خانه دکتری شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲

ضوابط نام نویسی آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402
شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402

آزمون دستیاری دندانپزشکی از جمله آزمون هایی است که هر ساله توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور برگزار می گردد. دانش آموختگان رشته دندانپزشکی عمومی با شرکت در این آزمون و کسب حدنصاب نمره وارد دوره تخصص یا رزیدنتی خود می شوند و پس از فراگیری مهارت های لازم و پشت سر گذاشتن آموزش های تکمیلی می توانند به عنوان یک متخصص به جامعه خود خدمت نمایند.

آن دسته از داوطلبانی که واجد شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402 هستند، لازم است فرآیند نام نویسی خود را با استفاده از مدارک ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی در زمان ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی به صورت اینترنتی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور به نشانی sanjeshp.ir به انجام برسانند.

تنها متقاضیان واجد شرایط عمومی و اختصاصی مجاز به ثبت نام در آزمون دستیاری دندانپزشکی می باشند.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402

مرکز سنجش آموزش پزشکی شرایطی را برای داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی تعیین کرده واست که از طریق دفترچه ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402 در اختیار متقاضیان قرار می دهد. علاقه مندانی که قصد دارند نسبت به نام نویسی خود اقدام نمایند، می بایست در اولین گام از ضوابط مذکور اطلاعات لازم را کسب نموده و در صورت احراز آن ها با پرداخت هزینه ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1401، اقدامات لازم را در راستای ثبت نام خود انجام دهند. شرایط عمومی شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی به شرح زیر می باشند.

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان تعیین شده در قانون اساسی
  • دارا بودن تمامی شرایط عمومی متداول در آزمون های مختلف کشور
  • برخورداری از سلامت و توانایی جسمی متناسب با رشته انتخابی
  • نداشتن وابستگی تشکیلاتی به احزاب و گروه های ملحد و محارب و هواداری از آن ها
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • پذیرفتن قانون اساسی و عدم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی ایران
  • نداشتن سوء سابقه کیفری
  • عدم معروفیت به فساد اخلاقی

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402

  • داشتن مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی یا فراغت از تحصیل در رشته دندانپزشکی عمومی تا پایان شهریور ماه 1402 (دانشجویان سال آخر دندانپزشکی عمومی در صورت برخورداری از شرایطی که در ادامه مقاله ذکر شده اند، مجاز به نام نویسی می باشند.)
  • فارغ التحصیلان مقطع دندانپزشکی عمومی می بایست گواهی وضعیت طرح نیروی انسانی (گواهی معافیت یا پایان خدمت قانون خدمت پزشکان یا پیراپزشکان) را حداکثر تا پایان شهریور ماه 1402 ارائه نمایند.
  • فارغ التحصیلان رشته های تخصصی بالینی و Ph.D در رشته های دیگر تخصصی بالینی، در صورت پرداخت شهریه و انجام تمامی تعهدات قانونی منعی برای ورود و ادامه تحصیل در این رشته نخواهند داشت.
  • مشخص بودن وضعیت خدمت نظام وظیفه عمومی از جمله شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی برای آقایان می باشد.
  • ثبت نام در آزمون دستیاری دندانپزشکی دارای شرایط سنی نمی باشد.

توجه داشته باشید که دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی عمومی در صورتی که مشمول شرایط زیر بوده و تحصیلات خود را تا تاریخ 31 شهریور ماه سال 1402 به پایان برسانند، منعی برای ثبت نام در آزمون نخواهند داشت.

  • داوطلبان مشمول آیین نامه “تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی” تنها می توانند یک بار از این تسهیلات برای شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی بهره مند شوند.
  • مشمولان خدمت سربازی که در سنوات قانونی موفق به اتمام تحصیلات خود شده و از نظر قوانین و مقررات نظام وظیفه عمومی مرتکب خطا نشده باشند، می توانند نسبت به ثبت نام خود در این آزمون اقدام نمایند. در صورت قبولی این گروه از شرکت کنندگان، برای آن ها معافیت موقت تحصیلی صادر خواهد شد.
  • مطابق با قانون تسهیل ازدواج جوانان، دانشجویان متاهل آقا و خانم در رشته دندانپزشکی می توانند در این آزمون شرکت کنند. این دسته از داوطلبان در صورت عدم بهره مندی از این تسهیلات در دوره دانشجویی، می توانند حداکثر تا یک سال پس از فراغت از تحصیل از این تسهیلات استفاده کنند. متقاضیان تنها یک نوبت می توانند با استفاده از این تسهیلات در آزمون دستیاری دندانپزشکی شرکت نمایند.
  • دانشجویان دندانپزشکی عمومی در صورتی که به هر دلیل از انجام طرح نیروی انسانی خود معاف هستند، منعی برای ثبت نام نخواهند داشت. این افراد با قبولی در آزمون لازم است گواهی معافیت خود را ارائه نمایند و در غیر این صورت، قبولی آن ها باطل شده و یک دوره از حضور در آزمون دستیاری دندانپزشکی محروم خواهند شد.

چنانچه فرد پذیرفته شده در مدت زمان مقرر ثبت نام خود را به انجام نرساند و یا پس از فرآیند نام نویسی نسبت به آغاز دوره خود اقدام نکند، این امر به منزله انصراف از تحصیل تلقی شده و داوطلب به مدت دو سال از شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی محروم خواهد شد.

هم چنین در صورت انصراف قطعی پس از شروع دوره، علاوه بر دو سال محرومیت از حضور در آزمون دستیاری، متقاضی می بایست هزینه ای را به عنوان غرامت که مبلغ آن از سوی دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی تعیین می گردد، پرداخت نماید.

شرایط استفاده از سهمیه بومی آزمون دستیاری دندانپزشکی 1401

افرادی که  متقاضی استفاده از سهمیه های بومی هستند بایستی دارای یکی از شرایط بند های زیر باشند:

  • متقاضیان بایستی متولد یکی از شهر های استان محل تقاضا بوده و حداقل دو مقطع از مقاطع تحصیلی ابتدائی، راهنمایی، متوسطه یا دانشگاهی را در آن استان گذرانده باشند.
  • داوطلب بایستی حداقل سه مقطع از مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه یا دانشگاهی را در آن استان گذرانده باشند.
  • یکی از والدین و یا همسر شرکت کننده در استان مورد تقاضا سکونت داشته و یا فرد در 5 سال گذشته ساکن یکی از این شهر ها باشد.
  • داوطلب بایستی حداقل به میزان 5 سال سابقه خدمت در مناطق محروم استان مورد تقاضا باشد.
  • شرکت کننده بایستی به میزان حداقل 3 سال سابقه مدیریتی و یا سرپرستی در استان های محروم کشور را داشته باشد.
  • دارای حداقل 6 سال سابقه خدمات مرتبط با مدارک دوره دندان پزشکی عمومی در مناطق محروم را داشته باشند.

سهمیه های آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402

از جمله سهمیه های آزمون دستیاری دندانپزشکی سهمیه های آزاد، مازاد، ایثارگری و بومی می باشد که به اختصار به توضیح هریک پرداخته شده است.

سهمیه آزاد

به افرادی که دارای هیچ یک از سهمیه های رزمندگان، بومی، مازاد و استعداد های درخشان نباشد جزو داوطلبان دارای سهمیه آزاد به شمار می آید.

سهمیه مازاد

این سهمیه به دسته داوطلبانی تعلق می گیرد که جزو دانشجویان استعداد های درخشان بوده وتا معادل 10 درصد از ظرفیت پذیرش سهمیه آزاد را به خود اختصاص می دهد.( سهمیه کادر نیرو های مسلح تا 2.5 برابر ظرفیت کل)

سهمیه رزمندگان و ایثارگران

30 درصد از کل ظرفیت پذیرش در هر رشته به داوطلبان دارای سهمیه رزمندگان و ایثارگران تعلق پیدا می کند.

این دسته از سهمیه ها به افراد زیر تعلق خواهد گرفت:

25 در صد از ظرفیت به رزمندگان و ایثارگران زیر تعلق پیدا می کند
آزاده
جانباز
فرزند و همسر شاهد
مفقود الاثر ها
آزاده و جانباز 25 درصد و بالاتر
خود فرزند رزمنده
5 در صد از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها به رزمندگان و ایثارگران زیر اختصاص پیدا می کند
جانباز کمتر از 25 درصد
فرزند و همسر جانباز کمتر از 25 درصد
همسر و فرزند رزمنده و جهادگر با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها

نکات مهم پیرامون شرایط ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402

متقاضیان علاوه بر رعایت ضوابط بالا جهت نام نویسی در این آزمون از طریق سایت ثبت نام آزمون دستیاری دندانپزشکی، بایستی یک سری از نکات مهم را نیز به خاطر بسپارند که در ادامه این موارد برای شما ذکر شده است.

  • مطابق با قوانین و مقررات مربوطه فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی عمومی در صورتی که با سهمیه استانی در آزمون سراسری پذیرفته شده باشند، مشروط به گذراندن حداقل نیمی از دوره تعهد خود می توانند در آزمون دستیاری دندانپزشکی شرکت نمایند. توجه داشته باشید که تنها ورودی های سال 93 و پیش از آن، مشمول این محدودیت می باشند.
  • گواهی پایان خدمت دوره خدمت پزشکان و پیراپزشکان می بایست مورد تایید معاونت های توسعه، بهداشت، درمان یا آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ذیربط رسیده باشد و بدیهی است گواهی صادره از سوی شبکه های بهداشت و درمان یا سازمان نظام پزشکی قابل قبول نمی باشد. این دسته از داوطلبان در صورت قبولی باید گواهی پایان طرح خود را ارائه نمایند چرا که در غیر این صورت، قبولی آن ها باطل خواهد شد.
  • دستیاران شهریه پرداز در صورت انصراف، علاوه بر دو سال محرومیت از شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی، مکلف به پرداخت شهریه کامل همان سال می باشند.
  • بازنشستگان یا داوطلبانی که با احتساب دوره تحصیل در سن بازنشستگی قرار می گیرند، در صورت قبولی موظف به پرداخت شهریه بوده و پذیرش آن ها به صورت “شهریه پرداز” صورت می پذیرد.

پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه، شرکت کنندگانی که موفق به کسب حداقل 50 درصد نمره آزمون شده باشند، مجاز به انتخاب رشته آزمون دستیاری دندانپزشکی 1402 هستند و می بایست در مدت زمان تعیین شده با مراجعه به سایت sanjeshp.ir، فرآیند انتخاب رشته خود را آغاز نمایند. به منظور آگاهی از زمان و نحوه انتخاب رشته آزمون دستیاری دندانپزشکی می توانید روی لینک مرتبط با آن کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1- آیا دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی می توانند در آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲ شرکت کنند؟

دانشجویان سال آخر رشته دندانپزشکی عمومی در صورتی که مشمول شرایط موجود در این مقاله بوده و تحصیلات خود را تا تاریخ 31 شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به پایان برسانند، منعی برای ثبت نام در آزمون نخواهند داشت.

2- چگونه می توان در آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲ ثبت نام نمود؟

ثبت نام در این آزمون به صورت اینترنتی از طریق سایت sanjeshp.ir انجام می پذیرد.

3- در چه صورت داوطلب به مدت 2 سال از شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲ محروم می شود؟

چنانچه فرد پذیرفته شده در مدت زمان مقرر ثبت نام خود را به انجام نرساند، به مدت 2 سال از شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی محروم خواهد شد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. فائزه

    با سلام.
    میشه بعد از گذراندن چندماه از طرح ازمون شرکت کنیم و بقیه طرح بعد از گذراندن دوره تخصص انجام بشه؟ یا اینکه حتما باید طرح تموم بشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، در صورت دارا بودن شرایط و موافقت دانشگاه، با اتمام نیمی از زمان طرح مجاز به شرکت در آزمون دستیاری خواهید بود.

مشاوره دکتری پیج دکتری