خانه کارشناسی ارشد حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

کارشناسی ارشد یکی از دوره های تحصیلی آموزش عالی است که لازمه ورود به آن، عبور از مقطع کارشناسی می باشد. دانشگاه های سراسری و آزاد هر ساله به دو شیوه با کنکور و بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند.

 

تا کنون ثبت نام کارشناسی ارشد بدون کنکور تنها از طریق سهمیه استعداد درخشان امکان پذیر بوده و صرفا افرادی که نفرات برتر در دوره کارشناسی خود بوده اند، می توانند در صورت داشتن شرایط کارشناسی ارشد بدون کنکور برای ورود به مقطع فوق لیسانس بدون هیچگونه آزمونی اقدام نمایند. در سال های اخیر تصمیماتی در رابطه با حذف کنکور ارشد و در نتیجه پذیرش با استفاده از سوابق تحصیلی دانشجویان گرفته شده که هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.

طرح حذف کنکور کارشناسی ارشد هنوز اجرایی نشده و در صورت حذف آن، پذیرش دانشجویان بر اساس امتیازات کسب شده در طول تحصیل خواهد بود.

جزئیات حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

یکی از معایب برگزاری آزمون کارشناسی ارشد این است که تحت تاثیر مسائل مختلف (مانند اپیدمی کرونا یا بحران های طبیعی) قرار گرفته همانطور که در سال های اخیر شاهد تعویق کنکور ارشد بودیم. از این رو سیاست گذاران در اندیشه حذف کنکور ارشد یا ایجاد تغییراتی در نحوه جذب دانشجو برای این مقطع تحصیلی می باشند. لازم به ذکر است که ممکن است کنکور کارشناسی ارشد به طور کامل حذف نشود ولی برگزاری و نحوه سنجش داوطلبان با تغییرات و اصلاحاتی همراه باشد. اما در حال حاضر پذیرش دانشجو برای مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور نیز امکان پذیر بوده که جزییات آن به شرح زیر می باشد.

پذیرش بدون کنکور ارشد

بر اساس ماده 4 قانون سنجش و پذیرش دانشجو، ورود داوطلبان به مقطع کارشناسی ارشد بر اساس “سابقه تحصیلی” یا “سابقه تحصیلی و آزمون” صورت می پذیرد که آزمون مذکور نیز می تواند “عمومی” و یا “عمومی – اختصاصی” باشد.

مجلس شورای اسلامی اصلاح این ماده را در دستور کار خود قرار داده که در صورت اجرایی شدن آن، گرینش داوطلبان بر اساس امتیازات کسب شده (صرفا بر اساس معدل یا ترکیب معدل و آزمون) در طول دوره تحصیل صورت پذیرد. در همین راستا مجلس و کمیسیون آموزش اقدام به اعلام یک طرح دو فوریتی تدوین تا سنجش و پذیرش دانشجو صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نموده که البته مورد استقبال وزیر علوم و اعضای شورای سنجش و پذیرش نیز قرار گرفته اما این فرآیند مقداری زمان بر خواهد بود.

بر اساس سوابق تحصیلی

فرآیند جذب دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی از سال 99 آغاز شده و معمولا هر ساله، دانشگاه هایی که ظرفیت خالی دارند از طریق این پروسه به جذب دانشجویان مدنظر خود می پردازند. اگر در سال جاری نیز ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی کارشناسی ارشد برگزار شود می توان زمان حدودی آن را مانند سال های گذشته، در اواخر آذر ماه در نظر داشت اما متقاضیان می توانند برای اطلاع از زمان پذیرش دانشگاه بر اساس سوابق تحصیلی در کانال کانال تلگرام کارشناسی ارشد ایران مشاوره عضو شوند.

با استفاده از سهمیه استعداد درخشان

دانشجویانی که در دوره تحصیل خود توانستند جز نفرات برتر ورودی خود باشند، جز استعداد های درخشان محسوب می شوند. این دسته از دانشجویان می توانند با استفاده از سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد برای پذیرش در دانشگاه هایی که فراخوان منتشر می کنند، درخواست دهند. زمان حدودی این فرآیند نیز اردیبهشت هر سال می باشد اما باید توجه داشت که لزوما همه دانشگاه ها فراخوان جذب از طریق استعداد درخشان منتشر نمی کنند.  

از طریق آزمون فراگیر

دانشگاه های پیام نور و آزاد با استفاده از برگزاری آزمون فراگیر نیز به جذب دانشجو می پردازند که زمان ثبت نام کارشناسی ارشد فراگیر دانشگاه آزاد و پیام نور برای سال گذشته در اسفند ماه بوده که می توان به طور حدودی همین تاریخ را نیز برای ثبت نام در آزمون فراگیر پیام نور و آزاد در سال جاری نیز در نظر داشت.

زمانبندی کنکور کارشناسی ارشد 1403

با توجه به این که هنوز اخباری مبنی بر حذف کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ اعلام نشده است، علاقمندان بایستی در آزمون کنکور ارشد شرکت نمایند. ثبت نام کنکور ارشد و آزاد در 7 لغایت 17 آبان ماه 1402 و از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گیرد.

 

همچنین توجه داشته باشید که تاریخ برگزاری کنکور ارشد نیز 4 اسفند ماه ۱۴۰۲ خواهد بود. در ضمن ممکن است فرصت دیگری با عنوان مهلت مجدد ثبت نام کنکور ارشد برای ویرایش اطلاعات و نام نویسی جاماندگان در نظر گرفته شود که در صورت تمدید زمان ثبت نام، اطلاع رسانی می شود.

 

سوالات متداول

1- آیا کنکور کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۳ حذف می شود؟

خیر، تا کنون اخباری مبنی بر حذف کنکور کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۳ منتشر نشده است.

2- در صورت حذف کنکور کارشناسی ارشد نحوه پذیرش به چه صورت خواهد بود؟

در صورت حذف کنکور کارشناسی ارشد پذیرش دانشجویان یا صرفا بر اساس معدل یا ترکیبی از معدل و آزمون خواهد بود.

3- آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ چه زمانی برگزار می شود؟

آزمون مذکور در تاریخ 4 اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار می گردد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲ نظر
  1. صادق

    سلام وخسته نباشید آیا پیام نور برای بهمن یا اسفند ماه ثبت‌نام ارشد فراگیر پیام نور بر گزار می شود؟ممنون

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، اخبار جدیدی در رابطه با این موضوع منتشر نشده و در کل احتمال پذیرش دانشجو در مقطع ارشد فراگیر در بهمن ماه کم است.

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد