خانه مشاوره تحصیلی بهترین آزمون های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۲

بهترین آزمون های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۲

مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1402
بهترین آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1402

همواره یکی از دغدغه های دائمی دانش آموزان کنکوری انتخاب موسسه ای برتر جهت ارائه خدمات در زمینه جزوات آموزشی و آزمون های آزمایشی است که همزمان تمام نکات استاندارد را دارا باشد. همان طور که می دانید همواره اسامی بسیاری از این موسسات کنکور برای برگزاری آزمون های آزمایشی به چشم می خورد که ممکن است داوطلب را دچار سردرگمی کند. 

در همین راستا این سوال برای دانش آموزان کنکوری پیش می آید که کدام موسسه می تواند در جهت ارائه خدمات مناسب تر باشد؟ یا ویژگی های مثبت و منفی هر کدام از این آزمون ها چیست؟ در ادامه این مطلب نیز به معرفی چند نمونه از آزمون های آزمایشی معروف پرداخته ایم که در نهایت شما می توانید با مقایسه آن ها، بهترین آزمون شبیه ساز کنکور سراسری 1401 را برای خود انتخاب نمایید.

بیشترین جامعه آماری آزمون های شبیه ساز کنکور متعلق به موسسه قلم چی و پس از آن گزینه دو می باشد.

معرفی انواع آزمون های شبیه ساز کنکور سراسری 1402

کنکور آزمایشی همانطور که از اسمش پیداست، آزمونی شبیه سازی شده به کنکور سراسری است که پیش از زمان برگزاری کنکور سراسری برپا می گردد. این آزمون ها علاوه بر محک زدن تسلط فرد در مطالب درسی و آماده سازی او برای تست زنی در زمان بندی مشخص، به متقاضی کمک می کنند تا زودتر با شرایط کنکور آشنا شود و در جهت کاهش استرس اضطراب، به محیط فیزیکی آزمون بیشتر عادت کند.

معیارهای مختلفی برای سنجش یک آزمون استاندارد وجود دارد که در ادامه برخی از این موارد شرح داده شده اند.

  • کیفیت سوالات مطرح شده
  • زمان بندی پاسخگویی به سوالات مطابق با دفترچه آزمون سراسری
  • تعداد سوالات مطرح شده در هر درس
  • شمار داوطلبان شرکت کننده در آزمون آزمایشی
  • بودجه بندی دروس مورد آزمون متناسب با فاصله زمانی در نظر گرفته شده بین آزمون ها

آزمون های آزمایشی شرکت تعاونی سنجش

آزمون های سنجش را می توان مشابه ترین آزمون به کنکور سراسری دانست. نسبت به سایر آزمون ها، می توان گفت شرکت تعاونی سنجش دارای سوالات استاندارد تری بوده و جامعه آماری آن هم در هنگام برگزاری آزمون های جامع، بیشتر از سایرین است.

علت متغیر بودن تعداد شرکت کنندگان آزمون های سنجش، فراهم بودن امکان ثبت نام مرحله ای آن می باشد. از همین رو اکثریت داوطلبان کنکور، در 3 آزمون آخر آن که جامع هستند، شرکت می نمایند تا در تمامی مباحث مورد سنجش قرار گیرند. فرآیند نام نویسی در آزمون های آزمایشی شرکت تعاون خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور، هم به صورت فردی و هم از طریق مدارس صورت می پذیرد.

آزمون های آزمایشی قلم چی

کانون قلم چی را می توان جزو معروف ترین موسسات در سراسر کشور دانست چرا که با ارائه امکانات کنکوری مناسب از دیرباز مورد توجه دانش آموزان در پایه های مختلف بوده است.

هر مرحله از آزمون های قلم چی به فاصله دو هفته از یکدیگر برگزار می شوند و در این مدت دانش آموزان فرصت دارند خود را برای آزمون بعدی آماده سازند. کانون قلم چی برای هر مرحله از آزمون های شبیه ساز کنکوری، یک برنامه راهبردی مطابق با سال تحصیلی دانش آموزان تهیه نموده و در آن، مباحث لازمی که داوطلب باید برای هر آزمون مطالعه کند را بیان کرده است که این مواد آزمون با توجه به پیشروی دانش آموزان در مدارس بوده و گاهی نیز کندتر از آن می باشند.

نکته قابل توجه دیگر، پشتیبان هایی هستند که کانون در اختیار هر داوطلب قرار می دهد تا روند مطالعاتی و آزمون وی را کنترل کنند. این پشتیبان ها موظفند برای هر دانش آموز زمانی را اختصاص دهند تا با بررسی کارنامه هر آزمون، نقاط قوت و ضعف آن ها را شناسایی نمایند. 

در آخر لازم به ذکر است که موسسه قلم چی، دانش آموزان سخت کوشی را که از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند، تحت شرایط بورسیه پذیرش می کند. همچنین داوطلبان پایه‌ های ششم، هفتم، هشتم، نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم که دارای معدل بالای 18 باشند و متقاضیان یازدهم و دوازدهم هنرستان که معدل سال گذشته آن ها بالای 17 بوده است، می توانند مشمول بورسیه کانون شوند.

آزمون های آزمایشی گزینه دو

آزمون های گزینه دو، هر سه هفته یک بار برگزار شده و شامل برخی امکانات جانبی مانند آزمون های آنلاین و خدمات مشاوره ای می باشند. اما استفاده از این خدمات جانبی، تنها با ثبت نام در آزمون ها امکان پذیر است. همچنین امکان ثبت نام مرحله ای در این موسسه وجود ندارد.

جامعه آماری گزینه دو نیز از تعداد خوبی برخوردار بوده اما در مقایسه با قلم چی معمولا کمتر است. می توان گفت سوالات این آزمون ها، دشوارتر از کنکور سراسری است. زیرا برخی معتقدند که هرچه سوالات سخت بیشتری حل شود، مهارت داوطلب بیشتر شده و مسلما از عهده سوالات آسان تر هم برخواهد آمد.

اما می توان گفت که این نظریه برای همه داوطلبان صدق نمی کند. ممکن است حل سوالات دشوار به طور مداوم، سطح توقع دانش آموزان از کنکور را به حدی افزایش دهد که در مواجهه با پرسش های آسان دچار مشکل شوند. چرا که این افراد به حل سوالات دشوار عادت کرده و از آسانی زیاد سوالات ممکن است دچار خطا شوند.

گزینه دو هم، مانند قلم چی برنامه ای در اختیار داوطلبان قرار می دهد تا بدانند برای هر آزمون باید چه مباحثی و با چه حجمی را مطالعه کنند. این برنامه در گزینه دو، تحت عنوان “محدوده بندی آزمون” شناخته می شود که به صورت اینترنتی از سایت رسمی این موسسه قابل دریافت است.

آزمون های آزمایشی گاج

گاج که کتاب های آن بسیار معروفند، در سال های اخیر اقدام به برگزاری آزمون های شبیه ساز کنکور نموده و طبیعتا تعداد شرکت کنندگان آن نسبت به دو موسسه فوق، کمتر است. اما در رابطه با سطح پرسش ها می توان گفت که آزمون این موسسه شامل 20 الی 30 درصد سوالات آسان، 40 الی 60 درصد متوسط و 20 الی 30 درصد سخت می شود.

گاج هم برای شرکت کنندگان این آزمون، برنامه ای در نظر گرفته است که به موجب آن، متقاضیان بدانند چه مباحثی را باید برای هر آزمون مطالعه کنند. آزمون های گاج به فاصله دو هفته از یکدیگر برگزار می شوند و فرصت مناسبی برای آمادگی داوطلب در هر آزمون فراهم می آورد.

کارنامه هر مرحله در همان روز منتشر می شود و دانش آموزان می توانند علاوه بر پاسخ های تستی، حل تشریحی سوالات آزمون را نیز مشاهده کنند و به تبع، تسلط خود را در حل سوالات افزایش دهند.

آزمون های آزمایشی مبتکران و واله

ممکن است به سبب انتشار کتب درسی مبتکران و واله با اسم این دو موسسه آشنا باشید اما ندانید که علاوه بر انتشار کتاب های کمک آموزشی، جزو مراکز برگزار کننده آزمون های آزمایشی نیز هستند. این دو آزمون نسبت به کنکور آزمایشی موسسات دیگر که در متن فوق ذکر کردیم، کمتر شناخته شده اند و جامعه آماری زیادی ندارند.

در نظر داشته باشید که دانش آموزان جهت کسب آگاهی نسبت به تاریخ برگزاری آزمون ها و مباحث امتحانی هر کدام، می توانند به سایت رسمی موسسه مورد نظر مراجعه کرده و برنامه مخصوص هر کدام را دریافت نمایند.

مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1402

نقاط قوت و ضعف آزمون های آزمایشی
مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1402

مطمئنا هر یک از موسسات برگزار کننده آزمون های آزمایشی دارای مزایا و معایبی هستند. از همین رو نمی توان تنها با در نظر گرفتن سابقه درخشان آن ها بیان نمود که کدام یک مطلقا خوب و کدام یک مطلقا نامناسب است. چرا که شرایط و معیارهای هر داوطلب برای انتخاب و شرکت در آزمون های شبیه ساز متفاوت می باشد.

در ادامه نکات مثبت و منفی هر کدام از آزمون های آزمایشی موسسات مذکور را بیان کرده ایم که در نهایت شما می توانید با بررسی آن ها، شخصا آزمون مناسب خود را انتخاب نمایید.

ویژگی های آزمون های آزمایشی کنکور سراسری 1402
نام آزموننکات مثبتنکات منفی
آزمون های سنجش
  • مشابهت سوالات به آزمون سراسری
  • استانداردترین سوالات
  • هزینه مناسب
  • امکان ثبت نام مرحله ای
  • نزدیکی نمرات و رتبه مکتسبه داوطلبان به آزمون سراسری
  • بسیار آسان بودن سوالات در آزمون های ابتدایی
آزمون های قلم چی
  • فاصله بین آزمون ها
  • جامعه آماری بالایی دارد که باعث می شود ارزیابی شرکت کنندگان دقیق تر باشد.
  • شرایط بورسیه برای دانش آموزان سخت کوش و معدل بالا فراهم است.
  • فاصله بین آزمون ها همان قدر که برای عده ای مزیت محسوب می شود، برای عده ای نا مناسب می باشد. چرا که برخی از دانش آموزان در حال تحصیل ممکن است به علت حجم بالای دروس، موفق به مطالعه تمام مباحث آزمون، طی دو هفته نشوند.
  • سوالاتی که طرح می شود چندان تشابهی به سوالات آزمون سراسری نداشته و ممکن است ذهنیت داوطلبان را نسبت به کنکور تغییر دهد.
  • هزینه ای که قلم چی برای آزمون ها و خدماتش دریافت می کند، به نسبت سایر مراکز بیشتر است.

به طور کلی این آزمون، بیشتر برای افرادی مناسب است که از مدرسه فارغ التحصیل شده و یک سال فرصت مطالعه کنکوری دارند.

آزمون های گزینه دو
  • برنامه ریزی های منظم
  • مشاوره های آنلاین و هوشمند
  • شباهت سوالات با آزمون سراسری
  • هزینه مناسب
  • فیلم ها و جزوات آموزشی
  • جامعه آماری مناسب اما کمتر، نسبت به قلم چی
  • ضعف در برخی قسمت های محدوده بندی آزمون ها
آزمون های گاج
  • طرح سوالات استاندارد مخصوصا برای دروس عمومی
  • هزینه مناسب
  • برنامه ریزی اصولی و مطلوب
  • طرح سوال از مباحثی که در کنکور از اهمیت بالایی برخوردار نیستند.
  • جامعه آماری کم به علت سابقه کاری کمتر نسبت به گزینه دو و قلم چی

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی کنکور سراسری 1402

همان طور که ذکر شد، متقاضیانی که می خواهند نسبت به ثبت نام کنکور سراسری 1402 اقدام نمایند، همواره به دنبال بهترین منابع کنکور و آزمون هایی استاندارد هستند تا علاوه بر داشتن تسلط بر روی مباحث مورد امتحان، با نحوه طراحی سوالات کنکور نیز آشنایی داشته باشند. در نتیجه داوطلبان می توانند با در نظر گرفتن شرایط خود، متناسب ترین آزمون شبیه ساز کنکور سراسری را انتخاب نمایند که در ادامه برخی از این معیار های مهم در انتخاب آزمون ذکر شده اند.

دانش آموز باید سطح علمی خود را همواره در نظر بگیرد و در آزمونی شرکت کند که به طور مناسب توانایی وی را سنجش قرار گیرد. آزمون نه باید بیش از حد سخت و پیچیده باشد که فرد با وجود مطالعه بسیار، نتواند پاسخگوی سوالات آن باشد و نه باید بیش از حد آسان باشد و دانش آموز را دچار اعتماد به نفس کاذب کند.

در نتیجه متقاضیان باید در مرحله اول، آزمونی را گزینش کنند که علاوه بر داشتن جامعه آماری مناسب، دارای کیفیت و سطحی استاندارد در نحوه طراحی سوالات باشد و پرسش های سخت، آسان و متوسط را با توزیع مناسبی در آزمون جای بدهد.

همچنین طراح سوالان این آزمون های آزمایشی باید در پیش بینی سوالات احتمالی در کنکور سال آینده نیز مهارت داشته باشد و همواره از مباحثی مهم به نحوی پرسش طراحی کند که علاوه بر جدید بودن و پرهیز از درج سوالات تکراری، فرد با تمام جنبه های سوال آشنا شود. چرا که تطبیق حداکثری سوالات آزمون آزمایشی با پرسش های کنکور سراسری، فاکتوری است که بسیاری از دانش آموزان به دنبال آن هستند.

نکته مهم دیگر در رابطه با برنامه ریزی کنکور بر اساس بودجه بندی آزمون است. این برنامه ریزی ها می بایست به طور معقول و منسجم چیده شده باشند و دانش آموز را دچار سردرگمی نکنند. آزمون های آزمایشی می بایست در بازه زمانی معقول برگزار شوند تا فرد به میزان لازم در مباحث مختلف تسلط پیدا نماید.

بهتر است موسسه برگزار کننده آزمون، کارنامه افراد را در سریع ترین زمان در اختیارشان قرار دهد تا داوطلبان در زمانی که دارای بیشترین تسلط بر روی مبحث مورد نظر خود هستند، با نقاط ضعف و قوت خود آشنا شوند و به تحلیل پاسخ ها بپردازند.

از دیگر نکات می توان به میزان هزینه آزمون های این موسسات اشاره کرد. متقاضیان بهتر است در آزمونی ثبت نام نمایند که علاوه بر برگزاری آزمون های استاندارد، خدمات مختلف مانند کتاب های کمک آموزشی و پشتیبانی دائم را نیز ارائه دهد.

انتخاب آزمونی جامع و خوب به خود داوطلب بستگی دارد چرا که هر شخص، خود را بهتر از دیگران می شناسد و می داند کدام برنامه ریزی به نفع وی می باشد. در نتیجه سعی کنید با در نظر گرفتن جنبه های مختلف دورانی که سپری می کنید و همچنین مواردی که ذکر شد، آزمونی متناسب را انتخاب نمایید.

می توان گفت یک آزمون مطلقا نمی تواند مشابه کنکور باشد. چرا که کنکور سراسری با وجود برگزاری هر ساله یک راز سربسته است که هیچ کس نمی تواند میزان سختی و آسانی آن را حدس بزند. آزمون های شبیه ساز کنکور هم تنها به منظور آشنایی داوطلبان با نمونه سوالات و نحوه طرح سوال از هر مبحث، برگزار شده و داوطلبان با تجربه نمودن آن ها، می توانند مهارت خود را در تست زنی افزایش دهند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سوالات آزمون سراسری می توانید بر روی لینک 21 روش تست زنی در کنکور کلیک نمایید.

 

سوالات متداول

1- چه موسساتی آزمون های شبیه ساز کنکور سراسری ۱۴۰۲ را برگزار می نمایند؟

در این مقاله اسامی موسسات برتری که آزمون آزمایشی برگزار می کنند، ذکر شده است.

2- جامعه آماری بالا در آزمون های آزمایشی کنکور سراسری به چه معناست؟

هر چقدر جامعه آماری بیشتر باشد، فرد با تعداد شرکت کنندگان بیشتری مقایسه می شود.

3- چگونه می توان در آزمون های شبیه ساز کنکور سراسری ثبت نام نمود؟

ثبت نام در آزمون آزمایشی هر موسسه از طریق سایت اختصاصی آن صورت می گیرد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره