خانه کارشناسی ارشد جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

از بین دانشجویانی که از مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند، عده ای قید ادامه تحصیل را زده و وارد بازار کار می شوند و برخی دیگر ممکن است بلافاصله یا پس از مدتی وقفه، برای تحصیل در مقاطع بالاتر برنامه ریزی کنند و هر دسته اهداف متفاوتی دارند؛ برخی برای ارتقاء شغلی، تعدادی با امید به تدریس در دانشگاه ها و عده ای برای علاقه به تحقیق و امور آکادمیک این مسیر را انتخاب می کنند. با وجود اینکه کنکور ارشد متقاضیان کمتری به نسبت کنکور سراسری دارد اما نباید غافل شد که ظرفیت دانشگاه ها و رشته های شاخص محدودتر و رقابت برای قبولی در آنها چالش برانگیزتر خواهد بود.

میانگین درصد رتبه های برتر در کنکور کارشناسی ارشد 50 الی 60 درصد است.

 

نگاهی به کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

  • کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ نیز در 4 اسفند ماه سال 1402 برگزار خواهد شد. داوطلبان این آزمون گاه دانشجویان همان رشته و گاهی افراد فارغ التحصیل سال های گذشته و برخی نیز افرادی هستند که برای مقطع کارشناسی ارشد تغییر رشته داده اند.
  • معمولا برای کارشناسی ارشد یک رشته خاص گرایش های مختلفی وجود دارد؛ مثلا برای رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع ارشد گرایش های ادبیات تطبیقی، کودک،عامه و… وجود دارد و ضرایب درس های پر اهمیت این رشته مثلا نظم فارسی یا ادبیات کودک و نوجوان برای هریک از این گرایش ها متفاوت است.
  • برخی از گرایش ها در دانشگاه های به خصوصی تدریس شده و همه دانشگاه ها همه گرایش های مقطع ارشد یک رشته بخصوص را تدریس نمی کنند و مسلما هر گرایش با کاربرد مخصوص به خودش عجین شده است؛ مثلا در رشته ادبیات گرایش ویرایش بیشتر از ادبیات تطبیقی به مشخصات شغلی یک ویراستار نزدیک است.
  • تعدادی از رشته ها برای کنکور کارشناسی ارشد شناورند و برای تحصیل در بعضی از رشته ها یا دانشگاه ها باید مدرک لیسانس مرتبط داشته باشید. مثلا در رشته روانشناسی که یک رشته شناور به شمار می رود برای مقطع کارشناسی ارشد دارای دو دسته دانشگاه است. دسته اول دانشگاه های وزارت علوم است که افراد با داشتن هر گونه مدرک تحصیلی در دوره لیسانس می توانند در کنکور ارشد در ان تحصیل کنند اما برای تحصیل در دانشگاه های دسته دوم یعنی دانشگاه های وزارت بهداشت باید لیسانس مرتبط داشته باشید. برخی رشته ها نیز همانند روانشناسی کودک و نوجوان در این زیرگروه مستلزم اخذ لیسانس از رشته روانشناسی می باشد.
  •  تعدادی از رشته ها نیز علاوه بر آزمون کتبی، آزمون عملی کارشناسی ارشد  هم دارند مثلا کنکور کارشناسی ارشد نقاشی جزو این موارد است و داوطلبان باید در مطالعات خود زمانی را برای آمادگی کنکور عملی نیز اختصاص دهند.

پس حتما در مورد رشته انتخابی خود و شرایط انتخاب رشته در آن تحقیق کرده و در صورت دارا بودن شرایط پذیرش در آن برای شرکت در کنکور ارشد اقدام نمایید.

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد 1403

اگر شما جزو افرادی هستید که اعتقادی به برنامه ریزی ندارید یا هنوز برنامه ای برای کنکورتان نچیده اید، این توصیه را از ما بپذیرید: برنامه ریزی کنید! حتی اگر اعتقاد دارید در صورت برنامه ریزی توان عمل کردن به آن را ندارید یک برنامه ضعیف اما عملی بنویسید. این برنامه حس مسئولیت شما را بالاتر می برد و دید دقیقی نسبت به موقعیت خودتان بدست می آورید. حتی در صورت عمل نکردن به ان می توانید دلایل غیر عملی بودن برنامه تان را پیدا کرده و آنرا در برنامه ریزی های بعدی اصلاح کنید.

تعیین هدف

سوالات مهمی وجود دارد که پیش از شروع مطالعه باید به آن جواب دهید:

  • هدف شما از ادامه تحصیل در مقطع ارشد چیست؟ آیا قصد بالاتر بردن درآمد و عنوان شغلی خود را دارید یا می خواهید در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل داده ویا قصد مهاجرت دارید؟
  • رشته یا گرایشی که قصد ادامه تحصیل در ان را دارید به خوبی می شناسید؟ از بازار کار و امکانات آموزشی و شرایط ادامه تحصیل در آن اطلاع دارید؟
  • منابع و ضرایب دروس آزمون را می شناسید؟ کدام دروس در این گرایش اهمیت بالاتری دارند؟

سوالات بالا و سوالاتی از این قبیل مواردی هستند که پیش از هر چیز باید از بابت آن مطمئن شوید. اگر بدانید که قصد رفتن به کجا را دارید پیدا کردن مسیر چندان دشوار نخواهد بود.

انتخاب منابع مناسب

با توجه به گرایش انتخابی و دروس بااهمیت در آن تحقیق کرده و با پرس و جو از اساتید و مشاوران متبحر در این زمینه کامل ترین منابع کنکور کارشناسی ارشد موجود را انتخاب نمایید. به جای مطالعه پراکنده از منابع و جزوات متعدد به طور متمرکز روی یک منبع تسلط پیدا کنید. استفاده از جزوه های دانشگاهی و کمک آموزش نیز می تواند کمک کننده باشد. در کنار جزوات کتاب تست و سوالات آزمون های قبلی را نیز داشته باشید و بعد از مطالعه هر سرفصل معلومات خود را با آن محک بزنید.

شرکت در کلاس های آمادگی

شرکت در کلاس های کنکور ارشد برای همه دروس به ویژه اگر که جزو داوطلبان تغییر رشته ای نیستید نه ضروری است و نه مقرون به صرفه اما اگر احساس می کنید درس خاصی پاشنه آشیل شما در کنکور ارشد است و نیاز به کمک دارید حتما شرکت در کلاس های کنکور را در نظر بگیرید. اگر هنوز دانشجو هستید بهتر است به جای رها کردن دروس دانشگاه و مطالعه تستی با نهایت تمرکز در کلاس ها حاضر شوید به خصوص در دروسی که از سرفصل های درسی شما به شمار می آید.

شرکت در آزمون آزمایشی

بسیاری از آزمون های آزمایشی برنامه ریزی و بودجه بندی مخصوص خود را دارند این نکته می تواند نقش یک سرنخ در برنامه ریزی شما داشته باشد. همچنین حضور در جامعه آماری آزمون ها به شما جایگاه نسبی تان در کنکور ارشد را نشان میدهد و نیز عیاری برای سنجش سطح معلومات رقبا به شمار می آید. حضور مستمر در آزمون های آزمایشی توانایی کنترل استرس و مدیریت زمان را نیز در شما تقویت می کند.

خلاصه و مرور مطالب

مطالعه مطالب و یادگیری آنها کاملا مهم و ضروری است اما بدون خلاصه و مرور تمامی زحمات مطالعه معنی خود را از دست می دهند. حتی اگر در حین یادگیری یک مطلب به خوبی روی ان موضوع مسلط شده باشید نمی توان مطمئن بود که چند ماه بعد یا حتی چند روز بعد بدون مرور، بخش زیادی از مطلب را به یاد داشته باشد.

پس حتما بلافاصله پس از مطالعه از نکات مهم و فرار خلاصه تهیه کرده و در فواصل زمانی منظم انها را مرور کنید. اهمیت مرور در نزدیکی آزمون ارشد بسیار پر رنگ تر شد و در آن زمان وجود یک خلاصه کارا می تواند رتبه شما را به نحو موثری جابه جا کند.

داشتن تایم استراحت

برای بازیابی توان و نیز رفع خستگی و استرس مطالعه حتما در برنامه تان وقتی برای رسیدگی به خودتان اختصاص دهید. ورزش، خواب کافی، تغذیه مناسب و… برای برنامه ریزی شما به شدت ضروری است. سعی کنید در برنامه خود بین درس و موارد یاد شده تعادل ایجاد کنید و به این نکته توجه نمایید که گاهی اوقات فشار بیش از اندازه نتیجه عکس به بار خواهد آورد.

برنامه ریزی جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

برنامه ریزی جمع بندی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

با توجه به شرایط و رشته انتخاب شما ممکن است اصول برنامه ریزی جمع بندی تغییر کند اما توجه به توصیه های زیر خالی از لطف نیست.

از منابع متعدد بپرهیزید

دور خود را با منابع متعدد شلوغ نکنید؛ در کنکور کارشناسی ارشد درصد میانگین رتبه های برتر حداکثر 60 درصد می باشد. پس لازم نیست حتما همه مباحث را مطالعه کنید بلکه برای هر درس یک منبع خوب و نسبتا جامع پیدا کرده و بعد از مطالعه آن با تمرین و تست زنی توانایی های خود را بالاتر ببرید.

خلاصه نویسی کنید

خلاصه نویسی در دوران جمع بندی اهمیت خود را نه تنها از دست نمی دهد بلکه این امر پر رنگ تر حیاتی تر می شود. مطالعه یک درس و تسلط آن در حال حاضر تضمینی برای فراموش نکردن ان در آینده نمی دهد. مطالبی که مطالعه کرده اید را خلاصه کرده و نکات مهم آن به ویژه نکاتی که در حین یادگیری متوجه شدید که فرار تر هستند و برای به یاد اوردن در سر جلسه کنکور احتیاج به مرور دارند را یادداشت کنیید و زمانی را در برنامه جمع بندی خود به مرور ان اختصاص دهید.

هیچ درسی را مطالعه نکرده نگذارید

در کنکور ارشد بسیاری از داوطلبان دروس خاصی را به طور کامل مطالعه کرده و برخی دیگر را کاملا رها می کنند و قصد پاسخ دادن به سوالات آن بخش را ندارند؛ این کار کاملا به ضرر شماست. بسیاری از داوطلبان چنین رویه ای را پیش می گیرند در نتیجه میانگین درصد برای این دروس کاملا پایین است. اگر شما در درسی که هیچ کس پاسخ نمی دهد و میانگین درصد در آزمون های گذشته نزدیک صفر است حتی 10درصد پاسخ دهید این رقم ناچیز می تواند رتبه شما را جابه جا کند.

از نمونه سوالات کنکور سال های گذشته غافل نشوید

مطالعه و تحلیل  سوالات کنکور کارشناسی ارشد بهترین کار برای داوطلبانی است که برنامه مطالعاتی صحیحی نداشته اند. با مطالعه این سوالات می توانید با درجه سختی و مباحث پر اهمیت کنکور خود آشنا شوید و چه بسا ممکن است بر سر جلسه امتحان تعدادی از سوالات را با تغییرات مختصر مشاهده کنید. سعی کنید حین جواب دادن به این سوالات شرایط کنکور را شبیه سازی کنید. در محیطی کاملا ساکت و خلوت پست میز نشسته و با زمان بندی به سوالات پاسخ دهید. سپس سر فرصت سوالات را تحلیل کرده و نکات آن را یادداشت کنید.

تاکید بر مطالب پر تکرار

وقتی که در مطالعات خود شاهد تکرار زیاد یک موضوع هستید حتما به اندازه کافی برای تسلط روی آن مطلب تلاش کنید و شیوه های مختلف طرح مسئله در مورد آن موضوع خاص را در نظر بگیرید. اگر مطلبی در سالهای گذشته زیاد تکرار شده باشد حتی اگر در کنکور سال بعد خود ان سوال استفاده نشود حتما مفهوم آن در قالب سوال های دیگر مورد پرسش قرار خواهد گرفت.

از فرصت شرکت در آزمون آزمایشی استفاده کنید

شرکت در آزمون های آزمایشی می تواند کمک بزرگی به جا به جا شدن رتبه شما بکند. در این آزمون ها شرکت کرده و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی نمایید. توانایی مدیریت زمان، شناخت دروس قوی و ضعیف و مدیریت استرس از جمله مواردی هستند که با شرکت در آزمون های آزمایشی می توانید بدست بیاورید.

بهترین زمان برای جمع بندی مطالب کنکور ارشد 1403

با توجه به جا به جایی زمان کنکور ارشد و برگزاری آن در روزهای پایانی اسفند ماه بهترین زمان برای جمع بندی کنکور از اوایل دی ماه 1402 می باشد. البته این زمان به حجم مطالعاتی شما و اینکه تا چه میزان طبق برنامه خود پیش رفته اید هم بستگی دارد.

 

اگر فکر می کنید از برنامه خود عقب مانده اید و هنوز مباحث مهمی وجود دارد که موفق به مطالعه آنها نشده اید می توانید از شروع جمع بندی خود را به اوایل بهمن محول کنید. این قضیه در حالتی که مطالب نیازمند مرور حجم بالایی دارند هم صدق می کند و در این صورت بهتر است زمان جمع بندی کمی زودتر در نظر گرفته شود.

شیوه جمع بندی دروس کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

برای جمع بندی مطالب در نزدیکی کنکور می توانید به شیوه زیر عمل کنید:

  • خلاصه ها و یادداشت هایی را که در زمان مطالعه دروس آماده کردید را مرور کنید.
  • سوالات کنکور سال های قبل را تهیه کرده و با زمان بندی و شرایط کنترل شده پاسخ دهید.
  • پس از آزمون سوالات را تحلیل کرده و جواب های خود را بررسی کنید.
  • حالا مباحث را با توجه به سطح خود به سه دسته زیر تقسیم کنید:
  1. مباحثی که تمام سوالات مربوط به آن را با اطمینان و بدون اشتباه جواب داده اید: این موارد را از برنامه مطالعاتی خود کاملا حذف نکنید اما می توانید زمان کمتری را به آن اختصاص داده و بیشتر خلاصه هایی که نوشته اید را مطالعه کنید.
  2. مباحثی که با تردید جواب داده اید: برای این مطالب باید بیشترین وقت را در برنامه جمع بندی خود اختصاص دهید و سعی کنید با مطالعه و حل تمرین به تسلط کامل برسید.
  3. مطالبی که اصلا به خاطر نمی آورید: برای مطالعه این دروس زحمت و وقت بسیار زیادی نیاز است و فقط در صورتی که مطالب این بخش بسیار مهم و پر تکرار باشند وقت خود را به آنها اختصاص دهید. در صورتی که روی مطالب دسته دوم تسلط پیدا کردید می توانید وقت بشتری روی این مطالب بگذارید.

 

سوالات متداول

1- بهترین زمان برای جمع بندی دروس کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ چه تاریخی است؟

بهترین بازه زمانی یک الی دو ماه قبل از کنکور است اما بسته به وضعیت مطالعه داوطلب می تواند تفاوت داشته باشد.

2- بهترین منبع برای جمع بندی دروس کنکور کارشناسی ارشد کدام است؟

بسته به رشته و گرایش شخص متفاوت است اما سوالات کنکور سال های گذشته یکی از بهترین منابع به شمار می رود.

3- آیا برای جمع بندی دروس کنکور کارشناسی ارشد خرید همه کتاب های درسی ضروری است؟

خیر، تهیه تعداد محدودی از کتاب های جامع تر انتخاب عاقلانه تری است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد