خانه مشاوره تحصیلی کاردانی پیوسته چیست؟

کاردانی پیوسته چیست؟

کاردانی پیوسته چیست

یکی از مقاطع تحصیل در دانشگاه های آزاد، فنی حرفه ای و غیرانتفاعی، کاردانی پیوسته است که امکان تحصیل در آن برای علاقه مندان به رشته های گوناگون وجود دارد. شرایط پذیرش در این مقطع برای هر کدام از دانشگاه ها متفاوت است ولی نقاط مشترک زیادی نیز بین مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد با مراکز دولتی وجود دارد. افرادی که قصد تحصیل برای کسب مدرک کاردانی پیوسته را دارند باید با رشته ها، شرایط پذیرش و دانشگاه های پذیرنده این مقطع آشنایی لازم را داشته باشند.

یکی از شرایط مهم پذیرش در مقطع کاردانی پیوسته، مرتبط بودن رشته دیپلم با رشته انتخابی در دانشگاه است.

کاردانی پیوسته چیست؟

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، کاردانی پیوسته یکی از مقاطع قابل تحصیل در مراکز آموزش عالی می باشد که مدت زمان تحصیل دانشجویان برای کسب مدرک این مقطع در سال 1402، دو سال است. کسانی که قصد تحصیل در این مقطع را دارند باید دارای مدرک دیپلم نظام قدیم یا جدید باشند و نیازی به مدرک پیش دانشگاهی نیست.

در حقیقت اگر پس از دیپلم مدرک پیش دانشگاهی خود را دریافت نکنید، مستقیما وارد مقطع کاردانی شده اید. برای اطلاع از جزئیات فرق بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته می توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

امکان تحصیل متقاضیان این مقطع تحصیلی در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و فنی حرفه ای وجود دارد ولی یکی از موارد مهمی که هنگام پذیرش داوطلبان باید رعایت شود، مرتبط بودن مدرک دیپلم با رشته انتخابی افراد در دانشگاه است. به عنوان مثال فردی که دیپلم کامپیوتر از رشته فنی حرفه ای را دارد فقط مجاز به انتخاب رشته هایی مرتبط با مدرک دیپلم خود می باشد.

اعتبار مدرک

یکی از سوالاتی که ممکن است برای اکثر افرادی که قصد تحصیل در مقطع کاردانی پیوسته را دارند، پیش آید میزان اعتبار مدرک آن است. در جواب باید اینطور عنوان کرد که مدرک تحصیلی کاردانی پیوسته کاملا معتبر بوده و هیچ تفاوتی با سایر مدارک دانشگاهی ندارد.

به نوعی عامل تعیین کننده اعتبار مدرک کاردانی، رده بندی دانشگاه ارائه دهنده رشته مورد نظر می باشد. بنابراین تنها موردی که می تواند روی اعتبار مدرک کاردانی پیوسته تاثیرگذار باشد، نوع و موقعیت دانشگاهی است که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد.

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته

تفاوت های بین دو مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته همچنان برای بسیاری از افراد نامشخص است و باعث می شود تا برخی از آنها نسبت به پذیرش در هر کدام از این مقاطع، دچار اشتباه شوند. تفاوت های اصلی دو مقطع کاردانی را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

تفاوت های کاردانی پیوسته و ناپیوسته
کاردانی پیوستهکاردانی ناپیوسته
امکان پذیرش در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و فنی حرفه ایپذیرش داوطلبان در دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و فنی حرفه ای
رشته تحصیلی دیپلم باید با رشته کاردانی مرتبط باشداجباری جهت مرتبط بودن رشته دیپلم با رشته کاردانی وجود ندارد
مدرک دیپلم نظام قدیم یا جدید برای پذیرش هر دو حالت با آزمون یا بدون آزمون امکان پذیر است.مدرک دیپلم نظام قدیم، نظام جدید و پیش دانشگاهی جهت پذیرش افراد در هر دو حالت با آزمون و بدون آزمون الزامی است.

تعداد واحدهای مقطع کاردانی پیوسته

مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته یا ناپیوسته، به عنوان پایین ترین سطح مدرک دانشگاهی به شمار می آید. تمام کسانی که جهت کسب این مدرک در هر کدام از دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و یا فنی حرفه ای پذیرش می شوند، معمولا بین 3 تا 5 نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده اند. تعداد واحدهای این مقطع تحصیلی با توجه به نوع رشته متغیر است و معمولا بین 72 تا 95 واحد درسی ارائه می شود.

مدت زمان تحصیل کاردانی پیوسته

مدت زمان تحصیل برای کسب مدرک کاردانی پیوسته هر کدام از دانشگاه های پذیرنده در سال ۱۴۰۲، بین دو تا سه سال و نیم متغیر است که به موارد زیر بستگی دارد

  • شرایط تحصیل دانشجو
  • رشته تحصیلی
  • شرایط ارائه درسی در دانشگاه

کسانی که میانگین معدل آنها بالای 17 باشد، امکان اخذ 24 واحد را نیز در طول ترم دارند که باعث سپری کردن این دوره در مدت زمان کوتاهی می شود. برخی از رشته ها نیز تعداد واحد بالاتری داشته و این امر باعث می شود تا مدت زمان فارغ التحصیلی دانشجویان بیشتر از دو سال شود ولی به صورت میانگین، مدت زمان تحصیل کاردانی پیوسته، دو یا دو سال و نیم می باشد.

رشته های کاردانی پیوسته چیست؟

هر ساله امکان پذیرش بسیاری از دانشجویان برای تحصیل در رشته های مختلف مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه های گوناگون وجود دارد تا افراد بتوانند با توجه به علاقه و گرایشی که دارند، رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند. لیست جدیدترین رشته های مقطع کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد در دفترچه ثبت نام بدون کنکور این دانشگاه قرار گرفته شده که لینک آن در ادامه مطلب قرار گرفته شده است.

لیست رشته های ارائه شده در مقطع کاردانی دانشگاه ها
لیست رشته های بدون کنکور کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

لیست رشته های بدون کنکور کاردانی پیوسته فنی و حرفه ای 1402

(جهت دسترسی به مقاله مربوطه، بر روی لینک فوق کلیک کنید.)

دانشگاه های ارائه دهنده مقطع کاردانی پیوسته

در سال های اخیر تنوع رشته های مقطع کاردانی به ویژه در گروه کاردانی پیوسته بسیار بیشتر از سال های قبل شده است. فارغ التحصیلان رشته های مختلف امکان تحصیل در گرایش های گوناگون رشته خود را دارند که پذیرش آن در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و فنی حرفه ای انجام می شود. اکثر کسانی که قصد تحصیل در این مقطع دانشگاهی را دارند، دارای مدرک دیپلم فنی حرفه ای و نظری می باشند که باید با توجه به رشته تحصیلی خود در مدرسه، رشته ای مرتبط در دانشگاه انتخاب کنند.

معمولا دانشگاه آزاد با تنوع بالای رشته های کاردانی پیوسته، بیشترین تعداد پذیرش دانشجو را همه ساله دارد که متقاضیان می توانند بعد از انتخاب رشته مورد نظر با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد در زمان اعلام شده، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. بعد از آن نیز دانشگاه های غیرانتفاعی و فنی حرفه ای هستند که امکان فارغ التحصیل شدن در مقطع کاردانی را برای دانشجویان فراهم کرده اند.

مدرک تحصیلی لازم برای ثبت نام کاردانی پیوسته

اصلی ترین مدرک و پیش نیاز برای ثبت نام در هر کدام از رشته های کاردانی پیوسته، مدرک دیپلم نظام قدیم و جدید فنی حرفه ای، کاردانش و شاخه های نظری است. تمام کسانی که موفق به کسب مدرک دیپلم در یکی از رشته های فنی حرفه ای، کاردانش یا نظری شده باشند، می توانند جهت تحصیل در رشته های مرتبط با مدرک دیپلم خود در دانشگاه مربوطه ادامه تحصیل دهند.

امکان ادامه تحصیل مقطع کاردانی پیوسته

شاید برای برخی از افرادی که در یکی از رشته های مقطع کاردانی پیوسته تحصیل می کنند این سوال مطرح باشد که آیا امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان کاردانی پیوسته وجود دارد؟

جواب این سوال بله است و افرادی که در هر کدام از رشته های این مقطع و در یکی از دانشگاه های مربوطه موفق به کسب مدرک کاردانی پیوسته شوند، می توانند جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کنند.

 

سوالات متداول

1- کاردانی پیوسته چیست؟

کاردانی پیوسته یکی از مقطع تحصیلی دانشگاهی می باشد که امکان پذیرش در آن به صورت با آزمون و بدون آزمون وجود دارد.

2- تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته چیست؟

تفاوت اصلی این دو مقطع تحصیلی در تعداد دانشگاه های پذیرنده، نوع مدرک دوره تحصیلی و مرتبط یا غیر مرتبط بودن رشته دیپلم با دوره کاردانی می باشد.

3- امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان کاردانی پیوسته وجود دارد؟

بله، تمام فارغ التحصیلان این مقطع دانشگاهی می توانند جهت ادامه تحصیل و کسب مدارک بالاتر اقدام کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره