خانه معرفی رشته ها معرفی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

معرفی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

شرایط ورود به رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای
معرفی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

در سال های اخیر با توجه به افزایش کاربردهای کامپیوتر در صنعت و حتی زندگی روزمره، بازار کار مربوط به آن نیز گسترش زیادی داشته است، از این رو بسیاری از افراد تمایل دارند تا در این زمینه تحصیل کنند و وارد مشاغل مربوط به رشته کامپیوتر شوند. در صورتی که شما نیز از علاقه مندان این حوزه هستید، باید با این رشته، دروس و مسیر شغلی و تحصیلی آن آشنا شده تا بتوانید مسیر مناسب خود را انتخاب نمایید. از همین رو، در این مقاله به معرفی کامل رشته کامپیوتر در هنرستان های فنی و حرفه ای خواهیم پرداخت.

در شاخه فنی و حرفه ای، رشته کامپیوتر تحت عنوان “شبکه و نرم افزار رایانه” ارائه می شود.

معرفی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

در هنرستان های فنی و حرفه ای رشته های متنوعی ارائه می شود، (البته تمامی این رشته ها به صورت همزمان در یک هنرستان تدریس نمی شود و هر هنرستان، صرفا تعدادی از رشته ها را ارائه می دهد.) به طور کلی رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای به چهار گروه تقسیم بندی می شوند: هنر، مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی. هر کدام از این گروه ها نیز شامل تعدادی رشته می باشند و رشته کامپیوتر نیز متعلق به گروه “صنعت” است.

دانش آموزان در این رشته با مبانی کامپیوتر، برنامه سازی، بانک های اطلاعاتی، نصب و راه اندازی شبکه های کامپیوتری و… آشنا می شوند و با وجود دروس عملی، در انتهای دوره تحصیل خود معمولا دارای مهارت خواهند بود.

رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای برای چه افرادی مناسب است؟

داشتن علاقه و استعداد فاکتور مهمی برای انتخاب رشته تحصیلی و آینده شغلی می باشد اما علاوه بر آن هر مسیری دارای چالش هایی است و افرادی موفق تر عمل خواهند کرد که بر اساس ویژگی های شخصیتی و فردی خود بتوانند این چالش ها را پشت سر بگذارند. اگر دارای این ویژگی ها هستید، احتمالا رشته کامپیوتر برای شما مناسب خواهد بود.

  • داشتن روحیه جستجوگر (متخصصان موفق کامپیوتر همواره به دنبال یادگیری هستند و خود را به روز نگه می دارند.)
  • داشتن علاقه به حل مسائل
  • توانایی نسبتا خوب در ریاضیات
  • دقت و توجه به جزئیات
  • تداوم در یادگیری و داشتن صبر 

آیا رشته کامپیوتر برای دختران مناسب است؟

ممکن است برخی افراد تصور کنند رشته کامپیوتر صرفا رشته ای مردانه است و خانم ها در این حوزه موفق نخواهند بود که البته تصوری نادرست است. تمامی افراد اعم از بانوان و آقایان می توانند در این رشته موفق باشند، زیرا آنچه که کارفرمایان در هنگام استخدام به آن توجه می کنند مهارت ها، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی کارجویان (فارغ از جنسیت) می باشد.

نمرات لازم برای ورود به رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

دانش آموزان پس از اتمام پایه نهم باید یکی از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای یا کار و دانش را انتخاب نمایند. جهت ورود به هر کدام از این رشته ها، حداقل نمراتی برای معدل و تعدادی از دروس تعیین شده است که دانش آموزان برای ورود به رشته مورد نظر، باید موفق به کسب این نمرات شده باشند. (البته برای ورود به هنرستان های برتر، نمرات بالاتری لازم است.) همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای، جزو گروه “صنعت” می باشد و حداقل نمرات تعیین شده برای این گروه، به شرح جدول زیر است:

حداقل میانگین سه ساله نمرات ورود به گروه صنعت فنی و حرفه ای
ریاضی10
علوم تجربی10
کار و فناوری12
فرهنگ و هنر12

نکته: منظور از نمرات ذکر شده در جدول، میانگین سه ساله متوسطه اول آن درس (با ضریب یک برای پایه هفتم و هشتم، و ضریب سه برای پایه نهم) است.

نکته: حداقل معدل لازم جهت ورود به تمامی رشته های فنی و حرفه ای، 12 می باشد.

دروس رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

درس های اختصاصی که دانش آموزان رشته کامپیوتر، در طی پایه دهم تا دوازدهم خواهند داشت، شامل موارد زیر است:

دروس اختصاصی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای
پایه دهمفیزیک، نقشه کشی فنی رایانه ای، دانش فنی پایه – شبکه و نرم افزار، نصب و راه اندازی سیستم های رایانه ای، همراه هنرجو – شبکه و نرم افزار رایانه -تولید محتوای الکترونیک و برنامه سازی
پایه یازدهمشیمی، کاربرد فناوری های نوین، توسعه برنامه سازی و پایگاه داده، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی و طراحی وب
پایه دوازدهمریاضی (3)، دانش فنی تخصصی – شبکه و نرم افزار رایانه، نصب و نگهداری تجهیزات شبکه و سخت افزار، تجارت الکترونیک و امنیت شبکه

علاوه بر درس های اختصاصی، تعدادی از دروس بین تمامی رشته های فنی و حرفه ای مشترک است:

دروس مشترک تمامی رشته های فنی و حرفه ای
پایه دهمدین و زندگی (1)، آمادگی دفاعی، جغرافیای ایران، تفکر و سواد رسانه ای،  عربی زبان قرآن (1)، فارسی و نگارش (1)، انگلیسی (1) الزامات محیط کار، ریاضی (1)
پایه یازدهمهنر، دین و زندگی (2)، تاریخ معاصر ایران، انسان و محیط زیست، عربی زبان قرآن (2)، فارسی و نگارش (2)، انگلیسی (2)، کارگاه نوآوری و کارآفرینی، ریاضی (2)
پایه دوازدهمدین و زندگی (3)، هویت اجتماعی، مدیریت خانواده و سبک زندگی، سلامت و بهداشت، اخلاق حرفه ای، عربی زبان قرآن (3)، فارسی و نگارش (3)

مقایسه رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای با کار و دانش

در شاخه فنی و حرفه ای، رشته کامپیوتر تحت عنوان “شبکه و نرم افزار رایانه” ارائه می شود. در بین رشته های تحصیلی شاخه کار و دانش نیز تعدادی رشته مرتبط با کامپیوتر وجود دارد:

  • برنامه نویسی پایگاه داده
  • عیب یابی سیستم های رایانه ای
  • تولید و توسعه دهنده پایگاه های اینترنتی
  • برنامه نویسی بازی های رایانه ای
  • طراحی و توسعه صفحات وب

به صورت کلی تفاوت هایی بین رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • دروس فنی و حرفه ای مقداری سخت تر است.
  • رشته های کار و دانش تنوع عنوان بالاتری در مقایسه با رشته های فنی و حرفه ای دارند.
  • شرایط ورود به رشته فنی و حرفه ای کمی سخت تر از کار و دانش می باشد. (مانند حداقل نمرات تعیین شده)
  • شرایط استخدامی برای فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای مطلوب تر است.
  • دانش آموزان فنی و حرفه ای ساعت حضور بیشتری در مدارس دارند.
  • تعداد دروس عملی رشته های کار و دانش، بیشتر از فنی و حرفه ای می باشد.

دو راهی انتخاب رشته ریاضی یا فنی و حرفه ای

جهت قدم گذاشتن به دنیای کامپیوتر، مسیرهای مختلفی وجود دارد. هنگام انتخاب رشته پس از پایه نهم، بسیاری از دانش آموزان بر سر دو راهی هنرستان و دبیرستان قرار می گیرند. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش هنرستان، عناوین متعددی مربوط به کامپیوتر ارائه می شود، اما پرطرفدارترین مسیر ورود به دنیای کامپیوتر، تحصیل در شاخه نظری ریاضی در دوران متوسطه دوم و سپس قبول شدن در کنکور سراسری و رشته مهندسی کامپیوتر می باشد.

مزایا و معایب تحصیل در رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

همانطور که می دانید، انتخاب هر مسیری چالش های مخصوص به خود را دارد، از جمله مزایا و معایب انتخاب رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای می توان به این موارد اشاره کرد:

مزایا و معایب تحصیل در رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای
مزایامعایب
به علت داشتن واحدهای عملی، دانش آموزان در دوران تحصیل در متوسطه دوم، مهارت کسب خواهند کرد.در مقایسه با رشته ریاضی، پر هزینه تر است.
زود بازده تر است. (امکان ورود به بازار کار سریع تر است.)قبولی در دانشگاه های برتر کشور (صنعتی شریف، امیرکبیر و …) سخت تر خواهد شد.
رقابت علمی کمتر (در هنگام ورود به رشته و در هنگام کنکور کاردانی)ممکن است در برخی شهرها این رشته ارائه نشود یا مدارس امکانات کارگاهی مناسبی نداشته باشند.
درس ها در مقایسه با رشته ریاضی ساده تر هستند.برای قبولی در دروس عملی حداقل نمره 12 لازم است.

مزایا و معایب تحصیل در رشته کامپیوتر از طریق شاخه ریاضی

مزایا و معایب تحصیل در رشته کامپیوتر از طریق رشته ریاضی و سپس کنکور سراسری شامل موارد زیر است:

مزایا و معایب تحصیل در رشته کامپیوتر از طریق شاخه ریاضی
مزایامعایب
امکان تحصیل راحت تر در دانشگاه های برتر کشوردیر بازده بودن (دانش آموزان در دوران متوسطه دوم ریاضی برخلاف فنی و حرفه ای مهارت عملی نخواهند آموخت.)
آسان تر بودن فرآیند اپلای تحصیلی و مهاجرترقابتی تر بودن (شرایط ورود به رشته ریاضی کمی سخت تر است)
وجود مدارس برتر در رشته ریاضیقبولی دشوارتر در کنکور سراسری (رشته مهندسی کامپیوتر از پرطرفدارترین رشته های کنکور ریاضی است.)
حداقل نمره قبولی در رشته ریاضی 10 می باشد.سخت تر بودن دروس

آینده تحصیلی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

پس از ورود به رشته کامپیوتر در هنرستان های فنی و حرفه ای، دانش آموزان دیپلم خود را در انتهای پایه دوازدهم دریافت خواهند کرد و می توانند از طریق مسیرهای زیر وارد دانشگاه شوند:

مسیر 1: ثبت نام کنکور کاردانی فنی و حرفه ای و ورود به مقطع کاردانی، (امکان ورود به دانشگاه های برتر از این طریق ممکن نیست و تعداد محدودی از دانشگاه ها ارائه دهنده این مقطع و رشته هستند.) پس از دریافت مدرک کاردانی داوطلبان می توانند با سوابق تحصیلی وارد مقطع “کارشناسی ناپیوسته” شوند. در صورت تمایل جهت تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشجویان می توانند در کنکور ارشد و سپس دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه های برتر شوند.

مسیر 2: پس از دریافت مدرک دیپلم، با شرکت در کنکور سراسری رشته ریاضی، وارد رشته مهندسی کامپیوتر شوند.

مسیر 3: پس از دریافت مدرک دیپلم، با ثبت نام در دانشگاه های بدون کنکور، وارد رشته مهندسی کامپیوتر شوند. (دانشگاه های برتر در رشته مهندسی کامپیوتر، پذیرش بدون کنکور ندارند.)

تحصیل در خارج از کشور

در صورتی که از علاقه مندان به تحصیل در خارج از کشور باشید، رشته کامپیوتر برای این امر بسیار مناسب است و فرصت های زیادی را برای شما به ارمغان می آورد. بهترین کشورها جهت تحصیل شامل آمریکا، کانادا، استرالیا، انگلستان و آلمان می باشند و با وجود شرکت های مهم و بزرگ در این کشورها، امکان استخدام پس از اتمام تحصیل نیز وجود دارد.

آینده شغلی رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای

تقریبا می توان گفت بازار کار تمامی زمینه های مربوط به کامپیوتر شامل برنامه نویسی، طراحی سایت، آی تی و… از وضعیت خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند شغل دلخواه خود را پیدا کنند. البته همواره افرادی که فارغ از عنوان مدرک و یا دانشگاه محل تحصیل دارای مهارت و توانایی باشند، هنگام ورود به بازار کار موفق تر عمل خواهند کرد. به همین جهت علاقه مندان به این رشته نباید خود را محدود به مدرسه و دانشگاه کنند و توصیه می شود تا از طریق شرکت در دوره های کارآموزی و یادگیری مهارت، بر سایر رقبای خود برتری یابند.

درآمد رشته کامپیوتر چقدر است؟

زمینه های شغلی در این رشته بسیار گسترده است و حقوق افراد با سطح ارشدیت، توانایی و سطح تحصیلات رابطه مستقیم دارد. حداقل و حداکثر حقوق در برخی از حوزه ها به شرح زیر است:

  • امنیت شبکه: ماهانه 5 الی 34 میلیون تومان
  • برنامه نویس پایتون: ماهانه 4 الی 53 میلیون تومان
  • PHP: ماهانه 4 الی 37 میلیون تومان
  • جاوا: ماهانه 4 الی 45 میلیون تومان
  • و…

 

سوالات متداول

1- معدل لازم جهت ورود به رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای چقدر است؟

حداقل معدل لازم جهت ورود به این رشته، 12 می باشد.

2- رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای شامل چه درس هایی می باشد؟

لیست تمامی دروس از پایه دهم تا دوازدهم در متن مقاله آورده شده است.

3- فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر فنی و حرفه ای، چگونه می توانند در دانشگاه ها به ادامه تحصیل بپردازند؟

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای رشته کامپیوتر، می توانند با شرکت در کنکور کاردانی یا کنکور سراسری، و یا با ثبت نام در رشته های بدون کنکور وارد دانشگاه ها شوند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور