خانه دانشگاه آزاد انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد
انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

انتخاب واحد دانشگاه آزاد، فرآیندی لازم و ضروری برای دانشجویان این دانشگاه می باشد که پیش از آغاز هر نیمسال تحصیلی انجام می شود. طی این مرحله، دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری می توانند در رشته های تحصیلی وزارت علوم و وزارت بهداشت بر اساس چارت زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد که از سایت آموزشیار منتشر می شود، واحدهای درسی مورد نیاز خود را انتخاب نمایند.

لازم به ذکر است، در یک سال تحصیلی 3 مرتبه انتخاب واحد انجام می شود که این فرآیند برای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد به صورت اینترنتی و از طریق سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد  صورت می پذیرد.

انتخاب واحد نیمسال اول دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و غیرپزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از 8 الی 23 شهریور ماه ۱۴۰۲ قابل انجام است.

زمان بندی انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

انتخاب واحد دانشگاه آزاد سه مرتبه در سال تحصیلی و با الزام رعایت قوانین و مقررات خاص خود انجام می گردد. زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد در تقویم آموزشی که قبل از شروع سال تحصیلی توسط مرکز این دانشگاه منتشر می شود، به اطلاع دانشجویان می رسد. در همین راستا جدول زمان بندی کلی آن برای 3 ترم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در ادامه قابل مشاهده است.

شایان ذکر است زمان انتخاب واحد در استان های مختلف گاهاً متفاوت است. در صورت انتشار هرگونه اخبار مبنی بر انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402-1403 در استان های مختلف این بخش بروز رسانی خواهد شد.

زمان بندی کلی انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
نیمسال تحصیلیعنوان رشتهزمان انتخاب واحدزمان حذف و اضافه
نیمسال اول

(مهر ماه)

غیرپزشکی۸ شهریور ماه لغایت 23 شهریور ماه 14021 لغایت 6 مهر ماه ۱۴۰۲
 پزشکی
نیمسال دوم

(بهمن ماه)

غیرپزشکی۷ بهمن ماه لغایت 18 بهمن ماه ۱۴۰۲28 بهمن ماه لغایت ۳ اسفند ماه 1402
 پزشکی
ترم تابستان16 الی 21 تیر ماه ۱۴۰۳دوره تابستان حذف و اضافه ندارد.
زمان بندی برگزاری کلاس های دانشگاه آزاد 1402 – 1403
نیمسال تحصیلیشروع کلاسپایان کلاستاریخ آزمون
نیمسال اول ویژه رشته های غیر پزشکی25 شهریور ماه 140214 دی ماه 140216 الی 28 دی ماه ۱۴۰۲
نیمسال اول ویژه رشته های پزشکی۲۱ دی ماه ۱۴۰۲23 دی ماه الی ۴ بهمن ماه 1402
نیمسال دوم ویژه رشته های غیر پزشکی۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۲31 خرداد ماه ۱۴۰۳2 الی 14 تیر ماه 1403
نیمسال دوم ویژه رشته های پزشکی۷ تیر ماه 14039 الی 21 تیر ماه ۱۴۰۳
ترم تابستان23 تیر ماه ۱۴۰۳25 مرداد ماه ۱۴۰۳27 مرداد ماه الی 1 شهریور ماه ۱۴۰۳

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

جهت انجام انتخاب واحد ابتدا لازم است بخشی از شهریه دانشگاه آزاد تحت عنوان شهریه ثابت، مربوط به ترم جاری را پرداخت نمایید. پس از آن با ورود به بخش انتخاب واحد در سامانه آموزشیار بر اساس تقویم زمانی می توانید فرآیند مربوط به گزینش و چینش دروس ترم جدید خود را تکمیل کنید. همان طور که گفتیم، رعایت محدودیت ها از جمله هم نیازی، پیش نیازی، سقف واحدهای انتخابی و ظرفیت های آن الزامی است.

  • پس از ورود به سامانه آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir، گزینه “دانشجو” را انتخاب کنید.
  • شماره دانشجویی و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد نموده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.

مرحله دوم انتخاب واحد دانشگاه آزاد

  • در 3 مرحله پیش رو، پس از این که تیک عبارت “موارد فوق را مطالعه کردم و پذیرفتم” را به حالت فعال در آوردید، کلید “تایید مطلب و ورود به سیستم” را بفشارید.

مرحله سوم انتخاب واحد دانشگاه آزاد

  • نام کاربری، کلمه عبور و کد تصویر را وارد کرده و بر روی گزینه “ورود به سیستم” کلیک کنید.

مرحله چهارم انتخاب واحد دانشگاه آزاد

  • رمز ورود ارسال شده به برنامه آیگپ را در کادر مربوطه درج نموده و گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم انتخاب واحد دانشگاه آزاد

  • ابتدا توجه کنید که نیمسال آموزشی بر روی چه عددی انتخاب شده و آن را مطابق با ترم جاری خود تنظیم نمایید. سپس برای انتخاب واحد بایستی دو مرحله ذکر شده در ادامه متن را به انجام برسانید.
  1. پس از ورود به سیستم، ابتدا با انتخاب گزینه “درخواست / مجوز” درخواست انتخاب واحد خود را تکمیل نمایید.
  2. هنگامی که مرحله اول را انجام دادید، می توانید با فشردن دکمه “انتخاب واحد” نسبت به درج کدهای دروس مورد نظر خود اقدام کنید.

مرحله ششم انتخاب واحد دانشگاه آزاد

پس از ورود به سیستم انتخاب واحد بایستی با استفاده از گزینه های تعبیه شده در پایین صفحه دروس عمومی و اختصاصی رشته خود را انتخاب نمایید. در نهایت بعد از این که واحدهای مورد نظر خود را وارد کردید، با کلیک بر روی آیکون “ثبت” عبارت “تغییرات اعمال شده ثبت شد” را مشاهده خواهید کرد که نشان دهنده به ثبت رسیدن انتخاب واحد شماست.

  1. واحدهای عمومی: از طریق دکمه “انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو” امکان اخذ دروس عمومی وجود دارد.
  2. واحدهای اختصاصی: برای انتخاب دروس تخصصی و واحدهای مربوط به رشته خود می توانید از گزینه “انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو” کمک بگیرید.

نحوه دسترسی به کدهای دروس در انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

داوطلبان برای ثبت دروس انتخابی خود ابتدا می بایست لیست دروس ارائه شده، روز و ساعات کلاس ها و عناوین استادها را مشاهده نمایند تا بتوانند کد دروس مورد نظر را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند.

برای دسترسی به لیست دروس ارائه شده و کد آن ها، باید در پورتال شخصی خود با استفاده از گزینه “برنامه ریزی آموزشی” که در منوی سمت راست سایت قرار دارد، آن ها را مشاهده نمایید.

انتخاب واحد دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

داوطلبان تحصیل در رشته های دانشگاه آزاد می بایست پس از پذیرش در دانشگاه، نسبت به نهایی کردن ثبت نام خود در سامانه آموزشیار اقدام نمایند. پس از آن می توانند با تکمیل فرآیندهای انتخاب واحد و حذف و اضافه تحصیلات خود را آغاز نمایند.

البته دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد در اولین ترم تحصیلی خود نیازی به انتخاب واحد ندارند، چرا که معمولا دانشگاه ها برای دانشجوهای ترم اول، 16 الی 19 واحد اخذ می کنند. اما این افراد از ترم دوم به بعد همانند مراحلی که در بالا ذکر شد، بایستی دروس خود را انتخاب و ثبت نمایند.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402 – 1403

دانشجویان در آغاز هر نیمسال تحصیلی می بایست به این نکته توجه کنند که تا چه سقفی می توانند انتخاب واحد کنند. تعداد واحدها به عوامل مختلفی مانند معدل ترم قبل دانشجو، تمام وقت یا پاره وقت بودن و … بستگی دارد که اخذ بیش از حد مجاز واحد منجر به حذف آن دروس خواهد شد. سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد به شرح زیر می باشد.

سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
مقطعحداکثر انتخاب واحدحداقل انتخاب واحد
کارشناسی2414
کارشناسی ارشد14۹
دکتری۱۰6

حذف و اضافه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

مدتی پس از پایان فرآیند انتخاب واحد، بازه ای به جهت ویرایش دروس انتخابی به دانشجویان داده می شود. این افراد تنها در این زمان با مراجعه به سامانه انتخاب واحد می توانند کلاس های خود را حذف نموده و یا کلاس دیگری را جایگزین آن نمایند.

زمان حذف و اضافه

همان طور که گفته شد، دانشجویان به طور معمول در دهه ابتدایی ماه اول نیمسال تحصیلی خود این فرصت را دارند که کد کلاس های انتخابی را ویرایش نمایند. زمان حذف و اضافه دانشگاه آزاد سال تحصیلی 1402 – 1403 به شرح زیر است:

  • حذف و اضافه نیمسال اول: 3 مهر ماه 1402
  • حذف و اضافه نیمسال دوم: 28 بهمن ماه لغایت 3 اسفند ماه ۱۴۰۳
  • حذف و اضافه ترم تابستان: دوره تابستان حذف و اضافه ندارد.

نحوه حذف و اضافه

دانشجویان طی راهنمای تصویری که در ادامه مطلب ذکر شده، می توانند کد کلاس های خود را حذف و اضافه نمایند.

  • مراجعه به سامانه edu.iau.ac.ir و کلیک بر روی گزینه “دانشجو”

مرحله اول حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • درج شماره دانشجویی و کد امنیتی در کادرهای مشخص شده و کلیک بر روی گزینه “ورود”

مرحله دوم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • مطالعه قوانین و انتخاب گزینه “تایید مطالب و ورود به سیستم”

مرحله سوم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • وارد کرردن اطلاعات خواسته شده و ورود به سیستم

مرحله چهارم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • درج کد ارسالی به آیگپ و فشردن دکمه “تایید

مرحله پنجم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • پرداخت شهریه ترم پیش رو و کلیک بر روی گزینه “درخواست مجوز”

مرحله ششم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • انتخاب گزینه “حذف و اضافه” در منوی سمت راست سامانه

مرحله هفتم حذف و اضافه دانشگاه آزاد

  • مشاهده اطلاعات خود و فشردن دکمه “ادامه

حذف درس: به منظور حذف درس می بایست تیک مروبط به آن را فعال نموده و بر روی گزینه “حذف” کلیلک نمایید.

اضافه کردن درس: در بخش “انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو” کد درس را جست و جو نموده و سپس آن ها را اخذ نمایید.

مشکلات احتمالی سامانه در زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳

در زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد در سامانه آموزشیار ممکن است با خطاهایی رو به رو شوید که بایستی آن را برطرف نموده تا بتوانید دروس خود را در سایت ثبت کنید. در ادامه مطلب، خطاهای احتمالی سامانه ذکر شده اند که برای برطرف نمودن آن ها راهکارهایی ارائه داده ایم:

غیرفعال بودن گزینه های سایت

زمانی که به سیستم وارد می شوید، در سمت راست صفحه گزینه هایی اعم از “انتخاب واحد”، “حذف و اضافه”، “درخواست مجوز” و… را مشاهده می کنید. در صورتی که تعدادی از این کلیدها غیرفعال باشند، نشان دهنده بدهکاری شماست و تا زمانی که شهریه عقب افتاده را پرداخت نکنید، فعال نخواهند شد. به طور معمول این محدودیت در بازه زمانی امتحانات برای دریافت کارت ورود به جلسه و همچنین هنگام انتخاب واحد اعمال می شود.

جست و جوی درس

در زمان انتخاب واحد و یا حذف و اضافه بایستی یک سری دروس که مربوط به رشته تحصیلی شماست، در سامانه درج کنید. برای انجام این فرآیند، دکمه “انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو” که در پایین صفحه تعبیه شده، بفشارید و در قسمت جست و جو “عنوان درس” مورد نظر خود را وارد نمایید. اگر درس مورد نظر نمایش داده نشد، می توانید با ابزار تبدیل متن سامانه آموزشیاربه آدرس amozeshyar.info/change کلمه مربوطه را به فرمت مورد نیاز تبدیل کرده و سپس آن را جست و جو نمایید.

نبودن درس مورد نظر در دروس رشته دانشجو

گاهی اوقات در حین جست و جوی دروس مورد نظر خود با خطای “درس مورد نظر جزء دروس رشته دانشجو نمی‌ باشد” مواجه می شوید که برای برطرف نمودن آن بایستی با آموزش دانشگاه تماس بگیرید. معمولا این مشکل، حاصل اشتباه مدیر یا کارشناس گروه است که در زمان وارد کردن دروس در سامانه، دچار خطا می شود.

خطاهای سامانه انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402 – 1403

ممکن است داوطلبان این دانشگاه در هنگام انتخاب واحد به جز ایرادات احتمالی گفته شده، با خطاهایی نیز مواجه شوند که البته این موارد به صورت پیغام بر صفحه نمایشگر فرد نشان داده خواهد شد. در ادامه به بررسی این موارد و دلایل بروز آن ها خواهیم پرداخت.

خطای عدم محاسبه شهریه

چنانچه قسمت امور مالی دانشکده، برای تعیین مقدار شهریه انتخاب واحد مطابق با روال تعیین شده، اقدام ننموده باشد، این خطا برای شما نمایش داده می شود.

لطفا در زمان تعیین شده مراجعه نمایید

در صورتی که قبل یا بعد از زمانبندی های تعیین شده مربوط به خود قصد ورود به قسمت انتخاب واحد سامانه را داشته باشید، با این پیغام مواجه خواهید شد.

وضعیت مشخصات دانشجو باید عادی باشد

چنانچه در اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و تحصیلی شما مشکلی وجود داشته باشد، این پیغام را مشاهده خواهید کرد.

انتخاب واحد اولیه ثبت نشده لطفا به آموزش مراجعه نمایید

در صورتی که انتخاب های اولیه شما در زمان انتخاب واحد ثبت نشده باشد، با این خطا مواجه می شوید و برای تصحیح آن می بایست به قسمت آموزش دانشکده خود مراجعه کنید.

مشمول دانشجویان با تاخیر ثبت نام نمی باشید

اگر زمان مشخصی برای دانشجویانی که هنوز برای ترم جدید ثبت نام نکرده اند، در نظر گرفته شده باشد و شما پیش از این در زمان انتخاب واحد اولیه به صورت عادی بیشتر از 10 واحد درسی اخذ نموده باشید، این جمله را مشاهده خواهید کرد.

وضعیت ترمی باید عادی باشد لطفا به آموزش مراجعه شود

اگر در ترم گذشته وضعیت های غیر معمولی همچون مرخصی، عدم مراجعه، حدف ترم، محروم و… را تجربه کرده باشید، امکان نام نویسی و انتخاب واحد در ترم جدید را نخواهید داشت و باید به آموزش دانشکده مراجعه نمایید.

عدم رعایت پیش نیاز

دانشجویانی که در هنگام انتخاب واحد رعایت پیش نیاز بودن دروس را ننموده باشند با این جمله مواجه خواهند شد.

تداخل ساعت

چنانچه واحد های انتخابی شما از نظر ساعت برگزاری کلاس با یکدیگر تداخل داشته باشند، این پیغام در هنگام انتخاب واحد نمایش داده می شود.

انتخاب بیش از سقف واحد مجاز

از آن جایی که تعداد واحد های انتخابی هر ترم محدود بوده و به معدل ترم گذشته دانشجو بستگی دارد، در صورتی که تعداد واحد های انتخابی بیش از سقف تعیین شده باشد، سامانه با نشان داده چنین پیامی، اجازه ادامه اخذ واحد را نخواهد داد.

پس از تکمیل انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳، دانشجو موظف است تا بر اساس برنامه درسی و زمان بندی ارائه شده، نسبت به حضور در کلاس های آموزش اقدام نماید.

 

سوالات متداول

1- انتخاب واحد نیمسال اول دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳ چه زمانی انجام می شود؟

انتخاب واحد نیمسال اول از 8 الی 23 شهریور ماه ۱۴۰۲ قابل انجام است.

2- فرآیند انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳ چند مرتبه در سال تحصیلی جاری برگزار می گردد؟

این فرآیند سه مرتبه در سال تحصیلی و پیش از شروع هر ترم (نیمسال اول، دوم و ترم تابستان) برگزار می شود.

3- انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از طریق چه سایتی امکان پذیر است؟

فرآیند انتخاب واحد به صورت مجازی از طریق سامانه آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir انجام می شود.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ نظر
  1. Mehdi1383

    سلام دانشگاه کی بازمیشه من ورودی ۱۴۰۲ هستم

    • ایران مشاوره

      با سلام، تصمیم گیری در مورد زمان دقیق ورودی های هر رشته بر عهده دانشگاه خواهد بود، لیکن بر اساس اطلاعیه های منتشر شده زمان تعیین شده هفته سوم مهرماه می باشد.

  2. مرتضی شریفی زاده

    سلام
    من تو موعد انتخاب واحد نتونستم انجام بدم.
    فرصت دیگه ای نمیدن برای جا مونده ها
    ارشد آزاد
    ممنون میشم راهنمایی کنید

دریافت مشاوره