خانه نظام وظیفه دوره کد سربازی چیست؟

دوره کد سربازی چیست؟

دوره کد نظام وظیفه چیست؟
دوره کد سربازی چیست؟

خدمت سربازی از دوره های اجباری در ایران است و همه آقایان بالای ۱۸ سال به جز افرادی که دارای شرایط معافیت خدمت سربازی باشند، می بایست در موعد مقرر به دوره نظام وظیفه جهت سپری نمودن مدت زمان خدمت سربازی که حدود ۱۷ الی ۲۴ ماه است، اعزام شوند. در این میان، دوره ای به نام کد سربازی وجود دارد که در آن برخی از سربازان برای آموزش های تخصصی انتخاب می‌شوند. اگر در آستانه ورود به دوره خدمت نظام وظیفه هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص دوره کد سربازی و مزایای آن کسب کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

افرادی که وارد دوره کد سربازی می شوند به یگان ‌های خدمتی فرستاده نشده و تحت آموزش های تخصصی تر قرار می گیرند.

منظور از دوره کد سربازی چیست؟

دوره کد سربازی، دوره ای است که در طی خدمت نظام وظیفه برای بعضی از سربازان برگزار می‌شود. دوره مذکور متشکل از آموزش های تخصصی است و با توجه به توانایی های فردی هر یک از سربازان و به منظور تربیت نیروهای متخصص و توانا برای نیروی انتظامی و ارتش برپا می گردد.

این دسته از مشمولان که دوره های تخصصی منحصر به فردی را پشت سر می گذارند، به یگان‌ های خدمتی فرستاده نمی شوند و تحت آموزش های ویژه ای قرار می گیرند. از مهم‌ ترین آموزش هایی که در دوره مذکور ارائه می شوند، می توان به اطلاعاتی در خصوص سلاح های جنگی مخابراتی، بی سیم های مخابراتی و آموزش هایی نظیر شناخت توپ 106 اشاره کرد. توجه داشته باشید که دوره کد سربازی در چهار شهر تهران، اصفهان، شیراز و بروجرد برگزار می گردد.

دوره کد سربازی چه مزایایی دارد؟

از آن جایی که در دوره کد سربازی، افرادی که مشمول خدمت نظام وظیفه هستند در دوره های تخصصی منحصر به ‌فردی شرکت می‌کنند، در نتیجه پس از اتمام این دوره ها درجه بالاتری نسبت به سایر سربازان دریافت می نمایند. می توان گفت هرچه جایگاه و رتبه این افراد بالاتر باشد، مزایای بیشتری دریافت خواهند کرد.

همچنین شایان ذکر است در صورتی که سربازی دارای مدرک کارشناسی باشد و دوره کد سربازی را با موفقیت طی کند، درجه ستوان سومی دریافت می نماید و در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد به وی درجه ستوان دومی تعلق می گیرد.

کد تکاوری چیست و چه تفاوتی با دوره کد سربازی دارد؟

کد تکاوری نیز دوره ای دو ماهه است که در بخشی از دوران سربازی برگزار می گردد. تفاوت اصلی دوره کد سربازی و کد تکاوری در این است که کد سربازی مختص نیروی انتظامی و ارتش بوده و افراد منتخب از بین رشته های غیر مرتبط با نیروی انتظامی و ارتش انتخاب می شوند اما دوره تکاوری فقط برای نیروی زمینی ارتش برگزار می شود. در ضمن آموزش های دوره کد سربازی تخصصی تر از دوره تکاوری می باشد.

سربازان در دوره کد سربازی و تکاوری ضمن دریافت کارت پایان خدمت، با مهارت های مختلفی آشنا می شوند و می توانند شغلی دائمی در نیروی انتظامی و یا ارتش کسب نمایند. با توجه به این که داشتن کارت پایان خدمت برای ورود به عرصه کار یا خروج از کشور ضروری می باشد، هر فردی در تلاش است تا به گونه‌ای کارت مذکور را دریافت کنند.

البته برخی از آقایان نیز ممکن است مشمول شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی شده و یا با استفاده از کفالت سربازی بتوانند از خدمت دوره نظام وظیفه معاف شوند اما در هر صورت، برای افرادی که به هر دلیل مشمول هیچ یک از قوانین معافیت نمی شوند، شرکت در دوره تکاوری یا کد سربازی یک مزیت محسوب می گردد.

 

سوالات متداول

1- کد سربازی چیست؟

کد سربازی دوره ای است که در طی خدمت نظام وظیفه برگزار می گردد و شامل آموزش های تخصصی با توجه به توانایی های فردی هر یک از سربازان می باشد.

2- مزایای کد سربازی چیست؟

شرکت کنندگان پس از اتمام این دوره، درجه بالاتری نسبت به سایر سربازان دریافت می نمایند که جزئیات آن در ادامه مقاله ذکر شده است.

3- تفاوت کد سربازی با کد تکاوری چیست؟

دوره کد سربازی مختص نیروی انتظامی و ارتش است اما دوره تکاوری فقط برای نیروی زمینی ارتش برگزار می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید..



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره نظام وظیفه پیج نظام وظیفه