خانه وام ها شرایط وام ازدواج ۱۴۰۲

شرایط وام ازدواج ۱۴۰۲

شرایط ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۳
شرایط وام ازدواج

طبق بخشنامه شماره 01/3039 قانون بودجه سال 1402 کل کشور، بانک مرکزی موظف است از محل پس انداز قرض الحسنه نظام بانکی، تسهیلات ازدواج با دوره پازپرداخت 10 ساله را به متقاضیان این امر ارائه دهد. بر این اساس بانک های عامل مکلف اند مبنی بر اعتبار سنجی متقاضیان این وام، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نمایند. مجری حکم بند مذکور، بانک مرکزی، بانک های عامل و تمامی مدیران و کارکنان مربوطه می باشند. بنابراین عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب می شود و قابل پیگیری است.

متقاضیان دریافت وام ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت 60 روز کاری مهلت دارند تا مدارک خود را کامل کنند در غیر اینصورت، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می گردد.

وام ازدواج ۱۴۰۲ چقدر است؟

همانطور که گفته شد بانک مرکزی موظف می باشد از محل قرض الحسنه نطام بانکی، وام ازدواج با دوره بازپرداخت 10 ساله به متقاضیان خود پرداخت نماید، اما نکته قابل توجه آن تاثیر سن در مبلغ وام ازدواج است. بر مبنای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، محدودیت سنی برای اهدای وام تعیین شده که بر اساس این محدودیت تسهیلات ازدولاج تنها به زوح های کمتر از 50 سال تعلق می گیرد. البته لازم به ذکر است متعلقات سنین پایین تر هم به نسبت مشخصی تعیین می شود.

تاثیر سن بر مبلغ تسهیلات چقدر است؟

شاید برای شما سوال شود که منظور از تاثیر سن بر مبلغ تسلیهات چیست؟ اگر دختر و پسر یا حداقل یکی از آنها در سن اعلام شده از سوی بانک مرکزی، ضمن دریافت مبلغ اختصاص یافته به هر بازه سنی نباشند، طبیعتا عدد وام آنها متفاوت خواهد شد. تا پیش از 10 فروردین 98 مبلغ این تسهیلات 180 میلیون تومان به ازای هر نفر بود که پس از این تاریخ با هدف ترویج ازدواج در سنین پایین تر، 40 میلیون تومان به عنوان تشویقی به تسهیلات ازدواج اضافه شد.

تاثیر سن بر مبلغ تسهیلات
سن زوجمبلغ تسهیلات به ازای هر زوج
ازدواج پسر کمتر از 25 سال و دختر کمتر از 23 سال 220 میلیون
پسر بیشتر از 25 سال و دختر کمتر از 23 سال180 میلیون پسر و 220 میلیون دختر
پسر کمتر از 25 سال و دختر بیشتر از 23 سال220 میلیون پسر و 180 میلیون دختر
پسر بالای 25 سال و دختر بالای 23 سال180 میلیون

شرایط موثر بر مبلغ وام ازدواج در سال 1402

شرایطی وجود دارد که می تواند بر مقدار مبلغ وام ازدواج شما موثر واقع شود. این موارد عبارتند از:

  • در وهله اول لازم به ذکر است این وام فقط متعلق به زوجینی است که عقد نکاح آنها، پس از تاریخ 10 فروردین 1397 ثبت شده باشد.
  • وام ازدواج به عنوان کمک هزینه ای از طرف دولت، برای زوجین محسوب می گردد که این مبلغ در سال 1402، حداقل 180 میلیون تومان به ازای هر نفر می باشد. در صورت نیاز زوجین می توانند مازاد بر آن، 180 میلیون تومان دیگر نیز تسهیلات دریافت کنند.
  • همانطور که در بالا گفته شد، مبلغ تسهیلات بستگی به شرایط سنی زوجین دارد؛ اگر سن هر دو یا فقط یکی از آنها از حد اعلام شده بیشتر باشد، مبلغ وام دریافتی کمتر خواهد بود.
  • همانطور که در بالا اشاره شد، اگر عروس یا داماد ایثارگر هستند یا اینکه از خانواده معظم ایثارگران و شهدا باشند، مبلغی که ار تسهیلات ازدواج دریافت مبکنند، دوبرابر خواهد بود.

بانک هایی که در سال ۱۴۰۲ وام ازدواج ارائه می دهند

با مراجعه به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به نشانی ve.cbi.ir، لیست بانک های ارائه دهنده وام ازدواج را مشاهده خواهید کرد. اسامی آنها به ترتیب زیر است:

بانک هایی که وام ازدواج ارارئه می دهند
بانک ملت

  بانک رفاه کارگران

 بانک مسکن

بانک سپه

بانک کشاورزی

بانک ملی

 بانک تجارت

بانک صادرات ایران،

پست بانک ایرانصندوق کارآفرینی امیدبانک پارسیان

بانک قرض الحسنه مهر ایران
بانک انصاربانک گردشگری

بانک دی

بانک قرض الحسنه رسالت
بانک توسعه تعاونبانک ایران زمین

بانک حکمت ایرانموسسه اعتباری کوثر
بانک پاسارگاد

بانک آینده

بانک اقتصاد نوین

بانک قوامین
موسسه اعتباری مللبانک شهر

بانک سینا

موسسه اعتباری نور
بانک توسعه صادرات

بانک مشترک ایران و ونزوئلابانک خاورمیانه

بانک سرمایه

بانک سامان

موسسه اعتباری کاسپین……….………..

شرایط ثبت نام وام ازدواج 1402

  • اولین شرط دربرای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، داشتن تابعیت ایرانی است. بنابر همین موضوع می توان گفت که این وام به اتباع غیره تعلق نمیگیرد اما مشمول ایرانیان خارج از کشور هم می شود.
  • از آنجایی که هر ایرانی تنها یک بار می تواند این وام را دریافت کند، بسیار مهم است که متقاضی پیش از این از تسهیلات مربوطه استفاده نکرده باشد، البته اینکه فرد چند باز ازدواج کرده باشد ملاک نیست.
  • حتی اگر فردی پیش از ازدواج اقدام به دریافت وام کرده باشد اما قبل از دریافت آن طلاق بگیرد، مشمول شرایط اخذ وام برای ازدواج بعدی خود می باشد.
  • اگر زوجی نسبت به گرفتن تسهیلات ازدواج اقدام کنند اما 24 ماه از زمان ثبت سند عقد آنها گذشته باشد، مشمولیت خود را مبنی بر کمک هزینه ازدواج از دست خواهند داد. این نکته واجد ازدواج های 98 به بعد می شود و همانطور که گفته شد زوج هایی که پیش از این تاریخ، سند خود را ثبت کرده اما از تسهیلات آن استفاده نکردند، می توانند برای دریافت آن اقدام نمایند.
  • طبق مصوبه نظام بانکی، این کمک هزینه فقط یک بار به هر فرد ارائه خواهد شد، بر همین اساس اگر فردی در ازدواج اول خود از این تسهیلات استفاده کند، نمی تواند مجددا آن را اخذ نماید و  بالعکس، اگر  فرد وام ازدواج خود را دریافت نکرده باشد، می تواند برای ازدواج بعدی از آن بهره مند شود.
  • مدت زمان انتظار از زمانی که زوجین نسبت به ثبت نام آن اقدام میکنند تا وقتی مبلغ وام را دریافت کنند نهایتا 3 ماه می باشد، لازم به ذکر است که این مدت بستگی به شرایط مالی بانک مورد نظر دارد و زمان نهایی از طریق پیامک به شما ارسال می گردد.
  • به طور کلی حداقل سن برای دریافت وام ازدواج، برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال می باشد. متقاضیان وام ازدواج، بعد از تاریخ عقدشان 24 ماه زمان برای ثبت نام این امر دارند که  می توانند از طریق سامانه قرض الحسنه ازدواج به آدرس ve.cbi.ir  نسبت به آن اقدام نمایند.
  • مدت زمان انتظار برای دریافت تسهیلات ازدواج، بستگی به منابع تامین در بانک دارد اما معمولا طی کمتر از 3 ماه مبلغ مشخص شده به متقاضی پرداخت می شود.
  • در صورتی که فقط یکی از زوجین قصد ثبت نام وام ازدواج را داشته باشد می بایست به همراه مدارک شناسایی خود و ضامن به بانک و شعبه مورد نظر مراجعه، تا درخواست خود را ارائه کند.
  • متقاضیان دریافت وام ازدواج، پس از پذیرش توسط شعب بانک ها، حداکثر ظرف مدت 60 روز کاری مهلت دارند تا مدارک خود را کامل کنند در غیر اینصورت، نام متقاضی از سامانه مربوطه حذف می گردد.

مدارک لازم برای ثبت نام وام ازدواج ۱۴۰۲

مدارک لازم جهت ثبت نام وام ازدواج
عنوانتوضیحات
اصل سند ازدواجمهم ترین مدرک لازمه برای دریافت تسهیلات ازدواج، اصل و کپی سند ازدواج است.
اصل شناسنامه زوجین داشتن اصل و کپی تمای صفحات آن الزامی بوده و اگر هنوز برای دریافت کارت ملی اقدام نکرده اید، باید دست بجنبانید.
داشتن کارت ملی
مدارک شناسایی ضامن اعم از شناسنامه، کارت ملی، فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوقاصل و کپی از تمامی مدارک ضامن
به همراه داشتن آدرس محل سکونت و کدپستی ده رقمیدر صورت امکان فیش گاز،برق یا آب را به همراه داشته باشید.
  • پس از ثبت نام در سامانه تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج، کد ده رقمی رهگیری برای شما ارسال می شود، کد مذکور را یادداشت کرده و نزد خود نگه دارید.
  • حداکثر 12 روز وقت دارید تا بعد از دریافت کد رهگیری مربوطه، به بانک اعلام شده و همراه با مدارک خود مراجعه کنید.

کد رهگیری به این دلیلی ارسال می شود که متقاضی پس ار تکمیل درخواست خود، به نسبت به ve.cbi.ir و مشاهده وضعیت وام ازدواج، اقدام به پیگیری درخواست وام خود کند.

شرایط ضامن وام قرض الحسنه ازدواج 1402

برای دریافت وام علاوه بر اینکه زوجین باید شرایطی را داشته باشند، لازم است ضامن ها نیز از ویژگی هایی برخوردار باشند اعم از:

  • وام ازدواج با اخذ یک ضامن معتبر و سفته به ازای هر نفر، قابل دریافت است. یعنی برای زوج، مدارک 2 ضامن باید ارائه شود. ضامن ها ملزم به ارائه فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق خود، به بانک هستند.
  • اغلب بانک ها بازنشستگان را به عنوان ضامن وامشان می پذیرند چراکه مبلغی که بیمه هر ماه برای آنها واریز می کند، می تواند بازپرداخت وام را ضمانت کند.
  •  ضامن می تواند کارمند سمی ثا پیمانی دولت، نیروی انتظامی و نظامی باشد.
  • کسانی که دارای پروانه کسب باشند هم می توانند ضمانت کنند البته منوط به اینکه در زمان ضمانت، فقالیت اقتصادی داشته باشند.

شرایط دریافت وام برای افراد ساکن در روستا ها

در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر که ساکن روستا باشد و البته صلاحیت او توسط شورای اسلامی روستا تایید شود، کافی است. همچنینی سایر وثیقه ها هم از نظر بانک مرکزی، مقید به شرایط بوده و قابل قبول است.

شروط خاص برای دریافت وام ازدواج

  • گزارش های رسیده اعلام می دارند که، به دلیل افزایش مبلغ وام، بانک ها به روش های مختلف بیش از یک ضامن برای ارائه وام طلب می کنند. اما این مسئله استثنایی هم وجود دارد، چنانچه زوجین در سامانه ازدواج، هردو نفر یک بانک را انتخاب کرده باشند. ارائه مدارک یک ضامن معتبر( بسته به شرایط و کفایت میزان حقوق وی)، برای قرار داد هردو طرف کافی است.
  • بنابر اعلام بانک مرکزی، درصورتی که فرد متقاضی وام، خود در نهاد ها و موسسات عمومی اعم از کمیته امداد، شهرداری، هلال احمر، هیروی انتظامی یا نظامی و ارگان های دولتی مشغول به کار باشند، ارائه گواهی کسر از حقوق ضمن درخواست وام ازدواج کفایت می کند.
  • براساس مصوبه بانک مرکزی اگر بانک پرداخت کننده یارانه منقاضی و بانکی که وی قصد دریافت تسهیلات ازدواج را از او دارد، یکی باشد، مراتب در چارچوب بخشنامه های مربوط به اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجرا است.

مدت زمان بازپرداخت و سود وام ازدواج ۱۴۰۲

ممکن است تا این قسمت مطلب با سوال ( قست وام و سود آن چقدر است؟) رو به رو شده باشید. اصولا بازپرداخت وام ده ساله، 120 ماهه می باشد. نرخ سود آن 4 درصد و اقساط آن به طور مساوی و در فاصله ها زمانی برابر تقسیم شده است. بنابر گفته های بالا مبلغ قسط وام ازدواج 1402 به شرح ذیل می باشد:

مدت زمان بازپرداخت و سود وام ازدواج

نام موسسهسپرده‌گذاری (پیش‌پرداخت)تعداد اقساطنوع ضمانتاصل واممبلغ هر قسط
طرح پیوند بانک رفاه کارگرانبدون پیش پرداخت36 ماهضامن رسمی20 میلیون564,162 تومان
 بانک مهرایران (طرح پیوند مهر ایران)الزامی36 ماهضامن رسمی40 میلیون1,111,111 تومان
 بانک پارسیانبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
 بانک پاسارگادبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
 بانک تجارتبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک سامانبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
 بانک سپهبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک صادراتبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک ملتبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک ملیبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک کار آفرینبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان
بانک رفاه کارگرانبدون پیش پرداخت120 ماههضامن رسمی220 میلیون تومان1 میلیون تومان

شرط مربوط به مهلت دریافت وام ازدواج 1402 از تاریخ عقد

بدیهی است که تنها 2 سال بعد از تاریخ عقد قرصت برای ثبت نام وام در سامانه دارید. به عبارتی این طرح جهت ارائه کمک هزینه به نو ازدواجی می باشد، کسانی که بعد از 10 فروردین 98 ازدواج کرده و بیشتر از 2 از ازدواج او گذشته باشد، حتی اگر تسهیلات خود را دریافت نکرده باشد نمی تواند نسبت به دریافت آن اقدام کند.

 

سوالات متداول

1- حداقل و حداکثر سن برای دریافت وام ازدواج چقدر است؟

این وام به ازدواج های زیر 50 سال تعلق می گیرد و حداقل سن ازدواج برای دریافت آن، پسر 15 سال و دختر 13 سال می باشد.

2- مدت زمان انتظار برای دریافت تسهیلات ازدواج چقدر است؟

مدت زمان انتظار بستگی به منابع تامین در بانک دارد اما معمولا طی 3 ماه این مبلغ پرداخت خواهد شد.

3- حداکثر مبلغی که وام ازدواج به متقاضیان خود ارائه می دهد چقدر است؟

در صورتی که دختر 23 سال یا کمتر و پسر 25 سال یا کمتر باشد، مبلغ آن 150 میلیون تومان به ازای هر نفر است. دقت کنید طی شرایطی میقاضیان می توانند 100 میلیون تومان بیشتر از بانک دریافت کنند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره