خانه تحصیل در خارج شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

شرایط تحصیل در روسیه
شرایط تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

روسیه بزرگترین کشور جهان است که بخشی از آن در آسیا و بخشی نیز در اروپا واقع شده است و بیشتر جمعیت آن نیز در قسمت اروپایی ساکن هستند. به دلیل کیفیت بالای سیستم آموزش و پرورش روسیه سالانه افراد زیادی از سرتاسر جهان متقاضی ادامه تحصیل در این کشور هستند.

همچنین می توان گفت با توجه به شرایط فوق العاده ای برای متقاضیان رشته های پزشکی و دندان پزشکی در روسیه به وجود آمده، علاقمندانی که دیپلم تجربی دارند و پزشک عمومی نیستند نیز، می توانند به راحتی در بهترین دانشگاه ها مشغول به تحصیل شوند. در ادامه با توجه به شرایط تحصیل در خارج از کشور به توضیح روند آموزش در کشور روسیه خواهیم پرداخت.

تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در کشور روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی انجام می پذیرد.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

یکی از دلایلی که برای ادامه تحصیل در کشور روسیه ذکر می شود، عدم نیاز به ارائه مدرک زبان روسی می باشد و همچنین هزینه های تحصیل در این کشور نسبت به سایر دانشگاه های هم ردیف آن در دنیا مناسب تر بوده ولی کیفیت آموزشی در روسیه از اعتبار بالایی در جهان برخوردار است. در ضمن از آن جایی که مسافت این کشور با ایران کم بوده و صرف هزینه کمتری را مترتب می شود، در نتیجه برای ایرانیانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

همچنین این کشور دارای تعداد زیادی بورسیه متناسب با شرایط مختلف دانشجویان متقاضی می باشد که هر فرد خواهد توانست بنابر شرایط مورد نظر خود به انتخاب آن ها بپردازد و البته ذکر این نکته نیز ضروری است که، دریافت اپلای برای تحصیل پزشکی در این کشور نیز فرآیند نسبتا سریع تری دارد.

شرایط اخذ پذیرش پزشکی و دندان پزشکی روسیه

باتوجه به شرایط پذیرش اغلب دانشگاه های این کشور برای پذیرش در رشته های پزشکی و دندانپزشکی، دارا بودن حداقل معدل 17 برای تحصیل در این کشور ضروری بوده و البته نیازی به ارائه مدرک زبان روسی نمی باشد. همچنین داوطلبان می بایست دارای شرایط ذیل نیز باشند.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی روسیه

دریافت ویزای تحصیلی از کشور روسیه به نسبت روند سریع تری دارد به این دلیل که این کشور برای صدور آن الزامی مبنی بر مصاحبه قرار نداده است و همچنین هر فرد شخصا می تواند با مراجعه به محل سفارت این کشور جهت دریافت ویزای دانشجویی اقدام نماید.

شرایط زبان 

تحصیل در کشور روسیه به زبان انگلیسی امکان پذیر می باشد البته برخی از تخصص ها مثل پزشکی و داروسازی ادامه آموزش به زبان روسی و فرانسوی نیز انجام می گیرد. البته با اینکه ارائه مدرک زبان روسی در ابتدای دریافت پذیرش لازم نمی باشد اما داوطلبان پس از قبولی می بایست دوره تحصیلی زبان این کشور تحت عنوان پاتفک را بگذرانند.

دوره پاتفک چیست؟

این دوره که برای آمادگی قبل از ورود به دانشگاه در روسیه می باشد، به دانشجویان خارجی از مبتدی زبان روسی را آموزش می دهد. همچنین در این دوره دروس مرتبط با رشته تحصیلی مورد نظر شما نیز آموزش داده می شود و به شما کمک می کند که در طول دوره تحصیل خود به زبان روسی مشکلات کمتری داشته و برای آزمون ورودی دانشگاه آماده شوید.

این دوره بین 6 ماه تا 1 سال زمان می برد و هزینه این دوره ها جدا از هزینه دانشگاه حساب می شود و اگر فرد متقاضی تحصیل به زبان روسی باشد باید یک دوره ی 6 تا 10 ماهه زبان روسی را بگذراند و سپس وارد دانشگاه شود.

شرایط دریافت بورسیه و تحصیل رایگان

همان طور که گفته شد، کشور روسیه نیز مانند بسیاری از کشور های دیگر ارائه دهنده بورسیه های مختلفی برای ادامه تحصیل در این کشور است و البته برای اخذ پذیرش نیز الزامی به ارائه نامه تمکن مالی ندارد. اما نکته قابل توجه این است که به دلیل رقابت بالای دریافت بورسیه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی به علت هزینه بالای تحصیل، امکان کمی برای دریافت آن وجود دارد در نتیجه پیش از اقدام برای پذیرش، داوطلبان لازم است از توانایی مالی مورد نیاز اطمینان داشته باشند.

طول دوره آموزشی پزشکی و دندانپزشکی روسیه

طول دوره تحصیل در رشته های مختلف شاخه علوم پزشکی در کشور روسیه مطابق اطلاعات ارائه شده زیر است:

مدت زمان تحصیل در رشته هال علوم پزشکی در روسیه
نام رشتهمدت دوره
پزشکی عمومی6 سال
پزشکی ورزشی6 سال
متخصص کودکان6 سال
دندانپزشکی5 سال
داروسازی5 سال
روانشناسی بالینی5 سال
کارورزی / دوره انترنی1 سال
رزیدنتی بالینی (باتوجه به نوع تخصص)2 تا 5 سال
دکتری تخصصی (رشته های پیراپزشکی)3 سال

مدارک مورد نیاز اخذ ویزا و پذیرش پزشکی و دندانپزشکی روسیه

متقاضیان برای دریافت پذیرش از دانشگاه های کشور روسیه می بایست مدارک لازم و دعوت نامه دانشگاه را به صورت حضوری به سفارت این کشور جهت دریافت ویزا ارائه نمایند. همچنین توجه داشته باشید، مدارکی که در ادامه ذکر خواهد شد باید ترجمه شده باشند.

  • مدرک دیپلم
  • ریز نمرات دیپلم
  • اصل پاسپورت
  • کپی شناسنامه
  • تکمیل فرم مخصوص ثبت نام
  • تست منفی ایدز
  • عکس 4.5×3.5

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه

افرادی که قصد دارند پس از دریافت مدرک دوره پزشکی و دندانپزشکی خود به کشور بازگشته و در ایران طبابت کنند می بایست توجه داشته باشند که در دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت تحصیل نمایند تا بعدا دچار مشکل نشوند. این دانشگاه ها به ترتیب ذیل می باشند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در روسیه
نام رشتهنام دانشگاهشهر
دندانپزشکیدانشگاه سماشکومسکو
پزشکی و داروسازیدانشگاه لومونسفمسکو
پزشکی، دندانپزشکی و داروسازیدانشگاه رودنمسکو
پزشکی، دندانپزشکی و داروسازیدانشگاه پیراگفمسکو
پزشکی و دندانپزشکیدانشگاه ملی سن پترزبورگسن پترزبورگ
پزشکی و دندانپزشکیدانشگاه پاولوفسن پترزبورگ
پزشکی، دندانپزشکی و داروسازیدانشگاه فدرالکازان
پزشکیدانشگاه نووسیبیرسکنووسیبیرسک

رتبه جهانی دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه

اطلاع از رتبه دانشگاه های روسیه نیز برای انتخاب برترین دانشگاه قطعا کمک کننده خواهد بود به همین دلیل در ادامه به ذکر رتبه تعدادی از مهم ترین دانشگاه های این کشور می پردازیم.

رتبه جهانی دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه
نام دانشگاهرتبه در کشور روسیهرتبه جهانی در QS
دانشگاه پزشکی دولتی روسیه (RSMU)1074021
آکادمی پزشکی دولتی نووسیبیرسک (NSMA)9786
دانشکده پزشکی سن پترزبورگ (SPSMA)913720
دانشگاه پزشکی کوبان2656997
دانشگاه پزشکی بشکیر572827
دانشگاه دولتی ولگاگراد1675133
دانشگاه پزشکی سیبری1194250
دانشگاه پزشکی ریازان2346289

هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندان پزشکی روسیه

طبیعتا هزینه تحصیل این دو رشته با توجه به شهرهای مختلف متفاوت می باشد. البته در اکثر دانشگاه های روسیه امکان پرداخت شهریه به صورت اقساط وجود دارد و معمولا طی دو قسط در سال دریافت می شود.

همچنین هزینه های تحصیل این دانشگاه ها اکثرا به صورت روبل پرداخت می شود و یه همین دلیل ممکن است بر اساس نواسانات قیمت روبل به نسبت دلار، این مبالغ بعضا دچار تغییرات شوند. اما هزینه برخی از مهم ترین دانشگاه های این کشور را می توان به صورت ذیل دسته بندی نمود.

شهریه برخی از دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی روسیه
نام دانشگاهمیزان شهریه
رودن (به زبان انگلیسی)8800 یورو
رودن (به زبان روسی)7900 یورو
پیراگوف460 هزار روبل
لومونسف511 هزار روبل
پاولوف (به زبان انگلیسی)399 هزار روبل
پاولوف (به زبان روسی)313 هزار روبل
ملی سن پترزبورگ397 هزار روبل
نووسیبیرسک6500 هزار دلار
کازان (به زبان انگلیسی)450 هزار روبل
کازان (به زبان روسی)350 هزار روبل

البته به طور کلی هزینه تحصیل پزشکی در شهر مسکو بین 5 تا 9 هزار دلار در سال، در شهر سن پترزبورگ بین 4 تا 5 هزار دلار در سال و در نووسیبیرسک و سایر شهر های کشور روسیه نیز این مبلغ بین 4 تا 7 هزار دلاردر سال متغیر می باشد.

شرایط تحصیل بدون آزمون پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

معمولا دانشجویان برای تحصیل در کشور روسیه می بایست در آزمون ورودی شرکت نمایند یعنی متقاضیان لازم است پس از گذراندن دوره پاتفک در آزمون پزشکی دانشگاه مورد نظر خود شرکت نمایند.

این آزمون معمولا از دروسی همچون: زبان روسی، زیست شناسی و شیمی بوده و هر دانشگاه آزمون ورودی مخصوص به خود را دارد که نمره قبولی اکثر آن ها 50 از 100 می باشد.

همچنین در برخی از موارد امکان تحصیل پزشکی در کشور روسیه به صورت بدون آزمون نیز وجود دارد و بعضا آزمون ورودی برگزار شده تشریفاتی بوده و شرکت کنندگان به طور کلی وارد دانشگاه می شوند.

البته ممکن است مدارک این دانشگاه ها موردتایید ایران نباشد اما این بدان معنا نیست که از کیفیت آموزشی و سطح علمی پایینی برخوردارند بلکه ممکن است در کشور های اروپایی و امریکایی نیز مورد تایید قرار داشته باشند.

همچنین از دانشگاه های مورد تایید ایران که بدون آزمون ورودی می باشند، می توان به دانشگاه رودن مسکو و دانشگاه ملی سن پترزبورگ اشاره نمود که از شرایط اختصاصی دانشگاه رودن می توان به معدل بالای 16 و مدرک پاتفک اشاره نمود. در ضمن برای ورود به دانشگاه ملی سن پترزبورگ نیز باید حداقل معدل بالای 19 و مدرک زبان روسی سطح ب1 را دارا بود.

اقامت و بازارکار فارغ التحصیلان پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

چنانچه تمایل دارید که پس از اتمام دوره تحصیل خود در رشته پزشکی و یا دندانپزشکی در کشور روسیه اقامت نموده و مشغول به کار شوید، لازم است در نظر داشته باشید که امکان اشتغال شما در بیمارستان ها، مطب ها و کلینیک ها وجود دارد و از آن جایی که مدارک دانشگاه های این کشور مورد تایید سازمان بهداشت جهانی می باشد، در صورتی که درآزمون صلاحیت نیز پذیرفته شوید، امکان کار در این زمینه در کشور خود را نیز خواهید داشت.

همچنین اگر بتوانید پس از فارغ التحصیلی مشغول به کار شوید، می توانید ویزای کار دریافت نموده و پس از چندین سال کار و پرداخت مرتب مالیات این امکان وجود دارد که اقامت دائم کسب نموده و پس از پنج سال تابعیت کشور روسیه را دریافت نمایید.

البته به طور کلی کشور روسیه مکان مناسبی از لحاظ بازارکار برای پزشکان نبوده و درآمد پزشکان در این کشور به نسبت دیگر کشور ها پایین می باشد.

سوالات متداول

1- آیا برای پذیرش در رشته پزشکی و دندانپزشکی کشور روسیه داشتن مدرک زبان روسی الزامی است؟

خیر، ارائه این مدرک الزامی نبوده و داوطلبان می توانند پس از دریافت پذیرش در دوره های آموزش زبان دانشگاه شرکت نمایند.

2- هزینه تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی در شهر مسکو حدودا چقدر است؟

هزینه تحصیل در این رشته در شهر مسکو حدودا بین 5 تا 9 هزار دلار در سال برآورد می شود.

3- مدرک پزشکی و دندانپزشکی چه دانشگاه هایی از کشور روسیه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد؟

مدارک مربوط به دانشگاه هایی همچون سن پترزبورگ، رودن، کازال و... مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد که لیست اسامی کامل آن در متن مقاله ذکر شده است.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۶ نظر
  1. امیدرجائی

    لطفا در مورد ارشد مددکاری دانشگاههای روسیه مورد تایید وزارت علوم ایران راهنمایی بفرمایید….شماره تماس۰۹۱۵۵۱۹۱۷۶۲

  2. محمد

    با سلام و احترام
    اگر کارشناسی ناپیوسته حسابداری بازرگانی داشته باشم میتونم بدون دیپلم نظری و پیش دانشگاهی(با مدرک فنی حرفه ای ۱۱ساله) با ۲۸ سال سن، برای پزشکی روسیه اقدام کنم؟ در ابتدا باید چه مبلغی بابت تمکن مالی برای اخذ ویزای پزشکی داشته باشیم؟
    ممنون

    • خاتمی

      سلام
      وقت بخیر
      اگه درموردسوالتون(پذیرش رشته پزشکی درروسیه بدون دیپلم وپیش تجربی درصورت داشتن مدرک دانشگاهی) جواب گرفتین ،بی زحمت منم راهنمایی بفرمایین.

  3. نسرین کشاورز

    سلام من قصد ادامه تحصیل دررشته پزشکی درمسکو دردانشگاه پترزبورگ رودارم اطلاعات دقیق این مجموعه رومیخوام لطفا بابنده تماس بگیرید و منودراین امریاری کنید باتشکر.

  4. آذین

    سلام شهریه تحصیلی دانشگاههارو نوشتین ولی شهریه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ رو ننوشتین؟
    سوال دیگه اینکه بنده دیپلم ریاًی دارم و مدرک پیش دانشگاهی ندارم میتونم برای پذیرش دندانپزشکی اقدام کنم؟

  5. saba ahmadi

    سلام اگر بخواهیم در رشته پزشکی در خارج تحصیل کنیم و دارای معدل و مدرک پیش دانشگاهی بالای ۱۷ باشیم کدام کشور بهتر است و ورودی ان برای رشته پزشکی بیشتر است؟شرایط ان چیست؟

دریافت مشاوره پیج بورسیه تحصیلی