خانه انتخاب رشته کنکور انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

هر ساله داوطلبان پس از برگزاری کنکور سراسری منتظر اعلام نتایج هستند تا با مشاهده رتبه و تراز کنکور خود، به سراغ حساس ترین مرحله یعنی انتخاب رشته کنکور بروند زیرا اکثر داوطلبان به دنبال قبولی در رشته های خاص و پر طرفدار گروه آزمایشی خود می باشند.

برای مثال در رشته علوم تجربی رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پیراپزشکی جزء رشته های پر متقاضی محسوب می شوند اما لازم است بدانیم که اولا هر رشته و دانشگاهی، ظرفیت محدودی دارد و ثانیا تنها “علاقه” نباید معیار انتخاب رشته افراد قرار گیرد، بلکه هر فرد بایستی علاوه بر علاقه، استعداد و شرایط خود را نیز ملاک انتخاب رشته کنکور و شغل آینده خود قرار دهد.

 

✅لینک مستقیم انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲

لینک مستقیم انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

 

انتخاب رشته کنکور تجربی به احتمال زیاد از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ در سایت sanjesh.org انجام می گیرد.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

پس از آن که داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری، از نتایج خویش مطلع شده و توانستند مجاز به انتخاب رشته شوند، می بایست نسبت به زمان انتخاب رشته کنکور هوشیار بوده تا نیازی به فرصت مجدد نداشته باشند.

زمان انتخاب رشته دانشگاه سراسری

علی رغم برگزاری کنکور ۱۴۰۳ طی دو نوبت، مقرر شده است تا فرآیند انتخاب رشته برای کنکور سراسری اردیبهشت ماه و تیر ماه 1403، یک بار انجام شود. پس از اعلام نتایج کنکور نوبت دوم، داوطلبان می بایست از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ به این امر اقدام نمایند. به خاطر داشته باشید که زمان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان متفاوت است. لازم به ذکر است که دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت sanjesh.org قرار خواهد گرفت.

آن دسته از داوطلبانی که در مهلت تعیین شده موفق به انجام انتخاب رشته نشوند و یا بخواهند به ویرایش انتخاب رشته بپردازند، می توانند در مهلت مجدد انتخاب رشته سراسری که هر ساله معمولا به داوطلبان داده می‌شود، بدین منظور اقدام نمایند. البته با توجه به اعلام نشدن زمان مربوطه تا این لحظه، به محض انتشار جزئیات این مقاله بروز رسانی خواهد شد.

زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجزا از سایر دانشگاه ها می باشد و متقاضیان پذیرش در این دانشگاه باید از نیمه دوم مرداد ماه 1403 با مراجعه به سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به آدرس به آدرس azmoon.iau.ir، فرآیند مذکور را به انجام برسانند. پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر درخصوص زمان انتخاب رشته در کانال تلگرام کنکور ایران مشاوره عضویت یابید تا در اسرع وقت از اخبار مربوطه آگاه شوید.

صفر تا 100 انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

نحوه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

داوطلبان برای انتخاب رشته های مربوط به دانشگاه های سراسری و آزاد از طریق سایت های متفاوتی اقدام نمایند. به همین دلیل در ادامه به توضیح مراحل هر یک از این فرآیند ها خواهیم پرداخت.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه سراسری

  • ابتدا به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه نموده و بر روی گزینه “سراسری” از قسمت سمت راست صفجه کلیک نمایید.

انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • کلیک بر روی عبارت “انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری سال 1403”
  • مرحله دوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳
  • در صفحه باز شده بر روی لینک “سامانه انتخاب رشته های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۴۰۳” کلیک بفرمایید.

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • گزینه “انتخاب رشته” را انتخاب نمایید.

مرحله پنجم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

  • اطلاعات خواسته شده را به دقت وارد کرده و در نهایت کلید “ورود” را بفشارید.

مرحله ششم انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

نکات مربوط به انتخاب رشته دانشگاه سراسری

  • دانشگاه های سراسری عبارت اند از دانشگاه های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان که انتخاب رشته همه این دانشگاه ها به صورت همزمان و از طریق ثبت کد رشته محل های مورد نظر در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری و از طریق سامانه sanjesh.org صورت می پذیرد. رشته هایی که در تمام واحد های دانشگاهی فوق ارائه می شوند، در دفترچه ای تحت عنوان دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی گردآوری شده اند و داوطلبان می توانند پس از دانلود آن، حداکثر 150 کدرشته محل مندرج در آن را انتخاب نمایند.
  •  رشته های گروه علوم پزشکی در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی ارائه نمی شوند.
  • انتخاب رشته دانشگاه های سراسری به صورت جداگانه هزینه ای برای داوطلبان ندارد، بنابراین نیازی به پرداخت هزینه در سایت سنجش نمی باشد.

نحوه انتخاب رشته دانشگاه آزاد

مرحله اول انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

  • درج اطلاعات خواسته شده از قبیل کد 7 رقمی دسترسی و یا شناسه انتخاب رشته دانشگاه آزاد مشخص شده در کارنامه، به همراه کد ملی در کادر های موجود و فشردن کلید “ورود”

مرحله دوم انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

مرحله سوم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

  • وارد نمودن اطلاعات کارت بانکی و انتخاب گزینه “پرداخت” و در نهایت دریافت کد رهگیری نشان داده شده.

مرحله چهارم انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

نکات مربوط به انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد

  • برخلاف ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد که به صورت همزمان انجام می گیرد، انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجزا از سایر واحدهای دانشگاهی بوده و متقاضیان برای انتخاب رشته های این دانشگاه باید به سایت azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایند. رشته های ارائه شده در تمام واحد های دانشگاه آزاد کشور در دفترچه انتخاب رشته آزاد قرار داده شده است و هر داوطلب مجاز به انتخاب حداکثر 100 کدرشته محل متناسب با گروه آزمایشی خود از داخل دفترچه مذکور می باشد.

تحلیل کارنامه برای انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

اولین گام برای یک انتخاب رشته صحیح، تحلیل درست کارنامه است. در خصوص توضیحات کارنامه کنکور، می توان گفت که این کارنامه به دو بخش تقسیم می شود؛ قسمت اول متشکل از اطلاعات شخصی (شناسنامه ای) و تحصیلی داوطلب و قسمت دوم متشکل از اطلاعات آزمونی است. در ادامه مطلب به تفسیر هر یک از عبارات درج شده بر روی کارنامه پرداخته ایم تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات، یک انتخاب رشته اصولی داشته باشید:

رتبه کل در سهمیه نهایی

مهم ترین قسمت کارنامه که با توجه به آن می توان تخمین زد که در کدام رشته ها یا دانشگاه ها پذیرفته خواهید شد، رتبه کل در سهمیه می باشد. برای انتخاب رشته دانشگاه های سراسری هر متقاضی با داوطلبان شرکت کننده در سهمیه مربوط به خودش رقابت می کند نه با کل داوطلبان کشور.

رتبه کشوری

رتبه کشوری وضعیت شما را در بین کل داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری تجربی مشخص می کند و برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد، تنها ملاک پذیرش رتبه کشوری و تراز کسب شده، می باشد.

مجاز بودن به دوره های روزانه و نوبت دوم

 وضعیت همه شرکت کنندگان آزمون سراسری برای انتخاب رشته دانشگاه های روزانه و نوبت دوم مجاز نبوده و فقط تعدادی از داوطلبان که حدنصاب لازم را کسب کرده باشند، می توانند انتخاب رشته این دوره ها را انجام دهند، بنابراین اگر کلمه غیرمجاز در کادر مربوط به دوره های روزانه و نوبت دوم درج شده باشد، یعنی رتبه داوطلب برای ثبت نام در این دانشگاه ها کافی نیست.

مجاز بودن به دوره های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد

دانشگاه های پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دوره های غیردولتی دانشگاه های روزانه می باشند و تحصیل در رشته های پرمتقاضی موجود در لیست رشته های دانشگاه پردیس خودگردان، نیازمند کسب رتبه مناسبی خواهد بود، بنابراین فقط داوطلبانی که عبارت “مجاز” در کادر مربوط به دانشگاه پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد در کارنامه ایشان درج شده است، می توانند انتخاب رشته این دانشگاه را انجام دهند. لازم به ذکر است که از جمله شرایط تحصیل در دانشگاه های پردیس خودگردان، توانایی پرداخت شهریه آن می باشد.

مجاز بودن به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی

حداقل تراز قابل قبول برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی 6500 است و داوطلبانی که تراز پایین تر از 6500 دارند، مجاز به انتخاب رشته این دانشگاه نمی باشند. البته علاوه بر رتبه و تراز کسب شده در آزمون، سوابق تحصیلی داوطلب نیز برای شرکت در این دانشگاه ها اثرگذار است.

مجاز بودن به دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی

تمامی شرکت کنندگان کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی می باشند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

 انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

یک نکته مهم که همواره به داوطلبان کنکور متذکر می شویم، در رابطه با مطالعه کامل و دقیق دفترچه انتخاب رشته کنکور است، بنابراین لازم است که به محض انتشار، آن را مطالعه نموده و پس از آگاهی از رشته ها و سایر نکات مندرج در دفترچه، برای این منظور اقدام کنید. مهم ترین قسمت انتخاب رشته، ترتیب چینش کد رشته است که توصیه می شود فرم انتخاب رشته خود را به ترتیب زیر تکمیل نمایید:

نکته: انتخاب یک مشاور انتخاب رشته خوب، می تواند نقش شایانی در موفقیت شما داشته باشد زیرا اشتباه در انتخاب رشته، ممکن است شما را از رشته موردنظر دور کند.

انتخاب های خوش بینانه

قبولی در رشته های علوم پزشکی نیازمند کسب رتبه های عالی می باشد و احتمال پذیرش داوطلبان با رتبه های نه چندان مطلوب در این رشته ها بسیار کم است؛ با این حال توصیه می شود که 20 الی 30 درصد انتخاب های ابتدایی را به رشته های مورد علاقه خود که شانس قبولیتان در آن ها کم است، اختصاص دهید.

انتخاب های واقع بینانه

انتخاب های واقع بینانه انتخاب هایی هستند که با توجه به آمار رتبه های قبولی سال های گذشته می توان گفت، شانس پذیرش شما در آن رشته ها با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، زیاد است. حدود 50 درصد از انتخاب های خود را در این بخش قرار دهید تا شانس پذیرش خود را از دست ندهید.

انتخاب های بدبینانه

منظور از انتخاب های بدبینانه مواردی هستند که احتمال قبولی شما در آن رشته ها بالای 90 درصد است. بدبینانه نامیدن این انتخاب ها به این دلیل است که داوطلب تمایل کمتری دارد تا در این کد رشته محل ها پذیرفته شود. این عدم تمایل می تواند به دلایلی مانند دوری مسافت دانشگاه از محل زندگی، شهریه پرداز بودن دانشگاه انتخابی و مواردی از این قبیل باشد.

در صورتی که چیدمان رشته های خود را به ترتیب فوق قرار دهید، به احتمال زیاد در یکی از رشته های انتخابی خود پذیرفته خواهید شد. البته توجه داشته باشید که در انتخاب رشته های دانشگاه روزانه حتما علاقه خود را مدنظر قرار دهید و از انتخاب رشته هایی که تمایل چندانی به آن ها ندارید، خودداری کرده و موارد دیگری مانند دوری مسافت دانشگاه، شهریه دانشگاه (دانشگاه های غیرروزانه دارای شهریه می باشند)، امکانات و خوابگاه را نیز در نظر بگیرید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

برای تسهیل انجام فرآیند انتخاب رشته شما عزیزان، لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور در جدول زیر قرار داده شده است که جهت دانلود کافیست بر روی لینک مربوط به دفترچه مورد نظر کلیک نمایید.

البته با توجه به عدم انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی تا این لحظه، برای آشنایی بیشتر، دفترچه مربوط به سال گذشته نیز در جدول زیر قرار داده شده است. بدیهی است به محض در دسترس قرار گرفتن فایل مربوط به سال ۱۴۰۳ لینک مربوط به آن فعال خواهد شد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته سراسری

متقاضیان کنکور سراسری می بایست در زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403 که در تاریخ نیمه دوم مردادماه ۱۴۰۳ منتشر می‌شود، فایل پی دی اف آن را از سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org و یا لینک موجود در جدول زیر، دانلود نموده و فرایند انتخاب رشته خویش را در سایت انتخاب رشته کنکور سراسری به پایان رسانند.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می‌شود)

دانلود پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می‌شود)

دانلود اصلاحیه سری اول دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می‌شود)

دانلود اصلاحیه سری دوم دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1403

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می‌شود)

دانلود دفترچه انتخاب رشته آزاد

داوطلبان متقاضی انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، می توانند در زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی 1403، فایل پی دی اف (pdf) آن را از طریق سایت دانشگاه آزاد و یا لینک موجود در جدول زیر، دانلود نمایند.

دانلود دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور آزاد ۱۴۰۳

تاریخ انتشار :

(به زودی فعال می‌شود)

رتبه قبولی در رشته های پرطرفدار کنکور تجربی ۱۴۰۳

برای انتخاب رشته کنکور تجربی ، آگاهی از رتبه های مورد نیاز برای پذیرش در هر رشته بسیار موثر می باشد تا داوطلب با دریافت اطلاعات و دارا بودن یک دید کلی، اقدام به انتخاب رشته نماید. به همین دلیل در ادامه مطلب رتبه قبولی تعدادی از رشته های پرطرفدار گروه تجربی آورده شده است؛ همچنین متقاضیان می توانند جهت مشاهده موارد بیشتر به نرم افزار تخمین رتبه کنکور مراجعه نمایند.

رتبه قبولی رشته های پرطرفدار کنکور تجربی
نام رشتهرتبه کشوریدانشگاه محل قبولی
پزشکی20دانشگاه علوم پزشکی تهران / روزانه
پزشکی43پزشکی تهران / روزانه
پزشکی49دانشگاه علوم پزشکی زابل / روزانه
پزشکی235دانشگاه علوم پزشکی مشهد / روزانه
پزشکی289دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / روزانه
پزشکی971 دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه/ روزانه
پزشکی1442دانشگاه علوم پزشکی مازندران / روزانه
پزشکی2552 دانشگاه علوم پزشکی یزد / روزانه
پزشکی5636دانشگاه علوم پزشکی / ارومیه
دندانپزشکی385دانشگاه علوم پزشکی تهران / روزانه
دندانپزشکی1310دانشگاه علوم پزشکی یاسوج / روزانه
دندانپزشکی1815دانشگاه علوم پزشکی اصفهان / روزانه
دندانپزشکی2273دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / پردیس خودگردان
دندانپزشکی6483دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه / روانه
داروسازی1373داشگاه علوم پزشکی مشهد / روزانه
داروسازی1551دانشگاه علوم پزشکی تهران/ روزانه
داروسازی3020دانشگاه علوم پزشکی تبریز / روزانه
داروسازی4173دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی / روزانه

سهمیه های انتخاب رشته کنکور تجربی 1403

شنیدن خبر حذف سهمیه های کنکور برای افرادی که می خواهند اقدام به انتخاب رشته کنکور تجربی نمایند، ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد زیرا میزان تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۳، از اهمیت بالایی برخوردار است که خود به منطقه 1، منطقه 2 و منطقه 3 تقسیم می شود. افرادی می توانند از سهمیه مناطق کنکور تجربی بهره‌مند شوند که در واقع از مهم ترین سهمیه های خاص مانند سهمیه ایثارگران و یا جانبازان برخوردار نباشند.

اما یکی از سهمیه هایی که تنها مختص به گروه تجربی می باشد، سهمیه بهیاران است. حال سوال این جاست که میزان تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور چقدر است؟ ابتدا می بایست گفت که سهمیه بهیاران تنها برای داوطلبان گروه آزمایشی تجربی که قصد تحصیل در رشته پرستاری، اتاق عمل و هوشبری را دارند، اعمال می شود که به میزان حداکثر 5 درصد ظرفیت کد رشته محل های تعیین شده در دوره های تحصیلی روزانه، شبانه (نوبت دوم)، دانشگاه آزاد و… به مشمولان اختصاص داده می شود.

رشته های گروه آزمایشی علوم تجربی ۱۴۰۳

در این بخش داوطلبان می توانند با مطالعه لیست رشته های کنکور تجربی، جهت انتخاب موارد مورد نظر خود، انتخاب رشته اصولی تری را تجربه نمایند. البته همان طور که گفته شد، به دلیل آن که دفترچه سال 1403 منتشر نشده است، رشته های زیر بر اساس دفترچه دوره گذشته نوشته شده اما از آن جایی که معمولا رشته های ارائه شده همراه با تغییر کمی خواهند بود، چنانچه در این لیست تفاوتی ایجاد شود جدول زیر بروز رسانی خواهد شد.

همچنین توجه به این نکته نیز ضروری است که با توجه به تغییرات کنکور، زیر گروه ها از این فرآیند حذف شده و تمامی رشته ها در یک سطح قرار دارند.

رشته های کنکور تجربی ۱۴۰۳
کاردانی
کاردانی آموزش و پرورش ابتداییکاردانی اتاق عملکاردانی به ورزی
کاردانی تکنسین سلامت دهان کاردانی تکنولوژی پرتودرمانی کاردانی تکنولوژی رادیولوژی دهان – فک و صورت
کاردانی علوم آزمایشگاهیکاردانی فوریت های پزشکی کاردانی مامایی
کاردانی بهداشت حرفه ایکاردانی بهداشت عمومی (گرایش های بهداشت خانواده)کاردانی بهداشت محیط
کاردانی امور بانکی کاردانی بیمهکاردانی امور دولتی
کاردانی امور مالی و مالیاتیکاردانی تربیت مبلغ قرآن کریمکاردانی تربیت معلم قرآن کریم
کاردانی حسابداری کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسیکاردانی علوم انتظامی
کاردانی مدیریت بازرگانیکاردانی مدیریت صنعتیکاردانی مدیریت گمرکی
کاردانی امور اراضیکاردانی امور زراعی و باغیکاردانی تکنولوژی تولیدات دامی
کاردانی تکنولوژی جنگلداری کاردانی تکنولوژی چوبکاردانی تکنولوژی شیلات
 کاردانی تکنولوژی محیط زیست کاردانی تکنولوژی مرتع و آبخیزداریکاردانی تکنولوژی مواد غذایی
کاردانی پرورش اسبکاردانی پرورش زنبور عسلکاردانی تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی و معطر
کاردانی شیمی آزمایشگاهی کاردانی تکنسین پروتزهای دندانیکاردانی مدارک پزشکی
کاردانی امور فرهنگیکاردانی دامپزشکیکاردانی هتلداری
کاردانی گردشگری کاردانی هوشبریکاردانی تکنولوژی تولیدات گیاهی
کاردانی علوم ورزشیکاردانی نوغان داری کاردانی تکنولوژی صنایع غذایی
کاردانی تولید و فرآوری خرما
کارشناسی
آموزش ابتدایی آموزش زیست شناسیآموزش کودکان استثنایی
اعضای مصنوعیبهداشت مواد غذایی بهداشت و بازرسی گوشت
 پرستاری تکنولوژی پرتودرمانیتکنولوژی پرتوشناسی
زیست شناسی جانوریزیست شناسی دریازیست شناسی سلولی و مولکولی
زیست فناوریساخت پروتزهای دندانیشنوایی شناسی
علوم آزمایشگاهی دامپزشکیعلوم تربیتیعلوم تغذیه
فیزیوتراپیکاردرمانیگفتار درمانی
هوشبریآموزش شیمیبهداشت عمومی
بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری هاتکنولوژی پزشکی هسته ایشیمی کاربردی
 فناوری اطلاعات سلامتمهندسی بهداشت محیطمهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
اقیانوس شناسیادیان و مذاهباقتصاد
 تاریخ اسلامتاریخ تمدن ملل اسلامیحسابداری
شیعه شناسیعلم اطلاعات و دانش شناسیعلوم انتظامی
فقه و حقوق اسلامیفقه و حقوق امامیفقه و حقوق حنفی
 فقه و حقوق مذاهب اسلامیفقه و مبانی حقوق اسلامیفلسفه و حکمت اسلامی
فلسفه و کلام اسلامیفناوری اطلاعات و ارتباطاتگردشگری
مدیریت امور بانکی مدیریت امور گمرکیمدیریت بازرگانی
مدریت بیمه اکو مدیریت دولتیمدیریت صنعتی
مدیریت کسب و کارهای کوچکمدیریت مالیمدیریت و بازرگانی دریایی
معارف اسلامی – تبلیغ و ارتباطاتمعارف اسلامی و اخلاقمعارف اسلامی و ادیان
معارف اسلامی و علوم تربیتیمعارف اسلامی و علوم قرآنیمعارف اسلامی و کلام
آموزش تربیت بدنیامنیت اطلاعاتامنیت بین الملل
پژوهشگری امنیت تربیت مروج سیاسیترویج و آموزش کشاورزی پایدار
تکنولوژی اتاق عملعلوم فنی امنیتعلوم دامی
بینایی سنجیعلوم و مهندسی خاکعلوم و مهندسی باغبانی
 روان شناسیکتابداری و اطلاع رسانی پزشکیعلوم و مهندسی صنایع غذایی (کشاورزی)
زیست شناسی گیاهیمربیگری عقیدتیمددکاری اجتماعی
علوم آزمایشگاهیمهندسی صنایع مبلمانمهندسی تولید و ژنتیک گیاهی
علوم و صنایع غذاییعلوم سیاسیمهندسی فضای سبز
ماماییعلوم و مهندسی جنگلزمین شناسی
میکروبیولوژیعلوم و مهندسی محیط زیستامنیت اقتصادی
شیمی محضمدیریت اطلاعات و ارتباطاتزبان و ادبیات عربی
 ضد تروریسممدیریت بیمهعلوم قرآن و حدیث
علوم ورزشیمدیریت فرهنگی هنریفقه و حقوق شافعی
علوم و مهندسی شیلاتمعارف اسلامیفلسفه و عرفان اسلامی
گیاه پزشکیمعارف اسلامی و تاریخمدیریت خدمات بهداشتی درمانی
مطالعات امنیتیمعارف اسلامی و مدیریت، هتلداریمهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی
مهندسی طبیعتامنیت نرمحفاظت اطلاعات
کارشناسی ارشد
کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی
دکتری
دکترای پیوسته بیوتکنولوژیپزشکیدکترای عمومی دامپزشکی
داروسازی

رشته های پنهان کنکور گروه علوم تجربی

اگرچه بسیاری از داوطلبان گروه علوم تجربی، طرفدار رشته های تاپ این گروه یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی می باشند اما توجه به این نکته ضروری است که علاوه بر علاقه، دارا بودن توانمندی برای تحصیل و اشتغال در این رشته ها بسیار مهم بوده و غیرقابل انکار است.

همچنین بسیاری از افراد، پس از دریافت کارنامه اولیه کنکور خود متوجه این نکته می شوند که امکان قبولی در رشته های پرطرفدار گفته شده و یا در درجه دوم رشته های پیراپزشکی را نیز ندارند. این دسته از داوطلبان می توانند با انتخاب مواردی تحت عنوان رشته های پنهان مسیر را برای رسیدن به رشته های مورد علاقه خود هموار سازند.

اما رشته های پنهان گروه علوم تجربی کدامند؟ برای اطلاع بیشتر از لیست رشته های پنهان علوم تجربی می توانید با کلیک روی لینک فعال موجود در جدول زیر، فایل پی دی اف مربوط به آن را دانلود نمایید.

لیست رشته های پنهان کنکور گروه علوم تجربی 1402
دانلود لیست رشته های پنهان کنکور گروه علوم تجربی 1402

(جهت دریافت فایل، روی لینک فوق کلیک کنید.)

شرکت کنندگان کنکور در صورت انتخاب این رشته ها می توانند پس از اتمام مقطع کارشناسی با شرکت در کنکور ارشد و یا پس از آن دکتری وزارت بهداشت و انتخاب رشته هایی که در حوزه مورد علاقه آن ها بوده است، به ادامه تحصیل بپردازند.

برای مثال کسی که به در رشته داروسازی علاقه مند است اما امکان پذیرش در آن را با توجه به رتبه به دست آمده نخواهد داشت، می تواند در مقطع کارشناسی رشته شیمی را انتخاب نموده و پس از تکمیل دوره کارشناسی، برای مقطع ارشد و دکتری در رشته شیمی دارویی و یا یکی از موارد مربوط به مجموعه ارشد داروسازی شرکت کند. بدین ترتیب امکان ادامه تحصیل فرد در آن حیطه فراهم خواهد آمد.

 

سوالات متداول

1- انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ چه زمانی انجام می شود؟

انتخاب رشته کنکور تجربی از نیمه دوم مرداد ماه ۱۴۰۳ در سایت sanjesh.org انجام می گیرد.

2- چه تعداد کد رشته می توانم در فرم انتخاب رشته خود وارد کنم؟

می توان حداکثر 150 کد رشته برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری و 100 کد رشته برای دانشگاه آزاد در فرم انتخاب رشته درج نمود.

3- آیا بازه زمانی انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳ تمدید خواهد شد؟

با توجه به دوره های قبلی کنکور چنین انتظار می رود که این زمان تمدید شود.

4- گروه آزمایشی علوم تجربی دارای چه رشته هایی در کنکور سراسری می باشد؟

رشته های این گروه در قالب چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته ارائه می شود که لیست کامل آن در متن مقاله قرار دارد.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ نظر
  1. الهام

    حداکثر رتبه ای که میتونم برم دانشگاه آزاد پرستاری چنده

    • ایران مشاوره

      با سلام، پذیرش دانشگاه آزاد براساس نمره کل می باشد، با کسب نمره کل ( ۷۰۰۰ به بالا) شانس قبولی در رشته ی پرستاری دانشگاه آزاد بالا می باشد.

  2. سید سعید شریفی

    با سلام بنده در رشته دکتری حقوق جزا و جرم شناسی سال ۹۸ شرکت نمودم ودارای سهمیه فرزند جانباز ۲۵ درصد هستم و در مجاز به انتخاب رشته در دانشگاههای آزاد نوبت دوم و پیام نور و غیرانتفاعی و پردیس خودگردان شده ام مجموعه دروستخصصی ۱.۸۵و استعداد تحصیلی سفید و زبان ۳.۳۳اکتساب نموده ام رتبه کل ۲۱۳ رتبه در سهمیه ۴۷۳۱ آخرین رتبه مجاز سایر دوره ها ۵۲۱۷ ایثارگر ۲۵ درصد نمره کل ۲۱۳ رتبه در سهمیه ۶۷۹ آخرین رتبه مجاز سایر دوره ها ۷۹۲ بااین نتایج شانس قبولی دارم یا برای سال بعد آماده شوم با تشکر فراوان

  3. M.

    با چه ترازی میشه پرستاری یا مامایی قبول شد تو منطقه ۳

  4. M.

    سلام برای قبولی تو رشته مامایی و پرستاری حداقل تراز چقدره تو منطقه ۳

  5. امیر

    سلام و خسته نباشید من منطقه ۲ هستم و رتبم شد ۵۱۰۰ سهمیه نهایی ب نظرتون تو انتخاب رشته چقدر بهتر میشه؟

    • Mahsa

      از مشاور شنیدم ک حداقل۱۳درصد از رتبه کم میشه

    • ایران مشاوره

      با سلام شایعاتی در خصوص کاهش عددی رتبه که در بین کنکوری ها پخش شده توسط سازمان سنجش کاملا تکذیب شده است و صحت ندارد

  6. هادی

    با سلام.من امسال هم در گروه تجربی امتحان دادم وهم زبان.اما حس میکنم اون رتبه ای که میخوام رو توی تجربی نمیارم.واز طرفی اگر نرم دانشگاه باید برم سربازی چون سال دومم بوده.میخواستم بدونم اگر دانشگاه دولتی رشته مترجمی زبان ثبت نام کنم از کنکور۹۸تجربی محروم میشم؟مثلا اگر من امسال برم رشته مترجمی زبان دولتی سال دیگه نمیتونم پزشکی دولتی برم؟باتشکر

دریافت مشاوره پیج کنکور