خانه بلاگ انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ | زمان و مشاوره انتخاب رشته

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ | زمان و مشاوره انتخاب رشته

نحوه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

 انتخاب رشته کنکور می تواند یکی از حساس ترین مراحل زندگی فرد باشد که آینده ی تحصیلی و شغلی وی را رقم می زند. هر چه انتخاب رشته دقیق تر و متناسب با توانمندی های داوطلب باشد، احتمال موفقیت در آینده بیشتر خواهد بود. متقاضیان می بایست پیش از فرارسیدن مهلت انتخاب رشته کنکور فرآیند انتخاب رشته خود را از طریق درج کدرشته محل های مورد نظر به انجام رسانند.

برای انجام یک انتخاب رشته اصولی متقاضی باید در مورد رشته ها و دانشگاه های مختلف تحقیق نموده و با بهره گیری از مشاوره انتخاب رشته کنکور و همچنین بررسی دقیق مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور، اقدام به ثبت کد رشته ها در فرم مربوطه نماید.

انتخاب رشته کنکور 1402 از 31 مرداد آغاز و تا 4 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

زمان انتخاب رشته کنکور 1402

مدتی پس از اعلام نتایج اولیه کنکور، دفترچه انتخاب رشته حاوی اطلاعات، کدرشته محل ها و جزئیات لازم نیز منتشر و پس از آن فرآیند انتخاب رشته آغاز می شود. برای جلوگیری از بروز اشتباه در انتخاب رشته، لازم است این دفترچه و مندرجات آن را را با دقت مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که با وجود برگزاری دو نوبت آزمون، انتخاب رشته داوطلبان کنکور دی و تیر ماه ۱۴۰۲ به صورت هم زمان انجام می شود.

سازمان سنجش در اسفند ماه سال گذشته نتایج آزمون دی و در تاریخ 20 مرداد ماه ۱۴۰۲ نمره آزمون کتبی داوطلبان کنکور تیر را منتشر کرده و پس از آن کارنامه نهایی شامل رتبه و تراز کنکور داوطلبان را منتشر شد.

دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 روز شنبه 28 مرداد ماه منتشر شد و مهلت انتخاب رشته از 31 مرداد تا 4 شهریور ماه می باشد. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوطه، در کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره عضو شوید.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ 

داوطلبانی که با مشاهده کارنامه کنکور موفق به کسب وضعیت مجاز به انتخاب رشته شده اند، باید پس از استخراج کدرشته محل های مورد نظر خود از دفترچه و تعیین چینش آن ها جهت ثبت در فرم انتخاب رشته اقدام نمایند. متقاضیان برای انجام این فرآیند می بایست در زمان انتخاب رشته کنکور به سایت سازمان سنجش مراجعه و مطابق دستور العمل زیر اقدام نمایند.

  • وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوید و روی مستطیل “سراسری” کلیک کنید.

مرحله اول انتخاب رشته کنکور سراسری

  • بر روی لینک “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲” کلیک کنید.

مرحله دوم انتخاب رشته کنکور سراسری

  • نکات مطرح شده در صفحه را مطالعه نموده و تیک جمله “اطلاعیه های دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 را مطالعه نموده ام” را فعال کرده و سپس انتخاب گزینه “تایید و ادامه-گام بعدی” را بفشارید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور سراسری

  • در مرحله بعد با انتخاب یکی از سه روش زیر، وارد سیستم شوید.
  1. سریال ثبت نام + شماره شناسنامه + عبارت امنیتی
  2. شماره پرونده + کد ملی + سریال شناسنامه + عبارت امنیتی
  3. شماره رهگیری ثبت نام + کد ملی + عبارت امنیتی

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور سراسری

  • حال یک فرم پیش روی شما قرار می گیرد که باید آن را تکمیل کنید و با فشردن کلید “تایید و ادامه” وارد مرحله بعدی شوید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور سراسری

  • در این صفحه می توانید کد رشته ها را بر حسب اولویت وارد کنید و فرایند انتخاب رشته را تکمیل نمایید.
  • در حال حاضر، انتخاب رشته ی رشته های پرطرفدار پزشکی، دام پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه آزاد نیز برخلاف سال های گذشته از طریق سایت سازمان سنجش انجام می شود.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۲، دفترچه انتخاب رشته کنکور، بر سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. داوطلبان باید این دفترچه را با دقت مطالعه نمایند تا در فرایند انتخاب رشته با مشکل مواجه نشوند.

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته

زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور 28 مرداد ماه بود و مهلت انتخاب رشته از 31 مرداد تا 4 شهربور ماه می باشد.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته

همان طور که پیش تر اشاره شد، دفترچه انتخاب رشته شامل اطلاعات بسیار مهمی برای داوطلبان است که لازم است به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و مطالعه شود. به طور کلی دفترچه مورد بحث شامل بخش های زیر می باشد

  • فصل اول شامل راهنمای عملی انتخاب رشته، آشنایی با مقررات انتخاب رشته از جمله تاثیر سهمیه های کنکور
  • فصل دوم شامل جدول رشته های تحصیلی، ظرفیت پذیرش، نوع پذیرش و نمونه فرم انتخاب رشته
  • فصل سوم تحت عنوان “پیوست ها”، به صورت جداگانه منتشر می شود. شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی نیز در این فصل ذکر گردیده است.

در ادامه لینک فعال دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ و کنکور 1401 ارائه شده است.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور نتایج اولیه شامل اطلاعات مهمی است که عدم درک درست این اطلاعات، می تواند اشتباهات جبران ناپذیر در انتخاب رشته را رقم بزند. کارنامه اولیه کنکور شامل چهار بخش است که در ادامه به هر یک از آن ها پرداخته شده است.

اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

در این قسمت شما اطلاعات فردی و تحصیلی خود را مشاهده می کنید. هم چنین سهمیه های کنکور اعمال شده از جمله سهمیه مناطق، در این بخش مشخص می شود. اگر هر یک از اطلاعات این قسمت دارای نواقص یا اشتباهاتی است، حتما جهت رفع آن اقدام نمایید. برای اطلاع از نحوه ی گزارش نواقص بر لینک نحوه ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش کلیک نمایید.

اعلام علاقه مندی بر اساس تقاضانامه

این قسمت شامل یک جدول با سه ستون است.

  • غیر انتفاعی، پیام نور: افرادی که مایل به ثبت نام در این دوره ها هستند باید در زمان ثبت نام کنکور علاقه مندی خود را اعلام کنند. اما در صورتی که در زمان ثبت نام به هر دلیلی نسبت به این مورد اقدام نکرده اید، بعد از انتشار کارنامه اولیه با خرید کارت اعتباری مخصوص رشته های پیام نور و غیرانتفاعی، علاقه مندی خود را ثبت کنید.
  • کارمندی: مختص داوطلبان دارای سهمیه کارمندی که برای اطلاع از میزان تاثیر سهمیه کارمندی در کنکور می توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید.
  • بهیار: مختص داوطلبان دارای سهمیه بهیاری

وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف

در این قسمت شما متوجه می شوید که در کدام یک از دوره ها، مجاز به انتخاب رشته شده اید. در هنگام انتخاب رشته تنها حق انتخاب کدرشته های دوره هایی که در آن ها مجاز شده اید را دارید.

رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز در دوره های روزانه و نوبت دوم

جدول موجود در این بخش شامل مهم ترین قسمت کارنامه یعنی رتبه کل در سهمیه نهایی است. در انتخاب رشته، معیار اصلی سنجش همین رتبه است و افراد بر اساس رتبه در سهمیه نهایی با یکدیگر مقایسه می شوند. رتبه کشوری، رتبه واقعی شما در کل کشور بدون اعمال سهمیه است. این رتبه استفاده ی چندانی ندارد. اگر به دنبال پاسخ جزئیات سوال رتبه در سهمیه چیست، هستید، به لینک ارائه شده مراجعه کنید.

کد دسترسی برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد

این کد برای کسانی است که می خواهند در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد نیز شرکت کنند. متقاضیان می بایست در سایت دانشگاه آزاد با وارد کردن این کد در محل مربوطه اقدام به انتخاب رشته نمایند.

سهمیه های مختلف در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

سهمیه های کنکور که همیشه بحث و جنجال پیرامون آن زیاد بوده است، تاثیرات قابل توجهی بر رتبه قبولی کنکور و انتخاب رشته می گذارد. در ادامه به این سهمیه ها و میزان تاثیرشان پرداخته شده است.

سهمیه مناطق

این سهمیه از تمامی سهمیه های دیگر، مشمولین بیشتری را به خود اختصاص می دهد. از آنجا که محصلان شهرهای مختلف کشور از امکانات برابری جهت تحصیل برخوردار نیستند، با تاثیر سهمیه مناطق در کنکور کوشش شده است که این نابرابری تا حدی جبران شود. سهمیه مناطق به سه دسته تقسیم می شود.

  • منطقه 1: مراکز استان ها و شهر های بزرگ و پیشرفته دارای سهمیه منطقه 1 هستند.
  • منطقه 2: شهر های نیمه پیشرفته دارای سهمیه منطقه 2 هستند.
  • منطقه 3: شهر های دارای کمترین امکانات آموزشی، دارای سهمیه منطقه 3 هستند. همچنین تمامی داوطلبان معلول و نیز افرادی که سال آخر دبیرستان و یا 2 سال از 3 سال آخر دبیرستان را در خارج از کشور تحصیل کرده باشند مشمول این سهمیه می شوند.

نکات مهم

  • معیار تخصیص سهمیه مناطق، محل تحصیل سه سال آخر دبیرستان می باشد.
  • در صورتی که داوطلبی سه سال آخر را در مناطق مختلفی تحصیل کرده باشد، سهمیه منطقه مرفه تر به او تعلق می گیرد.
  • داوطلبان با افراد هم منطقه خودشان رقابت می کنند و با هم منطقه ای های خودشان مقایسه می شوند.

سهمیه رزمندگان

 5 درصد ظرفیت رشته ها به سهمیه رزمندگان تعلق می گیرد. برای اینکه این سهمیه برای داوطلب اعمال شود، داوطلب باید 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب کرده باشد. به طور کلی مشمولین استفاده از این سهمیه را می توان افراد زیر عنوان کرد:

  • جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها
  • همسر و فرزندان رزمندگانی که حداقل 6 ماه داوطلبانه در جبهه حضور داشته اند.

سهمیه جانبازان و ایثارگران

25 درصد ظرفیت هر کد رشته به این سهمیه تعلق می گیرد. برای اینکه سهمیه جانبازی اعمال شود، باید فرد 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب کند. این سهمیه متعلق به افراد زیر است:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقود الاثر ها
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها

سهمیه خانواده شهدا

پدر، مادر، خواهر، برادر و فرزندان شهدا مشمول این سهمیه هستند. برای اعمال سهمیه خانواده شهدا، داوطلب باید 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب کند. همچنین این سهمیه فقط برای کدرشته هایی که بومی داوطلب باشد، اعمال خواهد شد.

سهمیه بهیاران

این سهمیه به میزان 5 درصد، از سال 1400 و به مدت پنج سال به واجدین شرایط تعلق می گیرد. برای اعمال این سهمیه فرد باید حداقل 70 درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب نماید. برای اطلاع از جزئیات بیشتر بر لینک میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور کلیک کنید.

سهمیه مناطق محروم

40 درصد ظرفیت رشته های روزانه دانشگاه های استان های ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استان ها تعلق می گیرد. اما امکان تغییر رشته و انتقالی در این سهمیه وجود ندارد.

سهمیه مناطق درگیر بلایای طبیعی

5 درصد ظرفیت رشته های مناطق درگیر بلایای طبیعی به داوطلبان این مناطق تعلق دارد. توجه داشته باشید که داوطلبان مناطق درگیر بلایای طبیعی نمی توانند از این سهمیه برای پذیرش در رشته های سایر استان ها استفاده نمایند.

مشاوره و نحوه چینش انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

در هنگام ثبت فرم انتخاب رشته و چینش کد رشته محل ها داوطلبان باید عوامل مختلفی را در نظر بگیرید که انتخاب آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. از جمله مهم ترین عواملی که توجه به آن ها یک انتخاب رشته اصولی و صحیح را نتیجه می دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

علاقه و استعداد

داوطلبان در مهم ترین اولویت می بایست علاقه به رشته تحصیلی انتخابی و استعدادهای ذاتی خود را ملاک قرار دهند چرا که ادامه تحصیل در رشته‌ ای که هیچ علاقه ای به آن وجود ندارد، در آینده داوطلب تاثیر زیادی خواهد داشت. به علاوه لازم است هنگام انتخاب یک رشته به استعدادهای لازم برای ادامه تحصیل در آن توجه داشت.

برای فهمیدن علاقه تان یکی از روش ها رجوع به تجربیات قبلی تان است اما ممکن است علاقه ما نهفته در فعالیت هایی باشد که هرگز تا به حال تجربه نکرده ایم. در این موارد بهتر است از تست های شخصیت شناسی استفاده کنید. در ادامه تعدادی از تست های شخصیت شناسی که برای شناختن بیشتر علاقه شما معرفی می گردد:

  • تست MBTI
  • تست DISC
  • تست رغبت سنجی هالند
  • تست کهن الگوهای زنانه و مردانه
  • تست انیاگرام
  • تست هوش چندگانه گاردنر

نیاز جامعه

داوطلب می بایست هنگام برگزیدن رشته های مورد نظر خود نیازهای فعلی جامعه را نیز در نظر گرفته و بر اساس آن ها اقدام به انتخاب رشته نماید. این مسئله علاوه بر آن که در موقعیت اجتماعی فرد در آینده موثر است، می تواند منبع درآمد خوبی نیز برای وی ایجاد نماید.

بازار کار

یکی از مهم ترین اهداف تحصیل در رشته های گوناگون، داشتن شغل با درآمد مناسب می باشد. البته جدا کردن مشاغل به پولساز و غیرپولساز، چندان حرفه ای به شمار نمی رود اما برخی رشته ها از فرصت های شغلی بیشتری نسبت به سایر رشته برخوردار هستند. هنگام انتخاب رشته داوطلب باید به آینده شغلی رشته انتخابی و میزان درآمد آن نیز توجه داشته باشد.

دوره پذیرش و محل دانشگاه

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب رشته میزان شهریه دوره های مختلف تحصیلی و دانشگاه ها می باشد‌. علاوه بر این دوره انتخابی، محل دانشگاه و مسافت آن تا محل پذیرش همگی از عواملی هستند که داوطلب هنگام برگزیدن کدرشته محل ها به آن توجه ویژه نماید.

نحوه چینش کد رشته ها

داوطلبان برای تکمیل فرم انتخاب رشته می توانند تا 150 کد رشته را انتخاب کنند. نحوه چینش کد رشته ها می بایست در سه دسته تقسیم بندی شود.

  • خوش بینانه: کدرشته محل هایی که شانس پذیرش در آن ها کم است. بهتر است 20 درصد کد رشته های انتخابی تان به رشته های خوش بینانه تخصیص داده شود.
  • واقع بینانه: در هنگام استخراج کد رشته محل ها 50 درصد دیگر از آن ها را به رشته های واقع بینانه که احتمال معقولی از پذیرش در آن ها انتظار می رود، اختصاص دهید.
  • بدبینانه: 20 درصد باقی مانده را به رشته هایی اختصاص دهید که شانس قبولی شما در آن ها در بدترین حالت نیز حتمی است و خیال شما را از پذیرش راحت می کند.

بررسی دوره های آموزشی در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

داوطلبان می توانند دوره های مختلفی را جهت تحصیل انتخاب کنند، مشروط بر اینکه طبق کارنامه، مجاز به انتخاب رشته در دوره مد نظر باشند.

دوره روزانه

از مهم تریت ویژگی دوره های روزانه رایگان بودن هزینه تحصیل می باشد اما موردی که شاید بسیاری از داوطلبان از آن بی اطلاع باشند این است که دانشجویان دوره روزانه به ازای مدت تحصیلشان باید برای وزارت علوم مشغول به کار شوند.

این مدت، برای دانشجویان منطقه یک، 6 ماه به ازای یک ترم و برای دانشجویان منطقه 2، 1 سال به ازای هر ترم است. بنابراین دانشجویانی که احتیاج دارند برای اهدافی از جمله مهاجرت، مدرک خود را آزاد کنند یا باید این مدت را مشغول به کار باشند و یا هزینه آزادسازی مدرک را پرداخت کنند. دانشجویان دوره روزانه از امکانات رفاهی بیشتری از جمله خوابگاه و وام دانشجویی برخوردارند.

دوره شبانه

دانشجویان این دوره از تمامی امکانات دوره روزانه برخوردارند و با پذیرفته شدگان روزانه، در یک کلاس و هم زمان حضور پیدا می کنند و تنها تفاوت مربوط به هزینه تحصیل و امکانات رفاهی می باشد.

در این دوره دانشجو از امکانات تحصیلی دولتی استفاده و در ازای آن در هر ترم شهریه معینی را پرداخت می کنند. میزان شهریه دانشگاه شبانه نسبت به سایر دوره های شهریه پرداز کمتر است. به علاوه برخلاف دوره روزانه دانشجویام متعهد به خدمت نیستند و برای آزاد سازی مدرک ملزم به پرداخت هزینه نمی باشند. میزان اعتبار مدرک دانشگاه های نوبت دوم نیز به اندازه دوره روزانه مقرر می شود

ظرفیت پذیرش دانشجو دراین دوره 25 درصد ظرفیت دوره روزانه است و پذیرفته شدگان امکان استفاده از برخی امکانات رفاهی نظیر خوابگاه و وام دانشجویی را ندارند.

پردیس خودگردان

مهم ترین نکته در خصوص تحصیل در این دوره، شهریه پرداز بودن آن می باشد و به طور کلی میزان شهریه دانشگاه پردیس خودگردان از پذیرش نوبت دوم یا شبانه بیشتر است. مدرک این دوره همانند دوره روزانه از یک دانشگاه صادر و عنوان پردیس خودگردان در آن ذکر می شود.

مجازی

تحصیل در این رشته ها که مدرک آن نیز مورد تایید وزارت علوم است، به صورت الکترونیکی و غیر حضوری بوده اما امتحانات پایان ترم این دانشگاه به صورت حضوری برگزار می گردد. تحصیل در دوره مجازی نیازمند پرداخت مقدار معینی شهریه است که برای اطلاع از جزئیات شهریه دانشگاه مجازی می توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

غیرانتفاعی

دانشگاه هایی که با عنوان غیرانتفاعی مشغول به فعالیت هستند، اغلب رشته های تحصیلی را پوشش داده و وضعیت علمی نسبتا مناسبی نیز دارند. داوطلبان برای تحصیل در این مراکز آموزشی ملزم به پرداخت شهریه دانشگاه غیرانتفاعی می باشند.

پیام نور

کلاس های درسی و آموزشی دانشگاه پیام نور به صورت نیمه حضوری برگزار می شود و نیاز به حضور در کلاس در این دوره ها کمتر است و از این جهت انتخاب مناسبی برای افراد شاغل یا متاهل می باشد.

امتحانات پیام نور به صورت سراسری برگزار می شود و حجم مطالبی که دانشجویان باید مطالعه کنند نسبت به سایر دانشگاه ها بیشتر است. از دیگر مزیت های تحصیل در دانشگاه پیام نور می توان به کمتر بودن شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه های شهریه پرداز اساره کرد.

عوامل دیگر تاثیرگذار در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اغلب داوطلبان از میزان تاثیر بومی گزینی در انتخاب رشته کنکور بی اطلاع هستند و این در حالی است که 80 درصد ظرفیت پذیرش هر دانشگاه به داوطلبان بومی تعلق می گیرد. رشته های کنکور از نظر نوع بومی بودن به چهار دسته تقسیم می شوند.

استانی

رشته هایی که در تمامی استان های کشور ارائه شده و یا پذیرش در آن ها نیازمند نیروی متخصص در استان مربوطه می باشد. از محبوب ترین رشته هایی که به شیوه استانی پذیرش دارند می توان به رشته های ارائه شده در دانشگاه فرهنگیان اشاره نمود. لازم به ذکر است پذیرش در دوره های شبانه نیز تنها به صورت بومی استانی صورت می گیرد.

ناحیه ای

رشته هایی که در استان محل سکونت داوطلبان ارائه نشده و در استان مجاور امکان تحصیل در آن وجود دارد. یک ناحیه شامل چند استان است و سراسر کشور به 9 ناحیه تقسیم بندی شده است. دوره های پیام نور و غیرانتفاعی تنها به صورت بومی ناحیه ای پذیرش می کنند.

قطبی

از تجمع چند ناحیه کنار هم یک قطب تشکیل شده و در آن پذیرش رشته هایی که در یک ناحیه ارائه نشده اما در ناحیه مجاور ارائه گردیده انجام می شود‌. جزئیات مرتبط با تقسیم بندی قطبی را می توانید از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور بررسی کنید.

کشوری

رشته های کشوری تمامی داوطلبان فارغ از محل زندگی شان، شانس یکسانی برای پذیرش دارند و تنها با رتبه در سهمیه کنکورشان مورد سنجش قرار می گیرند که از این جهت می توان آن را دقیقا برعکس پذیرش بومی دانست. دوره های مجازی و پردیس خودگردان، پذیرش کشوری دارند و بومی گزینی انجام نمی دهند.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲، در چه تاریخی قابل انجام است؟

انتخاب رشته کنکور 1402 از 31 مرداد آغاز و تا 4 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

2- نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به چه صورت است؟

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام می شود. مراحل انتخاب رشته به تفصیل در مقاله شرح داده شده است.

3- دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ از چه طریقی قابل دریافت است؟

دفترچه انتخاب رشته شامل اطلاعات پذیرش، کد رشته محل و شرایط ثبت نام برخی دانشگاه ها از طریق سایت سازمان سنجش توزیع می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره