خانه مشاوره تحصیلی شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی چیست؟

شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی چیست؟

شهریه تحصیل مجدد رشته پزشکی 1402
شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی 1402

از آن جا که امروزه تحصیلات عالیه اهمیت ویژه ای پیدا کرده است، می توان گفت که به نوعی میزان تحصیلات افراد، آینده شغلی آنان را تضمین می کند. یکی از این رشته ها که از دیرباز تا به امروز کانون توجه و مورد استقبال بسیاری از افراد جامعه قرار داشته و از جایگاه اجتماعی مناسبی برخوردار است رشته پزشکی می باشد.

علاقه به تحصیل در رشته پزشکی نه تنها در گروه سنی داوطلبان کنکوری موج می زند بلکه شاهد گرایش متقاضیانی هستیم که با وجود دارا بودن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد نیز جهت تحصیل مجدد پزشکی اقدام می نمایند. به همین خاطر با توجه به این مسئله لازم دانستیم تا به طور اختصاصی به بررسی موضوع شرایط تحصیل مجدد پزشکی بپردازیم و پاسخ تمامی سوالات متقاضیان را در ارتباط با این موضوع بررسی کنیم.

متقاضیان آقا، برای تحصیل مجدد در رشته های پزشکی نباید هیچگونه ممنوعیت تحصیلی از سمت سازمان نظام وظیفه داشته باشند.

تحصیل مجدد در رشته پزشکی به چه معناست؟

برخی از دانش آموختگان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی و یا مقاطع تحصیلی بالاتر با توجه به علاقه خود تصمیم به شرکت در کنکور سراسری تجربی 1402 می نمایند تا در یکی از رشته های علوم پزشکی قبول شوند. برخی دیگر از داوطلبان به دلیل اشتباه در مشاوره انتخاب رشته کنکور و یا مواردی دیگر در حین تحصیل از ادامه آن انصراف داده تا مجددا در کنکور سراسری شرکت نمایند.

ابن دسته از داوطلبان انصرافی یا دارای مدرک کارشناسی و یا مدارک بالاتر تحصیلی که مجددا مایل به تحصیل، آن هم در رشته پزشکی می باشند، با عنوان داوطلبان متمایل به تحصیل مجدد شناخته می شوند.

بررسی تحصیل مجدد پزشکی و شرایط سنی متقاضیان 1402

در رابطه با تحصیل مجدد در رشته پزشکی برای متقاضیانی که با وجود دارا بودن مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد تصمیم به این کار گرفته اند لازم است بگوییم که شرایط سنی خاصی برای فارغ التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد که خواستار تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و شرکت در کنکور سراسری می باشند در نظر گرفته نشده است.

البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که امکان شرکت مجدد در آزمون سراسری برای متقاضیانی که 2 مرتبه در مقطع کارشناسی و یا مقطع دکترای عمومی پذیرفته شده اند، وجود نخواهد داشت.

شرایط تحصیل مجدد پزشکی برای دارندگان مدرک کارشناسی 1402

شرایط  دارندگان مدرک کارشناسی جهت تحصیل مجدد در رشته‌های گروه آموزش پزشکی و مقطع دکتری عمومی (رشته‌های پزشکی – دندانپزشکی – داروسازی ) به شرح زیر می باشد و فارغ التحصیلان دارنده مدرک کارشناسی در صورت دارا بودن شرایط زیر امکان تحصیل مجدد و ثبت نام کنکور سراسری 1402 در رشته های پزشکی را خواهند داشت.

  • فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی گروه پزشکی و پیراپزشکی مشمول طرح، جهت تحصیل مجدد در رشته های پزشکی ملزم به طی کردن دوره طرح نیروی انسانی تا تاریخ 31 شهریور 1402 یا 30 بهمن 1402 (در صورت قبولی در رشته هایی که پذیرش آنان از نیمسال دوم تحصیلی 1402 – 1403 آغاز می گردد) می باشند. البته در صورت پذیرش در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدید به انجام برسانند.
  • نداشتن هیچ گونه تعهد نسبت به سازمان های خاص، ارگان ها و یا دستگاه های اجرایی و یا برخوردار نبودن متقاضیان از سهمیه مناطق محروم و یا سهمیه بومی
  • نداشتن ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

شرایط تحصیل مجدد پزشکی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری 1402

شرایط دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری جهت تحصیل مجدد در مقطع دکتری عمومی (رشته های پزشکی – دندانپزشکی – داروسازی) و دکتری حرفه‌ای دامپزشکی به شرح زیر می باشد.

  • گذراندن دوره طرح نیروی انسانی برای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشمول طرح از شرایط تحصیل مجدد خواهد بود.
  • نداشتن هیچ گونه تعهدی نسبت به سازمان های خاص،ارگان ها و یا دستگاه های اجرایی و یا برخوردار نبودن متقاضیان از سهمیه مناطق محروم و یا سهمیه بومی نیز از شرایط دیگر تحصیل مجدد در رشته های پزشکی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.
  • نداشتن ممنوعیت از سمت سازمان نظام وظیفه از شرایط تحصیل مجدد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی برای متقاضیان آقا خواهد بود.

آیا امکان تحصیل مجدد در دوره های روزانه دانشگاه علوم پزشکی 1402 وجود دارد؟

تا چندی پیش شرکت در آزمون سراسری برای آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از امکانات دولتی تحصیلات خود را به اتمام رسانیده بوده اند جهت ورود مجدد به دانشگاه‌های سراسری و تحصیل در کلیه رشته‌هایی که پذیرش آن از مقطع دیپلم صورت می گرفت امکان پذیر نبود و متقاضیان تنها می توانستند در دانشگاه پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد در رشته‌های گروه علوم پزشکی ثبت‌ نام نمایند و در صورت قبولی در آزمون سراسری با پرداخت شهریه ادامه تحصیل دهند.

اما در حال حاضر بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، محدودیت تحصیل دوباره در دوره‌های روزانه دانشگاه علوم پزشکی لغو گردیده است.

لازم به ذکر است که با توجه به سال های اخیر رشته های پیراپزشکی تنها در بعضی از دانشگاه های روزانه و بر اساس سوابق تحصیلی یا ظرفیت پذیرش دانشگاه ارائه می شوند و متقاضیان می بایست برای ادامه تحصیل در اکثر این رشته ها در کنکور تجربی شرکت نمایند؛ پیشنهاد می کنیم در راستای همین مطلب مقاله اختصاص پیراپزشکی بدون کنکور را مطالعه نمایید.

شهریه تحصیل مجدد رشته پزشکی 1402

با توجه رأی صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری، دانش آموختگان مقطع کارشناسی و بالاتر در رشته های پزشکی و غیر پزشکی، چنانچه طبق شرایط ثبت نام کنکور سراسری اقدام به نام نویسی نموده و در یکی از رشته های گروه علوم پزشکی قبول شوند، در صورت نبود متع تحصیلی (خدمت نظام وظیفه یا طرح خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان یا طرح خدمت نیروی انسانی) می توانند مجددا در مقطع دکتری عمومی رشته های پزشکی به صورت کاملا رایگان تحصیل نمایند.

پر واضح است که در دانشگاه های غیر دولتی و آزاد و همچنین در دانشگاه ها نوبت شبانه منعی از جهت تحصیل مجدد در هیچ رشته ای از جمله پزشکی وجود نداشته که البته بایستی شهریه آن طبق تحصیل اولیه داوطلب پرداخته شود.

 

سوالات متداول

1- آیا امکان تحصیل مجدد در دوره های روزانه دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد؟

بله، محدودیت تحصیل دوباره در دوره‌های روزانه دانشگاه علوم پزشکی توسط رای هیات عمومی دیوان عدالت لغو گردیده است.

2- چه شرایطی برای دانش آموختگان مقطع کارشناسی و بالاتر جهت تحصیل مجدد در رشته پزشکی لحاظ شده است؟

شرایط حضور دانش آموختگان مقطع کارشناسی و مقاطع بالاتر برای تحصیل مجدد پزشکی به تفصیل در مقاله مندرج می باشد.

3- شهریه تحصیل مجدد رشته پزشکی به چه نحوی است؟

داوطلبان دانش آموخته کارشناسی و مقاطع بالاتر در صورت قبولی و عدم منع تحصیلی می توانند به طور رایگان به تحصیل مجدد بپردازند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۸۵ نظر
  1. -۱-۱

    اخرین مدرک ام دیپلم بود ، کاردانش ( ساختمان ) دانشگاه انصراف دادم بابت انجام خدمت ، الان ۲۸ سالمه ، میتونم کنکور پزشکی رو شرکت کنم ؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر دوست عزیز
      در صورتی که مشکل نظام وظیفه نداشته باشید اجازه ثبت نام را دارید.

  2. هادی

    سلام خسته نباشید اگر در ترم ۱۲ کارشناسی از طریق کنکور پزشکی قبول بشم‌ می توانم‌ به این رشته برم یا به مشکل بر می خورم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      مشکل نظام وظیفه در هر صورت متوجه شما خواهد بود مگر تحت شرایط خاصی عمل نمایید.

  3. زهرا

    سلام وقتتون بخیر باشه شرایط سنی هم داره؟ از جایی شنیدم فقط زیر ۲۵ سال میتونن شرکت کنن, این درسته؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود خیر، برای شرکت در کنکور پزشکی محدودیت سنی وجود ندارد.

نمایش دیدگاه های بیشتر
دریافت مشاوره