خانه کارشناسی ارشد کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

منظور از کد ضریب در دفترچه ثبت نام کنکور مقطع کارشناسی ارشد چیست؟
کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد چیست

یکی از اصطلاحات رایج و پرتکرار در خصوص رشته های کنکور کارشناسی ارشد، عبارت کد ضریب می باشد که اهمیت آن به خصوص در زمان انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد نمایان می گردد. کد ضریب، می تواند به متقاضیان اطلاعاتی پیرامون نحوه انتخاب منابع کنکور ارشد و ضرایب موثر در هر گرایش ارائه دهد و همچنین آن ها را در چینش اولویت های انتخاب رشته یاری نماید.

کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور ارشد معادل همان رشته گرایش هایی می باشد که برای هر یک از مجموعه های امتحانی تعریف شده است و افراد می توانند با توجه به اولویت و سلیقه خود نسبت به انتخاب هر کدام از این موارد اقدام نمایند. کد ضریب را در کارنامه اولیه کنکور ارشد، در قالب یک عدد مشاهده می نمایید که معنا و مفهوم آن بر اساس لیست کدهای موجود در دفترچه ثبت نام آزمون ارشد تعریف می گردد.

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد در واقع عددی است که به هر یک از گرایش های یک رشته امتحانی اختصاص داده می شود.

کد ضریب در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد

در دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد برای هر مجموعه امتحانی، جدولی شامل ضرایب و دروس موثر هر رشته ترسیم شده است. در این بین اگر به ستون سمت چپ این جدول نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که در کنار هر گرایش، اعدادی قرار گرفته است. این شماره ها در واقع همان کد ضریب کنکور ارشد می باشد که به گرایش های آن مجموعه امتحانی نسبت داده شده است.

به بیانی دیگر این کد، معرف نام گرایش های هر رشته امتحانی می باشد که برای سهولت تفسیر رتبه و تراز اکتسابی در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بعضی مجموعه های امتحانی، کد ضریب های تکراری و یکسانی مشاهده می شود و به معنی این است که چند گرایش رشته امتحانی از لحاظ ضرایب و تعداد دروس موثر شرایط یکسانی دارند و برای آن ها در کنکور کارشناسی ارشد مفاد امتحانی مشترکی در نظر گرفته می شود. به بیان دیگر، تاثیرگذاری هر کدام از مواد و منابع امتحانی مذکور در آن گرایش به یک صورت تعریف می شود. برای درک بهتر به مثال زیر توجه کنید.

به عنوان نمونه رشته روانشناسی دارای ۱۰ گرایش می باشد که مطابق ستون زرد رنگ جدول، 6 کد ضریب به آن ها اختصاص یافته و این یعنی به ازای هر کد ضریب، بیش از یک گرایش تنظیم شده است. همانطور که ملاحظه می کنید برخی گرایش ها، دارای کد ضریب یکسانی هستند. مانند کد ضریب 2 در مجموعه امتحانی روانشناسی که چهار گرایش را شامل می شود و این مطلب نشان می دهد که داوطلبانی که خواهان ادامه تحصیل در هر یک از این چهار گرایش هستند، ضرایب دروس امتحانی مشترکی در آزمون کارشناسی ارشد خواهند داشت.

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد مرحله اول

تاثیر کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد

داوطلبان بعد از مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد و آگاهی از تعداد گرایش های رشته مدنظر و کد ضرایب اختصاص داده شده به آن ها، می توانند منابع مطالعاتی و برنامه درسی خود را تنظیم کرده تا با مطالعه درست این منابع، در گرایش مدنظر مشغول به تحصیل شوند. مثلا در رشته روانشناسی، گرایش روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دارای کد ضریب 5 می باشد و برای دروس مرتبط با آن، ضرایب موثر خاصی ارائه شده است که متقاضیان با دانستن این ضرایب موثر، می توانند دروسی را که مختص این گرایش می باشد، مطالعه نمایند.

توجه داشته باشید برخی داوطلبان که فقط به ادامه تحصیل در یکی از گرایش های یک مجموعه امتحانی علاقه دارند، با توجه به این که رشته گرایش هایی که تاثیر منابع امتحانی در آن یکسان است، در یک کد ضریب قرار دارند، می توانند منابع مرتبط و مشترک با آن گرایش را تهیه و مطالعه نمایند.

کد ضریب در کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد

نهایت اهمیت کد ضریب مجموعه های امتحانی ارشد در زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد نمایان می شود. وقتی که داوطلبان، پس از اعلام نتایج این آزمون به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه نموده و کارنامه اولیه خود را رویت می کنند تا از تراز و رتبه کسب شده شان مطلع گردند، شاهد درج عنوان گرایش های هر رشته از طریق کد ضریب مربوطه خواهند بود.

در حقیقت، سازمان سنجش در کارنامه کنکور متقاضیان نام گرایش را عنوان نمی کند. بلکه رتبه داوطلب را با توجه به کد ضریب اختصاص یافته به هر گرایش می سنجد. اگر ملاحظه کنید، در ستون سمت چپ جدول وضعیت داوطلب در هر کد ضریب رشته امتحانی، یک سری اعداد مشاهده می شود که رتبه متقاضی نیز مقابل آن درج شده است. این کد ضریب در واقع نماینده عنوان گرایش یا گرایش های آن مجموعه امتحانی می باشد. داوطلب با رویت این کد و تطابق آن با رتبه خود، متوجه می شود که در کد ضریب مربوط به گرایش مدنظر خود در کنکور کارشناسی ارشد چه رتبه ای را کسب کرده است.

به این ترتیب در توضیحات کارنامه کارشناسی ارشد، شاهد وضعیت عملکرد هر داوطلب در کد ضرایب مختلف خواهیم بود و این افراد می توانند بر این اساس، نسبت به انجام اولویت بندی کد رشته محل های مربوطه در زمان انتخاب رشته ارشد اقدام نمایند.

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد مرحله دوم

تاثیر کد ضریب در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد

کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد علاوه بر این که رتبه و تراز اکتسابی داوطلب را در اختیار وی قرار می دهد، می تواند اطلاعات دیگری نیز به وی ارائه نماید که در انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد تاثیر مهمی خواهد داشت. یکی از فواید کد ضریب، سنجیدن وضعیت داوطلب نسبت به نتیجه اکتسابی آخرین فرد قبول شده می باشد. داوطلبان بایستی انتخاب رشته خود را بر اساس رتبه کسب شده در هر کد ضریب و جهت قبولی در گرایش های مدنظرشان انجام دهند.

در هر کد ضریب، وضعیت مجاز بودن یا نبودن داوطلب نسبت به انجام انتخاب رشته، بر اساس فاصله رتبه آن فرد با آخرین داوطلب پذیرفته شده تعیین می شود. البته بعضی داوطلبان صرفا به خواندن مطالب مرتبط با آن گرایش و کد ضریب اکتفا می کنند که این کار منطقی نیست! زیرا متقاضیان ادامه تحصیل در یک مجموعه امتحانی از تعداد افراد شرکت کننده در آن مجموعه آگاهی کاملی ندارند و ممکن است این تفکر آن ها به عدم موفقیت در کسب رتبه مناسب در کنکور کارشناسی ارشد منجر شود.

 

سوالات متداول

1- منظور از کد ضریب در کارنامه کنکور کارشناسی ارشد چیست؟

این کد در واقع نماینده هر گرایش یا گرایش های مختلف در هر مجموعه امتحانی است.

2- چگونه می توان از لیست کد ضرایب کنکور کارشناسی ارشد مطلع شد؟

فهرست این کد ها از طریق دفترچه ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد که توسط سازمان سنجش منتشر می شود، قابل مشاهده است.

3- چرا کد ضرایب برخی گرایش ها در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد یکسان است؟

زیرا این گرایش ها دارای مفاد امتحانی مشترکی در آزمون کارشناسی ارشد هستند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد