازدهم نیز امور فارغ التحصیلی دانش آموزان، صدور تاییدیه تحصیلی و گواهی پایان تحصیلات صادر و در نهایت به مراکز آموزش عالی و مراکز نظام وظیفه معرفی می شود. تمام مراکز آموزشی با پرداخت حق عضویت و ثبت نام در این سامانه می توانند از امکانات این سامانه نظیر دریافت مشاوره، ثبت نمرات در سامانه سیدا و پیگیری سوابق تحصیلی دانش آموزان خود بهره مند شوند.

خدمات سامانه دانش آموزی سیدا چیست؟

  • همانطور که گفته شد از سامانه سیدا در جهت ثبت نمرات استفاده می شود، البته این سایت قابلیت های دیگه ای هم دارد.
  • یک دیگر از اصلی ترین و کاربردی ترین ویژگی آن ثبت اطلاعات هویتی و پرونده تحصیلی دانش آموزان است.
  • کاربرد دیگران آن برای مدیران بوده که از طریق آن می توانند اطلاعات تحصیلی دانش آموزان را در پایگاه واحد درج و اطلاعات را به راحتی برسی کنند.
  • شاید فکر کنید که دسترسی به این سایت فقط برای معلمان و مدیریت امکان پذیر است اما باید گفت که علاوه بر پرسنل، دانش آموزان هم می توانند نمرات خود را در این سامانه مشاهده کنند.

خطاهای رایج سامانه سیدا + راهکارهای رفع آن ها

در وهله اول باید بدانید که سیدا برای ثبت نمرات دانش آموزان کاربرد دارد و از آن برای ثبت نمرات مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم استفاده می کنند. باتوجه به اینکه سامانه دانش آموزی سیدا به تازگی راه اندازی شده، ممکن است کاربران هنگام ورود به آن با مشکلاتی مواجه شوند. از آنجایی که نام کاربری و رمز عبور برای ورود به سامانه سیدا تعریف شده است، افراد می بایست توجه کافی به گذرواژه و نام کاربری خود داشته و آن را به یاد بسپارند. همچنین کسانی که از این سایت استفاده می کنند باید توجه داشته باشند که غیر از آن نمرات را در سامانه دیگری ثبت نکنند.

دسته-بندی-اختلالات-سامانه-سیدا
دسته-بندی-اختلالات-سامانه-سیدا

 دروس با نقش معلم قابل مشاهده نمی باشد

  1. ابتدا به سیدا با نقش مدیر وارد شوید.
  2. گزینه تخصیص درس به معلم را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ویرایش دروسی که با نقش معلم قابل مشاهده نیستند، تغییرات را اعمال کنید.
  3. در نهایت گزینه تخصیص معلم را به همان نام اصلی معلم ( نه مدیر آموزگار و ..) تغییر دهید و با فشردن گزینه تایید، می توانید مشکل خود را حل کنید.

 خطای “کد دانش آموزی تکراری می باشد” نمایش داده شود،

  • شایان توجه است که اگر در حین انجام امور دانش آموزان متوسطه دوم با پیام “کد دانش آموزی در فایل درس دانش آموز وجود دارد اما در فایل دانش آموزی نیست” مواجه شوید، می بایست با مراجعه به منوی “عملیات اولیه”، اطلاعات فردی و پرونده دانش آموز را تغییر داده تا مجددا اعتبار سنجی و پذیرش شود.

 معلم نمی تواند در بخش سمت ها نام مدرسه خود را مشاهده کند

  1. ابتدا می بایست مدیر وارد پنل مختص خود در این سامانه شود و در بخش “مدیریت کاربران”، گزینه “لیست پرسنل مدرسه دوره جاری” را بیابد و وارد آن شود.
  2. در این بخس می تواند اسم معلم مربوطه را جست و جو کنید و وارد صفحه کاربری وی شوید.
  3. روی گزینه ویرایش کلیک کنید و در نهایت با انتخاب گزینه پایین بخش “اعتبارسنجی”، می توانید مشکل را حل کنید.

 مربیان در زمان ثبت نمرات دروس فنی، با مشکل ثبت خودکار نمرات مواجه شوند

  • در این مورد می بایست تا زمان رفع خطای مذکور، نمرات را به صورت فردی برای دانش آموزان درج کرد.
  • از آن جایی که لیست اسامی دانش آموزان صرفا در دسترس مدیر مدرسه می باشد، بدین منظور پیشنهاد می شود که برای درج نمرات، از لیست کلاسی استفاده نشود. در غیر این صورت احتمال بروز خطا وجود خواهد داشت.

سامانه سیدا باز نمی شود

  • به طور کلی؛ عدم استفاده کاربران از مرورگرهای معرفی شده توسط پشتیبانی سامانه سیدا، مشکلات متعددی را حین استفاده از آن ایجاد می کند.
  • طبق گزارشات اخیر از سوی کاربران سامانه ثبت نمرات سیدا، پس از دانلود و بروزرسانی مرورگر معرفی شده و استفاده از آن ضمن ورود به این سامانه، مشکلات متعدد آن برطرف شده و این روش موثر واقع بوده است.

مربیان و دانش آموزان در سامانه سناد کلاس بندی شده اند اما در سامانه سیدا، خیر

درصورتی که مدیریت مدرسه، اعتبارسنجی مربیان را انجام نداده باشد، آن ها مجوز ورود به سایت را ندارند. لذا مدیر می بایست طبق مراحل زیر نسبت به این امر اقدام نماید:

  1. ابتدا با ورود به سامانه می بایست وارد پنل کاربری خود شوید و سپس از طریق بخش “انتصاب و دسترسی”، گزینه “لیست پرسنل مدرسه در دوره جاری” را انتخاب کنید.
  2. در نهایت هم با ایجاد صفحه کاربری برای معلم مدنظر می توانید پس از اعتبار سنجی و تایید مربیان، کلاس بندی را آغاز نمایید.

 در مرورگر موبایل، نمی توان رمز عبور را تغییر داد

  • کیبورد بیشتر تلفن های همراه دچار مشکل کاراکتر نویسی می باشند، به همین دلیل اگر میخواهید با تلفن همراه رمز عبور خود را تغییر دهید، بهتر است از برنامه SwiftKey استفاده کنید.
  • لازم به ذکر است این برنامه از طریق گوگل پلی و بازار در دسترس است.

 کلاس ها در این سامانه سیدا نمایش داده نشوند

همانطور که می دانید ابتدا مدیریت کلاس و اسامی شرکت کنندگان آن را در  سناد تعریف می کند و در نهایت دانش آموزان برای برسی نمرات خود می توانند به آن مراجعه کنند. در غیر این صورت، کلاس و مشخصات آن برای دانش آموزان نمایش داده نمی شود. همچنین درصورتی که تعیین کلاس و آموزگار در سناد انجام گیرد اما با بروزرسانی، تعیین کلاس مذکور حذف شود، سامانه سیدا نمی تواند اسامی را برای عموم لیست کند.

اکنون با سایر خطا های سامانه سیدا آشنا شوید

  • سیدا برای برخی در دسترس نمی باشد.
  • معدل کارنامه های نهایی نشان داده نمی شود یا به عبارتی کارنامه ها فاقد جمع و میانگین گیری نمرات می باشد.
  • چاپ کارنامه چه به صورت دسته جمعه و چه کلاسی امکان پذیر نمی باشد.
  • در سامانه سیدای متعلق به مدارس بزرگسالان و راه دور، هر دوره به جای نیمسال اول، ضمن سال است.
  • ممکن است دروس در سامانه با نقش معلم قابل مشاهده نباشد.
  • ممکن است به اشتباه، خطای تکراری بودن کد دانش آموزی را نشان دهد.
  • مربیان در بخش “سمت ها” نام مدرسه را مشاهده نکنند.
  • اسامی دانش آموزان در سامانه سیدا مدارس راه دور و بزرگسالان، کاملا ثبت نشده است.
  • کد مختص دانش آموزان پیش دانشگاهی و دوره متوسطه، یکسان می باشد و این موضوع در حالی است که نظام آموزشی هردو پایه متفاوت از هم است.
  • حین انتخاب واحد مدارس بزرگسال و آموزش ار راه دور، بعضی از دروس دوبار در انتخاب واحد نمایش داده می شود و همچنین نوع حضوری و غیر حضوری دروس، منطبق بر سامانه سناد نیست.
  •  امتیاز ویرایش نمرات فقط در دسترس دبیر مربوطه نمی باشد، لازم است که پس از تعیین نمرات نهایی دانش آموزان، گزینه عدم دسترسی را فعال کنند تا اجازه تغییر نمرات به مدیریت داده نشود.
  • در پایان لیست ریز نمرات و کارنامه ها باید نام دبیر مربوطه و عوامل اجرایی نشان داده شود اما، فاقد اسم دبیر و … می باشد.
  • باتوجه به این که در سامانه سناد مدارس بزرگسال، نمره انضباط وجود ندارد، بنابراین سامانه سیدا هم کد نمره انضباط را دارا نمی باشد.
  • به دلیل این که تعدد کد در سامانه سنا مدارس بزرگسال وجود دارد، اطلاعات کد مدارس عادی یا داوطلب آزاد در این سامانه اشتباه است.
  • به طور معمول نمرات از 0 تا 20 می باشند اما این سامانه برای مشخص کردن غیبت موجه و غیر موجه به ترتیب اعداد 97 و 98 را در کنار دروس ثبت می کند؛ چرا که عبارات غایب، موجه و غیر موجه در آن ایجاد نشده است.
  • اطلاعاتی که در سنا از دانش آموزان ثبت شده با اطلاعات آن ها در سیدا مقایرت ندارد.
  • عدم قابلیت چاپ کارنامه نیز از دیگر مشکلات این سامانه است چرا که ریز نمرات در دو صفحه قرار دارد و همچنین حالت عدم نمایش در یک صفحه را دارد.
  • از آن حایی که اطلاعات دانش آموزان را از سنا به سیدا منتقل می کنند، همچنان اطلاعات برخی از آن ها در این سامانه ثبت نشده است.
  • برای مدارس بزرگسال و آموزش از راه دور، برای دروس پیش دانشگاهی، کد دروسی غیر از رشته، تغذیه شده است.
  •  نمره پایانی امتحان نهایی از طریق آموزش و پرورش به سیدا منتقل شده اما در سامانه سیدا، فقط نتایح اولیه این امتحانات در دسترس قرار دارد و مربیان نمی توانند نتایج پایانی، اعتزاضات و … را مشاهده کنند.

نکاتی در باب سامانه ثبت نمرات سیدا

رفع خطاهای سامانه سیدا
رفع خطاهای سایت سیدا
  • هنگام ثبت نمرات در  سیدا باید دقت داشته باشید که صحت نتایج بسیار مهم است. بنابراین می بایست قبل از اعلام نتایج، از درستی آن ها اطمینان خاطر کنیم.
  • بخشی به عنوان مجموع نمرات در قسمت راست صفحه مخصوص درج نمرات وجود دارد که به صورت خودکار نمرات وارد شده را محاسبه می کند. عدد بدست آمده در باکس باید با جمع نمراتی که معلم درج کرده برابر باشد. در غیر این صورت این مورد نشان دهنده خطا بوده و باید برطرف شود.
  • معلمان اگر در زمان ثبت نمرات دانش آموزان خود با پیام “دانش آموز بزرگسال نیست” مواجه شدند، لازم است که دانش آموز را دوباره معرفی کنند. در این حالت با مراجعه به بخش ایجاد کاربر، بار دیگر او را به سیدا معرفی کرده و ثبت نام او را کامل کنید.
  • اگر فرد برای نوبت اول ثبت نام کرده باشد، لازم است این فرد برای نیمسال دوم هم مشخصات خود را در سامانه سیدا مجددا ثبت کند.
  • اگر نام دبیران بخش پایینی لیست نمرات درج نشده بود، لازم است از منوی “مدیریت کاربران”، دسترسی ایجاد گردد.

چگونه از پیش آمد خطا در سامانه سیدا جلوگیری کنیم؟

  1. داشتن رمز عبور و نام کاربری: در رابطه با استفاده از سامانه سیدا، نکته قابل توجهی وجود دارد که آن دریافت رمز عبور و نام کاربری می باشد. در واقع این دو عنوان به ترتیب کد پرسنلی و کد ملی می باشد.
  2. تعهدنامه پرسنلی: با توجه به مورد فوق، در صورتی که مدیریت قصد داشته باشد که امنیت این سیستم را بالا ببرد، می تواند متنی را به عنوان تعهدنامه تعریف کند. در این صورت باید در تعهدنامه قید شود که تمامی افرادی که رمز عبور را دارا هستند نباید آن را در اختیار هر شخصی اعم از کافی نت ها یا دیگر افراد قرار گیرد.
  3. نداشتن کدپرسنلی: در صورتی که مدیران کد پرسنلی نداشته و به مجوز ورود نیاز داشته باشند، در این حالت می بایست  کد ملی خود را در کادر مربوطه قرار دهند. کد ملی را به صورت بدون صفر به عنوان نام کاربری و رمز عبور وارد کنید.
  4. اگر نمرات در سایت سیدا ثبت می گردند، نباید در سامانه سناد یا دانا هم درج شود.
  5. استفاده از موزیلافایرفاکس به جای کروم: هنگام استفاده از خدمات سامانه سیدا از کروم، ممکن است اختلالاتی پیش بیاید. به همین دلیل به افراد پیشنهاد می شود که به جای کروم از موزیلا فایرفاکس استفاده کنند.
  6. تشخیص دانش آموزان مستثنا:  با استفاده از سامانه سیدا می توان وضعیت دانش آموزان فوتی، ترک تحصیل کرده و.. را مشخص کرد. برای این کار کافی است که با مراجعه به قسمت “عمیلیات اولیه” و کلیک بر گزینه “سازماندهی و ثبت نام”، سپس گزینه “مشخصات فردی و اسامی دانش آموزان”، روی علامت چشم کلیک کرده که صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. از بخش “وضعیت تحصیلی” یکی از گزینه های ترک تحصیل، فوت یا… را انتخاب کنید و در آخر با فشردن گزینه “تایید”، آن را بروز نمایید.
  7. معلمانی که در چند مدرسه فعالیت دارند: اگر برای شما هم سوال شده است که معلم فعال در چند مدرسه چگونه می تواند رمز خود را بازیابی کند؟ پاسخ شما این است که تنها برای اولین مدرسه امکان اعتبار سنجی و بازیابی رمز را دارد.

 

سوالات متداول

1- هدف از راه اندازی سامانه سیدا چیست؟

برای یکپارچه سازی اطلاعات تحصیلی دانش آموزان و همچنین دسترسی اسان و سریع تر به اطلاعات

2- چگونه می توان از پیش آمد خطا در سامانه سیدا جلوگیری کرد؟

در صورتی که کاربر به راهنمای استفاده از سامانه سیدا توجه کند، می تواند از پیش آمد خطا حین استفاده جلوگیری کند.

3- به طور کلی خطا های سامانه سیدا در چه مواردی دسته بندی می شوند؟

خطاهای سامانه سیدا را می توان در سه مورد خطاهای سیستمی، کاربری و خطای سیدا باز نمی شود دسته بندی کرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. ناشناس

    سلام چرا سامانه سیدا با کامپیوتر بالا نمیاد و همش میزنه سیستم در حال بروزرسانی است در حالی که با گوشی بالا میاد

    • ایران مشاوره

      با سلام ودرود
      این موضوع می تواند مربوط به مرورگر سیستم شما باشد.

  2. ناشناس

    سلام
    در ارتقای پایه دانش آموز ، دوباره به همان پایه ارتقا پیدا کرده و ویرایش نمیشود. راه حلی نداره؟

    • ایران مشاوره

      باسلام، متاسفانه سایت با اختلال رو به رو است، لذا توصیه می شود در ساعات دیگری مجددا امتحان نمائید.

مشاوره مدارس پیج مدارس