خانه آزمون استخدامی سوالات مصاحبه آموزگار ابتدایی با جواب ۱۴۰۲

سوالات مصاحبه آموزگار ابتدایی با جواب ۱۴۰۲

امتیازات مصاحبه استخدام آموزگار ابتدایی 1402
سوالات مصاحبه آموزگار ابتدایی با جواب ۱۴۰۲

با توجه به تغییراتی که در روند آزمون های استخدامی آموزش و پرورش در سال 1402 رخ داده است، آن دسته از افراد که علاقه مند به تدریس در مدارس ابتدایی هستند، پس از شرکت در آزمون کتبی و کسب نمره قبولی، می بایست در مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت نمایند. داوطلبان در این مصاحبه از لحاظ روانشناختی، عقیدتی، سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت و چنانچه در ارزیابی نهایی موفق به کسب نمره حد نصاب شوند، پذیرفته خواهند شد.

مصاحبه آموزگار ابتدایی 60 درصد از نتایج نهایی آزمون استخدامی آموزش و پرورش را تشکیل می دهد.

در جلسه مصاحبه آموزگار ابتدایی چه سوالاتی پرسیده می شود؟

به علت اهمیت شغل آموزگاری و تاثیر معلمان بر نسل جوان، مراحل گوناگونی برای پذیرش یک معلم در کشور طی می شود. داوطلبان پس از گذراندن آزمون کتبی و محک زدن اطلاعات خود، می بایست با اطلاع از زمان مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در این مرحله نیز شرکت نمایند.

برای دریافت نتایج نهایی، شرکت در مصاحبه استخدامی الزامی است. به همین دلیل متقاضیان می بایست از تاریخ 1 تیر ۱۴۰۲ با مراجعه به سایت آموزش و پرورش استان خود اطلاعات لازم را در رابطه با زمان و مکان مصاحبه دریافت نمایند. برای اطلاع از مدارک لازم برای مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش می توانید به لینک ارائه شده مراجعه کنید

داوطلبان در مرحله مصاحبه آزمون استخدامی آموزش و پرورش از چند جنبه سلامت جسم و روان، دینی و عقیدتی، فردی و خودشناسی، روش و فنون تدریس، احکام و نکات سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد.

دینی و عقیدتی

از آنجایی که آموزگاران به صورت مستقیم در شکل گیری ارزش و باورهای دانش آموزان تاثیر دارند، بررسی میزان اطلاعات دینی و عقیدتی متقاضیان در مصاحبه آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین داوطلبان می بایست با مطالعه منابع دینی مانند رساله و توضیح المسائل و همچنین سوالات پر تکرار مصاحبه های عقیدتی آموزش و پرورش، آمادگی لازم را برای پاسخدهی به این دسته از سوالات کسب نمایند.

فردی و خودشناسی

هدف از پرسش این دست سوالات از داوطلب، پی بردن به انگیزه وی برای برگزیدن شغل معلمی است. متقاضیان می بایست در این بخش یک تاریخچه از زندگی خود و خانواده شان ارائه داده سپس برای مصاحبه کنندگان شرح دهند به چه علت آموزگاری را انتخاب کرده اند. همچنین در این پرسش ها میزان سلامت روان افراد نیز بررسی خواهد شد پس بهتر است با آرامش و کنترل هیجان به سوالات پاسخ داده شود.

روش و فنون تدریس

علاوه بر سنجیدن میزان اطلاعات تاریخی و سیاسی داوطلب در مصاحبه استخدامی، پرسش هایی نیز برای ارزیابی میزان دانش و مهارت فرد در کنترل کلاس، تدریس و ارتباط گرفتن موثر با دانش آموزان در نظر گرفته شده است. در این قسمت سوالاتی درباره حیطه تخصصی از افراد پرسیده خواهد شد. به طور معمول مصاحبه کنندگان در این بخش به داوطلب یک موضوع برای تدریس می دهند تا میزان تسلط، فن بیان و نحوه تدریس وی را مورد ارزیابی قرار دهند.

احکام و نکات سیاسی و احتماعی

در مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش، دانستن تاریخ کشور، مسائل اجتماعی روز و وقایع مهم دنیا از دیگر مواردی است که دارای اهمیت بوده و بررسی خواهد شد. داشتن اطلاعات کافی در رابطه با احکام اجتماعی و مسائل روز کشور از ویژگی هایی است که یک آموزگار می بایست داشته باشد و این ویژگی در مصاحبه استخدامی نیز شامل امتیاز است.

سوالات مصاحبه آموزگار ابتدایی 1402 + با جواب

داوطلبان شغل آموزگاری پس از انتشار نتایج اولیه آزمون استخدامی آموزش و پرورش و مشاهده وضعیت پذیرش خود، می بایست در زمان و مکان اعلام شده توسط سایت آموزش و پرورش استان خود، در جلسه مصاحبه حضوری شرکت کنند.

منایع سوالات مصاحبه

سوالاتی که از داوطلبان در مرحله مصاحبه پرسیده می شود بنابه دسته بندی های یاد شده و غالبا از منابع زیر هستند:

  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • وصیت نامه حضرت امام خمینی (ره)
  • کتاب ویژگی های یک معلم خوب از آیت الله مظاهری
  • اصول عقاید
  • ولایت فقیه از امام خمینی (ره)
  • کتاب اخلاق اسلامی از شهید دستغیب
  • کتاب مسئله حجاب از شهید مطهری
  • کتاب راز نماز از آقای قرائتی

همانطور که پیش از این اشاره شد، مصاحبه کنندگان با پرسیدن سوالات در زمینه های گوناگون، افراد را از چندین لحاظ مورد بررسی قرار خواهند داد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

سلامت جسم و روان

افراد برای پذیرفته شدن در شغل آموزگاری می بایست از سلامت جسم و روان کامل برخوردار باشند. در این بخش در ابتدا معاینات پزشکی انجام می شود که شامل اندازه گیری قد و وزن، میزان شنوایی و میزان بینایی و همچنین عدم لکنت زبان فرد می باشد. سپس سوالاتی برای بررسی سلامت روانشناختی داوطلب پرسیده خواهد شد که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره شده است. در این بخش از مصاحبه، معیارهای اخلاقی و رفتاری داوطلب مورد بررسی قرار می گیرد پس بسیار مهم است که با آرامش و شکیبایی به سوالات پاسخ مناسب دهید. نمونه ای از سوالاتی که احتمالا در جلسات در این خصوص مطرح می شوند، موارد زیر هستند.

  • به چه علت شغل معلمی را انتخاب کرده اید؟
  • ویژگی های مثبت و منفی خود را نام ببرید.
  • یک معلم خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
  • در هنگام عصبانیت چگونه برخورد می کنید؟
  • در صورتی که دانش آموزی سر کلاس بی توجه باشد چه برخوردی انجام می دهید؟
  • و …

دینی و عقیدتی

از ملاک های بسیار مهم در پذیرش آزمون آموزش و پرورش، قسمت مصاحبه عقیدتی می باشد. در این مصاحبه، افراد می بایست میزان اطلاعات خود را از احکام دینی نشان دهند. داوطلبان برای پیدا کردن پاسخ این سوالات و کسب آمادگی بیشتر برای حضور در مصاحبه، می توانند به کتاب های احکام و یا رساله های توضیح المسائل رجوع نمایند.

از جمله سوالاتی که در مرحله مصاحبه از شرکت کنندگان در زمینه دینی و عقیدتی پرسیده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • تسبیحات اربعه به چه صورت انجام می شود؟
  • طریقه خواندن نماز جمعه را توضیح دهید
  • روز قدس چه روزی است؟
  • نمازهای واجب چه نمازهایی می باشند؟
  • ارکان غسل را شرح دهید
  • و …

احکام و نکات سیاسی و اجتماعی

از دیگر موارد مهم هنگام شرکت در مصاحبه آموزگاری، داشتن اطلاعات کافی درباره مسائل به روز کشور و جوامع بین المللی است. داوطلبان برای پاسخ به این نوع سوالات می توانند منابعی همچون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ولایت فقیه از امام خمینی (ره) را مطالعه کنند. همچنین در پاسخدهی به سوالات سیاسی در نظر داشته باشید هر جامعه ای می تواند یکسری مشکل و بحران ها داشته باشد که قابل حل شدن است. در این بخش از داوطلبان سوالاتی از این دست پرسیده می شود:

  • جزو کدام جناح سیاسی هستید؟
  • سران سه قوه قضایی را نام ببرید.
  • مهم ترین مشکل جامعه امروزی ما چیست؟
  • نظرتان درباره هشت سال دفاع مقدس چیست؟
  • از نظر شما عملکرد دولت کنونی به چه شکل است؟
  • نحوه انتخاب رهبر به چه شکل است؟
  • اهداف انقلاب اسلامی را توضیح دهید
  • تاریخ برگزاری راهپیمایی ها را بگویید
  • و …

روش و فنون تدریس

در این بخش افراد می بایست با تمرکز بر روی موضوع و به کارگیری توانایی های خود، به درستی عنوانی که به آن ها داده می شود را تدریس کنند. ممکن است مصاحبه کنندگان نسبت به تدریس بی توجهی کرده و یا به صحبت با یکدیگر مشغول شوند. اما این رفتارها با آگاهی و برای بررسی واکنش شما انجام می شود. در چنین شرایطی داوطلبان می بایست آرامش خود را حفظ کرده و با متانت، کنترل جمع را به دست گیرند. همچنین افراد می توانند برای آمادگی بیشتر برای پاسخدهی به این دست سوالات، انگیزه نامه ای از پیش آماده نمایند .

  • پرسش هایی در رابطه با نحوه تدریس داوطلب
  • نقش آموزش و پرورش در جامعه چیست؟
  • پرسش هایی در مورد طرز برخورد با دانش آموزان
  • نظر شما درباره آموزش مجازی چیست؟
  • راجع به آموزش و پرورش چه اطلاعاتی دارید؟
  • و …

امتیازات مصاحبه استخدام آموزگار ابتدایی ۱۴۰۲

با توجه به تغییراتی که در میزان ارزیابی و امتیازدهی آزمون آموزش و پرورش در سال 1402 ایجاد شده است، مجموع امتیازات آزمون استخدامی 1000 امتیاز می باشد که 600 نمره آن مربوط به مصاحبه و 400 نمره به آزمون کتبی اختصاص دارد. داوطلبان برای پذیرش می بایست حداقل نمره 470 را از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه کسب نمایند.

همان طور که در دفترچه ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش ذکر شده است، ارزیابی صلاحیت داوطلبان در سه زمینه اختصاصی، عمومی و تخصصی مورد بررسی خواهد گرفت. حداقل امتیازی که داوطلب می تواند از این سه بخش کسب کند به شرح زیر است:

امتیازات مصاحبه استخدام آموزگار ابتدایی ۱۴۰۲
زمینه حداقل امتیاز برای قبولی 
زمینه تحصصی40
زمینه عمومی95
زمینه اختصاصی70

موارد مورد ارزیابی

همانطور که پیش از این گفته شد، داوطلبان آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سه زمینه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در قسمت زیر به بخشی از موارد ارزیابی در حیطه های مختلف اشاره خواهد شد:

زمینه تخصصی مصاحبه آزمون آموزگار ابتدایی 1402
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در آزمون کتبینمره در مصاحبه
پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمونمستندات پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمون160 امتیاز160 امتیاز
تسلط بر برنامه درسی و امور تربیتی مورد نیاز دوره ابتداییمفاهیم پایه متون و روش های یاددهی قرآن و هدیه آسمانی، علوم تجربی، آموزش فارسی، مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
تسلط بر دانش تخصصی موضوعیروش و فنون تدریس روانشناسی تربیتی

سنجش و ارزیابی پیشرفت تحصیلی

اسناد و قوانین آموزش و پرورش

پژوهش های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین مقالات مرتبط با گروه آزمونتوانایی قصه گویی، شعرخوانی و داستان خوانی و…

توانایی تلاوت قرآن و درک معانی آن

زیبانویسی، طراحی و کار دستی

توانایی نوآومری و ابتکار آموزشی و بازی وارسازی مفاهیم ریاضی، علوم، اجتماعی و…

زمینه عمومی مصاحبه آزمون آموزگار ابتدایی ۱۴۰۲
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در آزمون کتبینمره در مصاحبه
مهارت های ارتباطیابزارهای کانون ارزیابی160 امتیاز200 امتیاز
تفکر تحلیلی و حل مسئلهابزارهای کانون ارزیابی
باور و التزام عملی به ارزش های اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادیمعارف و اندیشه اسلامی، تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
سازگاری و انعطاف پذیریابزارهای کانون ارزیابی
مسئولیت پذیری دانش تعلیم و تربیت اسلامیابزارهای کانون ارزیابی تعلیم و تربیت اسلامی
دانش اجتماعی و حقوقیدانش اجتماعی و حقوق اساسی
زمینه اختصاصی مصاحبه آزمون آموزگار ابتدایی 1402
شایستگی هامحتوی ارزیابینمره در آزمون کتبینمره در مصاحبه
مهارت های تربیت در ساحت های شش گانهمهارت های تربیتی در ساحت های اعتقادی، عبادی و اخلاقیی؛ اقتصادی و حرفه ای؛ علمی و فناوری، اجتماعی و سیاسی؛ زیستی و بدنی؛ زیبایی شناختی و هنری80 امتیاز240 امیتاز
مهارت های تدریس اثربخششناخت تفاوت های فردی، شیوه های تدریس و خلق موقعیت های بدیع و خلاقانه و مدیریت کلاس
انگیزه حرفه معلمیاشتیاق، علاقه و انگیزه به حرفه معلمی و برخورداری از نگرش غنی نسبت به تعلیم و تربیت و کار کردن با دانش آموزان
سوابق فعالیت های تحصیلی، آموزشی، فرهنگی، جهادی، تربیتی و فناوری های نوینمستندسازی تجربیات و سوابق تدریس و فعالیت در مراکز آموزش عالی، گروه های جهادی، مدارس، مهدهای کودک، مراکز فرهنگی، تربیتی و تحقیقاتی با ارائه مدارک معتبر از مراجع ذیربط و بیمه
کاربست فناوری های نوین آموزشیآشنایی با تکنولوژی و نرم افزارهای آموزشی
کسب مقام در مسابقات و رویدادها و جشنواره های معتبر استانی، ملی و جهانیکسب مقام در مسابقات و رویدادهای معتبر علمی، ادبی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تربیتی، آموزشی و فناوری

تجربیات قبول شدگان در گزینش آزمون آموزگار ابتدایی ۱۴۰۲

با توجه به این موضوع که آزمون استخدامی آموزش و پرورش در سال 1402 به دو دسته آزمون دبیری متوسطه اول و دوم و آزمون آموزگاری ابتدایی تفکیک یافته است اما متقاضیان همچنان می توانند با در نظر گرفتن تجربیات قبول شدگان گزینش آزمون استخدامی آموزش و پرورش سال های گذشته، با اطلاعات گسترده تری در این آزمون شرکت کنند و شانس پذیرش خود را بالاتر ببرند. در قسمت زیر بخشی از این تجربیات قرار داده شده است:

  • کنترل استرس از مهم ترین نکات است. مصاحبه کنندگان متوجه میزان اضطراب شما می شوند و این موضوع ممکن است تاثیر بدی در مصاحبه شما بگذارد.
  • به خاطر سپردن سوالات مهم و پر تکرار عقیدتی می تواند بسیار مفید باشد.
  • اطلاعات لازم مانند زمان و مکان مصاحبه خود را اشتباه نکنید.
  • تمامی مدارک لازم خود را از قبل آماده کنید.
  • همراه داشتن مدارک مرتبط و تاثیرگذار در روند مصاحبه مانند مدرک مربیگری و یا مدرک گذراندن دوره نرم افزارهای کامپیوتری.
  • داشتن ظاهری آراسته، منظم و رسمی.
  • اخلاق، طرز رفتار و بیان شما مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت پس با اخلاق خوش و اعتماد به نفس وارد جلسه مصاحبه شوید.

 

سوالات متداول

1- چه سوالاتی در مصاحبه آموزگار ابتدایی ۱۴۰۲ پرسیده می شود؟

در مصاحبه آموزگاری ابتدایی سوالاتی در رابطه با مسائل عقیدتی، سیاسی و رشته تخصصی داوطلب پرسیده خواهد شد.

2- حداقل امتیاز برای قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش ۱۴۰۲ چند است؟

داوطلبان می بایست حداقل نمره 470 را از مجموع 1000 نمره اختصاص داده شده به این آزمون کسب نمایند.

3- مصاحبه آموزش و پروش ۱۴۰۲ چه تاثیری بر نتایج نهایی خواهد داشت؟

شرکت در مصاحبه آموزش و پرورش الزامی است و این مصاحبه 60 درصد نتایج نهایی را تشکیل می دهد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ نظر
  1. تنها

    سلام خوبی شما

    میشه لطفا از نحوه مصاحبه بیشتر توضیح بدین ممنون میشم

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      مصاحبه شامل چند بخش سنجش روانی پزشکی تخصصی و شخصیتی سیاسی اجتماعی شما می باشد.

  2. به امید نهایی شدن

    اگر مبحث مورد تدریس اشتباه علمی داشته باشیم تاثیر منفی میزاره؟
    علت تشکیل رنگین کمان را به جای تجزیه نور انعکاس نور گفتم

    • ایران مشاوره

      سلام و درود
      تمامی موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت کسب حدنصاب امتیاز لازم، برای شما قبولی لحاظ خواهد شد.

  3. مینا

    سلام
    ایا زبان عربی رو مسلط باشیم یا جز ۳۰ قران رو حفظ باشیم تاثیر داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، بله تمامی این موارد تاثیر مثبت در شرایط شما خواهند داشت. حتما به این موارد اشاره کنید.

مشاوره استخدامی پیج استخدامی