خانه کارشناسی ارشد لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۲

لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۲

رشته های ارشد وزارت بهداشت 1402
لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402

وزارت بهداشت برای تامین نیروی مورد نیاز خود هر ساله با برگزاری آزمونی تحت عنوان کنکور ارشد وزارت بهداشت اقدام به گزینش داوطلبان واجد شرایط می کند. متقاضیان پس از شرکت در این آزمون و دریافت نتایج کنکور ارشد وزارت بهداشت می بایست با توجه به رتبه ای که کسب نموده اند، نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کنند. لیست رشته های ارائه شده مقطع ارشد این وزارتخانه در دفترچه انتخاب رشته قرار دارد که برای دسترسی به آن، بایستی به سایت sanjeshp.ir مراجعه کنید.

اکثر رشته های این مقطع به صورت مجموعه ای هستند که در زمان ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت با توجه به مدرک تحصیلی و شرایط ذکر شده آن ها، می بایست مجموعه امتحانی مربوطه را انتخاب نمایید. در صورت کسب رتبه لازم، فقط مجاز به انتخاب رشته های مربوط به مجموعه امتحانی خود هستید.

داوطلبان با در نظر داشتن شرایط لازم، مجاز به شرکت در دو مجموعه امتحانی آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت هستند.

لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402

همان طور که گفته شد، بسیاری از رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، به صورت مجموعه ای ارائه شده اند که داوطلبان در زمان ثبت نام کنکور ارشد وزارت بهداشت بایستی مجموعه امتحانی خود را با توجه به مدرک تحصیلیشان انتخاب کنند. پس از اعلام نتایج کنکور ارشد وزارت بهداشت افرادی که رتبه لازم را کسب کرده اند، می بایست رشته های مربوط به مجموعه امتحانی خود را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند. البته تعدادی از رشته های این مقطع نیز به صورت تک رشته ای ذکر شده اند که برای دسترسی به آن ها باید دفترچه انتخاب رشته ارشد را بررسی کنید. در ادامه مطلب، تمامی رشته های ارائه شده در آخرین دوره قابل مشاهده می باشد.

لیست مجموعه رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402
مجموعه امتحانیعنوان رشته
مجموعه علوم آزمایشگاهی (1)بیوشیمی بالینی
زیست فن آوری پزشکی
ژنتیک انسانی
مجموعه علوم آزمایشگاهی (2)ایمنی شناسی پزشکی
خون شناسی آزمایشگاهی و بانک خون (هماتولوژی)
مجموعه علوم آزمایشگاهی (3)قارچ شناسی پزشکی
میکروب شناسی پزشکی
ویروس شناسی پزشکی
انگل شناسی پزشکی
مجموعه علوم تغذیهعلوم تغذیه
علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه
علوم بهداشتی در تغذیه
تغذیه بالینی
تغذیه ورزشی
مجموعه فیزیک پزشکیرادیوبیولوژی
فیزیک پزشکی
مجموعه فیزیوتراپیفیزیوتراپی
فیزیوتراپی ورزشی
مجموعه ماماییمامایی
مشاوره در مامایی
مجموعه داروسازیشیمی دارویی
کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی
سم شناسی
ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی
مجموعه آموزش پزشکیآموزش پزشکی
یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
مجموعه بهداشت محیطبهداشت محیط – سم شناسی
مهندسی بهداشت محیط – مدیریت پسماند
مهندسی بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط – بهره برداری و نگهداری از تاسیسات بهداشتی شهری
بهداشت محیط – بهداشت پرتوها
مجموعه پرستاریروان پرستاری
پرستاری داخلی – جراحی
پرستاری سلامت جامعه
پرستاری کودکان
پرستاری نظامی
پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان
پرستاری توانبخشی
پرستاری اورژانس
پرستاری مراقبت های ویژه
پرستاری سالمندی
مدیریت پرستاری
مجموعه روانشناسیروانشناسی بالینی
بهداشت روان
روانشناسی سلامت
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
لیست تک رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402
ردیفعنوان رشته
1آمار زیستی
2آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت
3آموزش هوشبری
4اپیدمیولوژی
5تکنولوژی اتاق عمل
6اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
7اقتصاد بهداشت
8ارگونومی
9اکولوژی انسانی
10انفورماتیک پزشکی
11ارزیابی فناوری سلامت (HTA)
12بینایی سنجی
13بهداشت و ایمنی مواد غذایی
14بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری ها
15پدافند غیرعامل در نظام سلامت
16تاریخ علوم پزشکی
17تکنولوژی گردش خون
18ژورنالیسم پزشکی (سلامت و رسانه)
19سلامت سالمندی
20سلامت و ترافیک
21سلامت و رفاه اجتماعی
22شنوایی سنجی
23علوم تشریحی
24علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی)
25فیزیولوژی
26فناوری تصویربرداری پزشکی
27فناوری اطلاعات سلامت
28کاردرمانی
29کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
30گفتار درمانی
31مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
32مددکاری اجتماعی
33مدیریت توانبخشی
34مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
35مهندسی پزشکی (زیست مواد)
36مهندسی بهداشت حرفه ای
37مدیریت سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
38میکروب شناسی مواد غذایی
39نانوفناوری پزشکی

 

انواع دانشگاه های ارائه دهنده رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402

در سطح کشور دانشگاه های بسیاری اعم از روزانه، آزاد، شهریه پرداز و… در مقطع کارشناسی ارشد حوزه وزارت بهداشت آموزش ارائه می دهند که دانشجویان می توانند به منظورادامه تحصیل طبق شرایط هر کدام اقدام نمایند. نام دانشگاه های ارائه دهنده رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به شرح زیر می باشد، ولیکن برای اطلاع از جزئیات بیشتر اعم از نوع رشته و مجموعه حتما دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1401 مطالعه نمایید.

انواع دانشگاه های پذیرنده رشته کارشناسی ارشد 1402
دانشگاهنوع پذیرش
دانشگاه علوم پزشکی – روزانه (رایگان)پذیرش براساس ظرفیت
دانشگاه های علوم پزشکی(بین الملل ابق و پردیس ها) – پذیرش بر اساس ظرفیت-با پرداخت شهریه
دانشگاه آزاد اسلامیپذیرش بر اساس ظرفیت-با پرداخت شهریه-تابع قوانین وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه
دانشگاه علوم پزشکی ارتشپذیرش بر اساس ظرفیت-از پرسنل رسمی نیروهای مسلح-تابع قوانین وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهپذیرش بر اساس ظرفیت-از پرسنل رسمی نیروهای مسلح-تابع قئانین وزازت بهداشت و دانشگاه مربوطه
دانشگاه علوم پزشکی دوره مجازیپذیرش بر اساس ظرفیت-باپرداخت شهریه
دانشگاه تربیت مدرسپذیرش بر اساس ظرفیت-رایگان و با پرداخت شهریه-تابع قوانین وزارت بهداشت و دانشگاه مربوطه
دانشگاه شاهدپذیرش بر اساس ظرفیت-تابع قوانین وزارت بهداشت و ضوابط اعلام شده دانشگاه مربوطه

شرایط تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402

برای اینکه هر داوطلب بتواند در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته و مشغول شود شرایط و مقرراتی وجود دارد که آگاهی از این ضوابط لازم بوده و به افراد در این راه کمک بسیاری می کند؛ این قوانین شامل شرایط عمومی که تمامی متقاضیان باید آن را دارا باشند، شرایط اختصاصی که بسته به شرایط افراد مختلف متفاوت می باشد. همچنین داوطلبان آقا می بایست به شرایط تحصیل همزمان با خدمت سربازی آگاه بوده و آن را رعایت نمایند که هر کدام از این شروط به طور جزئی در این مطلب ذکر شده است.

شرایط عمومی

  1. اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
  2. عدم احراز ملتزم نبودن نسبت به احکام عملی اسلام ( انجام واجبات و پرهیز کردن از محرمات). لازم به ذکر است اقلیت های دینی (ادیان رسمی) مندرج در قانون اساسی از این شرط مستثنی هستند البته مشروط بر اینکه متجاهر به نقص احکام اسلامی نباشند.
  3. عدم احراز عناد و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران.(در صورتی که داوطلب سابقه عناد با نظام جمهوری اسلامی داشته، باید تغییر نظر او احراز شود.)
  4. عدم احراز فساد اخلاقی
  5. عدم اشتهار به ارتکاب اعمال خلاف شعون شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال

شرایط اختصاصی

  1. داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکتیر حرفه ای) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی (با فارغ التحصیلی حداکثر تا تاریخ 31 شهریور 1402) و مدارک مذکور می بایست مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.
  2. در صورت قبولی در رشته هایی که پذیرش آنان در نیمسال دوم 1402 – 1403 آغاز می گردد به شرط دریافت مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی تا تاریخ 30 بهمن 1402، و ثبت نام و ادامه تحصیل بلامانع است.
  3. فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های گروه پزشکی داوطلب شرکت در این آزمون، قبل از اقدام به ثبت نام باید توجه داشته باشند که از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت خود را مشخص کرده و از نظر وزارت مذکور منعی برای ثبت نام و شرکت در آزمون و در صورت قبوی منعی برای ادامه تحصیل نداشته باشند. در غیر اینصورت عواقب آن بر عهده شخص داوطلب خواهد بود.
  4. دارندگان مدارک تحصیلی معادل می بایست حائز شرایط «آیین نامه شرکت دارندگان مدرک معادل و غیر رسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر» بوده و داوطلبانی که قبل از تاریخ 3 آذر 1377 در دوره های معادل پذیرفته شده اند شامل این قانون هستند. به عبارت دیگر همه دارندگان مدرک معادل که طی سال های 1377 الی 1381 در دوره های مذکور راه یافته اند، برای ادامه تحصیل در مقاطع رسمی بالاتر برخوردار می شوند.
  5. ادامه تحصیل افرادی که دارای مدرک استخدامی، داخلی یا با عنوان «معادل» می باشند، ضمن رعایت بخشنامه مربوطه می بایست مورد تایید دفتر آموزش عالی غیر دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد و صرفا تاییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجاز به ثبت نام در دانشگاه نمی باشند.
  6. داوطلبان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی باید قبل از ثبت نام موافقت کتبی و بدون قید و شرط محل کار خود مبنی بر ادامه تحصیل دریافت کرده و آن را نزد خود نگه دارند.
  7. فارغ التحصیلان دانشگاه ها و موسات آموزش عالی معتبر خارجی که به دلیل کیفیت به مدرک فارغ التحصیلی ارزشیابی شده و عنوان معادل تعلق گرفته است، مجاز هستند که در این آزمون ثبت نام کرده و شرکت کنند. بدیهی است که در صورت پذیرفته شدن، چنانچه حدعقل 80 درصد نمره حدنصاب گزینش آزاد در مجموعه امتحانی و در سهمیه آزاد را کسب نمایند؛ عنوان معادل از مدرک تحصیلی آنان حذف و مجاز به ادامه تحصیل خواهند بود.
  8. دانشجویان سال آخر و دانش آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته که از تاریخ 31 شهریور 1386 به بعد فارغ التحصیل شده اند، در صورتی که معدل آنان کمتر از 12 باشد حق ثبت نام و شرکت در این آزمون را ندارند.
  9. پذیرفته شدگان دوره روزانه با توجه به تعهدات آموزش رایگان، می بایست حین ثبت نام متعهد شوند که نسبت به طول دوره تحصیل خود در مقطع کارشناسی در محلی که دولت در صورت نیاز تعیین می کند خدمت کنند.
  10. پذیرفته شدگان شاغل در وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی با توجه به تعهدات آموزش رایگان باید برابر طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، در موقع ثبت نام به سازمان مربوطه متعهد به خدمت شوند.
  11. لازم به ذکر است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطا نمی نماید.
  12. افراد بهره مند از مزایای صندوق رفاه دانشجویان در صورتی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتری را داشته باشند، می توانند با سپردن تضمین کافی به صندوق های مذکور انجام تعهد خود را به بعد از اتمام مقطع تحصیلی جدید موکول نمایند.

مقررات نظام وظیفه

  1. دارا بودن  کارت پایان خدمت سربازی  هوشمند
  2. دارا بودن کارت  معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص)
  3. مشمولان فارغ التحصیلی کارشناسی (در سنوات مجاز تحصیلی)، دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت سربازی که زمان ثبت نام و پذیرش آنان در دانشگاه قبل از تاریخ   اعزام به خدمت سربازی باشد.
  4. دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ 31 شهریور 1402 در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل می شوند می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
  5. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغ التحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آنها تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، پیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.
  6. کارکنان متعهد به خدمت در سازمان ها و یا وزارتخانه ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل.
  7. کارکنان شاغل در نیروهای مسلح با ارئه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان برای ادامه تحصیل.
  8. مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (معافیت پزشکی، معافیت کفالت و یا…) در مدت اعتبار آن. این دست از مشمولان لازم است مجوز ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظیفه عمومی استان محل استقرار دانشگاه اخذ نموده و با احراز سایر شرایط و مقررات وظیفه عمومی می توانند در دانشگاه ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
  9. کارکنان وظیفه (منظور سربازان حین خدمت) فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بدون غیبت اولیه و به شرط داشتن سایر شرایط استفاده از معافیت تحصیلی، مجاز به ادامه تحصیل می باشند.
  10. دانشجویان انصرافی از دانشگاه ها در صورتی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه، انصراف از تحصیل داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، پیش از یک سال سپری نشده باشد.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402

پس از اعلام نتایج اولیه و صدور کارنامه، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته شده اید، می بایست دفترچه انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت را دانلود کرده و با دقت مطالعه کنید. سپس کد رشته محل های مورد نظر خود را استخراج نموده و در سایت انتخاب رشته کنکور ارشد وزارت بهداشت به آدرس الکترونیکی sanjeshp.ir به ثبت برسانید.

در این دفترچه لیست تمامی رشته های ارائه شده به همراه ظرفیت پذیرش دانشگاه های علوم پزشکی و نوع دوره اعم از دولتی و غیردولتی و همچنین تمامی شرایط و ضوابط انتخاب رشته ارشد وزارت بهداشت نیز درج شده است. اگرچه دفترچه 1402 هنوز منتشر نشده اما به منظور آشنایی شما، لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته مربوطه به آخرین دوره قرار داده شده است.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402 (به زودی فعال می شود)

افرادی که مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده اند، برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد می توانند در کنکور ارشد وزارت بهداشت 1402 شرکت کنند. البته برای موفقیت در این آزمون، بایستی در کنار مطالعه منابع کنکور ارشد وزارت بهداشت یک برنامه ریزی اصولی نیز داشته باشید؛ چرا که ظرفیت و دانشگاه های پذیرنده این رشته ها بسیار محدود می باشند.

 

سوالات متداول

1- رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۲ کدام اند؟

رشته های ارشد وزارت بهداشت به صورت مجموعه ای و تک رشته ای ارائه شده اند که برای مشاهده تمامی آن ها می توانید به مقاله فوق مراجعه نمایید.

2- از چه طریقی می توان به لیست رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۲ دست یافت؟

شما می توانید لیست کامل این رشته ها را از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام و همچنین دفترچه انتخاب رشته مشاهده کنید.

3- آیا می توان در چند رشته کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت سال ۱۴۰۲ شرکت کرد؟

بله، شما می توانید در دو رشته و یا دو مجموعه امتحانی در آزمون مذکور شرکت نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴ نظر
  1. محمد۰۲۱

    با سلام
    من لیسانس علوم ورزشی دارم و برای امریه سربازی میخواستم تو بهزیستی کار کنم
    خواستم بپرسم رشته علوم ورزشی زیر نظر وزارت علوم هست یا وزارت بهداشت ?
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • ایران مشاوره

      با سلام و درود، رشته ی علوم ورزشی زیر نظر وزارت علوم میباشد.

  2. سحر

    سلام کسی که لیسانس رشته آموزش ابتدایی داشته باشه برا ارشد می تونه روانشناسی بخونه؟

مشاوره ارشد پیج کارشناسی ارشد