خانه کنکور شرایط ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1401

شرایط ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1401

شرایط ثبت نام دانشجویان روزانه در کنکور سراسری دی 1401
شرایط ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1401

برای ثبت نام کنکور سراسری داوطلبان باید از یک سری شرایط عمومی و اختصاصی برخوردار باشند. این شرایط به همراه تمامی جزئیات مربوطه در دفترچه ثبت نام کنکور که در زمان مقرر توسط سایت سازمان سنجش منتشر می شود، به اطلاع افراد می رسد. در سال جاری تصمیم بر این شد، کنکور سراسری در دو نوبت از سال یعنی دی و تیر ماه برگزار گردد که برای هر کدام دفترچه ای جداگانه منتشر می گردد که در هر یک از آن ها ضوابط و تغییرات مربوط به روند اجرای این آزمون درج شده است.

کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) همزمان با خدمت، مجاز به تحصیل و شرکت در کنکور سراسری نمی باشند.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1401

شرایط ثبت نام کنکور 1402 به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شود که تمامی آن ها با ذکر جزئیات در دفترچه راهنمای نام نویسی درج شده است. البته موارد دیگری اعم از قوانین نظام وظیفه، ضوابط شرکت دانشجویان و فارغ التحصیلان، ثبت نام اتباع و… نیز در دسته شرایط و دستورالعمل شرکت در کنکور سراسری قرار می گیرند که افراد باید بنا به وضعیت خود تمامی آن ها را مطالعه و رعایت نمایند. در ادامه مطلب، تمامی شرایط و ضوابط ثبت نام در  کنکور سراسری دی ماه 1401 را ذکر کرده ایم.

شرایط عمومی 

  • داشتن اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی
  • عدم دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
  • عضو نبودن داوطلب یا اطرافیان وی در سازمان های غیر قانونی و فراماسونری
  • نداشتن فساد اخلاقی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر

شرایط اختصاصی

  • گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی)
  • دیپلم نظام آموزشی جدید 3.3.6 (در یکی از شاخه های نظری، فنی حرفه ای یا کاردانش)
  • دیپلم دوره چهار ساله متوسطه نظام قدیم (نظری یا هنرستان)
  • داشتن یکی از مدارک کاردانی (فوق دیپلم)
  • مدرک سطح یک حوزوی برای طلاب (طلاب صرفا مجاز به شرکت در کنکور سراسری انسانی هستند.)

تبصره 1: مدارک نام برده باید تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 اخذ شوند.

تبصره 2: اگر داوطلب در یکی از رشته های نیمسال دوم پذیرفته شود، تا تاریخ 30 بهمن ماه 1402 فرصت دریافت مدرک خود را دارد.

تبصره 3: متقاضیان دارای مدرک کاردانی رشته های مورد نیاز وزارت بهداشت که مشمول طرح تعهد خدمت هستند، چنانچه طرح خود را آغاز نکرده و در یکی از رشته های دکتری عمومی پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می توانند خدمات خود را پس از اتمام تحصیلات انجام دهند.

تبصره 4: افراد دارای مدرک کاردانی گروه های آموزشی غیر پزشکی باید طرح خدمت اجباری خود را تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 به پایان برسانند.

شرایط نظام وظیفه برای ثبت نام در کنکور سراسری دی ماه 1401

متقاضیان مرد در زمان ثبت نام کنکور باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. برای مشخص کردن این امر باید به کد های مندرج در دفترچه راهنما توجه نموده و کد مربوط به خود را در فرم ثبت نام کنکور سراسری 1402 دی ماه وارد نمایند.

شرایط نظام وظیفه برای ثبت نام در کنکور سراسری دی ماه 1401
کدشرایط
کد 1متقاضیان دارای کارت پایان خدمت هوشمند
کد 2کارت معافیت دائم هوشمند (شامل کفالت، پزشکی، ایثارگران و دیگر موارد خاص)
کد 3افراد دارای معافیت موقت و برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (دارای اعتبار)
کد 4مشمولان مشغول به تحصیل در سال آخر دوره متوسطه که معافیت تحصیلی دانش آموزی را دریافت کرده اند و در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا 20 سالگی تمام) فارغ التحصیل خواهند شد.
کد 5دانش آموزانی که دیپلم نظام آموزشی جدید (3-3-6) خود را پیش از 18 سالگی تمام دریافت کرده اند. (به شرط نداشتن غیبت)
کد 6کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) و بدون غیبت که مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید را دریافت کرده اند. (به شرطی که در مقطع کارشناسی و یا بالاتر قبول شوند.)
کد 7کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) که دوره ضرورت خدمتشان تا زمان شروع دانشگاه (تاریخ مندرج در دفترچه جدید) به پایان خواهد رسید. این دسته از افراد باید گواهی و یا کارت پایان خدمت خود را در زمان ثبت نام در دانشگاه ارائه دهند.
کد 8کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح (این دسته از افراد باید گواهی اشتغال به خدمت ارائه دهند و اداره نیروی انسانی سازمان مربوطه نیز با ادامه تحصیل ایشان موافقت کند.)
کد 9دانشجویان انصرافی که در سنوات اولیه تحصیل انصراف داده اند. (نباید بیش از یک سال از زمان پذیرش در دانشگاه قبلی و پذیرش دانشگاه جدید آن ها سپری شده و همچنین مجاز به استفاده بیش از یک بار از امتیاز انصراف نیستند.)
کد 10فارغ التحصیلان مقطع کاردانی تنها در صورتی می توانند شروع به ادامه تحصیل در رشته های “کارشناسی پیوسته” نمایند که کارشناسی ناپیوسته آن رشته توسط وزارت علوم یا بهداشت، ارائه نشده باشد.

نکات مهم مقررات نظام وظیفه

  • مشمولانی که دارای غیبت سربازی هستند، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند.
  • دانشجویانی که از دانشگاه اخراج شده اند، تا زمان پایان خدمت سربازی و یا دریافت معافیت دائم امکان ادامه تحصیل را نخواهند داشت. (به جز افرادی که پیش از رسیدن به سن مشمولیت، اخراج شده باشند.)
  • امکان استفاده از معافیت تحصیلی در هر مقطع تنها یک بار وجود دارد. بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع امکان تحصیل مجدد در همان مقطع را نخواهند داشت.
  • امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری، برای فارغ التحصیلان مقطع کاردانی که مشمول سربازی هستند، وجود نخواهد داشت.
  • فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مشمول خدمت سربازی هستند، نمی توانند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند.
  • ترخیص سربازان حین خدمت، صرفا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و یا مقاطع بالاتر مجاز است. (ترخیص جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.)
  • دانشجویان مقاطع کارشناسی پیوسته و بالاتر که با دریافت مدرک مقطع پایین تر از ادامه تحصیل انصراف می دهند و یا اخراج می شوند، تا زمانی که خدمت دوره ضرورت خود را به پایان برسانند و یا معافیت دائم دریافت کنند، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. تنها در صورت رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطعی که از آن فارغ التحصیل شده اند، مجاز به ادامه تحصیل اند.
  • کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با خدمت نیستند. (این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط لازم، از خدمت ترخیص خواهند شد).
  • تمامی پذیرفته شدگان در آزمون سراسری، باید با مراجعه به دفاتر پلیس +10 معافیت تحصیلی خود را دریافت کنند تا بتوانند در دانشگاه ثبت نام نمایند.
  • داوطلبانی که کد 3 معرف وضعیت نظام وظیفه آن هاست، پس از پذیرفته شدن باید از معاونت وظیفه عمومی مستقر در دانشگاه مجوز لازم را جهت ثبت نام خود کسب کنند.
  • دانش آموزانی که قبل از 18 سالگی دیپلم خود را دریافت کرده اند، پس از رسیدن به سن مشمولیت (18 سالگی) 6 ماه فرصت دارند تا در دانشگاه پذیرفته شوند. در غیر این صورت وارد دوره غیبت سربازی شده  و مجاز به ادامه تحصیل نیستند.
  • سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان، به تفکیک مقطع در جدول زیر آورده شده است:
سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان خدمت سربازی
مقطع تحصیلیسنوات مجاز
کاردانی2/5 سال
کارشناسی پیوسته5 سال
کارشناسی ارشد پیوسته6 سال
دکترای پیوسته8 سال

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در کنکور سراسری دی ماه 1401

اتباع خارجی علاوه بر داشتن تمامی شرایط عمومی و اختصاصی ذکر شده در دفترچه و یا متن فوق، باید دارای شرایط زیر نیز باشند. در صورت رعایت نکردن کلیه شرایط ثبت نام و شرکت در کنکور، پذیرش آن ها لغو می شود.

  • تنها آن دسته از اتباع غیر ایرانی مجاز به ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری هستند که “مقیم جمهوری اسلامی” باشند و یا “اقامت قانونی” داشته باشند.
  • متقاضیان غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق ممنوعه برای داوطلبان اتباع غیر ایرانی 1402 نخواهند بود. (این مناطق در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش نیز وجود دارد.)
  • در صورتی که اتباع غیر ایرانی در مناطق غیر مجاز پذیرفته شده باشند، می توانند در اولین کد رشته تحصیلی مربوط به منطقه مجاز ادامه تحصیل بدهند. (البته در صورتی که حدنصاب نمره علمی را کسب کرده باشند.)
  • اتباعی که متقاضی تحصیل هستند، نمی توانند رشته هایی را انتخاب کنند که باعث ایجاد تعهداتی شود. (مانند تعهدات استخدامی)
  • پذیرش اتباع در رشته های خاص و غیرمجاز، ممنوع است.
  • تمامی اتباع پذیرفته شده در آزمون سراسری دوره روزانه (در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی) باید اقدام به پرداخت شهریه نمایند. (حداکثر تا 80 درصد دوره های شبانه در رشته های مربوط به وزارت علوم، و بر اساس مصوبه های وزارت بهداشت در رشته های مربوط به علوم پزشکی).
  • پذیرش در رشته های بدون کنکور اتباع خارجی (یعنی پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی)، تنها در صورتی ممکن است که دیپلم این افراد از مدارس ایران و یا مدارس بین المللی داخل ایران دریافت شده باشد.
  • مدارک دیپلم صادر شده از سوی مدارس ایران باید مورد تایید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.
  • متقاضیان تحصیل غیر ایرانی در هر مقطع تحصیلی تنها یک بار مجاز به تحصیل می باشند.
  • دانشجویان غیر ایرانی، مشمول قانون نظام وظیفه نیستند.
  • متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی (ص) العالمیه می توانند طبق گذرنامه و اقامت آن مرکز ثبت نام اولیه خود را انجام دهند. البته جهت ادامه تحصیل و نام نویسی قطعی باید گذرنامه، روادید تحصیلی و اقامت قانونی دریافت کنند.
  • داوطلبان نمی توانند همزمان در موسسات آموزش عالی، مراکز جامعه المصطفی (ص) و مرکز آموزش عالی اهل بیت (ع) تحصیل نمایند.
  • اتباع پذیرفته شده در مرحله اول ثبت نام باید دارای یکی از مدارک ذکر شده باشند.
  1. گذرنامه دارای شش ماه اقامت
  2. دفترچه پناهندگی سیاسی صادر شده توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  3. کارت هویت اتباع غیر ایرانی و یا آخرین کارت آمایش

شرایط ثبت نام دانشجویان در کنکور سراسری دی ماه 1401

دانشجویانی که قصد شرکت مجدد در کنکور سراسری را دارند، باید شرایطی را رعایت نمایند. این دانشجویان به 2 دسته در حال تحصیل و اخراجی یا انصرافی تقسیم می شوند ک شرایط ثبت نام در کنکور سراسری 1402 برای نوبت دی ماه برای هر کدام را توضیح داده ایم. البته افراد پذیرفته شده در دوره روزانه کنکور تیر ماه 1401 می توانند در کنکور سراسری دی ماه سال 1401 نیز شرکت نمایند.

شرایط ثبت نام دانشجویان در حال تحصیل

  • دانشجویان در حال تحصیل در دوره های روزانه، نوبت دوم یا شبانه، دانشگاه آزاد، مجازی، شهریه پرداز و پردیس خودگردان، پیام نور و غیرانتفاعی در تمامی مقاطع تحصیلی کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری عمومی یا تخصصی، برای شرکت در آزمون سراسری دی ماه سال 1401 در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه (آقایان) نیازی به انصراف ندارند.
  • این افراد در صورتی که پذیرفته شوند، باید از رشته و دانشگاه محل تحصیل قبلی خود انصراف قطعی داده و فرم آن را به دانشگاه محل قبولی خود ارائه دهند. همچنین در صورت انصراف قطعی نمی توانند در رشته و دانشگاه قبلی خود ادامه تحصیل دهند.
  • دانشجویان در حال تحصیل مقطع کاردانی در صورتی که تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 فارغ التحصیل شوند، نیازی به انصراف ندارند.

شرایط ثبت نام دانشجویان اخراجی یا انصرافی

  • دانشجویان اخراجی آموزشی و همچنین دانشجویان دوره کارشناسی که مدرک معادل کاردانی را دریافت نموده اند، پس از تسویه حساب کامل با دانشگاه و در صورت نداشتن مشکل نظام وظیفه می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند و محدودیتی در انتخاب رشته کنکور نیز نخواهند داشت.

شرایط ثبت نام فارغ التحصیلان دانشگاهی در کنکور سراسری دی ماه 1401

فارغ التحصیلان دانشگاهی مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری که تمایل به شرکت در کنکور سراسری دارند، باید به شرایط تعیین شده توجه داشته باشند. در ادامه متن مقاله، شرایط ثبت نام این دسته از داوطلبان در کنکور دی ماه 1401 را ذکر کرده ایم.

شرکت در کنکور سراسری با مدرک کاردانی

  • دانشجویان مقطع کاردانی که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 فارغ التحصیل خواهند شد می توانند در آزمون سراسری شرکت کنند.
  • آن دسته از فارغ التحصیلان مقطع کاردانی که در وزارت بهداشت تحصیل کرده اند، باید خدمت اجباری خود را به پایان رسانده باشند تا بتوانند در کنکور سراسری شرکت نمایند.
  • فارغ التحصیلان کاردانی رشته های تحصیلی گروه های آموزشی غیرپزشکی، تنها در صورتی می توانند در آزمون سراسری دی ماه سال 1401 شرکت نمایند که تعهدات و خدمات قانونی را انجام داده باشند.

شرکت در کنکور سراسری با مدرک کارشناسی

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در صورت شرکت مجدد و کسب رتبه قبولی کنکور دی ماه 1401 با رعایت شرایط زیر می توانند ادامه تحصیل دهند.

  • فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی وزارت بهداشت که دارای خدمت اجباری هستند، جهت ادامه تحصیل باید خدمت خود را گذرانده باشند. البته در صورتی که این افراد در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و یا داروسازی پذیرفته شوند، می توانند خدمت خود را پس از فارغ التحصیلی در مقطع جدید به انجام برسانند.
  • دانش آموختگان مقطع کارشناسی نباید دارای تعهد خدمت، تعهدات مربوط به سهمیه های کنکور شامل سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم باشند.
  • متقاضیان نباید از نظر سازمان نظام وظیفه ممنوعیت تحصیلی داشته باشند.

شرکت در کنکور سراسری با مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته تمامی رشته ها، دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دکتری حرفه ای دامپزشکی در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام، می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند. البته این دسته از داوطلبان تنها جهت پذیرش در مقطع دکتری عمومی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اقدام نمایند و محدودیتی در انتخاب دوره ها (روزانه یا شهریه پرداز) نخواهند داشت.

  1. پزشکان و پیراپزشکان حتما باید خدمت اجباری خود را بگذرانند.
  2. نداشتن هیچ گونه تعهد خدمتی به ارگان های اجرایی در زمان ثبت نام کنکور الزامی است.
  3. این افراد نباید دارای تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم باشند.
  4. متقاضیان مرد نباید از نظر سازمان نظام وظیفه ممنوعیت تحصیلی داشته باشند.

شرایط ثبت نام دانش آموزان پایه یازدهم در کنکور سراسری دی ماه 1401

بسیاری از دانش آموزان پایه یازدهم تمایل دارند تا زودتر از موعد در کنکور سراسری شرکت کنند و یا صرفا با محیط و فضای واقعی کنکور مواجه شوند. اما آیا امکان ثبت نام برای دانش آموزان پایه یازدهم وجود دارد؟ توجه داشته باشید، دانش آموزان پایه یازدهم نمی توانند دو مورد از مدارک ثبت نام کنکور سراسری شامل کد سوابق تحصیلی و مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی و یا کاردانی را ارائه دهند.

لذا این افراد تنها با وارد کردن اطلاعاتی همچون انتخاب بند مربوط به دانش آموزان، کاردانی فنی و حرفه ای و کار دانش و یا دریافت دیپلم پیش از سال 84 می توانند فرم تقاضانامه ثبت نام را پر کنند. با این شیوه امکان ثبت نام و شرکت در کنکور را دارند اما توصیه می شود که در صورت پذیرفته شدن، انتخاب رشته نکنند. زیرا برای پذیرش در دانشگاه ها باید اصل مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و یا کاردانی را که تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 و یا 30 بهمن ماه 1402 (برای ورودی های نیمسال دوم) تحویل دهند.

مدارک ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402

افراد برای شرکت در هر مقطع از کنکور سراسری می بایست یک سری مدارک را ارائه داده تا صلاحیت آنها جهت شرکت در آن آزمون مورد تایید قرار گیرد. داوطلبان کنکور سراسری هم از این قاعده مستثنی نیستند لذا این دسته از افراد بایستی با مطالعه کامل و جزئیات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری نسبت به آماده سازی مدارک اقدامات لازم به عمل آورند در این قسمت از مقاله لیستی از مدارک مورد نیاز جهت نام نویسی ذکر شده است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام کنکور سراسری
مشخصات شناسنامه ای
کارت ملی ( نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، سری و سریال شناسنامه، کدملی)
عکس پرسنلی داوطلب با مشخصات گفته شده در ذیل
آخرین مدرک تحصیلی

ویژگی های فایل عکس

  • حداکثر اندازه 400*300 پیکسل و حداقل 300*200 پیکسل
  • فرمت jpg
  • تمام رخ و زمینه سفید
  • وضوح کافی
  • عدم وجود لک و مهر در عکس
  • دارا بودن حجاب کامل برای متقاضیان خانم
  • حداکثر حجم مجاز برای عکس 70 کیلوبایت 
  • تصویر نباید اسکن شده از روی سایر مدارک باشد لذا در صورت مغایرت پروسه ثبت نام داوطلب ابطال می گردد.

داوطلبان با آگاهی از بودجه بندی کنکور سراسری دی ماه می توانند طی برنامه ریزی صحیح و بهره مندی از مشاوره اساتید مجرب در این رقابت نفس گیر پیروز میدان باشند. پس از برگزاری آزمون نوبت اول 1402، داوطلبان می توانند در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری دی 1401 به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و رشته و دانشگاه قبولی خود را مشاهده نمایند، سپس به منظور ثبت نام و پذیرش نهایی به سایت دانشگاه پذیرفته شده مراجعه نموده و نسبت به تکمیل نام نویسی خود اقدامات لازم را به عمل آورند.

سوالات متداول

1- برای ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۱ چه شرایطی لازم است؟

اخذ مدرک دیپلم، پیش دانشگاهی و یا کاردانی تا تاریخ 31 شهریور ماه ۱۴۰۲، نداشتن مشکل نظام وظیفه و... از شرایط ثبت نام در کنکور است که تمامی آن ها در متن فوق قرار دارد.

2- پذیرفته شدگان کنکور پارسال امکان شرکت در کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۱ را دارند؟

افرادی که در دوره های روزانه و غیر روزانه پذیرفته شده اند، بدون انصراف می توانند ثبت نام خود را انجام دهند.

3- آیا مشمولان نظام وظیفه می توانند در کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۱ شرکت کنند؟

مشمولان نظام وظیفه در صورت داشتن شرایط مندرج در دفترچه و مقاله فوق می توانند در کنکور سراسری شرکت کند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور