خانه دانشگاه آزاد آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1401 - 1402
شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1401 – 1402

یکی از چالش های مهم در دوره دکتری، آزمون جامع می باشد که دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی خود باید در آن شرکت کرده و حداقل نمره آزمون را برای ادامه تحصیل در مقطع مذکور کسب نمایند. آزمون جامع دکتری در دانشگاه های آزاد و سراسری معمولا دو بار در سال برگزار می گردد و دانشگاه های سراسری می توانند زمان و شرایط متفاوتی برای برگزاری آن داشته باشند اما تمامی واحدهای دانشگاه آزاد دارای شرایط کلی یکسان و مهلت مشخصی برای اجرای این آزمون هستند که توسط سایت دانشگاه آزاد اطلاع رسانی می گردد.

از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد، کسب معدل بالای 16 در دوره آموزشی می باشد.

معرفی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حد واسط بین دوره آموزشی و پژوهشی مقطع دکتری است که در دو مرحله انجام می پذیرد. ابتدا دانشجویان پس از گذراندن واحدهای درسی و کسب حد نصاب معدل شرکت در امتحان جامع، درخواست خود مبنی بر آمادگی برای آزمون را ثبت می کنند و در امتحان کتبی که به صورت استانی برگزار می گردد، حضور می یابند. پس از آن افراد ملزم به شرکت در امتحان شفاهی می باشند که تحت نظارت کمیته استانی و توسط واحد دانشگاهی اجرا می شود.

70 درصد از نمره کل محصلان را آزمون کتبی و 30 درصد باقی مانده را آزمون شفاهی مشخص می کند و شرکت کنندگان موظف اند حداقل نمره 16 را کسب نمایند تا بتوانند از دوره آموزشی وارد دوره پژوهشی شده و نگارش رساله دکتری خود را شروع کنند.

نکات مهم

  •  آزمون شامل دو یا سه درس اصلی به انتخاب استاد راهنما و تصویب شورای تحصیلات تکمیلی گروه آموزشی است.
  • اساتید رشته های مختلف در هر استان بر اساس سرفصل های درسی و مقالات مرتبط سوالات خود را طراحی کرده و منابع را به اطلاع دانشجویان می رسانند.
  • آزمون جامع دو بار در سال (بهار و پاییز) با تصویب شورای آموزشی یا تحصیلات تکمیلی گروه، دانشکده و دانشگاه برگزار می گردد و دانشجویان موظف اند در نیمسال سوم و یا حداکثر در نیمسال چهارم در آن شرکت کنند.
  • هزینه آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد مانند سایر ترم ها برابر شهریه یک ترم دانشجو است، بنابراین برای اطلاع از هزینه آزمون باید میزان شهریه دانشگاه آزاد  را در نظر گرفت.
  • زمان و مکان دقیق برگزاری آزمون در هر نیمسال به واحدهای دانشگاهی استان مربوطه اعلام می گردد و از طریق سایت دانشگاه قابل پیگیری است.
  • هر دانشجو مجاز است دو بار در آزمون جامع شرکت نماید و در صورت عدم کسب نمره مورد نیاز مجاز به ادامه تحصیل نمی باشد.
  • حداکثر یک ماه پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی، نتایج از طریق گروه تخصصی به شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده ارسال می گردد.

زمان برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

همانطور که مطرح شد، آزمون جامع دکتری دو بار در سال برگزار می گردد و دانشجویانی که درخواست خود مبنی بر شرکت در آن را ثبت نموده اند، می بایست در زمان مقرر در  این آزمون حضور به عمل آوردند. آزمون جامع دکتری 1401 – 1402 برای نیمسال اول تحصیلی در 28 آبان تا 17 آذر برگزار شد و آزمون مربوط به نوبت دوم در نیمسال دوم تحصیلی در بازه زمانی 30 اردیبهشت تا 12 خرداد برگزار گردید.

در حال حاضر از زمان دقیق این فرآیند در سال تحصیلی 14021403 مطلع نیستیم، اما پیش بینی می شود نوبت اول این آزمون مشابه سال گذشته در اواخر پاییز صورت پذیرد. شما می توانید با عضویت در کانال کانال تلگرام دکتری ایران مشاوره به محض انتشار تمامی اطلاعیه ها از آن ها با خبر شوید.

باید دقت کنید که زمان برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد در هر واحد نسبت به واحد دیگر متغیر بوده و اطلاعات دقیق زمانی را باید از سایت دانشگاه مورد نظر خود دریافت نمایید. نکته بسیار مهم دیگر این است که آزمون کتبی باید به صورت حضوری برگزار گردد اما امکان ارزیابی شفاهی دانشجویان هم به صورت حضوری و هم از طریق سامانه های آموزشی مورد تایید دانشگاه وجود دارد و در این خصوص نیز باید اطلاعیه های مربوط به واحد دانشگاهی خود را دنبال کنید.

نحوه برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403

در سال 97 بخشنامه ای مبنی بر برگزاری آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به صورت استانی منتشر گردید. به این معنا که در هر استان کمیته برگزار کننده و کمیته های تخصصی که تشکیل شده از اساتید واحدهای آن استان می باشند، مسئولیت نظارت کامل بر بخش کتبی و شفاهی و همچنین طراحی سوالات بخش کتبی را بر عهده دارند.

بخش کتبی به صورت متمرکز در مرکز استان و یا سایر واحدهای استان که مجری دوره دکتری هستند با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار می گردد. البته باید دقت نمایید که واحد های مستقل دانشگاه آزاد ممکن است از این بند تبعیت نکرده و شیوه نامه مخصوص به خود را برای برگزاری آزمون داشته باشند.

پس از پایان آزمون کتبی نوبت به بخش شفاهی آزمون می رسد که با توجه به تصمیمات واحد دانشگاهی، به صورت حضوری در دانشگاه و یا به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه های مجازی مورد تایید صورت می پذیرد. توجه داشته باشید که در این بخش، توانمندی های دانشجو و میزان تسلط او به مباحث فرا گرفته در دوره تحصیل وی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در واقع این سنجش زیر نظر استاد راهنما، استاد مشاور و 3 نفر از اعضای هیات علمی انجام می شود.

شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

باید توجه نمایید که هر دانشگاه آیین نامه مخصوص به خود را دارد و ممکن است در جزئیات شرایط با دیگر دانشگاه ها تفاوت هایی وجود داشته باشد که این موضوع در خصوص واحدهای مختلف دانشگاه های آزاد نیز صدق می کند. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق در این زمینه بهتر است به سایت واحد مربوطه مراجعه نمایید اما به صورت کلی برای شرکت در آزمون جامع دکتری باید دارای شرایط زیر باشید.

  • تحویل کامل مدارک ثبت نام دوره دکتری همچون اصل مدرک، ریزنمرات و تاییدیه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد
  • گذراندن حداقل 15 تا 18 واحد از دروس نظری و در برخی موارد تمامی واحدهای آموزشی
  • گذراندن دروس احتمالی جبرانی را برابر نظر و تایید مدیر گروه
  • دارا بودن مدرک قبولی در آزمون های زبان معتبر همچون آزمون ept، آزمون IELTS و…
  • تکمیل و تحویل فرم آمادگی برای شرکت در آزمون جامع و انتخاب آزمون جامع در زمان انتخاب واحد

نمره قبولی آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403

باید بدانیم نمره قبولی ازمون جامع دکتری دانشگاه آزاد از 0 تا 20 معیین شده است که برای ورودی های مختلف این عدد مخصوص به خود می باشد.

  • نمره قبولی برای دانشجویان ورودی سال 95 به قبل، 15 تا 20 می باشد.
  • نمره قبولی برای دانشجویان ورودی سال 96 به بعد، 16 تا 20 می باشد.

حدنصاب نمره زبان

دانشجویان دکتری در بسیاری از دانشگاه ها، قبل از شرکت در آزمون جامع موظف اند تا در یکی از آزمون های زبان معتبر شرکت کرده و حداقل نمره تعیین شده از سوی دانشگاه را کسب نمایند که حدنصاب موردنظر برای دانشگاه آزاد مطابق جدول زیر می باشد.

حدنصاب نمره زبان برای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
نام آزمونحدنصاب قبولی مشروطحدنصاب لازم برای دفاع از رساله
EPT-IAU4050
(IBT)TOEFL5265
(PAPER BASE)TOEFL400500
(MSRT (MCHE4050
TOLIMO400500
IELTS4.86

البته برخی تبصره ها برای کمک به دانشجویان در نظر گرفته شده است که عبارت اند از:

  • از آن جایی که شیوع ویروس کرونا منجر به تعویق در برگزاری بسیاری از آزمون ها شده است، آن دسته از داوطلبانی که به این دلیل موفق به اخذ گواهی قابل قبول آزمون زبان نشده اند، می توانند در آزمون جامع شرکت نمایند.
  • دانشجویانی که 80 درصد از حدنصاب آزمون زبان را کسب نموده اند (قبولی مشروط)، می توانند در آزمون جامع شرکت نموده و در صورت قبولی تا قبل از دفاع از رساله خود نمره قبولی زبان را ارائه نمایند.
  • دانشجویانی که نمره قبولی آزمون جامع آن ها در کارنامه ثبت شده و 80 درصد نمره قبولی زبان را کسب یا ارائه نکرده اند، باید همزمان با اخذ و ثبت رساله در دوره های زبان مورد تأیید دانشگاه نیز ثبت نام و شرکت کنند. ثبت نام و اخذ رساله در نیمسال بعد، مشروط به کسب نمره قبولی (یا قبولی مشروط) زبان است و در غیر این صورت، نیمسال مربوطه مرخصی با احتساب در سنوات و با اخذ 25 درصد شهریه ثابت در نظر گرفته می شود.
  • با توجه به تسهیلات در نظر گرفته شده برای دانشجویان شاهد و ایثارگر حدنصاب نمره زبان برای آن ها کمتر بوده و به شرح زیر می باشد.
حدنصاب نمره زبان برای آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد 1402 – 1403 دانشجویان شاهد و ایثارگر
نام آزمونحدنصاب قبولی مشروطحدنصاب لازم برای دفاع از رساله
EPT-IAU3240
(IBT)TOEFL41.652
(PAPER BASE)TOEFL320400
MCHE3240
TOLIMO320400
IELTS3.844.8

در نهایت توصیه می گردد که واحد های نظری خود را در دو ترم اول به پایان رسانده و پس از آن برای ترم سوم، واحد آزمون جامع را انتخاب نمایید تا بتوانید هر چه سریع تر وارد مرحله پژوهشی و نگارش رساله دکتری شوید.

آیا امکان معافیت از آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ وجود دارد؟

دانشجویانی که به دلایلی از جمله ضعف درسی و یا نداشتن شرایط کافی به دنبال گذراندن آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد بدون شرکت در آن هستند، باید بدانند دانشگاه آزاد این امر را مجاز نمیداند و داشتن نمره قبولی دراین آزمون جهت دریافت پایان نامه الزامی است. در نتیچه پس از گذراندن واحد های درسی معین برای این مقطع تحصیلی باید خود را برای آزمون جامع دکتری آماده کنند. فراموش نکنیم کسب حد نصاب نمره قبولی زبان نیز برای تدوین و نگارش پایان نامه الزامیست.

بد نیست بدانیم برخی دانشگاه های سراسری امکان معافیت از آزمون جامع را برای دانشجویان فراهم نموده اند از جمله شرایط آن داشتن معدل بالای 17 و ارائه حداقل دو مقاله isi می باشد.

سوالات متداول

1- آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به چه منظور برگزار می گردد؟

این آزمون جهت ارزیابی دانشجویان و ورود آن ها به دوره پژوهشی و نگارش رساله برپا می شود.

2- آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در چه زمانی برگزار می شود؟

زمان دقیق آزمون مذکور در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، مشخص نمی باشد، به محض انتشار اطلاعیه های مربوطه از طریق این مقاله اطلاع رسانی خواهد شد.

3- شرایط شرکت در آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به چه صورت است؟

از مهم ترین شرایط آن داشتن معدل بالای 16 می باشد که برای اطلاع از تمامی شرایط آن می توانید به متن مقاله مراجعه نمایید.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره