خانه دکتری شرایط دکتری بدون آزمون 1401

شرایط دکتری بدون آزمون 1401

شرایط شرکت در دکتری بدون آزمون 1401
شرایط دکتری بدون آزمون 1401

پس از فارغ التحصیل شدن دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد شاهد تب و تاب و اشتیاق آن ها برای کسب رتبه قبولی در آزمون دکتری و تحصیل در این مقطع هستیم. حال ممکن است عده ای باشند که به هر دلیل خواهان ثبت نام آزمون دکتری سراسری  و یا آزاد نبوده و این سوال برای آن ها پیش آید که تحصیل در دکتری آن هم بدون آزمون امکان پذیر است؟ برای پاسخ به این پرسش می بایست گفت پذیرش در مقطع دکتری بدون آزمون که نام دیگر آن دکتری استعداد درخشان می باشد، امکان داشته اما توجه داشته باشید که تحصیل بدون کنکور در این مقطع منوط به دارا بودن شرایطی است که در ادامه مطلب به طور کامل و اختصاصی به ارائه توضیحاتی در خصوص آن پرداخته ایم.

پذیرش دانشجو در دوره بدون آزمون مقطع دکتری، منوط به کسب حداقل 60 امتیاز از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جداول ارائه شده در این مقاله می باشد.

دکتری بدون آزمون (استعداد درخشان) چیست؟

منظور از پذیرش غیر متمرکز این است که هر دانشگاه به صورت بدون کنکور به طور مستقل و جداگانه برای پذیرش دانشجویان اقدام نماید. همچنین امکان پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بدون کنکور برای همه متقاضیان وجود نداشته و منحصراً برای کسانی است که دارای شرایط موجود در آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری تخصصی 1401 می باشند تا بتوانند در دانشگاه هایی که 20 درصد از ظرفیت مقطع دکتری خود را در اختیار دانشجویان استعداد درخشان قرار داده اند، در مقطع (phd) به ادامه تحصیل بپردازند.

انواع پذیرش دانشجو دکتری به صورت بدون کنکور

تعدادی از دانشگاه های کشور وجود دارند که اقدام به جذب دانشجو از طریق دکتری بدون آزمون با شرایط خاص می نمایند. به جدول زیر که به انواع پذیرش دانشجو دکتری بدون آزمون در کشور اشاره می کند توجه کنید.

انواع پذیرش دانشجو دکتری بدون آزمون در کشور 1401
دانشگاهشرایط پذیرش از طریق
دانشگاه‌های سراسری (دوره روزانه)آیین‌نامه استعداد درخشان وزارت علوم
پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌های سراسری مانند پردیس کیش و قشم دانشگاه تهرانآزمون اختصاصی بدون نیاز به شرکت در کنکور
دانشگاه‌ آزاد اسلامیآیین‌نامه استعداد درخشان دانشگاه آزاد
پردیس‌های بین‌الملل دانشگاه‌ آزاد مانند کیش، قشم، اماراتآزمون اختصاصی بدون نیاز به شرکت در کنکور
دانشگاه پیام نورندارد
دانشگاه‌های غیرانتفاعیآیین‌نامه استعداد درخشان وزارت علوم
دانشگاه علمی کاربردیندارد

آیین نامه پذیرش دکتری بدون آزمون استعداد درخشان در مقطع دکتری تخصصی 1401

تنها افرادی می توانند در دکتری بدون آزمون استعداد درخشان شرکت کنند که دارای شرایط موجود در ادامه مقاله باشند. لازم به ذکر است  امکان پذیرش بر اساس آیین نامه دکتری استعداد درخشان جدید در دوره‌های غیرروزانه به اندازه 20 درصد ظرفیت پذیرش با آزمون در هر کد رشته محل فراهم شده است.

  1.  از شرایط پذیرش دانشجویان در مقطع دکتری بدون آزمون این است که بیشتر از دو سال از زمان فارغ التحصیلی آن ها نگذشته باشد.
  2.  کسب حداقل 60 امتیاز از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جدول ارزشیابی پیوست. (در ادامه مطلب جداول ارزشیابی را در اختیارتان قرار داده ایم).
  3. داشتن میانگین کل 16 در دوره‌ی کارشناسی و میانگین 17 (بدون احتساب نمره‌ی پایان‌نامه) در دوره‌ی کارشناسی ارشد.
  4. کسب حداقل نمره‌ی 50 در آزمون زبان (MSRT یا معادل آن در دیگر آزمون‌ها) پیش از آزمون جامع دکتری.
  5. نحوه‌ی امتیازدهی به متقاضیان درجدول ارزیابی، طبق دستورالعمل مصوب شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه می باشد که می بایست قبل از ثبت‌ نام داوطلبان، از طریق فراخوان دانشگاه به اطلاع همگان برسد.
  6. دانشگاه های پیام نور، آزاد، غیرانتفاعی و پردیس های خودگردان مشمول نکات ذکر شده برای پذیرش استعداد درخشان در مقطع دکتری نمی باشند.
  7. تحصیل داوطلبان در دوره دکتری بدون آزمون به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه خواهد بود اما در سایر دوره‌ها طبق مصوبه هیأت امنای دانشگاه انجام می پذیرد.

نحوه ارزشیابی داوطلبان بدون آزمون دکتری ph.D در سال 1401

نحوه محاسبات امتیازات پژوهشی، آموزشی و مصاحبه به شرح جداول زیر می باشد.

 جدول 1- نحوه‌ی محاسبه‌ی امتیازات پژوهشی (حداکثر 40 امتیاز) 
نوع فعالیتحداقل امتیازحداکثر امتیازنحوه‌ی ارزیابی 

1-1- مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با پایان‌نامه

1-2- گواهی ثبت اختراع مورد تأیید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

1-3- برگزیدگی در جشنواره‌های علمی معتبر بین‌المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن‌سینا)

10 22 امتیازهر مقاله تا 7 امتیاز

گواهی ثبت اختراع

بین‌المللی تا 7 و داخلی تا 5 امتیاز

برگزیدگی داخلی تا 3 و خارجی تا 7 امتیاز

مقالات علمی-ترویجی مرتبط با پایان‌نامه6 امتیاز
  • هر مقاله تا 3 امتیاز
مقالات چاپ شده در کنفرانس‌های معتبر (داخلی یا خارجی) 4 امتیاز
  • خارجی تا 2 و داخلی 1 امتیاز
تألیف یا ترجمه‌ی کتاب مرتبط با رشته‌ی تحصیلی 4 امتیاز
کیفیت پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد4 امتیازعالی تا 4 و بسیار خوب تا 2 امتیاز
حداقل و حداکثر امتیازقابل محاسبه 10 40 –
جدول 2- نحوه‌ی محاسبه‌ی امتیازات آموزشی (حداکثر 30 امتیاز)
نوع فعالیتحداکثر امتیازنحوهی ارزیابی
میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ی کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) 6 امتیازمطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
میانگین کل و کیفیت دانشگاه محل تحصیل دوره‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته (بدون احتساب نمره‌ی پایان‌نامه) 5 امتیازمطابق با دستورالعمل اجرایی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه
طول مدت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی3 امتیازبیش از 8 نیم‌سال کارشناسی پیوسته و بیش از 4 نیمسال کارشناسی ناپیوسته امتیازی ندارد.
طول مدت تحصیل در دوره‌ی کارشناسی ارشد ناپیوسته3 امتیازبیش از 5 نیمسال امتیازی ندارد.
برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی 5 امتیازرتبه‌ی 1 تا 3، 5 امتیاز، رتبه‌ی 4 تا 6، 4 امتیاز، رتبه‌ی 7 تا 9، 3 امتیاز، رتبه‌ی 10 تا 12، 2 امتیاز و رتبه‌ی 13 تا 15، 1 امتیاز
داشتن مدرک زبان معتبر 8 امتیازطبق جدول شماره‌ی 4
جمع30

*رشته‌هایی که طبق مصوبه‌ی شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی در دوره‌ی کارشناسی برای 9 نیمسال و کارشناسی ارشد ناپیوسته برای 5 نیمسال تصویب شده‌اند و دانش‌آموختگان دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته (با حداکثر سنوات تحصیلی)، با نظر کمیته‌ی مصاحبه‌کننده می‌توانند از مجموع امتیاز بندهای 8 و 9 بهره‌مند شوند.

جدول 3 نحوه‌ی محاسبه‌ی امتیازات مصاحبه‌ (حداکثر 30 امتیاز)
شاخص ارزیابیحداکثر امتیاز
تسلط در تجزیه و تحلیل مسائل علمی و پاسخگویی به سؤالات 3 امتیاز
وسعت نظر، نوآوری و کارآفرینی 3 امتیاز
شخصیت، متانت و نحوه‌ی تعامل 3 امتیاز
نگرش و اطلاعات فناورانه مرتبط با رشته‌ی تحصیلی3 امتیاز
توانایی فن بیان و انتقال مطالب3 امتیاز
هم‌راستایی زمینه‌ی پژوهشی داوطلب با اولویت‌های علمی اعضای گروه15 امتیاز
 جمع 30

شرایط پذیرش دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد 1401

دانشگاه آزاد در مقطع دکتری به دو صورت با آزمون و بدون آزمون دانشجو می پذیرد. ثبت نام بدون آزمون دکتری دانشگاه آزاد 1401 فرصت بسیار مناسب برای دانشجویانی است که موفق به شرکت در آزمون دکتری و کسب حدنصاب نمره در آزمون دکتری نشده اند.

  • داشتن حـداقل میـانگین نمـرات 18 در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته. برای رشته های علوم انسانی (به استثنای رشته های حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی).داشتن حداقل میانگین نمرات 17 برای دیگر رشته ها (از جملـه رشـته هـای حسابداری و مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی).
  • دارا بودن حداقل میانگین 17 جهـت فـارغ التحصـیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری حرفه ای یا عمومی. متقاضیان دوره بدون آزمـون می بایست فاقـد دروس معادلسازی شده باشند .متقاضیان براسـاس مقررات آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می بایست حداکثر در 6 نیمسال فارغ التحصیل شده و حداقل نمره پایان نامـه آن ها 18.50 باشد.
  • توجه داشته باشید که رشته فارغ التحصـیلی در مقطـع کارشناسی ارشد می بایست با رشته انتخابی در مقطع دکتری تخصصی متجانس و همنام باشد.
  • تهیه و ارائه نسخه از فایل مقالات و تولیدات علمـی چـاپ شـده در مجـلات ISI یـا مجلات علمی پژوهشی فارسی زبان و غیر فارسی زبان داخلی یا خارجی یا ISC.

 

سوالات متداول

1- برای پذیرش دانشجو در دوره بدون آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۱ به چه میزان امتیازی نیاز است؟

پذیرش دانشجو در دوره بدون آزمون مقطع دکتری، منوط به کسب حداقل 60 امتیاز از فعالیت های آموزشی، پژوهشی و مصاحبه مطابق جداول ارائه شده در این مقاله می باشد.

2- منظور از پذیرش غیر متمرکز دکتری بدون آزمون چیست؟

منظور از پذیرش غیر متمرکز این است که هر دانشگاه به صورت بدون کنکور به طور مستقل و جداگانه برای پذیرش دانشجویان اقدام می نماید.

3- هزینه تحصیل در دوره دکتری بدون آزمون به چه صورت است؟

تحصیل داوطلبان در دوره دکتری بدون آزمون به صورت رایگان و بدون پرداخت شهریه خواهد بود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ نظر
  1. امیرعلی

    من ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه تهرانم ولی‌ معدلم زیر ۱۷‌هست و آموزش محور کردمش و ۶‌ترمه هستم بعلت بیماری این اتفاق افتاد ، البنه دوتا مقاله بین المللی و ISI دارم همچنین یک ثبت اختراع و یک مقاله کنفرانسی بین المللی دارم که چاپ ذر بهترین ژورنال های موجود داره ، شرایطم به هیچ دانشگاه یا پردیس غیر انتفاعی ای نمیخوره بدون کنکور ثبت نام کنم؟؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      بدون آزمون دکتری نمی توانید وارد شوید اما شرایط مساعدی جهت ورود با آزمون خواهید داشت.

  2. Mohammad

    سلام و وقت بخیر
    اگر طول مدت تحصیل در مقطع ارشد در رشته سیستم‌های قدرت ۶ نیمسال تحصیلی باشد. باز هم امکان استفاده از شرایط پذیرش استعداد درخشان در ورودی دکتری می‌باشد یا خیر؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، برای استفاده باید درس خود را ۲ساله به اتمام برسانید.

  3. دیاکو

    سلام
    وقت بخیر
    بنده تمامی شرایط رو دارم اما چون بعد از ارشد سربازی رفتم فاصله ۳ ساله ایجاد شده است. آیا این فاصله موجه است یا نمی توانم از طریق استعداد درخشان اقدام کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود شما در دانشگاه آزاد می توانید از معدل خود تا ۵ سال استفاده نمایید.

  4. فاطمه

    سلام. با معدل کارشناسی ۱۵.۴۷ از دانشگاه های نوع ۱ و معدل ارشد ۱۹ از دانشگاه نوع ۱ و نمره ۲۰ پایان نامه، میتونم در استعداد درخشان دکتری شرکت کنم؟

  5. م

    سلام وقت بخیر من ارشد روانشناسی بالینی خووندم و معدل من ۱۸.۹ شده و پایان نامه ۱۷.۹۹ شده از طرفی از سال ۱۳۹۹ رشته روانشناسی بالینی زیر شاخه پزشکی شده آیا من می توونم استعداد درخشان دانشگاه آزاد شرکت کنم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، برای پاسخ گویی به این مطلب لازم است سایر شرایط شما نیز بررسی شود مانند دانشگاه محل تحصیل و نظر آموزش دانشگاه چنانچه جزو استعداد درخشان شناخته شوید و از میزان مجاز نسبت به فارغ التحصیلیتان نگذشته باشد می توانید از این سهمیه استفاده نمایید.

  6. Ali

    سلام من شرایط معدل و اینا رو دارم ولی مقاله ندارم . طبق جدول حدود ۴۰ امتیاز برای مقاله هستش شانسی برای قبولی بدون آزمون ندارم با توجه ب اینکه حداقل نمره ۷۰ رو باید بیارم درسته؟

    • ایران مشاوره

      با سلام ، در صورت عدم ثبت مقاله ی معتبر ، میتوانید با تقویت سایر حوزه های عملی و علمی خود بیش از پیش به ارتقای شانس موفقیت خود در مصاحبه بیفزائید.

  7. مهدي

    سلام من ارشد امسال گرفتم و معدلمم بالای ١٧کنکور ندادم میخام دکتری بخونم
    چیکار باید بکنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، در صورتی که شما ادامه تحصیل خود را در رشته همنام داشته باشید و معدل ارشد حداقل ۱۷/۵۰ و نمره پایان نامه حداقل ۱۷ را کسب کرده باشید می توانید از طریق استعداد درخشان برای ورود به مقطع دکتری بر اساس تحصیلی اقدام نمایید.

  8. عاطفه

    سلام پوزش باتوجه به اینکه میانگین نمرات ارشد باید ۱۸ به بالا باشه میخواستم بپرسم من الان ۱۷/۹۵شدم نمیتونم اقدام کنم؟ و ایا شرایطی نداره ک بشه با این معدل اقدام کرد؟

  9. عتطفه

    سلام پوزش باتوجه به اینکه میانگین نمرات ارشد باید ۱۸ به بالا باشه میخواستم بپرسم من الان ۱۷/۹۵شدم نمیتونم اقدام کنم؟ و ایا شرایطی نداره ک بشه با این معدل اقدام کرد؟

مشاوره دکتری پیج دکتری