خانه مشاوره تحصیلی شرایط پذیرش جذب اختصاصی آزمون قضاوت

شرایط پذیرش جذب اختصاصی آزمون قضاوت

شرایط پذیرش جذب اختصاصی آزمون تصدی منصب قضا 99
شرایط پذیرش جذب اختصاصی آزمون قضاوت 99
قوه قضائیه هر ساله از دو طریق جذب عمومی و اختصاصی اقدام به استخدام نیرو برای تصدی منصب قضا می نماید. جذب عمومی از طریق برگزاری آزمون های کتبی و مصاحبه شفاهی صورت می گیرد که برای داوطلبان حوزوی و دانشگاهی به صورت مجزا و با شرایط متفاوت برگزار می شود، در حالیکه داوطلبان برای پذیرش از طریق جذب اختصاصی نیازی به شرکت در آزمون ندارند. در این مطلب به شرایط لازم جهت شرکت در جذب اختصاصی آزمون قضاوت می پردازیم.

آن دسته از داوطلبان دانشگاهی که در دوره های تحصیلی مجازی، غیر حضوری، نیمه حضوری و الکترونیکی تحصیل کرده اند نمی توانند در ثبت نام جذب اختصاصی تصدی منصب قضا شرکت نمایند. توجه داشته باشید که برای دوره های نوبت دوم و آموزش محور منعی جهت نام نویسی وجود ندارد.

شرایط جذب اختصاصی آزمون قضاوت 99

جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضا از 10 تیر ماه 99 آغاز می شود و داوطلبانی که شرایط شرکت در این پذیرش را دارا می باشند می بایست جهت ثبت نام در زمان مقرر به ” سامانه جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضا “ به نشانی qazahrm.ir مراجعه نمایند. اما چه کسانی می توانند از فرصت جذب اختصاصی استفاده کنند و شرایط نام نویسی در جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضا چیست؟

جذب اختصاصی از میان دو گروه داوطلبان دانشگاهی و داوطلبان حوزوی صورت می گیرد. داوطلبان لازم است تا علاوه بر داشتن شرایط عمومی شرکت در پذیرش جذب اختصاصی تصدی منصب قضا، شرایطی را که برای هر یک از گروه های داوطلبان دانشگاهی و داوطلبان حوزوی به صورت مجزا از یکدیگر تعریف شده است، نیز دارا باشند.

شرایط عمومی جذب اختصاصی داوطلبان تصدی منصب قضا

داوطلبان حوزوی و دانشگاهی برای پذیرش در جذب اختصاصی  آزمون قضاوت، در وهله اول لازم است تا شرایط عمومی زیر را داشته باشند:

  • دارای تابعیت اصلی ایران باشند.
  • معتقد و ملتزم به دین اسلام، ایمان و عدالت باشند.
  • داوطلبان می بایست به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصل ولایت فقیه پایبند باشند، همچنین هیچ گونه وابستگی تشکیلاتی و هواداری از احزاب و گروه های غیر قانونی نداشته باشند. (مگر در صورت احراز توبه)
  • طهارت مولد
  • دارا بودن سلامت جسمی، روانی و شخصیتی لازم برای انجام کارهای قضایی
  • متقاضیان نباید هیچ گونه سابقه کیفری موثر داشته باشند.
  • داوطلبان باید دارای حسن شهرت، اخلاق و امانت داری باشند.
  • نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، روان گردان و دخانیات
  • دارا بودن کارت پایان خدمت سربازی یا برخورداری از معافیت های قانونی و یا نداشتن غیبت در خصوص مشمولان (برای آقایان)
  • داشتن حداقل 22 سال و حداکثر 40 سال تمام در روز ثبت نام

شرایط اختصاصی داوطلبان دانشگاهی برای جذب اختصاصی تصدی منصب قضا

داوطلبان حوزوی و دانشگاهی علاوه بر شرایط عمومی که در فوق بیان شد، هر یک باید شرایط اختصاصی که برای آن ها مقرر شده را نیز دارا باشند. در این بخش به شرایط اختصاصی داوطلبان دانشگاهی می پردازیم و در بخش بعدی شرایط را برای داوطلبان حوزوی بیان خواهیم نمود.

داوطلبان دارای مدارک دانشگاهی در صورتی که دانشگاه محل تحصیل آن ها در گروه دانشگاه های زیر قرار بگیرد می توانند در مصاحبه علمی جذب اختصاصی شرکت نمایند.

  • دانشگاه های گروه اول: دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تهران، پردیس فارابی دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی (ره)، دانشگاه شیراز، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم قضایی، دانشگاه مفید قم، دانشگاه قم.
  • دانشگاه های گروه دوم: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، دانشگاه کاشان، دانشگاه تبریز، دانشگاه شاهد، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه مازندران (بابلسر)، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه خوارزمی تهران، دانشگاه شهید مطهری، دانشگاه گیلان، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه الزهرا، دانشگاه مذاهب اسلامی.

در مورد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی توجه داشته باشید که تنها واحد واقع در تهران این دانشگاه، در گروه بندی جای دارد و واحدهای علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در سایر شهرستان ها در این گروه قرار نمی گیرند، حتی اگر مدرک تحصیلی ایشان از واحد علوم و تحقیقات تهران صادر شده باشد.

9 گروه واجد شرایط شرکت در مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا

آن دسته از داوطلبانی که در هر یک از گروه های زیر قرار داشته باشند می توانند بدون شرکت در آزمون و به طور مستقیم در مصاحبه علمی جذب اختصاصی تصدی منصب قضا شرکت نمایند.

  • فارغ التحصیلان کارشناسی حقوق با حداقل معدل 16 از دانشگاه های گروه اول
  • فارغ التحصیلان کارشناسی حقوق با حداقل معدل 17 از دانشگاه های گروه دوم
  • آن دسته از دانش آموختگان کارشناسی ارشد حقوق در هر یک از گرایش ها که با حداقل معدل 16 از دانشگاه های گروه اول فارغ التحصیل شده اند، توجه داشته باشید شرط دیگر برای این از دسته از داوطلبان این است که دارای مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق یا الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی باشند.
  • دانش آموختگان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق در هر یک از گرایش ها در دانشگاه های گروه اول که دارای حداقل معدل 16 باشند.
  • آن دسته از داوطلبان دارای مدرک کارشناسی حقوق که در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته هر یک از گرایش ها از دانشگاه های گروه دوم و با داشتن حداقل معدل 17 فارغ التحصیل شده باشند.
  • فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته معارف اسلامی و حقوق با داشتن حداقل معدل 17 در هر یک از گرایش ها از دانشگاه های گروه دوم.
  • آن دسته از دانشجویان و دانش آموختگان دکتری تخصصی در هر یک از رشته های حقوق، فقه و حقوق و رشته الهیات با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی، به شرطی که مدرک کارشناسی داوطلبان مذکور نیز در یکی از رشته های نام برده باشد.
  • افرادی که رتبه های اول تا دهم آزمون وکالت کانون های استانی و رتبه های اول تا پنجاهم آزمون سراسری مرکز امور مشاوران و وکلای قوه قضائیه و آزمون وکالت کانون مرکز را کسب کرده اند با تایید مراجع مربوطه می توانند از این امتیاز برخوردار شوند.
  • وکیلان و مشاوران پایه یک دادگستری، به شرط داشتن پنج سال سابقه کار متوالی و موثر به عنوان وکیل یا مشاور پایه یک دادگستری و با تایید کانون یا مرکز مربوطه.

داوطلبانی که مشمول دو بند آخر از بندهای ذکر شده در بالا می باشند توجه داشته باشند که داشتن تاییدیه از مراجع مربوطه و ارائه آن برای شرکت و حضور در مصاحبه علمی ضروری است، در غیر این صورت داوطلب حق شرکت در جلسه مصاحبه را نخواهد داشت.

شرایط اختصاصی داوطلبان حوزوی برای جذب اختصاصی تصدی منصب قضا

آن دسته از داوطلبانی که دارای مدرک تحصیلی حوزوی و یا حوزوی و دانشگاهی (به صورت هم زمان) می باشند، در صورتی که عضو هر یک از 4 گروه زیر باشند می توانند در مصاحبه علمی جذب اختصاصی شرکت نمایند.

  1. دانش آموختگان سطح دو با حداقل معدل 16 (ویژه آقایان)
  2. دانش آموختگان سطح دو در گرایش حقوق و قضا اسلامی، با شرط داشتن حداقل معدل 16
  3. دانش آموختگان سطح سه در گرایش های فقه و اصول و یا حقوق و قضا اسلامی
  4. دانش آموختگان سطح چهار در گرایش های فقه و اصول و یا حقوق و قضا اسلامی
  5. دانش آموختگان مدرسه فقه القضاء قم با حداقل معدل 16
  6. دانش آموختگان رشته تخصصی فقه و حقوق حوزه علمیه خراسان با حداقل معدل 16

در گروه های بالا منظور از دانش آموخته فردی است که دارای مدرک علمی معتبر از مراجع ذیصلاح باشد. توجه داشته باشید که فرم ارزیابی و مدرک استخدامی جایگزین مدرک تحصیلی نیستند و مورد قبول واقع نمی شوند.

دانش آموختگان سطح 3 و 4 توجه داشته باشند که دارا بودن مدرک علمی معتبر برای آن ها الزامی است و صرفا ارائه گواهی اتمام پایه بدون ارائه پایان نامه کافی نمی باشد.

در صورتی که شرایط مذکور در این مطلب را دارا باشید می بایست بدون شرکت در آزمون به طور مستقیم در مصاحبه آزمون قضاوت شرکت نمایید. آن دسته از متقاضیان تصدی منصب قضا که شرایط جذب اختصاصی را دارا نمی باشند می توانند با  ثبت نام آزمون قضاوت در جذب عمومی تصدی منصب قضا که از طریق برگزاری آزمون های کتبی و مصاحبه شفاهی صورت می گیرد شرکت کنند. آزمون ها و مراحل گزینش جذب عمومی نیز برای داوطلبان حوزوی و دانشگاهی به صورت متفاوت از یکدیگر برگزار می شود که در مطالب شرایط ثبت نام آزمون قضاوت و ثبت نام آزمون قضاوت به طور کامل به آن ها پرداخته ایم. شما عزیزان جهت آگاهی از هر یک از موارد فوق می توانید روی لینک آن ها کلیک کنید.


سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره