خانه معرفی رشته ها رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی

معرفی رشته مدیریت بازرگانی
رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی یکی از زیرگروه های رشته انسانی بوده که از دو بخش مدیریت به معنای فرماندهی و بازرگانی به معنای معامله و تجارت تشکیل شده است. با توجه به این تعریف، مدیریت بازرگانی به معنی رهبری و آموزش یک مجموعه در امر تجارت جهت رسیدن به رشد و سود آوری می باشد. این رشته مناسب افرادی است که به دنبال حل مسئله و چالش هستند و از بر آورده کردن نیاز های محیط کسب و کار لذت می برند.

مدیریت بازرگانی مجموعه ای از علوم روز دنیا از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، روانشناسی، ریاضیات و… را شامل می شود که مهم ترین هدف آن افزایش کارایی و بهره وری بازار کار است. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مدیر یک مجموعه یا بخشی از یک ارگان به فعالیت بپردازند. اگر خواستار کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته مدیریت بازرگانی می باشید، لطفا تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

یکی از گرایش های مهم رشته مدیریت بازرگانی، بازاریابی است که از اهمیت بالایی در افزایش سود آوری کسب و کار ها برخوردار می باشد.

معرفی رشته مدیریت بازرگانی

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، رشته مدیریت بازرگانی یعنی رهبری کردن افراد یک مجموعه و ارائه آموزش های مرتبط در امر تجارت، داد و ستد و معامله که باعث پیشرفت و بهره وری در محیط کسب و کار می شود. علاقه مندان به تحصیل در این رشته می بایست در دروس ریاضی، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی دوره دبیرستان مهارت لازم و کافی را داشته باشند تا بتوانند در آن موفق شوند.

با وجود این که رشته مدیریت بازرگانی در لیست رشته های کنکور انسانی قرار دارد اما دانش آموزان رشته های ریاضی و فیزیک و علوم تجربی نیز می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور آن را برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند. همچنین این رشته جز زیر گروه 3 علوم انسانی می باشد که ضرایب دروس تخصصی آن در کنکور سراسری انسانی در ادامه شرح داده شده است.

  • ریاضی: ضریب 4
  • اقتصاد: ضریب 3
  • زبان و ادبیات فارسی: ضریب 2
  • علوم اجتماعی: ضریب 2
  • فلسفه و منطق: ضریب 1
  • روان شناسی: ضریب 1
  • عربی: ضریب 1
  • تاریخ و جغرافیا: ضریب 1

داوطلبان می توانند به دو طریق ثبت نام کنکور سراسری و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری در این رشته نام نویسی نمایند. در صورتی که افراد خواستار تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته باشند، ملزم به گذراندن 133 واحد درسی هستند که در جدول زیر اسامی دروس تخصصی، عمومی، اصلی و پایه به همراه تعداد واحد ذکر شده است.

دروس مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی
عنوان درستعداد واحدنوع درس
مدیریت استراتژیک3تخصصی
حسابرسی3تخصصی
بازرگانی بین المللی3تخصصی
سیستم های اطلاعاتی مدیریت3تخصصی
بازاریابی بین المللی3تخصصی
مبانی بانکداری و مدیریت بانک3تخصصی
حقوق بازرگانی3تخصصی
سازمان های پولی و مالی بین المللی3تخصصی
زبان تخصصی 12تخصصی
زبان تخصصی 22تخصصی
مدیریت مالی3تخصصی
تجارت الکترونیک3تخصصی
اصول حسابداری 13پایه
اصول حسابداری 23پایه
اقتصاد خرد3پایه
روان شناسی سازمانی2پایه
آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 13پایه
آمار و احتمالات و کاربرد آن در مدیریت 23پایه
مبانی مدیریت اسلامی و الگو های آن3پایه
ریاضیات پایه3پایه
اقتصاد کلان3پایه
روش تحقیق در مدیریت3پایه
کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت3پایه
احکام کسب و کار3پایه
مبانی سازمان و مدیریت3اصلی
مدیریت منابع انسانی3اصلی
تحقیق در عملیات 13اصلی
تحقیق در عملیات 23اصلی
حسابداری صنعتی3اصلی
مدیریت رفتار سازمانی3اصلی
مدیریت مالی3اصلی
آموزش مهارت های حرفه ای2اصلی
اخلاق حرفه ای در مدیریت با رویکرد اسلامی2اصلی
بازاریابی و مدیریت بازار3اصلی
تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم3اصلی
آشنایی با قوانین کسب و کار3اصلی
مبانی برنامه ریزی پیشرفت و عدالت3اصلی
حقوق بازرگانی بین المللی3اختیاری
مسئله یابی و حل مسئله2اختیاری
سمینار در مسائل بازاریابی3اختیاری
روابط کار در سازمان3اختیاری
مدیریت تولید و عملیات3اختیاری
اصول و مبانی کار آفرینی2اختیاری
اندیشه اسلامی 12عمومی
اندیشه اسلامی 22عمومی
آیین زندگی2عمومی
انقلاب اسلامی ایران2عمومی
اخلاق اسلامی2عمومی
تاریخ تحلیلی صدر اسلام2عمومی
دانش خانواده و جمعیت2عمومی
تفسیر موضوعی نهج البلاغه2عمومی
ادبیات فارسی3عمومی
تربیت بدنی1عمومی

توانایی هایی لازم جهت تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی

پیشرفت در رشته مدیریت بازرگانی ملزم به داشتن ویژگی های مهمی از قبیل اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، قدرت بیان قوی، توانایی مدیریت و تجزیه و تحلیل می باشد. شایان ذکر است که بیش ترین تعداد واحد های درسی به دروس و مفاهیم مدیریتی و تجاری اختصاص می یابد، از این رو متقاضیان جهت موفقیت در آن می بایست به این مباحث علاقه مند باشند.

کسانی که به عنوان مدیر بازرگانی یک مجموعه استخدام می شوند، بایستی با اصول مذاکره و ارتباط گرفتن با دیگران به خوبی آشنا شوند. همچنین تسلط بر زبان انگلیسی برای افرادی که در شرکت های بزرگ فعالیت می کنند، ضروری می باشد چرا که ممکن است با شرکت های خارجی وارد مذاکره گردند. دنیای مدیریت بازرگانی پر از تصمیم گیری های پر ریسک است و یک مدیر بازرگانی خوب باید علاوه بر داشتن توان و تحمل بالا در مقابل این تنش ها، اوضاع را مدیریت کند و تصمیمات درستی در شرایط مختلف بگیرد.

بازار کار و میزان درآمد رشته مدیریت بازرگانی

مبلغ درآمد رشته مدیریت بازرگانی
بازار کار و میزان درآمد رشته مدیریت بازرگانی

رشته مدیریت بازرگانی از بازار کار و جایگاه نسبتا خوبی در کشور برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سمت های مختلفی مثل مدیر یا مشاور اجرایی مشغول به کار شوند. سایر حوزه های فعالیت مدیران بازرگانی عبارت اند از:

  • سازمان‌ های بازرگانی
  • مجموعه های صنعتی
  • اداره امور تدارکات
  • اداره امور استخدامی
  • کارگزینی
  • اداره امور مالی
  • بازاریابی
  • بیمه ها و موسسات بانکی
  • حوزه های بازرگانی بین المللی
  • صادرات و واردات
  • بخش برند سازی شرکت ها
  • مراکز تحقیقات شرکت ها
  • واحد فروش سازمان ها

افراد دارای مدرک رشته مدیریت بازرگانی علاوه بر داشتن تسلط در تجارت، کار آفرینی و… با کسب تجربه در زمینه رشته خود می توانند کار های پژوهشی و تحقیقاتی در مؤسسات و مجموعه های بزرگ را انجام دهند که این امر در دنیای امروز از اهمیت و ارزش بالایی در اجتماع برخوردار است.

میزان درآمد مدیر بازرگانی با توجه به مهارت، تجربه و محل کار آن متفاوت می باشد. در سازمان های دولتی معمولا حقوق دریافتی آن ها مطابق با مصوب وزارت کار است ولی در شرکت های خصوصی به صورت توافقی بین کارفرما و مدیر بازرگانی می باشد که به عوامل مهمی از جمله سودآوری و گستردگی شرکت بستگی دارد. به طور میانگین مبلغ حقوق دریافتی مدیران بازرگانی بین 8 الی 12 میلیون تومان در ماه است که در میان حوزه های کاری مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی پر درآمدترین بخش بوده و به دلیل اهمیت آن در ارتقای کسب و کار، بهره وری، رشد و سود آوری مورد توجه شرکت ها قرار گرفته است.

تحصیل در مقاطع بالاتر رشته مدیریت بازرگانی

در ایران به دلیل نیاز جامعه به دانش مدیریت، مدارس کسب و کار آزاد زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شده اند که هدف از اجرای این طرح یادگیری علوم مدیریت به صورت پیشرفته است. افرادی که این دوره ها را در مدرسه های ذکر شده می گذرانند، بهتر جذب بازار کار می شوند. همچنین داوطلبان علاقه مند به رشته مدیریت بازرگانی می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش هایی مختلف این رشته ادامه تحصیل دهند. از جمله مهم ترین گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • بازاریابی
  • بازرگانی بین المللی
  • تجارت الکترونیکی
  • مدیریت استراتژیک (سیاست گذاری)
  • بازرگانی داخلی
  • کارآفرینی
  • گرایش‌های مالی
  • بیمه
  • تحول سازمانی

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی

هر ساله دانشگاه های سراسری (روزانه و شبانه یا نوبت دوم )، آزاد، پیام نور و موسسات غیر انتفاعی در رشته مدیریت بازرگانی دانشجو می پذیرند که اسامی برخی از آن ها در ادامه مقاله ذکر شده است. معمولا ظرفیت های پذیرش این موسسات برای داوطلبان متغیر بوده و همواره ثابت نیست. چنانچه می خواهید از ظرفیت های دقیق قبولی افراد در این رشته برای دانشگاه های مختلف مطلع شوید، می توانید دفترچه انتخاب رشته کنکور را که از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور هر ساله منتشر می شود، دریافت نمایید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت بازرگانی
دانشگاه های سراسری
دانشگاه شهید بهشتیدانشگاه تهراندانشگاه ارومیه
دانشگاه زنجاندانشگاه شیرازدانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرادانشگاه یزددانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه ایلامدانشگاه قم
دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور
دانشگاه غیرانتفاعی رسام – کرج (ویژه خواهران)دانشگاه غیر انتفاعی شیخ بهایی – اصفهاندانشگاه غیر انتفاعی علم و فرهنگ – تهران
دانشگاه غیر انتفاعی ارشاد – مرکز تهران و دماونددانشگاه غیرانتفاعی رجاء – قزویندانشگاه غیر انتفاعی خیام – مشهد
دانشگاه پیام نور استان البرز – واحد های کرج، گرمدره، ماهدشتدانشگاه پیام نور آذربایجان غربی – ارومیهدانشگاه پیام نور استان اصفهان – اصفهان
دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد های تهران غرب، اسلامشهر، شهریار، پرند، حسن آباد، لواسانات، ملارد، دماوند و ورامیندانشگاه پیام نور استان خوزستان – اهوازدانشگاه پیام نور استان فارس – شیراز
دانشگاه پیام نور استان گیلان – رشتدانشگاه پیام نور استان قم – قم

ممکن است عده ای از افراد علاقه مند به تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی موفق به کسب رتبه قبولی در کنکور سراسری نشوند که در این شرایط، متقاضیان می توانند از طریق ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز جهت تحصیل در این رشته اقدام نمایند. پذیرش بدون کنکور نیز در دو دوره ثبت نام رشته های بدون کنکور مهر ماه و بهمن ماه انجام می شود.

شرایط ادامه تحصیل رشته مدیریت بازرگانی در خارج کشور

اگر قصد مهاجرت به کشور خارجی یا ادامه تحصیل در آن را دارید رشته مدیریت بازرگانی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد چراکه رشته های مدیرتی و افراد حاذق در این زمینه برای یک شرکت لازم و ضروری است. تحصیل در مقاطع کارشناسی (BA، BSc) و کارشناسی ارشد (MBA) این رشته، امکان پذیر است که در مقطع لیسانس دوره تحصیلی 3 الی 4 ساله و در مقطع کارشناسی ارشد 2 ساله است. بهترین گرایش ها برای تحصیل این رشته در خارج از کشور شامل موارد زیر می شود:

  • مدیر کل یا عملیات
  • مدیر مالی
  • مدیر فروش
  • مدیر منابع انسانی
  • تحلیلگر مدیریت

بهترین کشورها برای تحصیل در این رشته به ترتیب کانادا، آلمان، استرالیا، سوئیس، آمریکا و… است. همانطور که گفته شد بیشستر کشور های جهان پذیرای این رشته هستند و داوطلبان می توانند با انتخاب این رشته آینده مهاجرت خود را خوش بینانه تر ببینند.

سوالات متداول

1- ادامه تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی تا چه مقطعی امکان پذیر است؟

امکان تحصیل در این رشته تا مقطع دکتری وجود دارد.

2- دانشجویان در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بازرگانی ملزم به گذراندن چند واحد می باشند؟

در مقطع کارشناسی این رشته دانشجویان بایستی 133 واحد درسی را اخذ نمایند.

3- داوطلبان رشته مدیریت بازرگانی چگونه می توانند در این رشته تحصیل کنند؟

متقاضیان می توانند از دو طریق با کنکور و بدون کنکور در این رشته به تحصیل بپردازند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور