خانه کنکور کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

دفترچه ثبت نام آزمون سراسری دی ماه 1402
کنکور سراسری دی ماه 1402

مهم ترین رویداد تحصیلی در هر سال برای دانش آموزان سال آخر و یا داوطلبان ورود به دانشگاه، برگزاری کنکور سراسری است که این آزمون برای سال ۱۴۰۲ همراه با تغییراتی نسبت به سال های گذشته همراه می باشد. از جمله این تغییرات می توان به برگزاری کنکور در دو نوبت دی ماه و تیر ماه اشاره نمود که باعث تغییراتی در زمانبندی فرآیندهای مختلف آن از جمله مهلت ثبت نام، برگزاری و انتخاب رشته خواهد شد.

متقاضیان شرکت در آزمون مذکور می بایست از اطلاعاتی همچون زمان ثبت نام کنکور 1402، نحوه و همچنین شرایط ثبت نام کنکور آگاهی داشته باشند تا بتوانند در زمان مناسب نسبت به نام نویسی و آمادگی برای حضور در جلسه آزمون اقدام نمایند.

 

✅ لینک مستقیم ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

(به محض شروع مجدد ثبت نام، لینک فوق فعال می گردد.)

 

زمان ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402 در اواسط آبان ماه خواهد بود.

آخرین اخبار مربوط به کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

طبق آخرین خبری که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور درباره کنکور سراسری سال 1402 اعلام و ابلاغ شده است، برگزاری این آزمون در دو نوبت صورت می پذیرد که مرحله اول آن در دی ماه برپاخواهد شد. مسئولان مربوطه یکی از دلایل این مصوبه را کاهش استرس متقاضیان می دانند. همچینین ذکر این نکته نیز ضروری است که در صورت شرکت داوطلب در هر دو آزمون ملاک قبولی فرد، بالاترین نمره و تراز کسب شده خواهد بود.

تغییرات کنکور سراسری دی ماه 1402 نسبت به سال های گذشته

به طور کلی کنکور سراسری 1402 از جمله نوبت دی ماه آن با چهار تغییر اساسی نسبت به کنکور سال های گذشته برگزار خواهد شد. این تغییرات از قبیل ذیل خواهد بود:

تغییرات کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲
برگزاری آزمون سراسری در دو نوبت دی ماه و تیر ماه
تاثیر 40 درصدی قطعی معدل نهایی دانش آموزان در تعیین رتبه قبولی کنکور
حذف دروس عمومی از کنکور
حذف زیر گروه های آزمایشی از کنکور

همان طور که گفته شد، با توجه به تغییرات کنکور 1402 و حذف دروس عمومی از بودجه بندی کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان به میزان 40 درصد با تاثیر قطعی می باشد که البته تنها نمرات پایه دوازدهم در آن لحاظ می گردد. تاثیر قطعی به این معناست که نمرات نهایی دانش آموزان در سال دوازدهم چه مثبت و چه منفی در تعیین رتبه قبولی متقاضیان اثرگذار می باشد.

این قاعده شامل دو نوبت آزمون کنکور سراسری نمی شود به این جهت که اولا داوطلبان می توانند در یک آزمون یا هر دو شرکت نمایند و دوما مطابق توضیحات فوق الذکر، در صورت شرکت در هر دو آزمون، بالاترین نتیجه به عنوان تعیین رتبه قبولی افراد لحاظ خواهد شد.

زمان بندی کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

همانطور که گفته شد، آزمون سراسری در دو نوبت که نوبت اول در دی ماه و نوبت دوم طبق روال هر ساله در تیر ماه برگزار می شود. زمان بندی مرتبط با این فرآیند با توجه به اطلاعیه صادره در سایت سازمان سنجش آموزش کشور، مطابق جدول زیر می باشد.

زمان ثبت نام 

زمان ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402 هنوز اعلام نشده اما طبق تجربه سال گذشته، ممکن است در اواسط آبان ماه ۱۴۰۲ این فرآیند آغاز شود.

زمان ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402
عنوانتاریخ
زمان ثبت نامهنوز اعلام نشده است.
تمدید مهلت ثبت نام
تمدید مهلت نهایی ثبت نام

مهلت ثبت نام کنکور سراسری بنا بر تجربه سال های گذشته حداقل یک یا دو مرتبه تمدید می گردد اما تا به این لحظه موعد مشخصی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای تمدید مهلت ثبت نام اعلام نشده است. البته به محض انتشار اطلاعیه مربوطه، اخبار آن از طریق این مقاله و همچنین کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره به اطلاع شما خواهد رسید.

زمان برگزاری

تاکنون زمان دقیق برگزاری آزمون سراسری دی ماه ۱۴۰۲ اعلام نشده اما احتمال برگزاری آن در اواخر دی ماه وجود دارد. به محض انتشار تاریخ دقیق برگزاری کنکور دی ماه 1402 متن مقاله بروز خواهد شد. البته با عضویت در پیج اینستاگرام کنکور ایران مشاوره در اسرع وقت می توانید از اخبار مربوطه مطلع شوید.

زمان برگزاری کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲
گروه آزمایشیتاریخ
تجربیهنوز اعلام نشده است.
زبان های خارجه
انسانی
ریاضی فیزیک
هنر

زمان دریافت کارت ورود به جلسه 

دریافت کارت شرکت در آزمون، طبق زمان مشخصی که معمولا 2 الی 3 روز قبل از برگزاری آزمون می باشد از سوی سازمان سنجش اعلام و برای پرینت توسط داوطلبان بر روی سایت سازمان سنجش قرار می گیرد. هنوز زمان دقیق ردیافت کارت ورود به جلسه کنکور دی ماه 1402 اعلام نشده اما در صورت مشخص شدن زمان دقیق توزیع کارت و فعال شدن لینک دریافت آن، جزئیات مرتبط با آن از طریق مقاله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

زمان اعلام نتایج اولیه 

پس از برگزاری آزمون، داوطلبان منتظر دریافت اعلام نتایج اولیه کنکور می باشند که هنوز از سوی سازمان سنجش این روند برای آزمون دی ماه اعلام نشده چرا که این زمان پس از انتشار دفترچه مربوطه مشخص می گردد. پیش بینی می شود طبق روال هر ساله حدود یک ماه پس از برگزاری، نتایج کنکور سراسری دی اعلام شود. همچنین لازم به ذکر است که داوطلبان گرامی با ورود به سایت sanjesh.org می توانند نتایج اولیه کنکور را مشاهده نمایند.

زمان انتخاب رشته 

داوطلبان پس از اعلام نتایج اولیه کنکور که  احتمالا اواخر بهمن ماه و یا در اوایل اسفند ماه خواهد بود به شرط موفقیت در آزمون، مجاز به انتخاب رشته خواهند شد. بنابراین با در نظر گرفتن قوانین حاکم بر این فرآیند می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری که احتمالا طبق روال سال های گذشته اوسط مرداد ماه است، نسبت به انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل اقدام نمایند.

برنامه ریزی کنکور سراسری دی ماه 1402

موفقیت در هر امری نیازمند داشتن طرح کلی همراه با جزئیات جهت رسیدن یه هدف مورد نظر می باشد. این طرح کلی با برنامه ریزی صورت می پذیرد که داوطلبان می توانند با داشتن یک برنامه جامع و مدون بدین منظور مسیر خود را برای دستیابی به موفقیت هموارتر سازند. در همین راستا در ادامه مطلب به چند نکته اساسی برای انجام این فرآیند می پردازیم.

زمابندی صحیح مطالعه

اصل اولیه برنامه ریزی کنکور می تواند تقسیم بندی زمان  باشد به این صورت که سال به ماه، هفته، روز و ساعت بخش بندی شود. همچنین مطالعه هر درس با در نظر گرفتن زمانی مشخص در هر روز و ساعت تقسیم می گردد.

این امر در آرامش روانی و ساعت بیولوژیکی بدن جهت یادگیری بالاتر بسیار موثر است. در کنار اوقات مطالعه، زمان خواب، بیداری و تفریح تا حد ممکن مشخص گردد که این امر به نوبه خود باعث در اولویت قرار دادن  برنامه ریزی کنکور و در حاشیه قرار دادن سایر مسائل می شود.

برای مطالعه هر درس به طور معمول بیش از 90 دقیقه زمان نگذارید و بین هر درس 10 الی 15 دقیقه تنفس بگیرید و در نظر داشته باشید که اوج یادگیری تنها در 60 دقیقه اول می باشد. می توانید یک درس را در روز در چند نوبت مطالعه کنید چرا که این راهکاری بسیار مفید برای نظم دهندگی به ذهن جهت حفظ مطالب به صورت پلکانی صعودی می باشد و با این تکنیک، ذهن به صورت خودکار اطلاعات را طبقه بندی و تحلیل می کند.

پیش مطالعه و پس مطالعه

پیش مطالعه و پس مطالعه در ثبت قطعی مطالعات در حافظه بلند مدت اهمیت بالایی دارد به این صورت که مطالب هر درس را پس از مطالعه به صورت اجمالی مرور کنید (پس مطالعه) و قبل از مطالعه بخش بعدی همان درس، مطالب نوبت گذشته را مرور نمایید (پیش مطالعه).

تنظیم زمان خواب

یکی از مسائل مهم در این مسیر، زمان خواب می باشد که هر 1 ساعت خواب قبل از ساعت 24، معادل 2 ساعت خواب اثرگذار خواهد بود. برای سرعت یادگیری ذهن بیش از 7 ساعت خواب شبانه نداشته باشید و حتما 1 ساعت خواب در بعد از ظهر را مدنظر قرار دهید که در این صورت بهترین حالت شادابی برای مکانیزم صحیح بدن را رعایت کرده اید.

در پایان، برای آمادگی هر چه بیشتر و دفع استرس جهت جضور در کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ توصیه می شود با شرکت در آزمون های آزمایشی کنکور توانایی خود را نسبت به زمان برگزاری آزمون و نوع سوالات محک بزنید. همچنین آشنایی با فنون روش تست زنی از دیگر عواملی است که در موفقیت شما در کنکور تاثیر بسزایی دارد.

نحوه ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

متقاضیان پس از اطلاع از زمان ثبت نام با در دست داشتن  مدارک ثبت نام کنکور سراسری می توانند با مراجعه به سایت ثبت نام کنکور  در موعد مقرر، نسبت به نام نویسی اینترنتی خود جهت شرکت در این آزمون  اقدام نموده و طبق راهنمایی زیر فرآیند ثبت نام و بارگذاری مدارک خود را تکمیل نمایند.

  • در ابتدا با ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org از فهرست سمت راست صفحه بر روی گزینه “سراسری” کلیک نمایید.

مرحله اول ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • بر روی لینک فعال “ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ (دوره اول دی ماه 1402)” کلیک نمایید.

مرحله دوم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

مرحله سوم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • در این مرحله نوع سریال ثبت نام مورد نظر خود را انتخاب و بعد بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.

  •  موارد خواسته شده را در یخش های مربوطه وارد کنید، سپس درگاه پرداخت مورد نظر را انتخاب و بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک نمایید.

مرحله پنجم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • شماره پیگیری پرداخت را نزد خود یادداشت کرده و پس از تیک دار کردن عبارت پایین صفحه بر روی گزینه “ادامه روند پرداخت” کلیک کنید.

مرحله ششم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • اکنون شما وارد درگاه پرداخت اینترنتی شده اید و لازم است با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتابی که رمز پویای آن فعال است، هزینه لازم را پرداخت نمایید. در صورتی که پرداخت هزینه ثبت نام را با موفقیت انجام دهید، شماره پیگیری پرداخت به شما ارائه می شود که باید آن را حفظ و در صورت نیاز پرینت کنید.

مرحله هفتم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • حال به صفحه اول سامانه ثبت نام زیر بازگردید و بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک نمایید.

مرحله هشتم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

  • سریال ثبت نام 12 رقمی خود را در کادر مربوطه وارد و بر روی گزینه “تایید” کلیک کنید.

مرحله نهم ثبت نام کنکور سراسری نوبت دی ماه

پس از نمایان شدن فرم تقاضانامه اینترنتی مربوطه، لازم است در قسمت های خواسته شده سوابق تحصیلی و نوع مدرک خود را به ثبت رسانده و سپس دکمه بررسی و مشاهده را بفشارید. (برای دارندگان مدرک پیش دانشگاهی کد سوابق پیش دانشگاهی نیز مورد نیاز می باشد.) سپس عکس خود را در قسمت تعیین شده بارگذاری نمایید.

در پایان با وارد نمودن اطلاعات مورد نیاز و بارگذاری مدارک خواسته شده، شماره پرونده و کد پیگیری برای شما صادر می گردد که تا زمان پذیرش از سوی دانشگاه می بایست آن را نزد خود نگه دارید.

شرایط ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402

طبق اطلاعات مندرج در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲، شرایط ثبت نام برای داوطلبان آزمون سراسری به دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی تقسیم می گردد که البته شرط نظام وظیفه عمومی مختص آقایان می باشد.

شرایط عمومی

  • اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان رسمی ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • عدم سابقه عضویت خود و وابستگان در سازمان های غیر قانونی و فراماسونری
  • عدم احراز عناد (نه اعتراض) نسبت به جمهوری اسلامی
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم احراز فساد اخلاقی

شرایط اختصاصی

  • داشتن گواهینامه پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 (اعم از نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش) که حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 دریافت شود و یا دیپلم 4 ساله نظام قدیم آموزش متوسطه و یا مدرک کاردانی.
  • پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون سراسری ۱۴۰۲ می توانند در آزمون سراسری سال 1403 شرکت نمایند.
  • دانشجویان دوره های غیر روزانه (شبانه)، دانشگاه آزاد، مجازی، شهریه پرداز و پردیس خود گردان، پیام نور و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایان) میتوانند بدون انصراف از تحصیل در آزمون سراسری دی ماه سال 1402 ثبت نام و شرکت نمایند. توجه شود که این دسته از متقاضیان در صورت قبولی قطعی در کنکور و قبل از ثبت نام در رشته قبولی جدید، باید از دانشگاه قبلی انصراف قطعی داده و گواهی مربوطه را به موسسه پذیرنده جدید ارائه نمایند.
  •  فارغ التحصیلان رشته های تحصیلی مورد نیاز وزارت بهداشت (مشمولین خدمات اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان) در مقطع کارشناسی، باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه 1402 و یا 30 بهمن ماه ۱۴۰۲ خدمات خود را به پایان رسانده باشند، البته اگر در مقطع دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی پذیرفته شوند، می توانند خدمات موضوع این قانون را پس از اتمام تحصیل با مقطع جدبد بگذرانند.
  • فارغ التحصیلان دوره کاردانی رشته های تحصیلی گروه های آموزشی غیر پزشکی باید حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1403، تعهدات و خدمات قانونی را انجام داده باشند تا بتوانند در آزمون سراسری دی ماه ۱۴۰۲ شرکت نمایند.
  • متقاضیانی که در دوره روزانه آزمون سراسری 1402 پذیرفته شده اند، در صورت قبولی در آزمون سراسری ۱۴۰۲، به صورت هم زمان تنها می توانند در دوره های غیر روزانه انتخاب رشته نمایند.
  • دانش آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد ناپیوسته و پیوسته تمامی رشته های تحصیلی و دکتری عمومی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دکتری حرفه ای دامپزشکی متقاضی تحصیل مجدد، اگر هیچ گونه تعهد خدمتی به ارگان یا دستگاه های اجرایی نداشته باشند و همچنین هیچ گونه تعهدات سهمیه بومی و یا سهمیه مناطق محروم بر عهده ایشان نباشد می توانند در صورت قبولی در آزمون سراسری در مقطع دکتری عمومی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی تحصیل نمایند.
  • عدم ممنوعیت تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه.

شرایط مربوط به مقررات وظیفه عمومی

جهت انجام فرآیند ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲ و شرکت در این آزمون، دارا بودن شرایط زیر برای تمامی متقاضیان مرد الزامی می باشد.

شرایط نظام وظیفه عمومی قبول شدگان هنگام پذیرش در دانشگاه
دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند
دارا بودن کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن
مشمولان محصل سال آخر متوسطه که در ۱۴۰۲ – 1403 معافیت تحصیلی دانش آموزی اخذ نموده و تا تاریخ ۳۱ شهریور 1402 در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا 20 سالگی تمام) فارغ التحصیل می شوند.
دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از 18 سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام جدید شده باشند.
سربازان در حال خدمتی که دارای مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام جدید بوده به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند.
سربازانی که خدمت دوره ضرورت آنان تا تاریخ 31 شهریور ۱۴۰۲ به پایان می رسد.
دانشجویان انصرافی از دانشگاه که از تاریخ انصراف آنان تا زمان پذیرش در دانشگاه جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد.

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

تمامی اطلاعات مربوط به فرآیند ثبت نام در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری مندرج می باشد و به همین جهت توصیه می شود داوطلبان گرامی قبل از شروع نام نویسی حتما این دفترچه را مطالعه نموده تا با مشکل خاصی به دلیل عدم آگاهی مواجه نشوند.

دفترچه مذکور همزمان با آغاز روند نام نویسی از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود که هنوز زمان انتشار آن مشخص نشده است. شما می توانید در تاریخ مقرر نسبت به دریافت این دفترچه از طریق سایت sanjesh.org و همچنین لینک موجود در جدول زیر اقدام نمایید. لینک دریافت دفترچه ثبت نام کنکور دی ماه 1402 به محض انتشار فعال خواهد شد اما با مطاله دفترچه سال گذشته می توانید از شرایط و الزامات مربوطه مطلع گردید.

 

 

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402 (به محض انتشار، لینک فعال خواهد شد.)

مدارک ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402

اطلاعات لازم برای ثبت نام کنکور سراسری را به طور کلی می توان در دو بخش مدارک هویتی و مدارک تحصیلی در نظر گرفت. به همین منظور ضروری است تا داوطلبان قبل از اقدام به تکمیل فرم ثبت نام کنکور سراسری، مدارک موجود در جدول زیر را فراهم نمایند.

مدارک هویتی لازم جهت ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲
عنوان توضیحات
شناسنامه و کارت ملینام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، سری و سریال شناسنامه، کد ملی
عکس تمام رخ داوطلباندازه عکس اسکن شده حداکثر ۴۰۰*۳۰۰ و حداقل ۳۰۰*۲۰۰ باشد

فقط با فرمت jpg باشد و حداکثر حجم مجاز 70 کیلوبایت

ابعاد عکس 4×3 یا 4×6 و مربوط به سال جاری باشد

تصویر باید تمام رخ، کاملاً واضح و بدون اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد

عکس اسکن از مدارک دیگر نباشد و بهتر است رنگی با زمینه سفید باشد

عکس بانوان باید با حجاب و صورت آنان به طور کامل مشخص باشد

عکس غیر معتبر، ثبت نام را باطل و مجاز به شرکت در آزمون نمی باشد

مشخصات محل سکونت داوطلبآدرس دقیق محل سکونت، شماره تلفن ثابت، کد منطقه و پستی
اطلاعات مربوط به تایید سهمیهکد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه ایثارگران و رزمندگان
کد وضعیت نظام وظیفه آقایانتعیین وضعیت نظام وظیفه از مقررات وظیفه عمومی مندرج در دفترچه
کد ۱۳ رقمی مربوط به داوطلبان غیر ایرانیمراجعه به sanjesh.org بخش سامانه اتباع غیر ایرانی و دریافت کد 13 رقمی
سریال کارت اعتباری ثبت نامپرداخت هزینه ثبت نام کنکور و دریافت کد 12 رقمی
تشکیل پرونده داوطلبان معلولداشتن پرونده در سازمان بهزیستی برای شرکت در کنکور
تکمیل فرم شماره یکهمه متقاضیان شرکت در کنکور 1402 به جز فارغ التحصیلان بخش های مرکزی شهرهای اصفهان، تبریز، تهران، شیراز، مشهد و بخش کن شهر تهران، بخش تجریش شهر شمیرانات، بخش لواسانات شهر شمیرانات می بایست فرم شماره یک را پر کرده و به تایید آموزش و پرورش محل تحصیل یا محل فارغ التحصیلی و یا نزدیکترین اداره آموزش و پرورش محل سکونت خود برسانند
تکمیل فرم شماره دوتکمیل فرم شماره دو توسط دانشجویان روزانه متقاضی شرکت در کنکور ۱۴۰۲ و ارائه فرم به دانشگاه محل تحصیل
مدارک تحصیلی لازم جهت ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402
یکی از مدارک تحصیلی (دیپلم و پیش دانشگاهی، دیپلم 4 ساله نظام قدیم، دیپلم نظام جدید، کاردانی، سطح یک حوزه)
کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی برای داوطلبان نظام قدیم
کد سوابق تحصیلی دیپلم برای داوطلبان نظام جدید
معدل کل دیپلم
معدل کتبی دیپلم

منابع کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

پر واضح است که برای موفقیت در هر آزمونی ابتدا باید منابع اصلی امتحانی را شناخته تا بتوان با مطالعه صحیح آن برای امتحان مورد نظر آماده شد. هر چه منبع درسی خلاصه تر و در عین حال جامع تر باشد، از نظر ذهنی بهتر می توان آن را به حافظه بلند مدت سپرد.

البته سایر کتب کمک درسی که بیشتر مبتنی بر سوالات 4 گزینه ای است نیز می تواند داوطلبان را برای آزمون سراسری دی ماه، آماده تر کند. با کلیک بر روی هر یک از لینک های موجود در جدول زیر می توانید به بهترین منابع کنکور گروه آزمایشی مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید

منابع کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ 
معرفی بهترین منابع کنکور سراسری ریاضی 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور سراسری انسانی  ۱۴۰۲

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور سراسری هنر 1402

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

معرفی بهترین منابع کنکور سراسری زبان ۱۴۰۲

(جهت مشاهده منابع، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

کدهای مورد نیاز ثبت نام کنکور سراسری دی ماه 1402

بخشی از فرآیند ثبت نام کنکور سراسری مربوط به وارد کردن کدهای خاصی است که اطلاع از آن ها برای داوطلبان ضروری می باشد. جهت دسترسی به کدهای مربوطه می توانید با کلیک بر روی هر یک از لینک های زیر علاوه بر آشنایی با کدها، از نحوه دریافت آنها نیز مطلع شوید.

کدهای لازم جهت ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲
راهنمای دریافت کد دانش آموزی با کد ملی 

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

راهنمای دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

راهنمای دریافت کد منطقه برای سوابق تحصیلی کنکور سراسری

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

راهنمای دریافت کد ایثارگری ارتش و سپاه برای ثبت نام کنکور سراسری

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

راهنمای دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

تبصره:

پیرو انتشار آخرین اخبار در این زمینه همه داوطلبان اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری ،فنی و حرفه ای و کاردانش در تمام نظام های آموزر و پرورش می بایست نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی بر اساس برنامه اعلام این وزارت خانه اقدام نمایند.

همچنین لازم به ذکر است که در آزمون سراسری دوره بعدی هم در نوبت دی ماه و هم در نوبت تیر ماه و پس از آن، برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص داشته و یا کلا سابقه ای در این خصوص ندارند، نمره کل سابقه تحصیلی نسبت به سوابق موجود داوطلب در گروه درخواستی اعمال می شود و نمره آزمون اختصاصی جایگزین آن نخواهد شد. 

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که، چنانچه داوطلبی در امتحاناتی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق پیش بینی می کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی برای دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره آن درس برایش “صفر” لحاظ خواهد شد. 

انتخاب رشته کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

پس از اعلام نتایج کنکور دی و مشخص شدن رتبه داوطلبان، برای آن دسته از متقاضیان که با موفقیت در کنکور مجاز به انتخاب رشته شده اند، باید ظرف زمان مشخصی که از سوی سازمان سنجش اعلام گردیده نسبت به انتخاب کد رشته محل های مورد نظر خود اقدام نمایند.

راهنمای انتخاب رشته

  •  در ابتدا با ورود به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org از فهرست سمت راست صفحه بر روی گزینه “سراسری” کلیک نمایید.

مرحله اول انتخاب رشته کنکور سراسری

  •  بر روی گزینه “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1402” کلیک کنید.

مرحله دوم انتخاب رشته کنکور سراسری

  •  پس از مطالعه کامل صفحه و نکات مهم آن، عبارت “اطلاعیه های اصلاحیه دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ را مطالعه نموده ام” را تایید و سپس بر روی گزینه “تایید و ادامه – گام بعدی” کلیک نمایید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور سراسری

  •  با در نظر گرفتن یکی از روشهای سه گانه، اطلاعات مربوطه خواسته شده را وارد و سپس بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور سراسری

  •  در این صفحه به تکمیل اطلاعات تحصیلی خود پرداخته و در آخر بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک نمایید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور سراسری

  •  در نهایت بر اساس اولویت های خود در فرم زیر، کد رشته محل های مورد نظر را تکمیل نموده و پس از تایید نهایی موفق به دریافت رسید انتخاب رشته خواهید شد.

مرحله ششم انتخاب رشته کنکور سراسری

دانلود دفترچه انتخاب رشته 

داوطلبان برای اطلاع دقیق از کد رشته محل های مورد نظر، ضروری است که از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری با توجه به گروه آزمایشی مربوطه، اقدام به انتخاب رشته نمایند. پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری دی ماه 1402 که تقریبا در اوایل اسفند ماه خواهد بود، دفترچه انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش منتشر می گردد و به محض انتشار، لینک دانلود دفترچه در اختیار داوطلبان گرامی قرار خواهد گرفت.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲

(به محض انتشار، لینک فوق فعال می گردد.)

مشاوره انتخاب رشته 

بدون شک مهم ترین و حساس ترین بخش آزمون سراسری را می توان مرحله انتخاب رشته کنکور دانست. به همین جهت لازم است داوطلبان با بهره گیری صحیح از مشاوره انتخاب رشته کنکور برای انجام این فرآیند به بهترین نحو اقدام نمایند. در همین راستا می توانید از نکاتی که در ادامه ذکر شده است استفاده کنید.

  1. ممکن است دو داوطلب با انتخاب مشترک رشته دانشگاهی، یکی از آنها که رتبه بالاتری در کنکور کسب کرده قبول نشود ولی دیگری با رتبه پایین تر پذیرش شود فقط به این دلیل که داوطلب رتبه بالاتر در انتخاب اولویت دانشگاه خود اشتباه کرده است. بنابراین رتبه بالاتر به معنای پذیرش قطعی تر نسبت به رتبه پایین تر نیست بلکه انتخاب نوع رشته با توجه به دانشگاه و ترتیب چیدمان آن ها بر اساس اولویت، تعیین کننده اصلی قبولی یا عدم قبولی در کد رشته محل مورد نظر می باشد.
  2. داوطلیان می توانند با انتخاب حداکثر 150 کد رشته محل، فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند اما ذکر این نکته لازم است که رشته تحصیلی را بر اساس ظرفیت پذیرش دانشگاه منتخب خود نسبت به دانشگاه های دیگر پذیرش کننده همان رشته تحصیلی در نظر بگیرید.
  3. همچنین لازم است رشته دانشگاهی را مطابق با استعداد و علاقه خود و همچنین بازار کار آن، انتخاب نمایید.
  4. رشته های مورد نظر خود را بر اساس احتمال قبولی خود به سه دسته انتخاب های خوش بینانه، واقع بینانه و بد بینانه تقسیم کنید.
  5. در هنگام انتخاب رشته به نکاتی همچون شهریه پرداز بودن دانشگاه، مسیر رفت و آمد، بومی گزینی و… حتما توجه داشته باشید.
  6. حتما قبل از شروع فرآیند تکمیل فرم انتخاب رشته، به توضیحات کارنامه کنکور رشته های خود را در فرم پیش نویس یادداشت نموده و به نحوه چیدمان آن ها به همان ترتیبی که ذکر شد مبادرت ورزید.
  7. حتما قبل از شروع به وارد نمودن کد رشته محل های انتخاب شده در فرم مربوطه، مشخصات ثبت نامی به خصوص کد سوابق تحصیلی خود را بررسی نمایید. چرا که در صورت عدم وجود و یا اشتباه بودن این مورد، از انجام ادامه مراحل محروم خواهید شد.
  8. در ضمن لازم است بدانید که، انتخاب رشته شما تنها در هنگامی با موفقیت به پایان رسیده است که از سیستم رسید انتخاب رشته شامل کد 15 رقمی رسید و شماره پرونده 7 رقمی خود را دریافت نموده باشید.
  9. همچنین شما می توانید در طول مدت مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ، نسبت به ویرایش کد رشته های خود تا حداکثر 8 مرتبه اقدام نمایید.

 

نکات مهم ⭐
  • رتبه و تراز داوطلبان کنکور دی ماه ۱۴۰۱ همزمان با نتایج کنکور تیر ماه 1402 در نیمه دوم مرداد ماه منتشر می شود.
  • انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ در دو نوبت دی و تیر ماه به صورت همزمان در سایت سازمان سنجش قابل انجام است.
  • با توجه به اطلاعیه سایت سازمان سنجش، کنکور سراسری دی ماه 1402 در اردیبهشت ماه 140۱3 برگزار می شود.
  • ثبت نام کنکور سراسری 1403 برای نوبت اول (اردیبهشت ماه) در ۲۱ لغایت 27 آبان ماه ۱۴۰۲ و برای نوبت دوم (تیر ماه) در 7 الی ۱۲ فروردین 1403 می باشد.
  • زمان برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۳ نوبت اول در 6 و 7 اردیبهشت ماه سال آینده و نوبت دوم در 7 و ۸ تیر ماه 1403 اعلام شده است.

 

سوالات متداول

1- چه زمانی ثبت نام کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ آغاز می شود؟

هنوز زمان ثبت نام مشخص نشده اما ممکن است در اواسط آبان ماه ۱۴۰۲ باشد.

2- کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ چه زمانی برگزار می شود؟

زمان دقیق برگزاری آزمون هنوز اعلام نشده اما به احتمال زیاد در اواخر دی ماه ۱۴۰۲ برگزار می گردد.

3- داوطلبان کنکور سراسری دی ماه ۱۴۰۲ باید دارای چه شرایطی باشند؟

شریاط پذیرش متقاضیان به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شود که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۲ نظر
  1. شایان نبی زاده

    با سلام من دانشجوی رشته حسابداری ام کنکور انسانی دادم پارسال ۵۰۰۰شدم اما در امتحانات نهایی دچار مشکل شدم و نتونستم دوتا از امتحاناتم رو نمره بیارم و فرهنگیان قبول نشدم میشه بپرسم امسال فرهنگیان تا چه ترازی در کنکور دانشجو میپذیره

    • ایران مشاوره

      سلام وقت بخیر
      برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان حداقل تراز ۷۵۰۰ هست

  2. رضا

    سلام آیا من میتونم دی ماه کنکور ریاضی و تیر کنکور تجربی بدم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، تا کنون اطلاعیه ای در این خصوص منتشر نشده است.

  3. همراه

    تشکر از اطلاع رسانی در موردتاثیرنمرات ۲۰و پایینتر دقیقا بفرمایید روی نمره تراز چقد تاثیر گذاره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود ، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری
      درصد تاثیر معدل و دروس وابسته به عنوان دیپلم شما و گروه آزمایشی می باشد که برای آزمون خود انتخاب نموده اید .

  4. Ali

    سلام وقت بخیر
    واسه قبول شدن رشته های تاپ تجربی حتما باید معدل بالای ۱۹باشه؟
    معدل کتبی؟؟

    فرض کنیم اکه کسی آزمون کنکور رو عالی بده ولی معدلش پایین باشه نمیتونه دانشکده پزشکی رو بره؟؟

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. با توجه به تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۲ که در لینک تاثیر معدل در کنکور قرار گرفته است. معدل تاثیر زیادی در فرآیند قبولی شما در کنکور خواهد داشت.

  5. صادقی

    سلام ببخشید خاستم بدونم منی که ترم هشت دانشگاه فرهنگیان هستم چطوری میتونم کنکور تجربی بدم

  6. شیما حدادی

    سلام وفت بخیر من دفترچه ازاد رو تهیه نکردم امکان تهیه پس از اومدن نتایج هست ؟ یا راهی بغیر از این هست؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود ، با توجه به روال کنکور تیر ماه ۱۴۰۱ می توانید در هنگام انتخاب رشته کد علاقه مندی دانشگاه ازاد را تهیه نمایید .

  7. فاطمه

    سلام اگر از سهمیه جانبازی در کنکور دی استفاده بشه میشه دوباره در تیر استفاده بشه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود ، چنانچه در دوره روزانه پذیرفته شوید از این سهمیه می توانید در سایر دوره ها استفاده نمایید و چنانچه در هیچ دوره ای پذیرفته نشوید می توانید برای همه دوره های استفاده نمایید .

  8. محمد

    سلام ببخشید میتونم دی ماه کنکور تجربی برم بعد تو شهریور ماه کنکور ریاصی بدم؟

    • ایران مشاوره

      با سلام بله ، با توجه به اینکه کنکور دی و تیر ، کنکور مجزا از هم هستند شما هیچ مشکلی برای این کار نخواهید داشت.

  9. جواد

    باسلام،من پارسال که یازدهم تجربی بودم در کنکور سراسری بصورت آزمایشی(تیر ماه ۱۴۰۱) شرکت کردم حالا امسال که دوازدهم تجربی هستم در کنکور دی ماه سالجاری شرکت نمودم ،ایا ثبت نام دوباره اینجانب مشکلی برای شرکت در کنکور تیرماه ۱۴۰۲ ایجاد نمیکند ؟ چون در زمان ثبت نام گفتن دیگه نمیتونی در کنکور تیرماه شرکت کنی ؟خیلی نگران هستم .. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • ایران مشاوره

      با سلام خیر شما هیچ مشکلی برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۲ را نخواهید داشت.

  10. ابراهیم

    سلام من دانشجوی روزانه ترم اول کارشناسی مهندسی برق هستم امکان دارد کنکور سراسری شرکت کنم

    • ایران مشاوره

      با سلام و احترام، مطابق با آخرین شرایط و ضوابط سازمان سنجش، دانشجوی روزانه نیز می تواند مانند دیگر دوره ها بدون محدودیت در کنکور سراسری شرکت کند.

  11. ابراهیم

    سلام من دانشجوی روزانه ترم اول کارشناسی مهندسی برق هستم امکان دارد کنکور سراسری شرکت کنم.

  12. مریم

    سلام وقت بخیر پایه دوازدهمی ها معدل کتبی نهایی ندارن چطور در کنکور دی این اشخاص تاثیر ۴۰ درصد خواهیم داشت؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، دانش آموزان پایه دوزادهم برای ثبت نام در کنکور سراسری می بایست معدل پایه یازدهم خود را وارد کنند و در زمان مشخص شده از سمت سازمان سنجش معدل خود را ویرایش نمایند.

  13. زهرا

    سلام
    میتونم تو دی کنکور بدم و اگه قبول شدم سال بعد ینی۱۴۰۲ برم دانشگاه؟

    • ایران مشاوره

      با سلام، متقاضیان پذیرفته شده در کنکور دی ماه، در سال آینده نیمسال ۱۴۰۲-۱۴۰۳، در دانشگاه مشغول به تحصیل خواهند بود.

  14. زنگنه

    سلام خسته نباشید دی ماه میشه کنکور دانشگاه آزاد داد؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، داوطلبان ادامه تحصیل در دانشگاه های آزاد، نیازی به شرکت در آزمون مجزا ندارند و می بایست در کنکور سراسری نام نویسی نمایند.

  15. پریا اسدی

    من ۱۲ ام هستم الان رشته فنی میشه تیر کنکور تجربی بدم برم پزشکی؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و روز بخیر، مطابق با دفترچه ثبت نام کنکور سراسری سال ۱۴۰۲، در صورت داشتن مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید (هر رشته ای) مجاز به نام نویسی و ادامه تحصیل در رشته ذکر شده خواهید بود.

  16. صابر

    سلام ایا قبولی در کنکور دی راحت تراست وایا با درصدهای برابر کنکوردی رتبه بهتری مگیریم ?یا اینکه همسان سازی میکنند
    لطفا راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام، شرکت در کنکور دی ماه به صورت داوطلبانه میباشد و قبولی شما به یک سری عوامل مانند ظرفیت هر کد رشته، معدل، تعداد متقاضی و … بستگی دارد.

  17. پروانه

    میگن ثبت نام کنکور تمدید شده درسته؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و وقت بخیر، مطابق با آخرین اطلاعیه های سایت سازمان سنجش، زمان ثبت نام کنکور تا روز چهارشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۱۸ تمدید شده است.

  18. محمد

    سلام میشه بپرسم با دیپلم فنی حرفه ای میشه تو این کنکور ثبت نام کرد

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، شرکت در کنکور دی ماه برای همه ی دیپلم های نظام جدید آموزشی بلامانع است.

    • ایران مشاوره

      با سلام ، اگر نظام تحصیلی دیپلم شما ۶-۳-۳ باشد؛ میتوانید در آزمون شرکت نمایید.

  19. ببخشید سلام اون کسایی که شهریور امتحان دادن وقت ثبت نام اون نمره ثبت میشه یا اونی که خرداد دادن

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود
      نمره ی بهتر برای شما در سوابق تحصیلیتان لحاظ خواهد شد.

  20. رضا جوادی

    سلام امسال کنکور تیر ماه من دومین سال کنکورم بود که قبول شدم الان هم در دانشگاه محصول به تحصیل هستم میخواستم بپرسم که دی ماه میتونم کنکور بدم و همچنین برای معافیت تحصیلی باید چیکار کنم

    • ایران مشاوره

      سلام ، وقتتون بخیر. شما میتوانید انصراف خود را ثبت کنید و در دانشگاه و رشته ای دیگر ثبت نام کنید. فقط این کار را بعد از اعلام نتایج نهایی کنکور انجام دهید.

  21. دانیال مرادی

    خسته نباشید وقتتون بخیر باشه. تو دفترچه ای که امروز میاد مشخص میشه که مهندسی برق چن تا ظرفیت داره؟

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، ظرفیت، رشته ها، دانشگاه ها، دوره ها و … در دفترچه انتخاب رشته که همزمان با اعلام نتایج اولیه، منتشر می شود، مشخص خواهد شد.

مشاوره کنکور پیج کنکور