خانه سایر مطالب شرایط تاسیس آموزشگاه زبان

شرایط تاسیس آموزشگاه زبان

دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان

امروزه تقریبا تمام افراد جامعه به اهمیت یادگیری و تسلط به زبان های خارجی علی الخصوص زبان انگلیسی به عنوان یک زبان بین المللی پی برده اند. به همین علت متقاضیان بسیار زیادی با دلایل مختلف قصد یادگیری زبان های خارجی را در آموزشگاه های آموزش زبان دارند. طبیعیست که با توجه به شرایط ایجاد شده، افراد زیادی نیز در فکر تاسیس مراکز آموزش زبان باشند. از آن جایی که آموزش اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد و باید حداقل استانداردهای لازم را داشته باشد، قوانین و ضوابط خاصی برای ارائه مجوز راه اندازی یک مجموعه آموزشی وضع شده است. شخص یا اشخاص متقاضی تاسیس یک آموزشگاه، باید واجد شرایط دریافت پروانه فعالیت باشند. به نظر شما چه امکاناتی برای تاسیس یک آموزشگاه مورد نیاز خواهد بود؟

متقاضی دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان باید حداقل 30 سال سن داشته و مدرک تحصیلی وی لیسانس و بالاتر باشد.

برای دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان از کجا شروع کنیم؟

تاسیس آموزشگاه زبان امری نسبتا زمان بر است‌. بنابراین در وهله اول باید به این نکته توجه کرد که پیش از هرگونه اقدام عملی برای درخواست مجوز راه اندازی موسسه آموزش زبان، به طور کامل از قواعد و شرایط کسب آن اطلاع کسب نمایید. اولین قدم برای تاسیس یک آموزشگاه زبان مشخص نمودن حیطه کاری است. به این معنا که معین کنید قصد فعالیت برای کدام رده سنی و آموزش کدام زبان ها را دارید. بعد از مشخص کردن دقیق نوع فعالیت می بایست محل مناسبی را برای تاسیس آموزشگاه انتخاب نمایید که ویژگی های آن در ادامه مقاله عنوان شده است. قدم بعدی انتخاب نام مناسب برای موسسه شماست. سپس باید مدارک مربوط را تکمیل و به سازمان مربوطه مراجعه کنید تا درخواست خود را به ثبت رسانید. این خلاصه ای از روند پیش از ثبت درخواست دریافت مجوز بود که عنوان شد.

مرجع صادر کننده مجوز برای آموزش افراد زیر 20 سال وزارت آموزش و پرورش و برای بزرگسالان وزارت علوم می باشد. درصورتی که متقاضی اخذ پروانه فعالیت در این زمینه باشید، اولین اقدام عملی شما دریافت تاییدیه مشخصات موسس از سوی مرجع مربوطه خواهد بود. بنابراین پس از ارائه مدارک به یکی از ارگان های مرتبط می بایست منتظر دریافت موافقت نامه تایید صلاحیت فرد درخواست دهنده برای انجام ادامه روند درخواست باشید.

نحوه دریافت اینترنتی مجوز تاسیس آموزشگاه زبان

در سالهای اخیر متقاضیان دیافت این مجوز، توانستند به صورت اینترنتی آن را ثبت نام کنند. اخذ این مجوز برای اشخاص حقوقی در سامانه درگاه ملی مجوزهای کشور و سازمان مشارکت مردمی و اشخاص حقیقی در سامانه پنجره خدمات دولت و مشارکت مردمی امکان پذیر می باشد. برای این کار لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد سایت درگاه ملی مجوزها به نشانی g4b شوید و در صفحه اول نام کسب و کار خود را بنویسید.

مرحله اول ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • سپس از میان لیستی که جلوی رویتان قرار دارد، مرکز غیر دولتی (زبان، علمی و کنکور) را انتخاب کرده و روی گزینه خدماتی کلیلک کنید.

مرحله دوم ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • از انتهای صفحه بعد گزینه ثبت درخواست را برگزینید.

مرحله سوم ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • درخواست مجوز را بفشارید.

مرحله چهارم ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • در این مرحله از شما می خواهد حقیقی یا حقوقی بودن خود را معلوم کنید و با توجه به انتخاب شما وارد سایت مربوطه خواهید شد.

مرحله پنجم ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

اشخاص حقوقی

در صورتی که شما از طرف یک مجموعه یا یک موسسه بخواهید اقدام به دریافت مجوز نمایید در مراحل بعدی مهمان همین سایت خواهید بود. در این صفحه می بایست شماره همراه بالاترین مقام اجرایی شرکت را وارد کرده و کد فعالسازی را دریافت کنید.

مرحله ششم ثبت نام مجوز حقوقی تاسیس آموزشگاه زبان

اشخاص حقیقی

پس از انتخاب اشخاص حقیقی می بایست ادامه مسیر را از طریق پنجره خدمات دولت به روش زیر طی کنید.

  • شماره تلفنی که به نام کدملی شما ثبت شده باشد را وارد نمایید و ارسال رمز یکبار مصرف را بفشارید.

مرحله ششم اشخاص حقیقی ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • رمز ارسال شده را در کادر درج کنید.

مرحله هفتم اشخاص حقیقی ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • در این مراحله کدملی و تاریخ تولد خود را وارد نمایید

مرحله هشتم اشخاص حقیقی ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • سپس باید ثبت اطلاعات را بفشارید.

مرحله نهم اشخاص حقیقی ثبت نام مجوز آموزشگاه زبان

  • پس از طی کردن این مراحل اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید و هزینه مجوز را پرداخت کنید.

ثبت نام از طریق درگاه مشارکت مردمی

علاوه بر سایت درگاه مجوز می شما می توانید از طریق prv.mosharekatha.ir‌ نیز به اینکار اقدام کنید بدین منظور:

  • ابتدا وارد سایت سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی به نشانی prv.mosharekatha.ir‌ مراجعه کنید.
  • شهر خود را انتخاب کنید.
  • به قسمت میز خدمات الکترونیکی مراجعه کنید.
  • ثبت نام جدید را برگزینید و بقیه مراحل را طی کنید.

شرایط دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه

همان طور که پیش تر بیان شد، به انجام رساندن فرآیند دریافت مجوز آموزشگاه زبان در گرو تایید مشخصات متقاضی می باشد. مرجع صادر کننده مجوز، شرایط سنی، تحصیلی و صلاحیت عمومی فرد را مورد بررسی قرار داده و پس از آن موافقت نامه اصولی را صادر می نماید. توجه کنید که دریافت این موافقت نامه به هیچ عنوان به معنی صادر شدن مجوز فعالیت موسسه نیست و این گواهی تنها صلاحیت متقاضی با متقاضیان را  تایید می نماید. شرایطی که یک موسس برای دریافت موافقت نامه باید داشته باشد موارد سختی نیست اما در صورت فقدان هریک از آن ها به هیج عنوان امکان صدور گواهی یاد شده وجود نخواهد داشت. این شرایط عبارت اند از:

  • تابعیت کشور ایران
  • اعتقاد عملی به دین اسلام یا یکی از ادیان قانون اساسی
  • احراز وجود صلاحیت اخلاقی و فرهنگی
  • نداشتن سو پیشنه و یا وابستگی به رژیم قبلی
  • سلامت کامل جسمی و روانی
  • مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای آقایان
  • داشتن حداقل 30 سال سن
  • دارادبودن مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر
  • متاهل بودن متقاضیان مرد
  • لزوم داشتن دو سال سابقه کار آموزشی به صورت تمام وقت یا حداقل چهار سال پاره وقت، مورد تایید ارگان ها و سازمان های رسمی

تبصره ها

  1. پروانه تاسیس آموزشگاه زبان به هیچ عنوان برای افراد شاغل دولتی،دستگاه ها، شرکت ها و موسساتی که از امکانات دولتی استفاده می کنند، امکان پذیر نیست. این قانون برای اعضای هیات علمی در رشته های مربوط فنی استثنا قائل شده و این دسته از افراد مشمول آن نیستند.
  2. در صورتی که متقاضی دریافت شخصیتی حقوقی و غیر دولتی باشد، باید نماینده حقیقی خود را به سازمان معرفی نماید.
  3. متقاضیان مرد می توانند مجوز تاسیس آموزشگاه بانوان را دریافت نمایند و برعکس.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز تاسیس آموزشگاه زبان

تا به اینجا متوجه شدید که متقاضی دریافت مجوز آموزشگاه زبان باید چه ویژگی هایی داشته باشد. در صورتی که واحد شرایط یاد شده هستید باید با در دست داشتن مدارک خود جهت دریافت موافقت نامه یاد شده به مرجع ذیربط مراجعه کنید آیا از مدارک مورد نیاز جهت این عمل اطلاع دارید؟ توجه کنید که در صورت نقص مدارک، تقاضای شما رد شده و یا جهت اصلاح پرونده فراخوانده خواهید شد. در جدول زیر لیست مدارک مورد نیاز برای مراجعه حضوری و ثبت درخواست عنوان شده است.

  • فرم درخواست کتبی موافقت با ارائه طرح آموزشگاه
  • در خواست کتبی جهت ارائه به مدیریت فنی و حرفه ای یا اداره آموزش و پرورش استان
  • اصل شناسنامه و تصویر تمامی صفحات
  • تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت
  • کپی تصویر مدرک تحصبلی و سوابق کاری
  • ارائه تصویر پرسنلی شرکای کاری

مراحل صدور مجوز تاسیس آموزشگاه

بعد از تکمیل مدارک عنوان شده باید با در دست داشتن آن ها درخواست خود را به هیئت نظارت استان محل سکونت خود ارائه نموده و منتظر صدور موافقت نامه اصولی خود باشید. این موافقت نامه که حدودا بسته به استان محل سکونت بین 3 تا 6 ماه صدور آن به طول می انجامد، مجوز اقدام برای مراحل بعدی است که به شرح زیر هستند.

دریافت تاییدیه محل تاسیس آموزشگاه

با صدور موافقت نامه باید محل مورد نظر خود را برای راه اندازی آموزشگاه معرفی نموده تا ویژگی های ساختمان مورد نظر به تایید دو ارگان برسد. با ارائه مدارک ساختمان مورد نظر به اداره مربوطه ابتدا بازرسان اداره نظارت بر اماکن و سپس بازرسین اداره آموزش و پرورش به صورت مجزا از محل معرفی شده بازدید نموده و آن را بررسی می نمایند. در صورت رد شدن ساختمان مورد نظر توسط هریک از ادارات یاد شده، فرد متقاضی می بایست جهت رفع ایرادات آن و یا تعویض محل تاسیس آموزشگاه اقدام کند. با توجه به آن که متراژ و شرایط ساختمان مراکز آموزشی هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت می باشد، بهتر است با کارشناسان این دو ارگان پیش از انتخاب محل تاسیس مشورت نمایید تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود. بدیهی است در صورت تامین هرچه بیشتر امکانات آموزشی و ظاهری برای آموزشگاه احتمال دریافت تاییدیه را تقویت می نماید.

تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای دریافت تاییدیه محل تاسیس آموزشگاه

تجهیزات مورد نیاز برای دریافت تاییدیه مجوز به شرح زیر است:

  • ساختمان معرفی شده باید دسترسی آسانی داشته و به معابر اصلی نزدیک باشد.
  • ظاهر و فضای داخلی آن شرایط مناسب داشته باشد.
  • فاصله آن تا سایر آموزشگاه ها کمتر از محدوده قانونی نباشد.
  • ساختمانی مستقل و صرفا برای تاسیس آموزشگاه بوده و اگر موسس مالک آن نیست، حداقل 3 سال قرارداد داشته باشد.
  • تعداد کلاس های یک آموزشگاه باید حداقل 8 کلاس با ظرفیت 14 تا 18 نفر باشد.
  • وجود میز و صندلی، سیستم صوتی، وایت برد و نور کافی در تمامی کلاس ها
  • مجهز بودن ساختمان به کانتر پذیرش، اتاق مدیریت، مدرسین و نمازخانه
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • دو خط مستقل تلفن و اینترنت پرسرعت

اخد مجوز تاسیس آموزشگاه

در صورتی که تمامی مراحل بالا توسط موسس انجام پذیرفت، درخواست متقاضی برای دریافت جواز جهت انطباق با اولویت های آموزش و پرورش استان در صدور مجوز مورد بررسی قرار می گیرد. با گذر از این مرحله و پس از بررسی دقیق پرونده و دریافت تاییدیه های لازم، پرونده یاد شده در صورت اصلاح ایرادات احتمالی جهت صدور جواز تایید به بخش مدیریت مرکز مربوطه ارسال می شود. زمان صدور مجوز تاسیس آموزشگاه بسته به استان و منطقه متقاضی متغییر است و نمی توان محدوده خاصی برای آن تعیین نمود. پس از دریافت پروانه فعالیت، موسس می تواند تابلوی مرکز خود را نصب نموده و کار ثبت نام و سپس آموزش را آغاز نماید.

هزینه صفر تا صد دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه

همان طور که بیان شد، دریافت مجوز فعالیت آموزشگاه زبان مراحل نسبتا زمان بر و سختی دارد اما یکی از نکات مهم هزینه های دریافت این گواهی است. مخارج تاسیس یک مرکز آموزش زبان به دو دسته تقسیم می شود.

هزینه تهیه ساختمان، تجهیزات و امکانات

همان طور که پیش تر عنوان شد، ساختمان محل آموزشگاه باید ویژگی های مشخصی داشته و از لحاظ امکانات خدماتی وبهداشتی وضعیت مناسبی داشته باشد. موسس باید بسته به نوع تجهیزات، وسایل و تعمیرات مخارج مربوطه را به طور کامل تخمین زده و سرمایه لازم برای تهیه آن ها را تامین نماید.

هزینه دریافت مجوز

باتوجه به اطلاعات مندرج در سایت درگاه مجوز ملی، این هزینه در سال 1402، 1 میلیون و 500 هزار تومان می باشد. با اینحال ممکن است این قیمت در طی زمان تغییر کند و افزایش داشته باشد.

سوالات متداول

1- دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان باید چه مراحلی دارد؟

دریافت موافقت نامه اصولی و تاییدیه محل تاسیس آموزشگاه از مراحل دریافت این مجوز می باشد که به طور کامل در متن فوق بیان شده است.

2- متقاضی دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

داشتن حداقل ۳۰ سال سن و مدرک کارشناسی از جمله شرایط لازم جهت دریافت مجوز یاد شده است که باقی موارد در مقاله مفصلا شرح داده شده است.

3- برای دریافت مجوز تاسیس آموزشگاه زبان چه مدارکی لازم است؟

اصل و کپی شناسنامه و مدرک تحصیلی از جمله این مدارک است و لیست کامل آن ها در همین مقاله بیان شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره