خانه مشاوره تحصیلی گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار چیست؟

گوکل اسکولار

یکی از بزرگترین و رایج ترین ابزار های جستجوی مقالات، پایان نامه ها، ژورنال ها، کتاب ها و… گوگل اسکولار بوده که با توجه به رایگان بودن آن، این امکان را برای تمامی محققان و دانشجویان فراهم کرده است تا به منابع علمی دسترسی سریع و آسانی داشته باشند. استفاده از هر موتور جستجو یا ابزار نیازمند داشتن اطلاعات جامعی در مورد آن بوده تا بهترین نتیجه حاصل گردد. این مقاله به طور کامل ترفند های جستجو، دانلود و به طور کلی کار با این ابزار را شرح خواهد داد.

 

لینک مستقیم ورود به گوگل اسکولار

گوگل اسکولار

 

برای دسترسی به گوگل اسکولار کافیست به آدرس scholar.google.com مراجعه نمایید.

گوگل اسکولار چیست؟

گوگل اسکولار یکی از ابزار های گوگل بوده و به علت رایگان بودن و سهولت در استفاده (بر خلاف موتور های جستجوی تخصصی اصلی همچون وب آو ساینس، پاب مد، اسکوپوس و…)، اغلب پژوهشگران و محققان برای یافتن رساله ها، کتاب ها و منابع علمی و مقالات مورد نیاز خود از آن استفاده می کنند. می توان گفت این ابزار به دلیل جامع بودن و دسترسی داشتن به منابع علمی تمامی رشته ها، اولین بخشی است که هر پژوهشگر برای آغاز تحقیق و مطالعه منابع از آن استفاده می کند اما داشتن دسترسی همه جانبه به منابع علمی به معنای معتبر بودن آن منابع نیست. با این حال جستجو در آن، بخش زیادی از نیاز پژوهشگر را رفع کرده و اطلاعات زیادی را در اختیار پژوهشگر قرار می دهد. گوگل اسکولار امکانات فراوانی را برای کاربران فراهم نموده است که برخی از آنها عبارت اند از:

  • ارائه به روز ترین و تازه ترین اسناد علمی
  • امکان جستجو بر اساس تاریخ انتشار منبع علمی، نویسنده آن و یا جستجوب عبارات و واژگان خاص
  • قابلیت یافتن منابع علمی کلیه زبان های دنیا
  • ارائه لینک های دسترسی به کتابخانه
  • امکان برقراری ارتباط با نویسنده مطلب
  • تنظیم هشدار برای دریافت مقالات و منابع جدید توسط ایمیل
  • توانایی سرچ در آثار نویسندگان و نقل قول های آنان و یا سرچ در انتشارات مختلف
  • قابلیت دسترسی به فایل کامل منابع علمی از طریق کتابخانه و سایت
  • امکان ایجاد یک پروفایل شخصی برای در اشتراک گذاشتن پژوهش ها، مقالات و آثار علمی و ردیابی استنادات به آنها
  • جستجو بر اساس رفرنس اسناد علمی
  • ذخیره و سیو منابع علمی سرچ شده
  • فراهم نمودن آپشن جستجوی پیشرفته

نقاط قوت و محدودیت های گوگل اسکولار

تمامی دیتابیس ها و بانک های اطلاعاتی دارای محاسن و معایبی بوده و نمی توان از میان آنها بهترین را انتخاب کرد. گوگل اسکولار نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای انجام پژوهش نباید تنها به آن اتکا نمود. جدول زیر برخی از مزایا و معایب استفاده از این موتور جستجو را ارائه نموده است.

نقاط قوت و محدودیت های استفاده از گوگل اسکولار
مزایامحدودیت ها
ارائه طیف وسیعی از موضوعات در تمامی حوزه های  دانشگاهیعدم معتبر بودن برخی از مقالات
امکان دریافت متن کامل اسناد علمیوجود خطاهای کامپیوتری همچون خرابی در لینک ها، نتایج تکراری و…
سهولت در استفادهدسترسی نداشتن به برخی از مقالات علمی مهم
رایگان بودنعدم درج زمان به روز رسانی مطالب
ارائه تعداد دفعات ارجاع مقالات پر بازدیدزیاد بودن مقالات قدیمی
امکان ذخیره نقل قول ها و مقالاتمحدودیت در جستجو های میدانی

راهنمای جستجو و دانلود مقاله فارسی و انگلیسی در گوگل اسکولار

برای سرچ بهتر در این موتور جستجو، توصیه می گردد که از گوگل اسکولار انگلیسی استفاده کنید تا نتایج ارائه شده توسط آن از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و بتوان از امکانات بیشتری بهره برد. همچنین عضویت در آن توسط حساب جیمیل امکان استفاده از قابلیت های بیشتری را در اختیار کاربر قرار خواهد داد. تصاویر زیر گام های نحوه جستجو در این ابزار را بیان می دارند.

  • وارد نمودن لینک scholar.google.com در نوار ابزار بالای مرورگر و فشردن کلید enter و تایپ عبارت موضوعی مورد نظر در کادرنمایش داده شدهمرحله دوم جستجو و دانلود مقاله در گوگل اسکولار
  • انتخاب یکی از دو گزینه “Articles” و یا “Case law” و کلیک بر روی “تصویر ذره بین” یا فشردن کلید enterمرحله سوم جستجو و دانلود مقاله در گوگل اسکولار

گزینه Articles برای نمایش مقالات علمی و گزینه Case law نماینده منابع علمی در خصوص مطالب قضایی و دادگاهی می باشد.

  • دانلود متن کامل با استفاده از لینک pdfمرحله چهارم جستجو و دانلود مقاله در گوگل اسکولار

برخی از منابع همچون منبع بالا، متن کامل مقاله را جهت دانلود مخاطبین بارگذاری کرده اند که با استفاده از لینک رو به روی عنوان، می توان نسبت به دانلود آنها اقدام نمود اما برای مطالعه مقالات علمی سایر سایت های دانشگاهی و مراجع بایستی در آنها عضو بود که باید توجه داشت که عضویت در اغلب آنها رایگان نبوده و کاربر ملزم به پرداخت هزینه اشتراک خواهد بود.

نحوه دانلود رایگان مقاله فارسی و انگلیسی از گوگل اسکولار

همان طور که پیشتر عنوان شد، برای دانلود منابع علمی همچون مقاله ISI از برخی از مراجع علمی نیازمند دریافت اشتراک آن سایت ها و پرداخت وجه بوده و با وجود محدودیت هایی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، امکان دریافت عضویت این گونه سایت ها به جز برای عده معدودی امکان پذیر نیست. از این رو برخی از سایت ها با خرید اشتراک مراجع علمی و دانلود مقالات و کتاب های آنان، این مشکل را برطرف نموده و با استفاده از doi مقاله یا شناسه و یا عنوان کتاب، می توان متن کامل آنها را به صورت رایگان دریافت نمود. منابع دانلود رایگان مقالات و کتاب عبارت اند از:

  • sci-hub
  • ایران پیپر
  • Libgen
  • Unpaywall
  • Directory of Open Access Journals
  • open access button
  • ScienceOpen
  • CORE
آموزش استفاده از گوگل اسکولار
ترفند های سرچ در گوگل اسکولار

راهنمای استفاده از گزینه های کاربردی گوگل اسکولار

جستجو در گوگل اسکولار همچون سرچ در گوگل عادی، بسیار آسان است اما آشنایی با گزینه های آن می تواند در افزایش سرعت و یافتن مقالات بهتر و با کیفیت مؤثر باشد. از این رو در ادامه مطلب به نحوه استفاده از گزینه های کاربردی و توضیح عملکرد هر یک از آنان پرداخته شده است.

1.بخش زمان

از این قسمت می توان زمان مورد نظر خود را انتخاب نمود. به این ترتیب که گزینه Any time بدون محدودیت زمانی، گزینه های since 2022,2021 و … مشخص کننده سال و با انتخاب گزینه costume range می توان بازه زمانی مورد نظر را انتخاب کنید.

بخش تایم در گوگل اسکولار

2. بخش چیدمان

از این قسمت ترتیب ارائه مقالات مشخص می شود و شامل دو گزینه است: گزینه sort by relevance مرتب سازی مطالب بر اساس ارتباط مقالات با عبارت جستجو شده و گزینه sort by date مرتب سازی مقالات را بر اساس تاریخ انتشار انجام می دهد، به این ترتیب که ابتدا مقالات جدید تر و سپس مقالات قدیمی تر ارائه خواهند شد.

قسمت چیدمان گوگل اسکولار

3. بخش any tipe و Review articles

پژوهشگر از این قسمت می تواند مشخص کند که نتایج جستجو فقط شامل مقالات شوند یا تمامی منابع مانند کتاب ها، پایان نامه ها و … نشان داده شوند. بدین ترتیب که گزینه Review articles فقط مخصوص مقالات علمی و گزینه any tipe برای تمامی منابع علمی می باشد.

قسمت انتخاب نوع منبع علمی گوگل اسکولار

4. بخش include patents و include citations

گزینه include patents این امکان را فراهم می کند تا با انتخاب آن اختراعات و ابداعات ثبت شده در نتایج نشان داده شوند و گزینه include citations مقالاتی که به آنها استناد شده یا نقل قول ها را در بر می گیرد و کاربر بر اساس نیاز خود می تواند این دو گزینه را فعال و یا غیر فعال نماید.

قسمت نقل قول ها و ابداعات و اختراعات گوگل اسکولار

5. بخش Create alert

محققانی که در خصوص موضوعی دائماً در پی تازه ترین دستاورد های علمی می باشند می توانند با انتخاب این گزینه و وارد کردن موضوع مورد نظر و ایمیل خود طبق تصاویر زیر اقدام نموده و جدید ترین مطالب بدون اینکه شخص زمان خود را صرف جستجو کردن در آن زمینه کند، به ایمیل او ارسال خواهد شد.

گام اول: کلیک بر روی گزینه “Create alert”

مرحله اول شیوه ایجاد هشدار در گوگل اسکولار

گام دوم: نوشتن موضوع مورد نظر

مرحله دوم شیوه ایجاد هشدار در گوگل اسکولار

گام سوم: وارد نمودن ایمیل

مرحله سوم شیوه ایجاد هشدار در گوگل اسکولار

گام چهارم: انتخاب یکی از دو گزینه “most relevant results” و یا “all results”

با انتخاب گزینه most relevant results نتایجی که بیشتر با موضوع کاربر مرتبط باشند ارائه شده و گزینه all results تمامی مطالبی را که عبارت مورد جستجو در آنها قید شده باشد را نشان می دهد.

مرحله چهارم شیوه ایجاد هشدار در گوگل اسکولار

گام پنجم: کلیک بر روی گزینه “create alert”

مرحله پنجم شیوه ایجاد هشدار در گوگل اسکولار

6. بخش جزئیات مطلب یا مقاله

  • عنوانبخش عنوان منبع علمی در گوگل اسکولار

اگر منبع معرفی شده هر چیزی به غیر مقاله باشد در کنار متن عنوان و در یک آکلاد، نوع آن ذکر خواهد شد. مانند تصویر زیر که در کنار عنوان عبارت “book” تایپ شده است، بدین معنا که این مطلب قسمتی یا فصلی از یک کتاب می باشد.

  • جزئیات مربوط به انتشار مطلببخش نویسندگان منبع علمی در گوگل اسکولار

در این قسمت از چپ به راست و به ترتیب این موارد ذکر می شوند: نام نویسنده و یا نویسندگان، محل انتشار و معرفی ژورنال یا مجله مقاله، کتاب و…، سال انتشار و ناشر

  • جزئیات و قسمتی از متن مطلبقسمتی از چکیده یا بخشی از منبع علمی در گوگل اسکولار

در این بخش، قسمتی از چکیده مقاله یا بخشی از منبع علمی ارائه شده است تا کاربر با مطالعه آن، دریابد که این منبع تا چه میزانی با موضوع مورد نظر او مرتبط می باشد.

  • گزینه save یا علامت ستارهذخیره مقاله در گوگل اسکولار

اگر کاربر عضو گوگل اسکولار باشد، با انتخاب این دکمه می تواند منبع علمی را در بخش علاقه مندی های خود ذخیره نماید تا در کوتاه ترین زمان به آن دسترسی داشته باشد.

  • گزینه cite یا علامت شامل دو کاما

قسمت رفرنس مقاله در گوگل اسکولار

در صورتی که محقق تمایل داشته باشد این منبع را در فهرست رفرنس های پژوهش خود قید کند، می بایست بر روی این گزینه کلیک کرده و فرمت مورد نظر خود را کپی کند.

  • گزینه Cited by

سنجش میزان معتبر بودن منبع علمی در گوگل اسکولار

عدد کنار این عبارت عنوان می کند که تا کنون چند مقاله علمی از این منبع استفاده کرده اند، بنابراین هر اندازه این عدد بیشتر باشد، تا حدودی می توان احتمال داد که این منبع معتبرتر است.

  • گزینه Related articles

قسمت مطالب مرتبط در گوگل اسکولار

اگر پژوهشگر منبع علمی معرفی شده را مناسب مطالعه خود بداند و تمایل داشته باشد مطالب مرتبط و بیشتری با همین مطلب جستجو کند با انتخاب این گزینه قادر خواهد بود در زمان کوتاه تری به نتایج مطلوب خود دست یابد.

  • گزینه All Versionsبخش منابع علمی مشابه در گوگل اسکولار

استفاده از این امکان به کاربر کمک می کند تا منابع علمی مشابه و یا جایگزین منبع علمی معرفی شده را بیابد.

  • عبارت HTMLاچ تی ام ال در گوگل اسکولار

اگر عبارت HTML رو به روی عنوان مطلب قید شده باشد، با انتخاب آن می توان چکیده مطلب را دریافت نمود اما امکان دانلود متن را به مخاطب نخواهد داد، بلکه در برخی اوقات متن کامل را فقط برای خواندن ارائه می دهد.

چند تکنیک مهم جهت سرچ با کیفیت و دقیق تر در گوگل اسکولار

  • سرچ دو عبارت یا واژه با کلمه and جهت ادغام آن دو موضوع
  • استفاده از ~ پیش از عبارت، برای یافتن واژه های مترادف
  • قرار دادن جمله داخل ” ” برای پیدا کردن تمامی منابعی که آن جمله را دارا باشند
  • درج واژه or میان دو عبارت مورد نظر، جهت جستجوی تک به تک هر دوی آنها
  • استفاده از علامت + قبل از واژه مورد نظر برای یافتن نتایج دارای آن عبارت
  • استفاده از علامت – قبل از واژه مورد نظر برای عدم ارائه نتایج دارای آن عبارت
  • قید کردن واژه intitle قبل از واژه سرچ شده جهت نشان دادن منابعی که آن واژه در تیتر آنهاست
  • آوردن واژه allintitle برای سرچ منابعی که کل عبارت تایپ شده در عنوان آنها قرار داشته باشد.
  • استفاده از کلمه intext برای مطالبی که واژه سرچ شده در متن آنها باشد
  • استفاده از کلمه allintext در زمانی که کاربر نمی خواهد واژه مورد نظرش داخل متن منبع قرار داشته باشد.
  • درج واژه Author جهت یافتن تمامی آثار نویسنده مورد نظر

رقیبان گوگل اسکولار

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد، بانک های اطلاعاتی متعدد علمی برای جستجوی منابع علمی وجود دارند که می توان از آنها بهره برد که البته هر کدام شرایط ویژه مخصوص به خود را دارند که برای نمونه در ادامه مطلب به چند مورد از آنها اشاره شده است:

  • وب آو ساینس (Web of Science)
  • پاب مد (PubMed)
  • اسکوپوس (Scopus)
  • مایکروسافت آکادمیک (Microsoft Academic)
  • سمانتیک اسکولار (Semantic Scholar)
  • سایک اینفو (PsycINFO)

نحوه فارسی کردن گوگل اسکولار

پیش تر ذکر شد که بهتر است جستجو در گوگل اسکولار را با زبان انگلیسی انجام داد، چرا که گوگل اسکولار فارسی نمی تواند به خوبی نسخه انگلیسی آن به طور کامل و دقیق، عبارات مورد نظر مخاطب را جستجو کند. با این حال برخی از کاربران به علت سهولت کار با ابزار فارسی ترجیح می دهند تا با همین نسخه مطالعه و بررسی منابع را انجام دهند. برای این موضوع کافی است تا زبان گوگل اسکولار تغییر داده شود. مراحل زیر نحوه فارسی کردن گوگل اسکولار را بیان می دارد.

  1. ورود به سایت گوگل اسکولار و انتخاب گزینه “setting”مرحله اول فارسی کردن گوگل اسکولار
  2. انتخاب گزینه “Languages”مرحله دوم فارسی کردن گوگل اسکولار
  3. کلیک بر روی گزینه “For Google text”مرحله سوم فارسی کردن گوگل اسکولار
  4. انتخاب زبان “فارسی”مرحله چهارم فارسی کردن گوگل اسکولار
  5. فشردن گزینه “save”مرحله پنجم فارسی کردن گوگل اسکولار

سوالات متداول

1- چگونه می توان در گوگل اسکولار به صورت رایگان مقاله فارسی و انگلیسی دانلود کرد؟

دانلود تمامی مقالات در گوگل اسکولار رایگان نیست اما در این مقاله راهکارهای دانلود مقاله رایگان فارسی و انگلیسی عنوان شده است.

2- آیا منابع علمی گوگل اسکولار معتبر می باشد؟

منابع علمی گوگل اسکولار را نمی توان با قطعیت معتبر دانست اما با استفاده از قسمت Cited by می توان تا حدودی میزان اعتبار آنها را تخمین زد.

3- چگونه نسخه گوگل اسکولار خود را فارسی کنم؟

نحوه فارسی کردن گوگل اسکولار به طور کامل در این مقاله شرح داده شده است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره