خانه اخبار تحصیلی کنکور آیا سرنوشت تاثیر قطعی معدل در کنکور تغییر می کند؟

آیا سرنوشت تاثیر قطعی معدل در کنکور تغییر می کند؟

آیا سرنوشت تاثیر قطعی معدل در کنکور تغییر می کند؟

کنکور سراسری 1402 به عنوان اولین سال برگزاری با اعمال تغییراتی همراه بود که اصلی ترین این موارد شامل دو مرحله ای شدن آزمون و اعمال سواق تحصیلی داوطلبان با سهم 40 درصدی در نتیجه بود که مخالفان و موافقان مخصوص به خود را نیز داشت.

احتمال تغییر مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور وجود دارد؟

در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص حذف تاثیر قطعی معدل در اعلام نتایج کنکور به گوش می رسید که باعث ایجاد اختلاف نظر هایی بین داوطلبان کنکور سال های آینده و سال جاری شد. میزان تاثیر معدل یا سوابق تحصیلی در نتایج کنکور 1402، 40 درصد بود که اجرایی شد و برای سال 1403 نیز درصد و تاثیر معدل در نتایج کنکور، 50 درصد خواهد بود.

طبق آخرین نشست خبری که با معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش برگزار شد، مشخص شده که مصوبه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور حذف نخواهد شد و یک سری تغییرات جزئی در آن ایجاد خواهد شد.

آخرین تصمیمات مصوبه تاثیر قطعی معدل

  • طبق آخرین جلسه ای که بین شورای انقلاب فرهنگی، نمایندگان مجلس اسلامی و مجریان آزمون سراسری برگزار شده، مصوبه شورای انقلاب فرهنگی که اعمال سوابق تحصیلی در نتایج کنکور است، اجرایی می شود. تمام جزئیات و مواردی که نیاز به اصلاح است توسط مجریان آزمون که سازمان سنجش کشور است و همچنین اعضای مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی بررسی و عنوان می شود.
  • نکته قابل توجه در سخنان ایشان، اجرای شدن کامل این مصوبه است و بعد از اجرای کامل، نسبت به اصلاحات این مصوبه اقدام خواهد شد.
  • برای انجام اصلاحات لازم در این مصوبه، جلسات مختلفی توسط مرکز پژوهش های مجلس با حضور اساتید دانشگاه ها و مجریان برگزار کننده آزمون سراسری انجام شده تا تمام موارد به صورت کامل کارشناسی شده و اصلاحات لازم انجام شود.

تصمیمات آموزش و پرورش در تنوع مدارس برای اعمال اصلاحات

یکی از مشکلاتی که در اجرایی کردن سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور در سال 1402 و سال های آینده مطرح بود، تنوع مدارس می باشد. معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش نیز به این نکته نیز اشاره کردند که تنوع بالای مدارس باعث ایجاد برخی از مشکلات شده و ما انتقادهای وارد شده را قبول داریم

به گفته ایشان، برنامه ای که سازمان آموزش و پرورش در این زمینه دارد، جلوگیری از گسترش مدارس خاص و غیر عادی مثل نمونه دولتی، شاهد، هیئت امنی و… در کشور است. چون امکان تعطیلی کلی این مدارس با توجه به مخاطبانی که دارند، امکان پذیر نیست.

سوالی که توسط خود ایشان مطرح بود، این است که آیا اجرای مصوبه اعمال معدل در نتیجه کنکور توانسته برابری آموزشی ایجاد کند؟
برای جواب دادن به این سوال باید به بررسی جمعیت دانش آموزی استان ها و تعداد پذیرفته شدگان هر استان در لیست اسامی برتر کنکور پرداخت. طبق آخرین بررسی های انجام شده، تعداد کل استان ها در سه دسته بندی 11 تایی استان های برتر، متوسط و ظرفیت پایین تقسیم بندی شده است که تعداد پذیرفته شدگان در استان های قرار گرفته شده در هر کدام از این سطح ها بعد از اعمال سوابق تحصیلی در کنکور، به تعادل نزدیک تر شده است و توانسته اند سهم متعادلی در لیست پذیرفته شدگان برتر کنکور 1402 داشته باشند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

 

 

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره کنکور پیج کنکور