خانه انتخاب رشته کنکور مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

زمان و تاریخ انتخاب رشته دانشگاه ازاد ۱۴۰۲
مشاوره انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402

از دید بسیاری از داوطلبین کنکور 1402، مسئله انتخاب رشته همواره موضوعی پر استرس بوده که می توان از آن به عنوان خان آخر کنکور یاد کرد. نقش انتخاب رشته و اهمیت آن بر مسیر شغلی و آینده داوطلبین استرس آن را دو چندان کرده و باعث ایجاد سوالات بسیاری در ذهن داوطلبین می شود، مثل اینکه چگونه انتخاب رشته کنیم؟ در انجام این فرآیند چه ملاک هایی را مد نظر قرار دهیم؟ چیدمان و اولویت بندی کدها بر چه اساسی باشد و… . ما در این مقاله بر آن شدیم که به تمامی ابهامات شما در این زمینه پاسخ دهیم تا قدری از نگرانی هایتان کاسته شود، پس با ما همراه شوید.

داوطلبین می توانند با مراجعه به سایت اختصاصی دانشگاه آزاد، فرآیند انتخاب رشته دانشگاه مذکور را به صورت اینترنتی به انجام برسانند.

زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402

پس از برگزاری کنکور کارشناسی ۱۴۰۲، نتایج آزمون در قالب یک کارنامه اولیه توسط سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود که در آن مجاز بودن فرد داوطلب به انجام انتخاب رشته قید شده است. بهتر است بدانید که در این قسمت مسیر دانشگاه آزاد و سراسری از یکدیگر جدا می شود. بر همین اساس افرادی که تمایل به انجام انتخاب رشه در دانشگاه آزاد دارند، می بایست با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد اقدامات لازمه را انجام دهند که طبیعتا این فرآیند در بازه زمانی مشخصی صورت می پذیرد. معمولا مهلت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد یک هفته می باشد اما پس از اتمام این بازه زمانی مهلت مجددی جهت انتخاب رشته و ویرایش انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد برای داوطلبین در نظر گرفته می شود.

در سال گذشته، تاریخ انجام انتخاب رشته دانشگاه آزاد در نیمه دوم مرداد ماه 1401 انجام گرفت و امسال نیز پیش بینی می شود که بازه ای مشابه زمان یاد شده در نظر گرفته شود. از آنجایی که تاریخ دقیق انتخاب رشته در حال حاضر مشخص نیست؛ شما می توانید با عضویت در کانال تلگرام انتخاب رشته ایران مشاوره از بروزترین اخبار پیرامون زمان دقیق انجام روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد مطلع شوید.

نحوه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

سایت انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد مرجعی است که داوطلبین می توانند با مراجعه به آن فرآیند انتخاب رشته خود را تکمیل نمایند. جهت ورود به سامانه مذکور متقاضیان نیازمند کد دسترسی انتخاب رشته می باشند که در انتهای کارنامه قابل دریافت است.

پیش از شروع نحوه انجام انتخاب رشته به این نکته مهم دقت نمایید که بدون واریز هزینه و خرید کارت اعتباری، شما موفق به انجام انتخاب رشته خود نخواهید بود. اکنون به منظور آشنایی بیشتر و فهم بهتر نسبت به چگونگی تکمیل فرآیند انتخاب رشته مراحل آن را به صورت گام به گام در ادامه مقاله ذکر نموده ایم که قطعا مطالعه آن کمک کننده خواهد بود.

  • به سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی الکترونیکی azmoon.iau.ac.ir وارد شده و عبارت “انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402” انتخاب نمایید.مرحله اول انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401
  • در این مرحله “کد ملی” و “کد دسترسی” به انتخاب رشته دانشگاه آزاد را در کادرهای مربوطه درج و سپس بر روی گزینه “ورود” کلیک کنید.

مرحله دوم انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

  • اطلاعات فردی داوطلب و مجموعه امتحانی وی در این قسمت به نمایش در می آید که لازم است از صحت اطلاعات حصول پیدا کرده و دکمه “پرداخت” را بفشارید.

مرحله سوم انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

مرحله چهارم انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1401

پس از اتمام فرآیند پرداخت تعرفه انتخاب رشته، سامانه شناسه پرداختی برای شما در نظر می گیرد که لازم است تا زمان اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد آن را نزد خود نگه دارید. در مرحله بعد نوبت به تکمیل فرم انتخاب رشته با کد رشته محل های مورد نظرتان می رسد. در نهایت پس از درج کد رشته ها رسید انتخاب رشته و شماره پیگیری مربوطه را دریافت می کنید.

تاثیر رتبه و تراز قبولی در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402

در این قسمت به اهمیت تراز و رتبه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد می پردازیم. ابتدا تفاوت بین رتبه و تراز و ویژگی های هر یک را عنوان می کنیم. ترتیب رتبه داوطلبان از بیشترین تا کمترین نمره بوده و هر چه داوطلب نمره کمتری کسب کرده باشه نشانگر وضعیت خوب وی در میان دیگر افراد شرکت کننده می باشد، اما داستان تراز بر عکس می باشد. بدین ترتیب که تراز بیشتر جایگاه بهتر فرد را در گروه آزمایشی مربوطه نشان می دهد و مجموعه ای از درصدها است. در قبولی دانشگاه آزاد مقطع کارشناسی ۱۴۰۲ آنچه حائز اهمیت می باشد، تراز داوطلب است و قبولی ها بر این اساس می باشد.

تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402، سهمیه ایثارگران که شامل 5 درصد و 25 درصد می باشد، موثر است و مانند دانشگاه های سراسری بحث سهمیه مناطق مطرح نمی باشد. بدین ترتیب در قسمت سهمیه مناطق سهمیه آزاد به چشم می خورد. به این نکته مهم توجه نمایید که داوطلبین سهمیه 5 درصد ایثارگری خود را در زمان ثبت نام کنکور سراسری که از طریق سایت سازمان سنجش انجام می گردد، وارد نمایند.

متقاضیانی که کد 25 درصد داشته و جز خانواده های شهدا هستند، نیازی به درج کد ندارند چرا که در زمان اعلام نتایج اولیه سازمان سنجش از طریق سازمان امور شهدا و ایثارگران این مورد را بررسی و پس از تایید نهایی سهمیه 25 درصد را اعمال می کند. بدین ترتیب در زمان انتخاب رشته افراد ملزم به وارد نمودن هیچ سهمیه ای نیستند و تمامی سهمیه ها باید تا قبل از برگزاری کنکور به تایید نهایی رسیده باشد که در نهایت این سهمیه بر رتبه کشوری فرد داوطلب تاثیر می گذارد اما معمولا با ثبت درخواست در سایت انتخاب رشته امکان استفاده از سهمیه های مذکور برای داوطلبانی که نسبت به ارائه این سهمیه ها اقدام نکرده اند، مهیا می گردد.

لیست رشته های کنکور دانشگاه آزاد 1402

دانشگاه آزاد به صورت سالیانه در رشته های مختلفی اقدام به جذب و پذیرش دانشجو می کند که در این راستا آگاهی از رشته های ارائه شده، امر مهمی تلقی می گردد. این رشته ها به طور دقیق در دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد بیان می گردد و داوطلبان با داشتن شرایط ثبت نام در دانشگاه آزاد و کسب نمره قبولی در کنکور می توانند انتخاب رشته خود را به انجام برسانند. شما می توانید با کلیک بر روی لینک درج شده در زیر، از لیست رشته های کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ اطلاع یابید.

دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

در این بخش راجع به اصلی ترین قسمت انتخاب رشته که همان دفترچه می باشد، صحبت می کنیم. مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد امری ضروری است چرا که شما به این وسیله قادر هستید تا به اطلاعات مهمی نظیر لیست رشته های دانشگاه آزاد، تعداد ظرفیت مراکز آموزشی، ضوابط پذیرش در رشته محل های مختلف، تاثیر سهمیه و… دست یابید. جهت سهولت دسترسی شما در جدول زیر لینک های دانلود دفترچه های انتخاب رشته مربوط به سال ۱۴۰۲ را قرار داده ایم. لازم به ذکر است که دفترچه انتخاب رشته مذکور تاکنون منتشر نشده است اما به محض انتشار، لینک مربوط به آن در قسمت زیر فعال خواهد شد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 1402 (به محض انتشار فعال می شود.)

مشاوره انتخاب رشته دانشگاه آزاد 1402

در ابتدای امر بهتر است نکات زیر را مد نظر قرار دهید.

  • به عنوان اولین مورد دقت نمایید که هر داوطلب، تنها مجاز به انتخاب رشته در گروه آزمایشی است که در آن شرکت نموده است و انتخاب رشته در دیگر گروه های آزمایشی برای وی امکان پذیر نیست.
  • معیار انتخاب فرد داوطلب تراز یا نمره کل اوست بدین ترتیب در اولویت بندی کد رشته ها تراز خود را مد نظر قرار دهید.
  • تمامی متقاضیان تنها مجاز به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل متناسب با گروه آزمایشی خود می باشند.

ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که از ظرفیت 100 کد رشته محل چگونه استفاده کنیم و اصلا چیدمان این کدها بر چه اساسی باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجایی که انتخاب های شما زیاد است، می توان این تعداد را در چند دسته تقسیم نمود که بر اساس علاقه و شانس قبولی فرد داوطلب می باشد.

الف) انتخاب های خوش بینانه

در این انتخاب بدون توجه به رتبه و تراز کسب شده کد رشته محل های مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. این رشته ها صرفا بر اساس علاقه مندی شما بوده و هیچگونه تناسبی با ترازتان ندارد یا به عبارتی احتمال قبولی کمی دارید که شما می بایست 20 الی 30 درصد از موارد انتخابی خود را در این دسته جای دهید.

ب) انتخاب های واقع بینانه

این قسمت مهم ترین بخش فرم انتخاب رشته شماست چرا که با وضعیت رتبه و تراز کسب شده تناسب دارد بر همین اساس این بخش می بایست بیشتر از نصف موارد انتخابی را به خود اختصاص دهد.

در آخر شما می توانید از نرم افزار انتخاب رشته کنکور ایران مشاوره استفاده کرده و از میزان احتمال قبولی خود در هر یک از کد رشته محل ها را آگاه شوید. ضمن اینکه مشاوره انتخاب رشته کنکور نیز به شما در این مسیر کمک خواهد کرد و احتمال بروز اشتباه در انتخاب رشته را کاهش می دهد.

ج) انتخاب های بدبینانه

انتهای فرم انتخاب رشته مخصوص به انتخاب های بدبینانه است. در این انتخاب ها شانس داوطلب جهت قبولی بسیار بالا می باشد.

در اولویت بندی کد رشته محل ها چه ملاک هایی را مد نظر قرار دهم؟

یکسری موارد هستند که در انتخاب دانشگاه مورد نظرتان می بایست مورد توجه قرار بگیرد که هر کدام را به صورت موردی شرح داده ایم.

مسافت

بعد مسافت و رفت و آمد از شهری به شهر دیگر آسان نبوده و اگر مایل به انتخاب دانشگاهی هستید که از شهر محل سکونتتان دور بوده است، سختی های مسیر را مد نظر قرار دهید.

هزینه های تحصیل

قبل از انتخاب رشته ابتدا درباره میزان شهریه دانشگاه آزاد و به صورت کلی تعرفه های تحصیل در رشته مورد نظرتان مطالعه ای داشته باشید و این مورد را با بودجه خود تنظیم کنید.

علاقه به رشته انتخابی

این مورد بسیار اهمیت دارد چرا که ورود و ادامه تحصیل در رشته های که مورد علاقه تان نباشد بسیار سخت و طاقت فرسا است و ادامه مسیر را برایتان دشوار می سازد. از طرفی بخش عظیمی از کار و آینده حرفه ای شما را رشته دانشگاهی تان تعیین می کند.

بازار کار 

در انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد به بازار کار و درآمد آن دقت کنید تا پس از فارغ التحصیلی با مسئله بیکاری و نبود فرصت های شغلی مناسب با رشته خود دچار نشوید.

کیفیت دانشگاه

دانشگاه های آزاد سراسر کشور از نظر رتبه علمی و کیفیت آموزش از وضعیت یکسانی برخوردار نمی باشند لذا به رتبه بندی دانشگاه های آزاد دقت نمایید و دانشگاهی را انتخاب کنید که از این نظر در سطح مناسبی قرار گرفته باشد.

ارائه خوابگاه

چنانچه قصد انتخاب دانشگاهی در شهر غیر محل سکونت خود دارید، پیشنهاد می شود ابتدا این مورد را مد نظر قرار دهید که دانشگاه مربوطه امکانات رفاهی و خوابگاهی مناسبی در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد یا خیر. اهمیت این موضوع زمانی دو چندان می شود که شما توانایی مالی کافی جهت زندگی مستقل را نداشته باشید.

در انتهای مقاله نیز بهتر است گریزی به مبحث میزان شهریه دانشگاه آزاد بزنیم که ذهن بسیاری از داوطلبین را به خود مشغول می دارد. هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد به دو صورت ثابت و متغیر می باشد که عوامل مختلفی بر میزان آن ها تاثیر گذار است. در شهریه ثابت سال ورود به دانشگاه و گروه آموزشی و در شهریه متغیر تعداد و نوع واحدهای انتخابی بر کم و زیاد شدن آن تاثیر می گذارند که توصیه می شود پیش از ورود به دانشگاه آزاد و در زمان انجام انتخاب رشته اطلاعات جامعی در این خصوص کسب نمایید.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ در چه تاریخی انجام می شود؟

مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام انتظار می رود که در بازه زمانی نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۲ شاهد زمان انتخاب رشته باشیم.

2- نحوه انجام انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ به چه صورتی می باشد؟

افراد می توانند با استفاده از راهنمای موجود در متن مقاله و با مراجعه به سایت اختصاصی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir مراحل انتخاب رشته خود را به انجام برسانند.

3- داوطلبین به هنگام وارد نمودن کد رشته محل در فرم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد باید چه نکاتی را مورد توجه قرار دهند؟

افراد می توانند معیارهای همچون تراز و رتبه کسب شده، علاقه مندی به رشته، شانس قبولی و... را در درج کد رشته محل ها مد نظر قرار دهند که به این موارد در متن مقاله اشاره مفصلی شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره پیج کنکور