خانه دانشگاه آزاد حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 1400

حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 1400

شرایط حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 99 - 1400
حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 99 – 1400

به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان و سرعت بالای انتقال آن در مدت زمانی کوتاه ، بسیاری از کشورها از جمله ایران ، سیاست تعطیلی مراکز آموزشی را در دستور کار خود قرار داده اند. در این شرایط نیز مراجع ذی صلاح تمامی سعی خود را جهت فراهم نمودن بستر لازم برای آموزش مجازی به کار گرفته اند تا بدین ترتیب بتوانند خسارات ناشی از تعطیلی دانشگاه ها را به حداقل برسانند.

از همین رو، دانشگاه آزاد نیز در راستای تحقق این امر خدمات آموزش آنلاین خود را از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه های آزاد در اختیار دانشجویان قرار داده است. اما با این وجود، در سال گذشته خبری مبنی بر مجاز شدن حذف ترم تحصیلی این دانشگاه بدون احتساب سنوات از سوی وزارت علوم اعلام شد که دانشجویان را با سوالات و ابهامات بسیاری رو به رو کرد.

امکان حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات، تحت شرایط خاص انجام می شود و برای تمامی دانشجویان مجاز نمی باشد.

شرایط حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 1400

بر اساس تداوم تعطیلی دانشگاه ها از زمان پیدایش ویروس کرونا تا کنون، متقاضیان در پی اطلاع از شرایط جدید درخواست خود مبنی بر حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات هستند. در سال گذشته وزارت علوم طی بخشنامه ای اعلام کرد که حذف نیمسال تحصیلی 98 – 99 بدون احتساب سنوات به درخواست دانشجویان ممکن می باشد. البته این بخشنامه بدان معنا نبود که تمامی دانشجویان تحت هر شرایطی می توانند نسبت به حذف ترم تحصیلی خود اقدام نمایند بلکه این قانون برای آن دسته از دانشجویانی وضع شد که دانشگاه آن ها قادر به برگزاری کلاس های آنلاین و ارائه دروس به صورت الکترونیکی نبوده و امکان بهره مندی از روش های نوین آموزشی را نداشته اند.

بنابراین دانشجویان در صورت دارا بودن شرایط خاص می توانستند نسبت به حذف یک یا چند درس بدون توجه به رعایت حداقل واحدهای انتخابی هر نیمسال و یا حذف کامل ترم خود اقدام نمایند، بدون این که نیمسال مذکور جزء سنوات تحصیلی آن ها محسوب شود. با گسترش شیوع بیماری در کشور، موضوع حذف ترم منتفی گشت و تنها دانشجویانی که خود یا و یا یکی از اعضای خانواده آن ها درگیر این بیماری بودند مجاز به حذف نیمسال تحصیلی خود شدند. همچنین بنا بر اعلام وزارت علوم، درخواست حذف ترم دانشجویان عشایر که از امکانات لازم برای شرکت در کلاس های الکترونیکی برخوردار نمی باشند، بلامانع بود.

این در حالی است که هنوز شیوه نامه جدیدی در خصوص اعمال این قانون در دانشگاه ها برای نیمسال تحصیلی 99 – 1400 منتشر نشده است. اخبار جدید در این زمینه را از طریق کانال تلگرام مشاوره تحصیلی ایران مشاوره و نیز همین مطلب اطلاع رسانی خواهیم کرد.

نحوه حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات 1400

آن دسته از دانشجویانی که واجد شرایط حذف ترم می باشند و از امکان شرکت در کلاس های مجازی نیز برخوردار نبوده اند، می بایست درخواست خود را مبنی بر حذف نیمسال تحصیلی بدون احتساب سنوات به همراه دلایل و مستندات مربوطه به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود ارائه نمایند.

تصمیم نهایی در خصوص موافقت یا عدم موافقت با درخواست دانشجویان بر عهده معاون آموزشی و رئیس دانشگاه می باشد و پس از انجام بررسی های لازم نتیجه آن به دانشجویان ابلاغ می گردد. شما می توانید در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر، با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره تماس حاصل فرمایید.

در آخر لازم است بدانید که مطابق با آیین‌ نامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سنوات تحصیلی یا مدت مجاز تحصیل دانشجویان در مقاطع مختلف به شرح زیر می باشد.

  • مقطع کاردانی: ۲ سال (معادل ۴ ترم تحصیلی)
  • مقطع کارشناسی: ۴ سال (معادل ۸ ترم تحصیلی)
  • مقطع کارشناسی ارشد: ۲ سال (معادل ۴ ترم تحصیلی)
  • مقطع دکتری: بین ۶ تا ۸ نیمسال تحصیلی

ناگفته نماند که وزارت علوم این اختیار را به هر یک از دانشگاه های کشور داده است که در شرایط خاص برای دوره‌ کاردانی حداکثر یک نیمسال و برای هر کدام از دوره‌ های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، حداکثر دو نیمسال تحصیلی را جزء سنوات مجاز دانشجو محسوب کنند و در صورتی که دانشجو طی مدت زمان مقرر موفق به فارغ التحصیلی نشد، از ادامه تحصیل محروم شود.

 

سوالات متداول

1- آیا امکان ثبت درخواست مبنی بر حذف ترم بدون احتساب سنوات برای متقاضیان در سال 1400 وجود دارد؟

هنوز در خصوص شرایط حذف ترم در نیمسال تحصیلی 99 - 1400 خبری منتشر نشده است، اما به محض دریافت اطلاعات جدید، مقاله حاضر به روز رسانی می گردد.

2- نحوه حذف ترم تحصیلی دانشگاه آزاد بدون احتساب سنوات به چه صورت است؟

افراد واجد شرایط برای این منظور باید دلایل منطقی و مستندات خود را به حوزه معاونت آموزشی دانشگاه محل تحصیل خود ارائه نموده و در انتظار تایید آن باشند.

3- تقاضای حذف ترم بدون احتساب سنوات کدام دسته از داوطلبان پذیرفته می شود؟

افرادی که واجد شرایط بوده و درخواست خود را همراه با دلایل و مستندات ارائه کرده باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره